Matthew Brennan moet manoeuvre voor eindsprint bekopen met gele kaart
Foto: Cor Vos
dinsdag 5 augustus 2025 om 08:24

Matthew Brennan moet manoeuvre voor eindsprint bekopen met gele kaart

Matthew Brennan is door de wedstrijdjury van de Ronde van Polen bestraft met een gele kaart. De jonge Brit fungeerde als lead-out en piloteerde Olav Kooij naar winst na een slinks manoeuvre.

Toen Brennan zijn werk erop zat, stuurde hij ostentatief uit naar rechts. Het was een opvallend manoeuvre, te meer omdat Brennan dat deed terwijl hij achterom keek. Fernando Gaviria kwam op die manier bijna ten val, andere sprinters zoals Paul Magnier verloren veel snelheid.

Daarnaast kreeg Brennan ook een boete van 500 Zwitserse Frank, een aftrek van vijf punten in het puntenklassement en werd hij teruggezet naar de laatste plaats in het klassement voor ‘het in gevaar brengen van andere renners in de eindsprint’.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
9 Reacties
05-08-2025 08:44
Brennan werd in de rituitslag teruggezet naar de laatste plaats van het peloton. Dus niet "naar de laatste plaats in het klassement."
05-08-2025 11:54
Gezien zijn onervarenheid geef ik Brennan het voordeel van de twijfel. Hij zoekt Kooij, kijkt eerst over zijn linkerschouder, daarna over zijn rechterschouder en laat dan lopen. Daarbij wijkt hij wel van zijn lijn af en hindert Gaviria daarmee. Dus niet bewust, maar wel terecht geel.
05-08-2025 12:21
Ik heb erger gezien die niet bestraft zijn. Helaas willekeur jury. Gelijk beleid is en blijft lastig.
    05-08-2025 12:38
    Dit was dus echt een schoolvoorbeeld…
    05-08-2025 13:41
    Dit was gewoon een terechte gele kaart.

    Dat renners te vaak ongestraft wegkomen met wangedrag betekent niet dat er nooit gele kaarten getrokken zouden mogen worden. Er zou juist veel vaker geel uitgedeeld moeten worden; dus laten we blij zijn dat deze juryvoorzitter niet bang is zijn plicht te doen, en laten we hopen dat goed voorbeeld inderdaad goed doet volgen.
    05-08-2025 14:32
    Dit is inderdaad eindelijk een voorbeeld waar de intentie en de uitkomst niet mee worden genomen. Intentie was er niet, was eerder onhandig, er was geen crash, dus uitkomst was ook niet een reden tot een kaart. Toch was het wel gevaarlijk en een terechte gele kaart.

    Neemt niet weg dat de jury heel inconsequent is en vergelijkbare situaties hiervoor onbestraft heeft gelaten
05-08-2025 14:22
Terecht maar was natuurlijk niet zijn bedoeling, nu moeten ze dit consequent gaan toepassen dan accepteren de renners ook sneller hun gele kaart.
05-08-2025 14:29
En volhouden Jury! En vermijdt willekeur.
05-08-2025 14:51
Even advocaat van Brennan hier.
Hij eindigt zijn sprint (= leadout) en moet daarna een gat vinden om af te zakken en zijn eigen man de ruimte geven. Want de andere optie is om door te sprinten voor de winst wat natuurlijk ergens ophoudt. Is het dan raar als hij niet een zwiep naar links (voor de kijkers rechts) maakt en een half peloton mee sleurt?
Ofwel waar zou hij heen moeten dan? gewoon stoppen met fietsen en zijn ploegmaat Kooij hinderen?

De sprinters die achter een afzakkende leadout zitten zullen die man altijd ergens moeten ontwijken, zeker als ze er op het verkeerde moment ne naast komen. Gaviria pakt het wiel van de leadout die uitgepierd raakt, dat is gewoon slecht positioneren. Alleen dat kleine zwiepje na het uitsturen was niet optimaal, maar de bocht volle sprint in het parcours ook geen voordeel, daardoor is het lastige om je koer te houden als je moet omkijken.
Dus dan is de vraag:
1. Moet ie niet kijken? ook gevaarlijk.
2. Moet ie niet leadouten? we kunnen ook gaan dammen.
3. Moet ie zijn lijn houden? hij is de leadout dus die moet altijd ergens van de kop af en afzakken

Het is vanaf de luie stoel zo makkelijk lullen, maar hij houdt redelijk goed zijn koers, en voorkomt dat hij die mannen het voorwiel wegveegt. Natuurlijk hebben ze last van hem, maar je kan niet door mensen heen sprinten.

Leadouts geel geven is nu een beetje de nieuwe norm, om wat met dat ding (die kaart) te kunnen. Maar het is duidelijk nog niet uitgekristalliseerd wat nu wel en niet zou kunnen.

Reacties zijn gesloten.