Mathieu van der Poel voor de vierde keer uitgeroepen tot Wielrenner van het Jaar
foto: Cor Vos
maandag 21 oktober 2024 om 21:34

Mathieu van der Poel voor de vierde keer uitgeroepen tot Wielrenner van het Jaar

Mathieu van der Poel is verkozen tot Wielrenner van het Jaar in Nederland. De 29-jarige renner won dit jaar onder meer de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en de E3 Saxo Classic. Voor Van der Poel is het de vierde keer dat hij de Gerrit Schulte Trofee in ontvangst mag nemen.

Van der Poel kende in het jaar 2023 een geweldig seizoen. Twee monumentale zeges en de felbegeerde regenboogtrui maakte van dat jaar een uniek seizoen voor de klasbak van Alpecin-Deceuninck. Toen stond 2024 voor de deur. De jacht naar overwinningen kon weer beginnen. Het imposante palmares moest verder worden uitgebreid.

Net als vorig jaar beleefde Van der Poel zijn eerste sportieve hoogdag in februari, ditmaal in Tábor, tijdens het WK veldrijden. Na een soevereine cross trok Van der Poel de zege naar zich toe. Niemand kon in de buurt komen van de regerend wereldkampioen. Zo veroverde hij zijn zesde veldritwereldtitel bij de profs.

En daar bleef het niet bij in 2024. Na een korte rust- en trainingsperiode kende MVDP ook een buitengewoon succesvol voorjaar op de weg met winst in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix (twee monumentale klassiekers), winst in de E3 Saxo Classic en podiumplekken in Gent Wevelgem en Luik-Bastenaken-Luik. En dan vergeten we haast nog de imposante kopbeurt, waarmee hij ploegmaat Jasper Philipsen katapulteerde naar de winst in Milaan-San Remo.

Toch wereldkampioen
Na een lange rustperiode was het tijd voor de Tour de France. Het doel was duidelijk: ritzeges voor Jasper Philipsen. Als meester lead-out hielp hij zijn sprinter naar drie overwinningen en twee tweede plaatsen. Kans voor eigen succes was er weinig, maar zijn kwaliteiten als sprintaantrekker werden eens te meer duidelijk.

In de Tour was Van der Poel ook al bezig met dat andere grote doel: de Olympische Spelen. Hoewel hij zich in Parijs veelvuldig van voren liet zien, moest hij het hoofd buigen voor Remco Evenepoel. Zijn najaar stond vervolgens in het teken van die andere grote kampioenschappen. Op het EK kwam hij niet verder dan de dertigste plek, maar op een WK-parcours met veel hoogtemeters wist Van der Poel zich heel knap naar een bronzen plak te rijden. Alsof dat nog niet genoeg was, voegde hij op het WK Gravel nog een mooie titel aan zijn erelijst toe.

Van der Poel volgt zichzelf op als de winnaar in deze categorie. Andere genomineerden dit jaar waren ook Thymen Arensman, Frank van den Broek, Dylan Groenewegen, Harrie Lavreysen, Jetze Plat en Mitch Valize. Van der Poel kreeg de meeste stemmen van oud-profs in de Club 48, actieve renners en het publiek, dat via WielerFlits mocht stemmen.

Laatste tien winnaars Gerrit Schulte Trofee
2024: flag-nr1 Mathieu van der Poel
2023: flag-nr1 Mathieu van der Poel
2022: flag-nr1 Dylan van Baarle
2021: flag-nr1 Harrie Lavreysen
2020: flag-nr1 Mathieu van der Poel
2019: flag-nr1 Mathieu van der Poel
2018: flag-nr1 Tom Dumoulin
2017: flag-nr1 Tom Dumoulin
2016: flag-nr1 Tom Dumoulin
2015: flag-nr1 Tom Dumoulin

RIDE Magazine
38 Reacties
21-10-2024 21:42
Lavreysen was ook terecht geweest.
21-10-2024 21:58
Hoe bizar dat Lavreysen deze niet wint. 3(!) Olympische titels en 3(!) WK titels.
MvdP heeft een goed jaar gehad hoor, maar dit is echt belachelijk
    21-10-2024 22:17
    Eens. Maar wellicht dat Lavreysen Sportman van het jaar wordt.
    21-10-2024 22:29
    @Poeksel: mocht jouw optie bewaarheid worden... dan zou dat betekenen, dat deze wielerprijs een lachertje is?
    21-10-2024 22:32
    @Perico 1917
    Waar maak je dat uit op?
    21-10-2024 22:45
    @Perico: Niet per se: bIJ Sportman/vrouw/team van het jaar tellen Olympische titels zwaarder dan ze in het wielrennen doen. Maar een rare beslissing vind ik het wel.
    21-10-2024 23:20
    Eens lavreysen beste baanwielrennen ooit na dit wk. Had altijd moeten winnen. Ook nog 3 x Olympisch goud hoe dan... ???? Dan stop gewoon andere disciplines mee te laten dingen naar deze uitverkiezing!
    22-10-2024 06:53
    @Poeksel: snap je zeker hoor... Was ook beetje cynisch naar deze prijs toe. Laat ik voorop stellen, dat ik wegwielrennen boven baanwielrennen stel... maar... Wat Harrie in 2024 heeft laten zien is ongelooflijk; werkelijk ongelooflijk goed. 3 x EK, 3x OS en 3 x WK... Wielrenner EN sportman van het jaar zou ik zeggen.
    22-10-2024 08:06
    Deze zag ik ook niet aankomen, Lavreysen wint alles wat hij kan winnen en vdPoel laat het liggen op de OS.
    22-10-2024 10:40
    @ Sprintmaster.
    Van der Poel laat het liggen op de olympische spelen?
    Ik zal even een vergelijking maken:
    Als Lavreysen de sprint zou rijden met zijn 3en in plaats van met 2 man. En Hooglang mag dan de hele tijd in zijn wiel blijven zitten als tegenstander en die australier gaat dan telkens aanvallen. Denk je dat Lavreysen dan had gewonnen?

    Maar goed, Ze verdienen deze prijs beide, en ja Als Lavreysen hem had gekregen was ook top geweest. Maar Van der Poel afdoen met die rare opmerking dat slaat natuurlijk nergens op.

    Als Pogacar er niet was geweest dan was Van der Poel waarschijnlijk de beste renner van dit seizoen geweest.
    22-10-2024 14:23
    Baanwielrennen is niet echt groot in Nederland ondanks de vele successen.
    23-10-2024 08:16
    @jv88... beste baanwielrenner ooit?? Misschien moet jij even opzoeken wie Patrick Sercu was, en dan even nadenken voor je domme uitspraken doet...
    23-10-2024 08:43
    @Patrick Sercu kun je zien als de beste zesdaagse renner ooit. En je zou het ook op een beschaafde manier kunnen opschrijven.
    23-10-2024 09:27
    Wiggins? Hoy? Kenny?
    23-10-2024 09:43
    @lalsascien, precies wat ik zeg toch? Om de beste zesdaagse renner allertijden te zijn moet je alle disciplines van het baanwielrennen beheersen, en niet enkel de snelheidsnummers. Conclusie: de beste baanwielrenner allertijden is degene die het meest uitblonk in alle nummers van het baanwielrennen. Patrick sercu dus. Einde discussie. Geen idee trouwens waarom ik onbeschaafd zou zijn. Als ik verkondig dat Mario Cipollini de beste wegwielrenner aller tijden zou zijn dan is dat gewoon een domme uitspraak. Hij was de beste, of toch 1 van de beste sprinters aller tijden, maar dat maakt van hem nog in geen 100 jaar de beste wegwielrenner aller tijden toch? Dan zou dat een domme uitspraak zijn. Is het nu tegenwoordig ook al niet meer toegestaan om dat te zeggen zonder een hoop pek over je hoofd te krijgen?
21-10-2024 22:28
Dit moet een hele zware beslissing voor de jury zijn geweest.
Harrie had, en dat geeft Mathieu ook aan in zijn mooie dankwoord, deze trofee ook kunnen (en misschien wel moeten) winnen.
Zou geen oordeel kunnen vellen.
Baanwielrennen is natuurlijk minder op televisie te zien.

Laat Harrie maar gewoon "Sportman van het Jaar 2024" worden. En de Vélo d'Or voor de Olympische prestaties op gaan halen.
22-10-2024 00:44
Wat moet je als Lavreysen nog meer doen dan? Doe dan gewoon een verkiezing voor beste wegrenner.
    23-10-2024 08:13
    Beste wegwielrenner? Serieus? Mathieu xint de wereldtitel veldrijden, de wereldtitel gravel en tussendoor ook 2 monumenten én een klassieker...hij schittert dus in 3 verschillende disciplines van het wielrennen....waarin schittert Lavreysen naast de baan dan nog wel misschien?
22-10-2024 02:17
Mooie woorden van Mathieu, maar deze prijs had toch gewoon naar Lavreysen moeten gaat? Heeft werkelijk alles verzilverd (of vergoud) wat er met te winnen was.
    22-10-2024 10:39
    Eén toevoeging aan alle vorige en latere reacties. Het verschil tussen verschillende soorten wielrennen... Er is Baanwielrennen, wegwielrennen, gravel , cross, mountainbike, BMX ,......
    Van Der Poel blinkt uit in verschillende disciplines (weg/cross/mountain). Groot respect voor wat Harrie doet op de piste in de snelheidsnummers , maar ....
    zou Harry buiten de snelheidsnummers ook uitblinken in een achtervolging of omnium ...?
    Dus denk ik dat een allrounder als Mathieu deze erkenning wel iets meer verdiend dan Harrie.
    Dit is de mening van een onpartijdig Belgische wielrennen liefhebber.
    22-10-2024 12:02
    @Djeeuw. Maar van der Poel heeft 0 Olympische medailles behaald. Lavreysen 6 waarvan 5 gouden en is recordhou wereldtitels op de baan. Dat weegt simpelweg zwaarder. Kijk maar naar Rev hoeveel moeite hij heeft gedaan voor de gouden details op zn trui
22-10-2024 03:06
Ik vind het juist terecht dat de prijs dit jaar naar MvdP is gegaan. Beiden hebben een geweldig jaar gehad in hun eigen disciplines maar wielrennen op de weg is een veel grotere sport dan baanwielrennen en bovendien heeft MvdP niet alleen grote overwinningen behaald op de weg, notabene in de regenboogtrui, maar ook wereldtitels in het veld en gravel. Het is geweldig knap wat HL heeft gedaan maar het is natuurlijk een kleinere sport en het zijn alleen de sprintonderdelen op de baan waar hij excelleert.

Kortom, in een jaar waar een wegwielrenner zo'n unieke prestatie levert als MvdP in 2024 - en dit gebeurt natuurlijk heel zelden - vind ik dat de prijs naar de wegwielrenner moet gaan ook al heeft HL in een veel kleinere mondiale sport het maximale er uitgehaald, helaas in hetzelfde jaar.
    22-10-2024 04:06
    Veldrijden en gravel zijn dan weer niet zoveel groter dan baanwielrennen
    22-10-2024 12:02
    Sorry maar OS zijn boven alles verheven. Daar 3x goud halen is onuitgegeven.
    23-10-2024 08:18
    @boonie...ok, als we uw redenering volgen dan gaat de vélo d'or zonder discussie naar Remco Evenepoel...ja toch ?
    23-10-2024 08:41
    @Velosol binnen het baanwielrennen zijn de OS het hoogst haalbare. Binnen het wegwielrennen is het naar mijn mening de Tour.
    23-10-2024 10:03
    @Lalsacien. Ok dat is dan uw mening ( en ook de mijne trouwens) Maar hier ging het over de redenering van Boomie1, die ik gewoon probeer te weerleggen, nét door die vraag te stellen. Snap je ?
22-10-2024 06:38
Van der Poel natuurlijk! Vlaanderen en Roubaix solo in de regenboogtrui versus ovaalhakken, je gaat toch ook geen korfballer boven 1 van de groten uit de NBA zetten?
    22-10-2024 12:04
    Totaal kromme vergelijking. Begin alleen al maar eens te bestuderen wat de hoeveelheid trainingsarbeid is die beiden leveren. Je zou nog versteld staan
22-10-2024 06:44
Wielrennen en ovaalhakken zijn 2 totaal verschillende sporten wat mij betreft.
Geef ze gewoon allebei in hun genre een cup of zoiets waarmee ze blij op een podium kunnen hossen.
    22-10-2024 07:41
    Of een videoboodschap inspreken, mvdp ligt er helemaal niet wakker van (al jaren niet).
22-10-2024 08:31
Zouden sporters ook maar een moment wakker liggen van dit soort prijzen? Als je een WK wint ben je wielrenner van het jaar. Zodra ‘het publiek’ mee doet is het toch vooral een populariteitspoll. Van mij mogen ze het allemaal zijn al die hard werkende mannen en vrouwen.
    22-10-2024 08:59
    @Whyze Katje
    Nee, de sporters liggen van deze onderscheidingen geen moment wakker.
    Het is leuk om dergelijke trofeeën te winnen maar de sportieve prestaties zullen altijd het belangrijkste blijven. En zo hoort het ook.
    Deze bijeenkomsten zijn -volgens mij- ook meer een reünie van bekenden en oude vrienden van weleer.
    De traditie mag uiteraard nooit verloren gaan, maar de waarde ervan is kleiner dan men denkt.

    En...discussies over winnaars of winnaressen zullen er altijd zijn en blijven.
    22-10-2024 09:53
    Ik weet niet wie dit soort zaken organiseert, maar je hoort telkens dat wielrennen, en in het algemeen sport, geld tekort komen. Als we dit soort feestjes nou eens afschaften en het geld in sportontwikkeling voor de jeugd stopten? Lijkt mij een veel zinvollere besteding. Als mensen een reünie willen organiseren kunnen ze dat prima zelf dunkt me, niks tegen feestjes. Maar laatst nog werd de noodklok geluid, dat er achter van de Poel weinig talenten meer zijn en dat de vijver om in te vissen steeds kleiner werd, dan lijken me alle beetjes om te helpen die vijver te vergroten veel nuttiger. Zowel in het algemeen, meer mensen die bewegen, zijn meer mensen die gezond zijn, als voor de topsport ontwikkeling.
    Ik zou niet weten waarom zo’n “traditie” niet verloren zou mogen gaan? Omdat het nu eenmaal zo was, moeten we het blijven doen? Die traditie draagt nul, niks bij aan sportontwikkeling.
    22-10-2024 09:59
    @Whyze Katje
    Kan helemaal met uw betoog meegaan, tradities kunnen ook andere manieren worden voortgezet.
    Daarvoor is een dure feestavond geen absolute noodzaak.

    En...aan de noodklok over het Nederlandse wielrennen en de onzekere toekomst wordt terecht aandacht besteed en geluid.
    23-10-2024 08:23
    @katje...de enige trofee waar sporters, enfin, wielrenners wakker van liggen is de vélo d'or. Getuige daarvan, een reportage tijdens de vorige winter thuis bij Pogacar in Sportweekend. In zijn woonkamer geen enkele trui, medaille, trofee of wat dan ook, behalve zijn vélo d'or waar hij ontzettend fier op is. De vélo d'or is het broertje van de ballon d'or. Vraag anders eens waarom Ronaldo nog steeds badend in het zweet wakker wordt als hij daaraan denkt? Een tip: Messi won hem net iets vaker.
22-10-2024 12:40
Wat de "kleine vijver om uit te putten" betreft....Een boegbeeld als Mathieu en jullie uitgebreide vrouwentalenten zorgen ervoor dat veel klein gastjes en ook meisjes gemotiveerd worden om aan wielrennen te gaan doen (hetzelfde bij ons door Wout, Remco, Lotte en tutti quanti. Die generatie heeft wel 10 à 15 jaar nodig om zich te ontbolsteren...gun ze die tijd , wees niet ongeduldig....er komen grote kampioenen aan mettertijd.Er is niks fout aan een tijdje op onze honger te moeten zitten, hoe pijnlijk ook soms.
23-10-2024 23:11
Harrie Lavreijsen is een hele sympathieke renner. In zijn specialiteit, het baanwielrennen echt de beste, maar Mathieu is op de weg echt een wereldtopper, dat vele malen hoger aangeslagen mag worden, dan het baanwielrennen, dat verhoudingsgewijs, veel minder beoefend wordt. Daarnaast is Mathieu ook nog wereldkampioen in de cyclocross en bij het gravel. Daarom logisch, dat Mathieu de wielrenner van het jaar is.
Overigens is een Olympische medaille behalen op de weg van veel grotere waarde, dan op de baan of bij andere sporten, vaak alleen te zien op de olympische Spelen, omdat er haast geen wedstrijden in gehouden worden en maar door een zeer select gezelschap beoefend wordt.
Eigenlijk belachelijk, al die koninklijke Onderscheidingen bij sporten als hockey, beachvolleybal en meer van dat soort nichesporten, als ze met een Olympische medaille thuis komen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine