Mathieu van der Poel raakt gele trui kwijt: “Vraag me soms af hoe de rest zo goed herstelt”
Video Mathieu van der Poel is zijn gele trui kwijtgeraakt aan Tadej Pogacar. Op de Mûr-de-Bretagne kon de Nederlander, die gezakt is naar plek vijf in het klassement, de beste klimmers niet volgen. Dat had hij zelf al een beetje aan zien komen.
“Als ik op zo’n aankomst met de besten mee wil gaan, heb ik mijn allerbeste benen nodig”, zei Van der Poel, die vrijdag een zware dag kende in de vroege vlucht, na afloop bij de NOS. “Ik wist op voorhand al dat ik mijn allerbeste benen niet ging hebben. Bij de eerste passage van de Mûr-de-Bretagne was het nog niet volledig kraken, maar wist ik al dat ze de tweede keer nog harder omhoog zouden gaan rijden. Ik was zelf realistisch genoeg om te weten dat ik na vandaag de trui kwijt zou zijn.”
Van der Poel voelde de benen van zijn eerdere inspanningen deze week. “Ik vraag me soms af hoe de rest zo goed herstelt”, lachte hij. “Ik ben blij dat ik me vooral op de klassiekers kan focussen. Maar ik heb wel enorm genoten van deze laatste dag in de gele trui. Misschien wel meer dan de eerste dagen, omdat ik hem waarschijnlijk kwijt ging zijn. En om terug te zijn op de Mûr-de-Bretagne (waar hij in 2021 de rit won en het geel pakte, red.)… Dit is wel een unieke plek voor mij.”
Restant van de Tour
Tegenover onder meer WielerFlits zei Van der Poel dat hij vooraf al wist dat het ‘bijna onmogelijk’ zou worden om het geel te behouden. En eenmaal op de Mur-de-Bretagne merkte hij ook al snel dat het niet voor hem ging zijn. “Het is eigenlijk zo’n zware klim. Dat maakt me nog trotser dat ik hier vier jaar geleden won. Tijdens de eerste beklimming werd ik al bijna gelost en wist ik dat ik de trui zou verliezen.”
Wat kunnen we verwachten van Van der Poel in het restant van de Tour? “Ik heb nog totaal niet gekeken naar wat er nog komt”, lachte hij. “Ik ga het dag per dag bekijken. Het is al een supersuccesvolle Tour voor mij, maar ik ga zeker nog voor ritwinst in de tweede en derde week.”
Groves
Wat betreft de etappe van zaterdag, schuift hij zijn ploeggenoot Kaden Groves naar voren. “Ik ken de streek daar een beetje vanwege de Boucles de la Mayenne (een rittenkoers die Van der Poel in 2017 en 2018 won, red.) van vroeger. Ik denk dat we met Kaden zeker iemand hebben die in de sprint mee kan doen voor de overwinning.”
Heb jij RIDE Magazine al besteld?
Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
Van der Poel verliest geel met opgeheven hoofd: ‘Genoten van elke minuut'
Gewoon lekker positief en geeft ook de kern aan van het interview.
Maar hopelijk gaat hij wel voor het groen want ze gaan niet elk jaar van de tdF een lokkertje voor hem kunnen maken, met één overwinning zou het toch wat weinig zijn met zijn talent.
Minder inspannen is minder tijd nodig om te herstellen.
En niet alles in wielrennen is relatief. Hoe hard je een berg op rijdt is relatief aan gewicht (W/kg) maar hoeveel je moet herstellen heeft ook alles te maken met het echte aantal kilojoules wat je geleverd hebt en dat is meer bij VDP dan bij Pogacar.
Mss is van Aert de uitzondering of weten ze bij Visma iets wat ze bij Alpecin niet weten
als je ziet wat er de komende dagen zit aan te komen, dan staat hij op de rustdag waarschijnlijk een punt of 70/80 achter op 3 verschillende renners
Dat gezegd hebbende is het commentaar van Stef Clement over "kampioen herstellen" VDP enigszins hilarisch. Als er nu juist iets is wat VDP niet goed kan, is het herstellen ín een grote ronde. Herstel tijdens een lange eendaagse wedstrijd is een sterk punt, maar we zien nu jaar na jaar dat VDP de opeenvolgende inspanningen van een grote ronde gewoon relatief slecht verteerd.
Pogacar houdt zich voor zijn doen de hele dag redelijk gedeisd tussen zijn ploeggenoten om aan het eind een keer flink uit te kunnen halen. Dat is toch echt zuiniger rijden en dus frisser blijven.