Mathieu van der Poel oppermachtig in E3 Saxo Classic, Wout van Aert derde na val op Paterberg
Wereldkampioen Mathieu van der Poel heeft zijn favorietenrol waargemaakt in de E3 Saxo Classic. De kopman van Alpecin-Deceuninck begon aan een solo op de Paterberg, op zo’n veertig kilometer van de streep, nét op het moment dat concurrent Wout van Aert ten val kwam. Die laatste toonde wel veerkracht en mocht als derde op het podium.
De E3 Saxo Classic vormt nog altijd de échte start van de Vlaamse Wielerweek. De WorldTour-klassieker wordt ook weleens de kleine Ronde van Vlaanderen genoemd, wat goed te rechtvaardigen is gezien de zeventien korte kuitenbijters en vijf kasseistroken doorheen de dag. Starten en finishen deden we naar goede gewoonte in Harelbeke, het epicentrum van de E3 Saxo Classic. En nog belangrijker: voor het eerst dit seizoen zouden we een duel tussen Wout van Aert en wereldkampioen Mathieu van der Poel krijgen.
Om 11.45 uur klonk het officiële startschot. Het eerste grote wapenfeit van de dag was echter geen vorming van een interessante vroege vlucht, maar wel een valpartij. Met Dylan van Baarle en Per Strand Hagenes zag favoriet Van Aert meteen twee ploegmaats tegen de vlakte gaan. Ook Alberto Bettiol was bij de zwaarste slachtoffers. Bettiol en Hagenes moesten hun val bekopen met een opgave, en vooral die laatste bleek er slecht aan toe. De Noor brak zijn neus.
Voorin ging de strijd om een plekje in de vroege vlucht onverminderd voort. Onder meer Jasper De Buyst (Lotto Dstny), Jakob Fuglsang (Israel-Premier Tech) en Julius van den Berg (EF Education-EasyPost) werden bij de aanvallers gemeld, maar niemand geraakte weg. Gevolg? Het eerste koersuur was een constant kat-en-muisspel aan een torenhoog tempo, goed voor een gemiddelde van 51 kilometer per uur.

Een pijnlijke valpartij bij de start – foto: Cor Vos
Pas na zestig kilometer koers, vlak voor de start van de eerste heuvelzone, wisten Emil Herzog (BORA-hansgrohe), Lorenzo Milesi (Movistar) en Jannik Steimle (Q36.5) een gaatje te versieren. Die laatste won vorige week nog de Grote Prijs van Denain. Zij kregen kort daarna zeven extra renners achter zich aan, die 125 kilometer voor de finish aansloten. Het ging om Niklas Märkl (dsm-firmenich PostNL), Mathis Le Berre (Arkéa-B&B Hotels), Jelle Vermoote (Bingoal WB), Jonas Abrahamsen (Uno-X Mobility), Ivo Oliveira (UAE Emirates), Rémi Cavagna (Team Movistar) en Sander De Pestel (Decathlon AG2R).
De koplopers kwamen met een kloof van vier minuten over La Houppe en de Kanarieberg, de eerste hellingen van de dag. In die fase begon het opeens te regenen in de koers, wat de nervositeit alleen maar aanwakkerden. Maar de meeste ploegen wisten dat de échte strijd pas op 82 kilometer van het einde zou beginnen. Dan lag immers de Taaienberg te wachten.
Richting de favoriete Vlaamse helling van Tom Boonen staken alle grote favorieten hun neus aan het venster. We kregen als het ware een voorbereiding op een massasprint te zien, die uiteindelijk werd gewonnen door de mannen van Lidl-Trek. Jasper Stuyven en Mads Pedersen konden op de Taaienberg zo een eerste bommetje gooien, maar al vrij vlug werden ze overvleugeld door (wie anders dan) Mathieu van der Poel. In tegenstelling tot de meeste renners, zette MVDP zich zelfs op de kasseien recht op de pedalen. Niemand was in staat om zijn wagonnetje aan te haken, maar alleen is ook maar alleen. Van der Poel zette even door, maar zag al snel het onnuttige van zijn inspanning in.

Een stevige versnelling op de Taaienberg – foto: Cor Vos
Niet alleen de kopmannen van Lidl-Trek en Wout van Aert, maar een groep van in totaal zo’n dertig renners zou kort daarna de aansluiting weer maken. Opvallend genoeg daarbij géén schaduwfavoriet Arnaud De Lie (Lotto Dstny). De straffe aanval op de Taaienberg zou niet de enige van een gretige Van der Poel blijven. Op de Boigneberg was het opnieuw van dat: deze keer toonden Matteo Jorgenson (Visma | Lease a Bike) en Jhonatan Narvaez (INEOS Grenadiers) zich opvallend attent. Maar ook Van Aert liet zich niet verrassen, net als Biniam Girmay (Intermarché-Wanty). Ook deze poging was echter nog niet de juiste van Van der Poel.
Versnelling nummer drie dan maar, op de Stationsberg? Deze keer plakte Van Aert aan het wiel. De twee wilden wel doorzetten, maar deden dat met de handrem op. Opnieuw kon een grote groep terugkeren, wat dan weer kansen opende voor mannen als Oier Lazkano (Movistar), Stefan Küng (Groupama-FDJ) en Nils Politt (UAE Emirates) om te profiteren van de vertwijfeling in de vlakke tussenfase. Zij reden in één ruk naar de vijf overgebleven vroege vluchters en zorgden zo voor een gevaarlijke situatie. Alleen wisten de vier (!) renners van Lidl-Trek die nog mee waren, alles nog maar eens te herdoen.
Het volgende ijkpunt in de wedstrijd was de altijd gevreesde Paterberg, en snel werd duidelijk dat Van der Poel daar zijn moment had uitgekozen voor zijn vierde en meteen ook meest indrukwekkende versnelling. Zijn grootste concurrent Van Aert zat op dat moment twee posities verder, maar misrekende zich toen hij in het gladde gootje reed. De Belg van Visma | Lease a Bike gleed weg, ging tegen de vlakte en moest daar toch even van bekomen.

Van der Poel ging voor een lange solo – foto: Cor Vos
De volledige groep van zo’n dertigtal renners passeerde de onfortuinlijke Kempenaar, die al snel tegen een achterstand van een halve minuut moest aankijken. Te meer omdat een ijzersterke Van der Poel intussen niet stilzat. Wederom ging hij recht op de pedalen staan, iets waar niemand een antwoord op had. Een sterke Lazkano probeerde wel tegengas te geven, maar dat was meer willen dan kunnen. Van der Poel stond voor een pittige onderneming, met nog zo’n veertig kilometer voor de boeg, met daarin twee lastige knikjes.
Te beginnen met de Oude Kwaremont. Jorgenson nam op het steile gedeelte ploegmaat Van Aert voorbeeldig mee in zijn zog. In de uitloper plaatste de Belg vervolgens zijn verwachte aanval. De halve minuut waar hij tegen aankeek werden er zo plots weer 25 en zelfs twintig. Van Aert toonde veerkracht na zijn val en ging zo toch nog een keer naar Van der Poel op zoek. In aanloop naar de Karnemelkbeekstraat kwam Van Aert zelfs even terug op tien seconden. Maar op de steile helling zelf bleek dat Van der Poel toch nog wat over had gehouden. De wereldkampioen versnelde opnieuw en verdubbelde in geen klap opnieuw de kloof.
Daarop brak de veer bij Van Aert, die kilometer na kilometer meer terrein verloor. Achter zich kreeg hij nog een sterke groep met Jonathan Narvaez, Jasper Stuyven, Matteo Jorgenson, Tim Wellens en Biniam Girmay, en in de slotfase – toen Van der Poel al meer dan een minuut bij elkaar had gereden – reed Stuyven zelfs nog naar Van Aert toe.
Zelfs dan zou Van der Poel zijn voorsprong alleen maar blijven uitbouwen. Met opvallend verbeten vreugde, kwam hij in Harelbeke over de streep. Zo kan hij eindelijk ook deze E3 Saxo Classic op zijn palmares zetten. Daarachter kon Van Aert zelfs niet meer sprinten, waardoor Stuyven de verrassende tweede werd.
Want als je als Nederlander op de Belg gaat kijken die je te nationalistisch vindt, ben je dan zelf niet minstens zo nationalistisch?
Ik zie dat toch als heilzamer dan je geschifte, discriminerende wens om alle Belgen af te voeren.
Stop gewoon met dat zielige chauvinisme, heeft deze site niet nodig.
dodelijk vermoeiend wat die er voor wanen op nahoudt ten einde om zijn eigen sneue leven te overschreeuwen en kleur proberen te geven, en ondertussen probeert die alles en iedereen hier in mee te sleuren, niets meer dan een buikspreekpop waar de sponsoren af en toe een muntje in moeten gooien.
veel gênanter wordt het niet,
het alternatief was een Ernstige Belg en Bobbie raaskal,
kiezen tussen 2 kwaden,
dan toch maar luisteren hoe ze hun eigen (bier) glazen in gooien.
Ik begrijp eigenlijk niet waar je mee bezig bent Alfred, toch nergens voor nodig dit.
De incidenten vallen gewoon harder op natuurlijk, negatieve mensen heb je altijd en overal en die verpesten altijd alles voor iedereen qua prettige sfeer.
Duidelijk is wel dat VDP explosiever is op de hellingen en dit zal voor WVA toch ook problemen op gaan leveren in de RVV. Bij Visma "Loose a Bike" worden er weer wonden gelikt, het sterke klassieke blok bleek toch niet in staat de koers te controleren, zeker niet als wat schakels wegvallen. Als specialisten als VDP, Pogacar en ook WVA zoveel sterker zijn dan de rest dan wordt het koersverloop helaas wel te voorspelbaar. Deze 3 maken als ze goed zijn altijd koers, de rest zal een superdag dienen te hebben om hun waggonetje aan te kunnen haken. Op naar Gent-Wevelgem, Dwars door Vlaanderen en dan RVV. Hopelijk worden dat spannender koersen voor plek 1 en dat de finale al niet 30-40km voor de finish al in een plooi ligt.
Maar ik neem aan dat, als ze zelf de koers nog eens in alle rust terug kijken, ze zelf ook wel beseffen dat Wout gewoon de mindere was vandaag. Dat het niks met motoren te maken had, en dat de val enkel het moment van lossen van Wout heeft bespoedigd. Want anders was ie er wel afgegaan op de Kwaremont. Of dat Karnemelk-ding. Of de Tiegem. Of opgerold aan de meet.
En voor wie niet tegen wat NL-BE kan, verwijs ik inderdaad ook graag door naar .BE. Ik kan je verzekeren dat je daar niet zo'n strijd zult tegenkomen.
MvdP is huizenhoog favoriet, steekt in weergaloze vorm en is gewoon de beste in zijn specialisme. En dat komt niet omdat de rest zo lui of kansloos is maar omdat hij hiervoor een aanleg heeft gelijk aan die van Valverde voor de Ardennen.
Van Aert zijn val zal hier en daar tot discussie leiden maar die was er, in deze volgorde, A: op de Kwaremont vanaf gepoeierd of B: aan de meet levend opgevreten. Ik denk daarbij dat je Jorgensen in de ronde niet in dienst moet laten rijden maar écht als extra tegenstander.
TREK is over de breedte erg goed en heeft vandaag ook prima gekoerst met een anticiperende Pedersen en overblijvende Stuyven. Die kunnen kennelijk kiezen en dat is belangrijk. Ik zie hen ook in de ronde weer het initiatief pakken.
Met zo'n torenhoge favoriet zal Alpecin de controle moeten pakken en gestaag doorrijden zodat welke ontsnapping dan ook niet te gortig wordt. De druk zal overigens immens zijn: ze kunnen echt alleen maar verliezen.
En als laatste: deze koers zegt wel wat doch zeker niet álles over GW & PR, wat toch echt andere type koersen met andere type uitdagingen zijn. Doch sluit de demonstratie van vandaag een mogelijke meer-tot-alles-klapper verre van uit. Het verschil was groter dan ik voorzien had.
Jammer wel van de valpartij op de Paterberg, maar Van Aert zelf heeft toch ook vaak te maken met pech. Van der Poel komt dit niet tegen.
Vond Wellens en Stuyven ook sterk. Trek was goed in de breedte, maar kopman Pedersen komt tekort.
Er gaan volgende week een paar sterke teams het helemaal anders moeten (proberen) aanpakken. Lijkt mij de enige optie om Van der Poel te verslaan, want zijn team leek niet super.
Wat een beest MvdP....schrijf hem maar op voor volgende week, die man is niet te stoppen.
moeten ze maar wat nederiger worden.
Klinkt een beetje als ruziende kelderhobbyisten.
Hoop dat de schade meevalt van alle valpartijen.
met de balkende brabo Ezel voorop
nee zonder gekheid je moet het nu niet gaan omdraaien je bent zelf aan de jammer
komt wat eng over dat je jouw beperking wil gaan opleggen aan anderen.
dat je het niet kan of wil begrijpen is tot daar aan toe, maar beter gewoon open speelveld houden
en de gezelligheid bewaren
Vergeet het maar.
Hij heeft anders best een aardig rijtje overwinnen bij elkaar genetnietfietst hoor.
Ik zie in jou dan weer de ultieme belichaming van een net-niet reageerder.
Is ook een teken van aan de limiet zitten.
Nu brengt hij zich meer schade toe dan alleen die val. Twijfel namelijk.
Maar het siert hem wel dat hij het heeft geprobeerd. Twee klasse renners die er voor zorgen dat kijkers blijven kijken.