Matteo Jorgenson reageert op kritiek: “Moeten we dan gewoon de handdoek gooien?”
foto: Cor Vos
donderdag 28 maart 2024 om 11:50

Matteo Jorgenson reageert op kritiek: “Moeten we dan gewoon de handdoek gooien?”

Matteo Jorgenson kreeg na zijn zege in Dwars door Vlaanderen de nodige felicitaties, maar er verschenen ook minder leuke (online) berichten in zijn inbox. De Amerikaan voelt zich op social media genoodzaakt om te reageren. “Waarom zou ik al het allemaal laten varen?”, vraagt hij zich af op X.

“Over de wedstrijd van gisteren. Ik wil iedereen die gevallen is, echt het beste wensen in hun individuele herstel. Hoe lang en moeizaam dat ook mag zijn. Het was een grote opluchting, toen we aan de finish hoorden dat niemand in een kritieke toestand verkeerde. Na de crash van dichtbij te hebben gezien, had ik me een veel ergere afloop voorgesteld”, begint de winnaar van Dwars door Vlaanderen zijn relaas.

Jorgenson kreeg van sommige mensen kritiek, omdat hij na de zware val bleef doorkoersen. “Na een paar seconden in een schoktoestand, ik wist zelf ook maar net te ontsnappen aan de val, probeerde ik zo hard als ik kon mezelf weer bijeen te rapen. Toen we de voet van de Kanarieberg bereikten, voelde ik een zekere verantwoordelijkheid om het werk te eren dat we erin hebben gestoken.”

“De uren aan mankracht, planning, late avonden en vroege ochtenden van onze stafleden en natuurlijk alle ploeggenoten die 150 km lang in de wind hadden geleden om ons daar naar voren te brengen… Waarom zou ik dat allemaal laten varen? We hebben al onze kopman verloren, onze sterkste renner en het hart van ons klassiekersteam. Moeten we dan gewoon de handdoek in de ring gooien?”

Ik ben trots op hoe Tiesj Benoot en ik bleven vechten en ik hoop dat we de show hebben gegeven die Wout van Aert van plan was om te geven. Hoe dan ook, ik zie jullie zondag (voor de Ronde van Vlaanderen, red.). Visma | Lease a Bike wil Wout ook dan trots maken.”

RIDE Magazine
27 Reacties
28-03-2024 11:56
Karl Vannieuwkerke zeker zich weer helemaal laten gaan na de uitzending.

Bizar dat Jorgenson zich dan moet gaan verantwoorden dat hij heeft gewonnen.
    28-03-2024 12:09
    Die vent is echt niet uit te staan. Verlang haast weer terug naar Wuyts.
    28-03-2024 12:22
    Neen hoor. Karl was zeer lovend over Jorgenson, en feliciteerde hem met zijn nummertje. Ik weet dus niet waar je het over hebt?

    Persoonlijk vind ik wel dat dat juichen niet zo hoefde. Hij was op dat moment blijkbaar het drama vergeten waar hij net geen deel van uitmaakte. Vind ik op zich wel bizar. Gewoon over de finish rijden was gepaster geweest.
    28-03-2024 12:35
    Verschrikkelijk hoe die Pipo verslag geeft….als hij de kans had dan gaat het alleen maar over van Aert…
28-03-2024 11:55
'Jorgenson kreeg van sommige mensen kritiek, omdat hij na de zware val bleef doorkoersen.'

Wat?! Stel je voor, dat renners er allemaal maar mee nokken zodra er een teamgenoot op het asfalt ligt. Dan hou je weinig koers over.
    28-03-2024 12:02
    Doorrijden is niet het probleem, de valpartijen echter…
    Als op mijn werk dag op dag (!) mensen botten breken, met de 14 van gisteren als absoluut dieptepunt, dan gaat de deur echt wel op slot tot daar op zijn minst een oplossing gezocht wordt…
    28-03-2024 12:15
    Het peloton jaagt gewoon door, en weet niet wat er achter hen aan de hand is. Als de valpartij echt ernstig en massaal is, is het aan de organisatie of eventueel ploegleiders-in-vereniging om de koers te neutraliseren of af te breken. De renner moet doortrappen tot het fluitje klinkt.
    28-03-2024 12:33
    @Polleke.

