Mathieu van der Poel kleurt de koers, maar medevluchter Romeo zegeviert in Critérium du Dauphiné
foto: Cor Vos
dinsdag 10 juni 2025 om 16:48

Mathieu van der Poel kleurt de koers, maar medevluchter Romeo zegeviert in Critérium du Dauphiné

Iván Romeo heeft een spectaculair verlopen derde etappe van het Critérium du Dauphiné op zijn naam geschreven. De Spanjaard maakte deel uit van een sterke kopgroep, koos in de finale op een slim moment het hazenpad en soleerde vervolgens naar de zege en de leiderstrui. Mathieu van der Poel was ook een van de hoofdrolspelers, maar moest genoegen nemen met de vijfde plaats.

In de derde etappe was een sprint ook niet uitgesloten, maar konden de puncheurs zeker hun hart ophalen. Na de start in Brioude ging het meteen omhoog over de Côte de Cornille (4,1 km à 4,8%) en Côte de la Barbate (5,8 km à 6,9%). In het middenrif stonden dan weer de Côte de Malataverne (5,4 km à 3,9%) en de Col du Tracol (2,9 km à 4,2%) op het menu.

Zo ging het naar de laatste klim van de dag: de korte maar wel pittige Côte du Château Jaune (1,2 km à 9,2%). Deze stevige pukkel lag op goed twintig kilometer van de aankomst in Charantonnay en zou een antwoord geven op de vraag: krijgen we wel of geen sprint na goed tweehonderd kilometer?

Dinsdag 10 juni 2025, Critérium du Dauphiné: Etappe 3 (207.2 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 3
Start:
12:00 ( Brioude)
Finish:
16:57 ( Charantonnay)

Van der Poel maakt meteen koers, Milan past
Mathieu van der Poel was voor de start al op zijn hoede. “Het wordt wel moeilijk, want als er een sterke kopgroep wegrijdt, hebben zij vandaag ook nog een kans.” En dus besloot de leider in het puntenklassement er zelf maar de beuk in te gooien. Van der Poel probeerde tot twee keer toe weg te springen uit het peloton, maar zijn pogingen werden ook weer in de kiem gesmoord.

Van der Poel en Bardet in een geanimeerd gesprek – foto: Cor Vos

De Nederlander was zeker niet de enige renner in het offensief: in een spectaculaire openingsfase werd er slag om slinger gedemarreerd. Het peloton werd zo al een eerste keer stevig uitgedund. Voor veel renners – waaronder geletruidrager Jonathan Milan – ging het in de openingsfase al te snel. Zij moesten onherroepelijk overboord en konden zich opmaken voor een helse dag op de fiets. In het peloton werd er namelijk geen gas teruggenomen.

Boniseconden voor Pogacar en Evenepoel, MVDP mee in kopgroep
Het ging zo in een rotvaart naar de tussensprint in La Chaise-Dieu. Louis Barré kwam hier met voorsprong als eerste door, voor Tadej Pogacar en Remco Evenepoel, die naar de overige bonificatieseconden wisten te sprinten. De Sloveen streek zo twee extra seconden op, Evenepoel hield aan zijn sprint één seconde over. Na dit sprintintermezzo zagen twaalf renners hun kans schoon om de oversteek te maken naar de eenzame koploper Barré.

Van der Poel was opnieuw bij de pinken en wist samen met Axel Laurance, Michael Leonard (INEOS Grenadiers), Krists Neilands (Israel-Premier Tech), Florian Lipowitz (Red Bull-BORA-hansgrohe), Harold Tejada (XDS Astana), Julien Bernard (Lidl-Trek), Eddie Dunbar (Jayco AlUla), Anthony Turgis (TotalEnergies), Ivan Romeo (Movistar), Brieuc Rolland (Groupama-FDJ) en Andreas Leknessund (UNO-X Mobility) Barré in te rekenen.

Mathieu van der Poel was zeer bedrijvig – foto: Cor Vos

Deze sterke kopgroep van in totaal dertien renners reed al snel een voorsprong bijeen van twee minuten op het peloton, dat werd aangevoerd door de mannen van UAE Emirates XRG. De ploeg van Pogacar had wel vrede met deze situatie en zo keerde de rust – na zestig doldwaze kilometers – eindelijk weer terug. Dit gaf de geloste renners – waaronder Milan – de kans om weer aan te sluiten. Toch kreeg de omvangrijke kopgroep geen vrijgeleide richting de streep.

Verschil blijft beperkt
Onder aanvoering van UAE Emirates en Soudal Quick-Step werd het verschil binnen de perken gehouden. Dit had alles te maken met de aanwezigheid van klassementsrenners als Dunbar, Tejada en met name Lipowitz in de voorste groep. Dit was ook slecht nieuws voor Van der Poel. De Nederlander mocht zich met de gegeven voorsprong wel de virtuele leider noemen, maar had vooral zijn zinnen gezet op de dagzege.

Van der Poel spoorde zijn medevluchters dan ook aan om een tandje bij te steken en dat gebeurde ook: hierdoor bleef de situatie tussen de vluchters en het peloton stabiel. Bij het ingaan van de laatste veertig kilometer, bedroeg de voorsprong nog altijd ruim anderhalve minuut. De koplopers verweerden zich dus zeer kranig en begonnen zo toch met voorsprong aan de korte maar pittige Côte du Château Jaune, al zat het peloton niet ver.

De koplopers op de flanken van de Côte du Château Jaune – foto: Cor Vos

Kopgroep spat uiteen, geen spektakel in peloton
Dit was voor de betere klimmers in de groep het sein om hun duivels te ontbinden. Lipowitz, Bernard, Tejada en Leknessund kwamen met voorsprong over de top, maar het verschil met de eerste achtervolgers – met Van der Poel als drijvende kracht – was klein. De Nederlander wist in de afdaling eigenhandig de bres te dichten, maar de overige vluchters kwamen niet veel later ook weer aansluiten. En het peloton? Daar bleef het gehoopte spektakel uit.

Na de schifting op de Côte du Château Jaune kwamen nog tien renners in aanmerking voor de overwinning: Van der Poel, Tejada, Leknessund, Barré, Lipowitz, Romeo, Laurance, Bernard, Dunbar en Rolland. Maar wie zou er aan het langste eind trekken? De meeste ogen waren gericht op de man in de groene trui, maar Van der Poel moest dan wel alle aanvallen zien te counteren. Waar hij de eerste versnellingen nog wist te pareren, hield hij de benen stil bij een demarrage van Romeo.

Romeo kiest het juiste moment
Dit bleek een beslissend moment in de strijd om de ritzege, want de regerend wereldkampioen tijdrijden bij de beloften sloeg een gaatje en profiteerde daarna optimaal van het geloer tussen de achtervolgers. Romeo reed zo een vijftiental seconden weg en werd niet meer ingehaald. De 21-jarige Spanjaard sloeg zo een dubbelslag: hij boekte niet alleen zijn eerste zege in de WorldTour, maar neemt ook de leiderstrui over van Jonathan Milan.

Romeo op weg naar de zege – foto: Cor Vos

De sprint voor plek twee werd gewonnen door Tejada, voor Barré en Lipowitz, die in de finale nog waren weggereden uit de groep-Van der Poel. Die laatste rekende nog wel af met de andere medevluchters, maar dit was ‘slechts’ voor plek vijf.

Shirt for OIC AK
RIDE Magazine
32 Reacties
10-06-2025 16:58
Het viel wel mee met die zakken hooi. En het is Van der Poels eigen keuze om met plakpleisters door te rijden. De enige twee supervervelende slepers waren Barré en Dunbar. Maar plakken lijkt een beetje de filosofie te zijn geworden van Intermarché en Jayco.
    10-06-2025 18:19
    Vooral bij Intermarché, nog niet zo lang geleden frisser en fruitiger, is dat inderdaad een jammerlijke evolutie.
10-06-2025 16:49
Lekker koersen met zulke zakken hooi in je wiel.
    10-06-2025 16:51
    Verliezen om Mathieu niet te laten winnen.
    10-06-2025 16:52
    Huh? Alle gaten werden gedicht door lipowitz. Die man was de ideale knecht tot zijn benen leegliepen
    10-06-2025 16:53
    Doet een beetje denken aan hoe er voorheen tegen Sagan gekoerst werd. Frustrerend om naar te kijken, maar ook dat is wielrennen
    10-06-2025 16:54
    Je merkt ook wel dat de echte snedigheid bij Mathieu nog ontbreekt. Geen probleem. Hij heeft weer lekker getraind en zal zich geamuseerd hebben. Donderdag nog een klein kansje.
    10-06-2025 16:57
    toch logisch als je de snelste en de grootste naam bent? en ook nog eens de leiderstrui kan nemen? en ook de reputatie hebt om een grenzeloos krachtenarsenaal te hebben?

    en het is niet zo dat van der poel heel erg vaak op deze manier wordt aangepakt, bij de huidige generatie draait de rest vaak alsnog oliedom mee richting hun eigen slachtbank.

    vandaag blijkbaar bij uitzondering eens niet
    10-06-2025 17:37
    Waarom? Hij wordt er op die puist vanaf gereden, dus er waren anderen ook heel sterk. Ik vind het ook fijn als er een Nederlander wint, maar je kan niet verwachten van die redelijk onbekende namen dat ze vrolijk rouleren om het dan netjes en eerlijk in de sprint op te lossen met een superster die bekend staat om zijn explosiviteit en snelheid.
    10-06-2025 18:17
    @poeskescherens
    Redelijk onbekende namen? You cannot be serious?
10-06-2025 17:01
Van der Poel moest al een flinke inspanning doen na het klimmetje om terug bij de kop te komen. Daarna is het ook gokken dat een Lipowitz of Tejada de boel dicht rijd ivm klassement. Hij kan niet alles oplossen.
10-06-2025 16:53
Weer mooi trainingsritje voor Matje, helaas niet beloond door wat extra gewicht op zijn bagagedrager.
    10-06-2025 18:22
    MVDP het Alfamannetje, maar ‘t is een Romeo die wint…
10-06-2025 16:57
Die Barre van Wanty… wat een aanfluiting. Als ploegleider zou ik me doodschamen en als sponsor helemaal.
10-06-2025 16:49
Mooie dubbelslag. Weer een groot talent. 21, ze worden jonger en jonger.
10-06-2025 17:11
Bijzonder dat mensen hier denken dat die gasten wel even met MvdP in hun wiel naar de streep gaan rijden. VdP zal in deze situaties altijd geviseerd worden en vaak verliezen. Het is ook een beetje zijn eigen schuld door voor een klein team te willen rijden die niet in staat is een koers voor hem te kunnen controleren. Ook in de Tirreno zag je dat dit in dit soort koersen een groot probleem is.
    10-06-2025 20:45
    Zijn kleine team staat al jaaaaren op/rond de 6’ plek in de WT… bovendien gaat er geen week voorbij zonder dat ze ergens winnen, alle disciplines en categoriën door elkaar, zomer én winter…zonder overdrijven maakt ze dat eigenlijk groter dan die poenpatsers die voor ze staan in de ranking…
    10-06-2025 20:58
    Dat neemt toch niet weg dat zo'n poenploeg wel een ploeg om hem heen zou kunnen bouwen die in rittenkoersen dit soort parcoursen kan controleren? Wanneer hij bijvoorbeeld bij Red Bull zou rijden, dan neem ik aan dat hij wat ritoverwinningen in grote koersen betreft ondertussen een steviger palmares had kunnen hebben.

    Ik denk dat bij helemaal goed zit hoor bij Alpecin, maar dat neemt niet weg dat het ook nadelen heeft.
    10-06-2025 22:46
    Alpecin staat al jaren vrij hoog in de WT omdat ze van der Poel en Philipsen hebben, er zijn weinig WT-ploegen wiens top zo smal is. De meeste ploegen zakken 3 of 4 plaatsen op de ranking als je hun topper wegneemt, Alpecin een stuk of 15.

    Al jaren pakken 2 renners daar 60% van hun punten (en de 2e vooral met dank aan de 1e), dat is gewoon geen stabiel opgebouwde ploeg. Als Mathieu ooit een rampjaar heeft, dan zitten ze netjes te knokken tegen Cofidis en Picnic.
10-06-2025 16:52
Van der Poel laat zich toch wat de kaas van het brood eten. Liet nog voor de beslissende demarrage vooral anderen de kastanjes uit het vuur halen, en toen het duidelijk was dat het toch eens aan hem was, reageerde hij veel te laat waardoor de vogel gaan vliegen was.
    10-06-2025 17:24
    Ik heb Matje dit wel vaker zien doen. Die heeft onderweg gewoon expres heel veel gegeven om koershardheid op te doen, en ik denk dat hij hier geen minuut van zal wakker liggen.
    10-06-2025 17:38
    Ben het met Asje eens. Goede training voor MvdP, waarbij de concurrentie weet dat MvdP er niet vies van is om mee te rijden en te verliezen. Geeft extra hoop voor de TdF dat concurrenten wel meerijden waarna MvdP de rit kan winnen.
10-06-2025 16:57
Hele mooi overwinning van de jonge Spanjaard - twee keer slim geprobeerd en dacht eigenlijk dat die de eerste keer al definitief weg was. Niks aan gestolen, knap gereden en voor hem een schitterende overwinning.

MvdP was goed maar duidelijk nog in opbouw, had hem wellicht iets beter verwacht (en gehoopt) op dat laatste klimmetje. Denk dat vandaag vooral een hele goede trainingsdag voor hem was richting topvorm in de Tour - weet iemand of zijn plan nu is om na de Dauphine op hoogtestage te gaan (aangepaste planning na val bij mountainbiken)?
10-06-2025 19:16
Hmm in tegenstelling tot enkele andere reacties vond ik MvdP niet het sterkst ogen. Lipowitz was na die laatste klim met afstand de sterkste en Romeo had ook al (net als MvdP, maar dan niet in de afdaling) dat gat van groepje 1 tot 2 gedicht. Met deze aantallen in de kopgroep kan je gewoon niet verwachten dat je met 10 naar de meet gaat. Als vdPoel kon had hij net als Pedersen of Matthews enkele jaren geleden zelf in de aanval moeten gaan in de laatste 20km om de eenzame koploper te worden. Romeo zeer verdiend gewonnen!
10-06-2025 16:51
Vdp zeer sterk onderweg. Enkel bergop op klimmetjes langer dan een kilometer komt hij steeds tekort
    10-06-2025 17:00
    Als hij in topvorm is of specifiek op voorbereid gaat dat hem toch niet slecht af, zie bijvoorbeeld het afgelopen WK waar hij na Pogacar wss de sterkste man in koers was. Denk dat hij hier in de Dauphine vooral gewoon goed is maar nog niet in topvorm - de pure explosiviteit en snedigheid mis ik nog een beetje bij zijn (tussen)versnellingen en aanvallen.
10-06-2025 19:14
Kunt zeggen lekker getraind, maar hij kon hier een gele trui pakken. En dat lukte niet. Het was tactisch gewoon heel slecht vandaag. Leek onvoorbereid op het parcours. Deed maar wat.
10-06-2025 17:09
Leuke jongeren in beeld, Barré man van de koers met Matje. Romeo de sterkste.
    10-06-2025 19:37
    Barré man van de koers. Nee, precies..
10-06-2025 17:29
Een tweede plek is mooi voor Tejada, maar je zou zelfs denken dat een overwinning erin zat; hij is snel en met dat korte klimmetje erin was hij mogelijk de sterkste van de kopgroep. Hij reageerde nog redelijk veel op aanvallen, maar had niet het geluk en de timing om weg te komen.

Mogelijk kan hij morgen voor de leiderstrui gaan. Hij verloor op een zelfde afstand in Romandie 4 seconden op Romeo en 44 op Evenepoel.

Helaas een te zwaar parcours voor hem om een goed klassement te rijden.
    10-06-2025 17:45
    Hij reageerde inderdaad op aanvallen, maar vervolgens mee rijden, ho maar. Hij zorgde er bijna hoogstpersoonlijk voor dat er geen achtervolging op gang kwam.
    10-06-2025 18:03
    Op wie? Op Romeo op het einde?
    Ik neem aan dat je niet had verwacht dat die 9 man met 5 km te gaan ineens begonnen ronddraaien. Als je de koers leest wist je dat wie een gat zou slaan, de koers zou winnen, of er moest een enkeling of tweetal in de achtervolging gaan.

Reacties zijn gesloten.