    Uiteraard, alleen daar is Jorgensen geen debet aan. Je kan de circusartiesten niet verwijten dat het circus openblijft na meerdere bedrijfsincidenten.
    28-03-2024 12:48
    Sowieso is de vraag hoeveel Jorgensen dan nog kan betekenen. Er zit niet voor niets een arts vlak achter het peloton die dit veel beter kan.
    28-03-2024 13:17
    @polleke. Dat is echt absoluut appels met peren vergelijken. Denk ook niet dat je op je werk wordt toegejuichd door wild vreemde mensen die je op handen dragen, noch wordt het werk dat je doet op tv uitgezonden en wereldwijd door miljoenen bekeken die allemaal geilen op spektakel.
    Was dat wel het geval, dan zou het bedrijf waarvoor je werkt ook niet onderhevig zijn aan allerlei rechten en plichten ter bescherming van de werknemer uit angst voor rechtszaken.
    Je ziet ook geen arbeidsinspectie aan het front van een loopgravenoorlog om te zien of iedereen zich aan de ARBO-wetgeving houdt.
    28-03-2024 13:42
    @Ray… Beroepswielrenners beschouwen zichzelf wel degelijk als een beroepsgroep met zelfs een vakbond en statuten die idd niet met veel anderen te vergelijken zijn, maar evengoed…
    Als blijkt dat de frequente ongelukken (elke koersdag ong.) niet vermijdbaar zijn en/of er bijhoren zou een striktere controle en preventie veel scherper moeten zijn. De wielerwereld is niet in staat om het zelf op te lossen, niet schrikken als er ooit een dag komt dat er iemand anders ingrijpt…
28-03-2024 12:12
'kritiek, omdat hij na de zware val bleef doorkoersen'

In alle achterlijkheid kan je alleen * niet op sm zitten * niet op dit soort dingen reageren. Dit soort bullshit komt níet van wielervolgers, het was overduidelijk wel een naar doch verre van fataal of daaroplijkende valpartij. Zoiets is snel in kaart en ook over de radio bekend.

Maar ook voor WF ligt er een taak om zich als wielrensite te gedragen en niet dit soort onzin inclusief tegenreactie onder het voetlicht te brengen. Dat wielrennen in volledigheid imbeciel gedoe is mag je als standaard aanhouden, 80% vd mensen denkt dat. Ga je dan als wielersite uitspattingen van die kant hier opvoeren?!

En als ook insiders idd iets van sikkeneurig hebben zitten doen tov Jorgensen, shame on them, als nieuwe kopman start hij deze campagne met een klinkende overwinning.
    28-03-2024 12:20
    Precies, wat valt Jorgenson te verwijten?
    28-03-2024 12:21
    Helemaal eens met de rol van Wielerflits.
28-03-2024 13:08
Gelukkig plaatst WF (en Sporza) dit artikel, anders had ik nooit geweten dat er ergens op deze aardbol enkele roeptoeters vonden dat Jorgenson niet zo hard had mogen doorrijden gisteren.
    28-03-2024 13:11
    My thoughts exactly
28-03-2024 12:55
Heel apart, die jongen heeft zich uit de naad gewerkt om alsnog een overwinning voor het team binnen te halen en dan wordt hem dat verweten…….. Als het zodanig erg was geweest, dat het beter was geweest om niet verder te koersen dan had de ploegleiding hem dat wel verteld. Het was zoals één van de ploegleiders (van Dongen meen ik) in een interview zei: wij moeten ook door, de jongens die doorkoersen hebben ook recht op begeleiding en ondersteuning. Hoe erg ook voor van Aert, het moet ook niet groter gemaakt worden als het is. Jorgenson valt nul komma niks te verwijten, typisch sociale media geklets.
28-03-2024 12:35
Jorgenson heeft groot gelijk, anders kunnen we na iedere valpartij wel gaan stoppen met koersen. Het is natuurlijk een andere situatie als er iemand komt te overlijden, maar daar is hier geen sprake van. Het enige dat gestorven is, is de kans op een Belgische winnaar van de Ronde van Vlaanderen dit jaar.
    28-03-2024 13:56
    Geheel eens. Shout out to Jorgenson.

    Maar De Hoogmis is onthoofd. Heb er gewoon oprecht geen zin meer in. En ik tel al zolang de dagen af naar De Ronde. Wat een walgelijke situatie.
28-03-2024 11:58
Het houdt niet op hier.........
Langzamerhand is het toch wel genoeg uitgemolken?
Blijven ze hier nog weken over bezig of kan er weer geschakeld worden naar datgene waarvoor deze site ooit bedoeld was?
28-03-2024 12:41
Het is niemand te verwijten…en nogmaals elke wedstrijd vallen renners …ik zie van Vleuten nog liggen en daar fietste iedereen ook door…maar nu van Aert daar ligt is heel België in rep en roer en moet alles aan gepast worden…doe de oog kloppen eens af.
    28-03-2024 12:53
    Misschien moeten "jullie" de oogkleppen eens afzetten. Niemand in België heeft er een probleem mee dat er verder gekoerst werd. Echt waar niemand. Wat sommigen daarintegen een beetje "raar" vonden is dat Jorgenson vrijwel onmiddellijk na de valpartij ging aanvallen....daar gaat het over, niet over het feit dat er doorgereden werd
    28-03-2024 15:16
    En 'aanvallen op een punt waar je vooraf met de ploeg over bepaald hebt dat dat het punt is waar je aan gaat', is niet 'verder koersen'?

    Wat een onzin Velosol. Als je zegt er mag gekoerst worden, dan ook met een aanval. En anders de boel neutraliseren, ook prima, maar wat je hier zegt is vreemd.
    28-03-2024 15:58
    @Raaaa...volgens mij begrijp je de woordjes "vrijwel onmiddellijk" niet. Geen idee of je de koers gezien hebt, maar probeer anders even terug te kijken naar de bewuste fase. Niet eens 10 seconden na die verschrikkelijke tuimelperte gaat Jorgenson als een gek versnellen. Ik heb het niet getimed ofzo, het zou zelfs ook na 5 seconden kunnen zijn. Als jij dat niet "vreemd" vindt, ok geen probleem, maar geloof me, er zijn heel veel mensen die dat wel nogal bizar vinden, en terecht lijkt me. Dit heeft helemaal niks te maken met niet mogen verder koersen, het is de komt ie....VRIJWEL ONMIDDELLIJKE reactie die best wel bizar te noemen is.
    28-03-2024 16:46
    Ja, ik heb de koers gezien en nee, ik kan me niet exact herinneren hoeveel tijd er tussen zat. Maar dat is ook niet relevant. Ze waren bezig met een aanval. Je weet dat je kopman niet terug komt (die val was echt heel hard). Wat moet je dan? Een minuut wachten? Of 2? Of 10? Alles is hierin subjectief.

    En wat ik vreemd vind is dat je zegt, 'er mag vrij(?) gekoerst worden, maar niet direct.' Wat is wel ene goed moment dan? En wat denk je dat andere teams gaan doen als je hier niet doorzet?
28-03-2024 12:49
Doet die jongen nou de moeite om op een paar twitter trolletjes te reageren? Matteo Matteo toch, neem niet alles zo serieus. Zelfs bij Sporza zullen ze je het niet verwijten dat je een wedstrijdje gewonnen hebt.
28-03-2024 13:09
Ach zo kan je op alles en iedereen wel gaan kakken omdat je grote held KO gegaan is. Ik vind het ook heel erg maar dit gebeurt toch elke koers jammer genoeg en dan rijden ze ook gewoon door, nu was de shock gewoon groter omdat het om wva ging en hij erg gehavend is en wellicht 3-4 maanden out zal zijn maar eigenlijk is er geen verschil met die andere valpartijen. Misschien dat er nu wel meer actie ondernomen wordt omtrent veiligheid omdat het om wva ging en het op zich aanzienlijke gevolgen heeft voor de belangstelling rond de rvv en PR nu dat er nog maar één echte favoriet overblijft, al zou dat zo niet mogen werken maar toch zal het zo zijn.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine