Mathieu van der Poel: “Het gevaarlijkste aan onze sport zijn de renners zelf”
foto: Cor Vos
Zeger Schaeken
zondag 7 april 2024 om 08:30

Mathieu van der Poel: “Het gevaarlijkste aan onze sport zijn de renners zelf”

Interview Mathieu van der Poel kan vandaag zijn tweede monument van het seizoen winnen. Dat is ook de ambitie bij Alpecin-Deceuninck, die met Jasper Philipsen nog een grote kanshebber hebben op de overwinning. “Niks moet nog voor mij dit seizoen, maar natuurlijk zou het heel gaaf zijn om Parijs-Roubaix weer te winnen”, vertelde Van der Poel op de persconferentie aan de verzamelde pers.

Van der Poel en Philipsen, de nummers een en twee van vorig jaar, stonden vrijdagochtend de pers samen te woord. De twee kopmannen van Alpecin-Deceuninck vertrokken na het persmoment naar Frankrijk, waar ze een verkenning zullen doen van Parijs-Roubaix.

Mathieu, hoe waren je dagen in Spanje? 
“Ik heb genoten van het goede weer in Spanje. Dat was dé reden om naar daar te gaan. Maar ik wilde ook nog wat trainen. Ik ben blij dat ik toch nog drie goede trainingsdagen heb gehad. Als ik na Roubaix geen koersen meer had, was dat niet zo belangrijk geweest. Maar daarna is het niet gedaan, dus wil ik mijn goede vorm houden.”

Philipsen: “Zie je die tan-lines niet? Hij heeft meer in de zon gelegen (lacht).”

Was je effectief gaan hardlopen de dag na de Ronde, of klopt dat niet?
Van der Poel: “Dat klopt inderdaad niet. Freddy (zijn vaste trainingsmaat Freddy Ovett, red.) en ik waren gaan fietsen, en hij was daarna nog gaan lopen. Het was een 1 april-grap van hem. Ik ben zelf geen fan van die 1 april-grappen, maar niemand vroeg het me, dus… (lacht).”

Waar waren jullie gisteren tijdens de val in de Ronde van het Baskenland?
Van der Poel: “Ik was op weg naar het vliegveld om weer naar België te komen. Ik wil wel zeggen dat ik vind dat het gevaarlijkste aan onze sport de renners zelf zijn. Wij nemen de risico’s. Dat is het grootste probleem. Het is gewoon zo dat iedereen op hetzelfde moment voorop wil zitten en dat gaat gewoon niet. Je kan het vast wel beter maken, maar helemaal veilig zal het nooit worden. Dat is jammer.”

Philipsen: “Ik was thuis en kreeg een live-update dat er een grote val was. Ik zag natuurlijk al snel dat alle grote namen erbij betrokken waren. Veel jongens liggen er misschien een paar maanden uit, dat is jammer om te zien. Helaas gebeurt het vaker de laatste tijd. Als team zijn wij gelukkig van pech gespaard gebleven tot nu toe. Dat is natuurlijk in ons voordeel. Het zorgt ervoor dat we gewoon ons plan kunnen volgen. Maar het is jammer om te zien dat veel van onze concurrenten pech hebben.”

Mathieu, de chicane. Wat vind je ervan?
Van der Poel: “Ten eerste vind ik het goed dat ze iets anders proberen. Ik ben een grote voorstander van het feit dat ze iets willen veranderen. Maar naar mijn mening is de chicane niet de juiste manier. Het de week ervoor pas beslissen, is misschien ook niet de beste optie. Het is een van de gevaarlijkste passages die we doen. Ik voel me daar ook nooit op mijn gemak in het peloton. Het is dus goed dat ze erover nadenken, maar zomaar iets veranderen om iets te veranderen is ook niet de juiste manier.”

Wat zou de oplossing dan wel moeten zijn?
Van der Poel: “Ik denk dat die weg van rechts (de weg waar de chicane is gelegd, red.) opties biedt. Na mijn reactie op sociale media kreeg ik ook een bericht van Adam Hansen (de voorzitter van de CPA, red.) Hij zei me dat er een aantal opties zijn voor de komende jaren en die zien er best goed uit. Maar de oplossing die ze nu hebben, zal er naar mijn mening alleen maar voor zorgen dat het nog gevaarlijker wordt. De eerste renners zullen er goed doorkomen, maar als je niet bij de eerste 20 zit, verlies je misschien al een halve minuut. Voor mij is het dus niet de juiste oplossing. Maar als de meerderheid van de renners vindt dat dit beter is, sluit ik me daarbij aan.”

Is die kasseistrook van Arenberg de gevaarlijkste van ze allemaal?
Van der Poel: “Voor mij wel. Die kasseien zijn ook niet bedoeld om met een racefiets op te rijden, vind ik om eerlijk te zijn. De andere stroken liggen er soms ook slecht bij, maar zijn wel doenbaar. Met 65 km/u Arenberg oprijden heeft niks met vaardigheid te maken. Dat is gewoon hopen dat je fiets het houdt.”

“Wat Visma  | Lease a Bike vorig jaar deed (ze trokken door op de strook voor Arenberg om zo het peloton flink uit te dunnen en het gedrum te ontlopen, red.), was heel goed en slim. Dat was achteraf gezien de meest ontspannen manier om naar Arenberg toe te leven. Maar het probleem is nu dat iedereen dat weet, dus eigenlijk is dat niets waard.”

Philipsen: “Zelfs iemand die heel goed overweg kan met de fiets, kan nog een lekke band krijgen. Het is gewoon heel moeilijk om daar rechtop te blijven.”

Mathieu, heb je als wereldkampioen soms het gevoel dat je een belangrijke stem bent?
“Dat wil ik niet zijn. Dat is het juist. Ik geef mijn mening, maar als de rest van het peloton iets anders denkt, volg ik gewoon. Ik ga zondag gewoon de koers proberen te winnen, met of zonder chicane. Ik wil er niet teveel over nadenken.”

Parijs-Roubaix wordt gezien als een van de gevaarlijkste wedstrijden. Maakt dat jullie nerveus?
Philipsen: “Ik denk dat Parijs-Roubaix deels over geluk hebben gaat, maar ook over positioneren. Als je goed bent, zit je vooraan en dan blijf je meestal uit de problemen. Als je minder goed bent, zit je in het midden van het peloton, waar alle pechgevallen gebeuren. Het is dus wel voor een deel pech, maar het heeft voor mij ook veel te maken met goede positionering.”

Van der Poel: “Zoals in elke klassieker zijn er gevaarlijke punten. In Luik-Bastenaken-Luik bijvoorbeeld is de afdaling voor de Redoute een van de gevaarlijkste afdalingen die we hebben. We koersen nog steeds op open wegen. Het is moeilijk om alles te veranderen. Je kan wel een bepaald punt veranderen, maar er zal altijd gevallen worden. Zoals ik al zei, het zijn vaak de renners zelf. En soms moet je ook gewoon geluk hebben.”

Hoe kan Jasper zondag Roubaix winnen?
Van der Poel: “Ik denk dat we een situatie kunnen creëren zoals vorig jaar. Daar hebben we allebei baat bij. Onze kracht is dat we allebei op verschillende manieren kunnen winnen. We zijn dus een goed duo. Maar je moet ook een portie geluk hebben. Vorig jaar zijn we eigenlijk de hele koers uit de problemen gebleven. We hadden geen lekke banden of kenden geen pech. Dat is en blijft heel belangrijk in Roubaix.”

Wat gaat er gebeuren als jullie met twee op de piste komen? Wie gaat er dan winnen?
Van der Poel: “Een van ons.”

Philipsen: “Ik denk dat onze kaarten dan wel al op tafel liggen. We zullen ook in die situatie duidelijke instructies gekregen hebben. Maar we moeten eerst in die situatie komen.”

Van der Poel: “Als we de piste opdraaien, ga ik naar rechts en Jasper naar links (lacht).”

Jasper, heb je het gevoel dat je Mathieu een gunst moet doen na Milaan-San Remo?
Philipsen: “Natuurlijk wil ik op een bepaald moment iets teruggeven.”

Van der Poel (pikt in): “Ik verwacht dat niet. Zoals ik al zei, vorig jaar heeft hij al meer dan genoeg gedaan in Roubaix. Het gaat ook niet over iets terugkrijgen. Ik deed in San Remo wat ik deed omdat de best mogelijke optie was in die situatie. Ik weet dat hij hetzelfde zou gedaan hebben. Het is niet dat ik zoiets doe om iets terug te krijgen.”

Zijn jullie meer ontspannen dan normaal omdat jullie beiden al een monument hebben gewonnen?
Philipsen: “Het is goed dat we ons niet meer hoeven te bewijzen in het voorjaar of dat Roubaix de laatste kans is, want in Roubaix kan door pech je kans opeens verkeken zijn. Die zeges die we al hebben geven ook juist extra vertrouwen. We zijn hongerig om zondag weer voor de zege te gaan.”

Van der Poel: “Voor mij was het al een speciaal jaar in de regenboogtrui. Ik kan tot nu toe alleen maar heel tevreden zijn over mijn prestaties. Het winnen van de Ronde van Vlaanderen was het hoofddoel. Wat er nu nog komt dit jaar is allemaal bonus. Maar natuurlijk zou het heel gaaf zijn om Roubaix weer te winnen.”

Is Mons-en-Pévèle dé strook om aan te vallen?
Van der Poel: “Als de wind goed staat wel. Maar vorig jaar stond die daar niet gunstig. Het is zeker een van de zwaarste stroken, je kan er het verschil maken. In Parijs-Roubaix is de wind wel cruciaal en zeker daar. Je hebt ook het stuk na de kasseien waar je het tactisch kan spelen, maar dat is lastig.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
48 Reacties
05-04-2024 12:15
Deze ploeg is wel echt een verademing hoor. Twee kopmannen die niet al te hoog van de toren blazen en een ploeg die volledig in hun dienst rijdt. Het klopt precies wat ze daar doen. Prettig management. Ze houden het zowel professioneel als ook speels. Dat mis ik wel bij bijvoorbeeld Jumbo, DSM, een Quickstep waar super veel chagrijn en gedoe is. Hetgeen wat ze zeggen klopt vrijwel altijd, nooit onrealistisch. Ja ik ben fan!
    05-04-2024 13:01
    Ze zitten natuurlijk in een lekker comfortabele zetel omdat ze al zoveel hebben gewonnen dit jaar, ze zijn een klassieker- en rittenploeg en ze hebben al genoeg overwinningen binnen dit jaar om van een gand cru jaar te spreken en het jaar is nog maar een kwart ver, dan ben je altijd héél relaxt natuurlijk :-) ik vind nu ook wel niet dat er bij Soudal-Quickstep echt veel gedoe en chagrijn is, ik denk dat het bij buitenstaanders veel meer als gedoe overkomt dan intern.
05-04-2024 12:36
Dit zal Thijs Zonneveld niet leuk gaan vinden. Die hield gisteren een rant die gericht was op de UCI en organisatoren. Dat er een groot deel van de verantwoordelijkheid ook gewoon in het peloton ligt gaven heel veel renners zelf al aan (Sobrero, Bilbao, Hart) maar het is toch makkelijker zeiken vanuit de onderbuik.

Btw: ik denk dat het zondag wel mee gaat vallen. Haveluy, een van de zwaarste stroken ligt een paar kilometer voor Wallers. Ik verwacht dat de big dogs daar al wel een afsplitsing zullen forceren om te voorkomen met een groot peloton aan te komen.
    05-04-2024 12:41
    Onzin, heeft niks met de onderbuik te maken, die reactie van Zonneveld, gewoon gezond verstand. Er moet echt meer gebeuren aan afzetting en waarschuwing, parcoursen moeten beter gescreend op onveiligheden.
    05-04-2024 12:52
    Er zaten best valide punten en ideeen in z'n betoog (beschermende kleding, zwaardere fietsen), maar het miskende volledig de verantwoordelijkheid van renners en ploegen zelf. Kijk de interviews met renners er gisteren maar eens op na, het leeuwendeel weet het aan het te agressief ingaan van de afdaling.
    05-04-2024 13:28
    Als de ene stelling waar is maakt dat de andere niet per definitie onwaar.
    05-04-2024 14:02
    Ach, het is veel lood om oud ijzer.
    Zeker de renners maken de koers. Maar wat wil je met groeiende budgetten, salarissen en belangen met een sport wat in feite een race is.
    Dat blijft dringen, hectiek, beetje afsnijden, blocken. Naast de vermoeidheid waardoor vreemde zwiepers ontstaan of het plots van lijn veranderen.
    Wat de verantwoordelijkheid van de UCI en organisaties niet wegneemt om meer inspanning te leveren mbt veiligheid.

    Alles bij elkaar is dit nog vrij onprofessioneel geregeld in deze sport ondanks de opgetuigde diverse functies en organisaties en dat is juist het probleem.
    05-04-2024 16:26
    Kopjeoverkopje opendeuroveropendeur
05-04-2024 12:35
Duidelijk dat van der poel zich niet aan die Philipsen laat binden. Die wint alleen door Mathieu. Zo glad als n aal ontsnapt van der Poel aan deze Belgische aandrang tot resultaatsuitwisseling.
    05-04-2024 12:48
    moet zeggen dat ik er ook beetje bang voor was dat dat ging gebeuren
05-04-2024 13:31
Ik ben er altijd een beetje jaloers op met hoeveel ontspanning Mathieu zijn werk en collega's benadert. Hij lijkt zich zelden tot nooit gek te laten maken door speculaties van fans en media. Ik wou dat ik daar wat meer van had in mijn kantoorbaan!
    05-04-2024 14:16
    Zeker. Al denk ik dat het praktisch onmogelijk is om op latere leeftijd dat instinctieve zelfvertrouwen aan te leren, dat types als Mathieu of Cruijff in overvloedde bezitten juist omdat ze vanaf kinds af aan gewoon de allerbeste zijn.

    Dat zie je zelfs bij een topper als Wout. Die heeft een zelfvertrouwen dat conditioneel is, dus afhankelijk van een perfect doortimmerd plan. Als dingen anders gaan dan verwacht, dan hapert ie. Mathieu's zelfvertrouwen is niet conditioneel maar a priori aanwezig. Daarom excelleert hij vanuit de spontaniteit.
05-04-2024 20:10
Het komt niet door de renners dat de renners het gevaarlijk maken.

Het is een sport, dus gaar het om winnen en om te winnen moet je op bepaalde plekken zitten om te winnen.

De meeste ploegen hebben resultaten nodig om überhaupt een goede sponsor te vinden, dus die moeten op de belangrijke punten vooraan zitten.

Voor heel veel renners is het belangrijk om goede resultaten te boeken om het jaar daarna nog een contract te krijgen, dus die moeten op belangrijke plaatsen vooraan zijn.

Je kan niet aan je concurrenten vragen om op bepaalde gevaarlijke plekken rustig aan te doen, want dan weet je dat er daar juist aangevallen haat worden. (Zie bovenstaande).

Er zijn maar een beperkt aantal renners die bovenstaande niet of in mindere mate geldt.

Enige oplossingen zijn dus ook: de fiets, de kleding, het parcours en veiligheidsmaatregelen in de koers. Laatste 2 zijn overigens ook weer lastig vanwege de kosten die dit met zich mee brengt
    05-04-2024 20:26
    Volgens mij is toch echt de fiets hier de olifant in de porseleinkast: daar ligt de focus op snel, sneller, snelst en zijn ze ruim de capaciteit van de gebruiker voorbij. Probeer die ingezette (geld)trein maar eens te stoppen, niemand durft er zelfs iets over te zeggen binnen de muren.
    05-04-2024 20:35
    Een meer veilige fiets is juist voor iedereen goed. Minder goede renners die uitvallen is goed voor ploegen, uci en wielrennen. Kost geen extra geld en is ook veiliger voor de amateurs die dezelfde fiets als de profs willen. Als daardoor de snelheid iets naar beneden gaat is dat ook voor de fans geen issue, want dezelfde strijd blijft bestaan
05-04-2024 12:03
Alpecin kan prima treintjes rijden en MvdP en Philipsen ook, dus zo'n chicane is voor die ploeg waarschijnlijk niet het meest nadelig. Feit blijft dat wat ze zeggen hout snijdt, op deze manier kan het niet.

Ook goed om te lezen hoe ze met elkaar omgaan. Het is logisch dat Philipsen iets terug wil doen en MvdP het vriendelijk afslaat. In de realiteit weten we dat als het erop aankomt Philipsen zal gaan werken.
    05-04-2024 12:09
    philipsen werken? vervelend in de weg rijden in de achtervolging op mathieu zie ik die wel doen, maar als er een groep weg rijdt zonder alpecins, zie ik die niet kilometers op kop sleuren voor van der poel
    05-04-2024 14:43
    Ik heb Philipsen nog nooit een meter op kop zien rijden voor Van der Poel.
    05-04-2024 15:25
    Philipsen is denk ik ook meer als afstopper en belast voor achtervolgers op een mogelijk gedemarreerde VdPoel en overwicht in de kopgroep mits ze beide daarin geraken. Daarnaast willen de overige renners niet met Philipsen naar de finish en zullen ze daar energie in moeten stoppen wat in voordeel is van VdPoel.

    Nee, ik zie Philipsen niet op kop rijden voor VdPoel of wachten als die laatste een technisch mankement heeft en een gat moet dichten. Daarvoor dicht hij zichzelf en ook anderen hem te veel kansen toe.
    05-04-2024 15:44
    Denk ook niet dat Philipsen veel meerwaarde zou hebben, zelfs als hij met volle overtuiging zou willen sleuren voor Mathieu, toch niet het type dat kilometerslang een stabiel tempo kan aanhouden. Hij is ballast voor de tegenstand, that's it. Net zoals een Kooij dat zou zijn voor Van Aert.
05-04-2024 13:18
Fijn dat steeds meer renners in de media dit soort uitspraken doen. Niet met het vingertje wijzen naar de UCI, organisaties enz. maar de hand terecht in eigen boezem steken. Er is er maar één de schuldige en dat zijn de renners zelf, bij 99% van de valpartijen.
05-04-2024 12:37
Van der Poel met deze uitspraak ook weer een fan voor het leven gemaakt in de persoon van MaGarin.

Maar goed, als het inderdaad de renners zijn, dan is het aan de grootheden in het peloton om leiderschap te tonen, in plaats van dat uit de weg te gaan, zoals hij hier vervolgens doet.
05-04-2024 12:39
In het hele peloton is er eigenlijk niemand die zoveel baat heeft bij link parcours als MvdP. Die is zo uitermate handig en onbevreesd dat hij met zijn toeren de rest het nakijken geven kan. Met name in Roubaix heeft hij daarvoor een speeltuin klaarliggen. Sagan was er ook zo één die dat altijd prachtig kon. En hoezeer ik dat zelf mooi vind en het bij de sport hoort blijft de volgende opmerking gewoon waar: MvdP maakt de wielersport onveiliger, inderdaad de renner zélf dus.
    05-04-2024 13:01
    Oké?
    05-04-2024 13:02
    Omdat Mathieu soms zo hard gaat van zo ver dat het peloton te hard moet gaan en er teveel gedrum en gedoe is ? Want op zich rijdt Mathieu gewoon vrij 'alleen' dus van zijn rijstijl (op een uitzondering na in de tdF) komen niet echt veel gevaarlijke situaties voor?
    05-04-2024 13:22
    HAha lekker trollen weer. In mijn ogen zijn de renners die de meeste problemen veroorzaken, degene die de meeste problemen veroorzaken. Dat zijn dus notoire vallers in het peloton. Neem bijvoorbeeld Roglic. Lang niet altijd direct zijn schuld ok, maar het aantal keren dat hij valt per seizoen is niet op twee handen te tellen.
    05-04-2024 13:37
    Degenen die vaak vallen is een andere divisie van hetzelfde 'probleem', net zoals de hele niche massaspurt er één is. Maar waar Nibali en Mohoric vaak de maat genomen wordt mbt anderen tot het uiterste dwingen is MvdP er gewoon ook zo eentje.
    05-04-2024 15:11
    Mathieu, de oorzaak van alle onheil in het peloton! De renner 'die de wielersport onveilig
    maakt', die andere renners 'tot het uiterste dwingt te gaan'.

    Mathieu pleit zichzelf niet vrij van ook een renner te zijn die risico's neemt, maar indien hij
    door zijn onstuimigheid ook al eens op zijn bakkes gaat, is hij de énige die daar schade aan
    overhield en nooit de aanstichter om een hele resem renners hierin mee te sleuren.

    Dat sommige renners, die zijn skills niet bezitten, die vervolgens compleet de pedalen
    kwijt raken in hun obsessie om in Matje's wiel te kunnen plakken, op hun bakkes gaan?
    Tja, daar ga je niet die blunderende idioten de schuld geven, maar het doodleuk naar
    Mathieu gaat verhalen, omdat hij die arme zielen tot het uiterste dwong?
    05-04-2024 15:33
    Een mijns inziens vooringenomen conclusie waar een oorzaak bij gezocht is: het parcours ligt er al voor VdPoel PR reed. Dat hij met zijn technisch kunde makkelijker over het parcours kan rijden dan menigeen ander, maakt dat hem de oorzaak van de onveiligheid?
    05-04-2024 16:08
    Ja dus, en op exact dezelfde manier hoe Nibali Kruijswijk in een ijsberg deed belanden.

    Die klappert afgelopen PR op de carrefour was ook na één dit type acties. En het is allemaal harstikke mooi en kundig maar daarom niet minder waar.
    05-04-2024 19:07
    De val in Dwars door Vlaanderen en Baskenland zijn dus volledig op het conto van MvdP toe te schrijven, begrijp ik?
    05-04-2024 19:44
    Nee Matthieu maakt het niet gevaarlijk. De mindere piloten, die constant vooraan willen zitten zijn de schuldige.
    05-04-2024 19:59
    Nee, dat begrijp je op zijn whataboutism’s niet al te best helaas.
    06-04-2024 14:39
    Het belang van zeker dit soort wedstrijden is te groot gemaakt. Legt te veel druk bij sommigen. Dat maakt dat ze onverantwoord gaan koersen.
"Met 65 km/u Arenberg oprijden heeft niks met vaardigheid te maken. Dat is gewoon hopen dat je fiets het houdt.”

Dat misschien wel de meest stuurvaardige man in het peloton dit zegt geeft natuurlijk wel aan dat er echt iets moest veranderen. Maar ik schrok toch wel toen ik de chicane zag. Maar goed, denk dat je beter op asfalt dan op kasseien kan vallen. Swings and roundabouts zullen we maar zeggen.
05-04-2024 21:32
Ja, ja, ja. En een veiligere fiets is in deze een langzamere fiets, langzamere combinatie mens-fiets. En dat betekent vooral meer luchtweerstand. En maatregelen daarvoor moeten uitgerekend worden door mensen met de software daarvoor en/of een windtunneltje.
Verder moet er echt snel door een kundig iemand naar de schijrem gekeken worden. In alle drie de crashes (Gino, DDV, gister) gaan ze te snel; bij Gino en gister schatte de eerste(n) de bocht niet goed in, rekenend op hun rem gaan ze te snel en vliegen uit of houden net de bocht, en de rest volgt als makke schapen. Gaat het fout, gaan velen er overheen, tot de eersten die nog in rechte lijn kunnen remmen, en, hier met dank aan de schijfrem, snel stilstaan.
Maar gister (90km/h volgens een 'parcoursbouwer' op Radio1) en bij Gino (105km/h) gaan ze veel te hard op de 'slecht-tot-niet zichtbare' bocht af.
Dat was niet zo met remblokjes. Dan remde je van te voren al af.

Dat *moet* terug. Linksom of rechtsom.

De crash in DDV is anders. Drie mannen besluiten "he ho, let's go!". En drie sportieve mannen zetten flink aan. Maar; ze reden al grofweg 80km/h. Maar vooral, ze reden met het voorwiel in de kont van de voorganger. En de een geeft wat meer kracht dan de ander, wielen raken elkaar, einde verhaal.
Ik denk dat dit door de schijfrem komt. Ik zie een analogie met de komst van de ABS en de bumperklevers die opeens echt tegen je bumper aanzaten; ze konden toch sneller stilstaan dan jij.
Het is in ieder geval een verschijnsel sinds de schijfrem.

En dit *moet* weg.

Rijders moeten weer gedwongen worden een kleine afstand tot hun voorganger te respecteren. En dat gaan ze niet doen omdat iemand dat zegt.
Maar ik denk dat andere remmen daarin een rol kunnen spelen : ik hou van de redenering door het absurde : zonder remmen ging het Gino-peleton niet zo hard op die bocht af. Et ceatera.

Voor mij zijn remmen die de topsnelheid niet zo laten oplopen maar wel beschikbaar zijn voor een noodstop, een hoeksteen van de oplossing voor de huidige crisis.
05-04-2024 12:37
Philipsen gaat niet weer van voren meezitten is mijn gevoel.
Hij is ook niet de zwaarste renner, sprinter, hardrijder, tijdrijder.
05-04-2024 13:23
Mocht ik mogen, nee moeten, kiezen tussen met 60km/h het bos in òf een chicane in dan lijkt me een schuiver over het asfalt toch de beste optie. De nodige stootkussens en ander preventief materiaal zou daarbij meer dan welkom zijn.
    05-04-2024 15:50
    Anderzijds zorgt de staat van Wallers ervoor dat je daar makkelijker over raakt aan grote snelheid. Hoe trager je gaat, hoe meer je heen en weer botst en kans maakt om te vallen
05-04-2024 12:13
Dat looptochtje was inderdaad toch iets té inderdrukwekkend de dag na de Ronde.
05-04-2024 12:58
Niet mee eens. UCI moet veiligheidsmaatregelen treffen.
05-04-2024 13:20
Het gelijk is de uitspraak van Mathieu, renners zelf eerste verantwoordelijke, personeel moet ook zelf kijken om zo veilig mogelijk te koersen. En veiligheid in de parcoursen is een verantwoording van de organisatie. Een peloton afremmen is niet eenvoudig, maar in dit geval is misschien een sluis maken een idee? Al paar kilometer van te voren mee beginnen, de breedte terug brengen tot 3 renners breed voordat ze het bos ingaan. Nu storten ze zich als waanzinnigen met grote groep het bos in. Of gewoon het bos eruit halen, geluk is daar het belangrijkste voor de renners, kunde komt pas daarna. Geen controle mogelijk, als je pech hebt ben je gezien.
05-04-2024 14:06
Eens met vdPoel. Ook bij baankoersen wordt hard gevallen, dus zelfs op een voorspelbaar, gladgetrokken parkoers zullen renners risico nemen of op ongelukkige wijze crashen. Natuurlijk moet je slimme naders plaatsen, paaltjes en tramrails vermijden (die KRO-race in Zagreb, geniaal), publiek op afstand houden. Daar zit verbeterruimte. Maar wat gisteren gebeurde kun je de organisatie echt niet kwalijk nemen.
Optie is nog: op riskante afdaling of lastige punten in het parkoers de boel neutraliseren met een motor of zo, gecontroleerd passeren, en weer verder. Fijn voor de gelosten ook.
05-04-2024 15:28
Met alle adviezen van Wielerflitsers zou men al een stukje verder kunnen komen in de veranderingen die nodig zijn.
05-04-2024 15:34
Tis gewoon een hardere sport dan boxen. Terwijl de hersenen gespaard blijven. Maar goed ook. Wat voor gekke strategieën en manoeuvres zouden we dán wel niet krijgen. Mike Tyson die zich mengt in een massasprint. Ik zit op het puntje van mijn stoel
05-04-2024 21:22
Imo is het meestal de schuld van de renners. Je kan niet met 60 kmph door een haakse bocht, of met acht naast elkaar met 70 kmph naar een helling waar er hooguit drie naast elkaar kunnen fietsen zonder dat er ellende van komt. Extra afzetten en beveiligen is zinloos op parcoursen van een paar honderd km. Iedere bocht aanduiden en iedere lantaarnpaal of verkeersbord afschermen is ondoenlijk. Daar kan de UCI weinig aan veranderen. Alleen koersen op een circuit is een optie. En dan nog zijn ze in een massasprint zo gek als een deur.
06-04-2024 14:47
Het belang van zeker dit soort wedstrijden is te groot gemaakt. Legt te veel druk bij sommigen. Maakt dat ze onverantwoord gaan koersen.
07-04-2024 09:41
Ik denk dat het grote probleem al zit in hoeveel partijen een significante rol hebben in dit. Lokale en regionale overheden om de weg überhaupt van een goede wegdek e.d. UCI en organisatoren te zorgen dat renners alleen rijden over die adequate en goedgekeurde wegen. Renners en ploegen die eens moeten beseffen dat fietsers niet voor niets tot de kwetsbaarste verkeersdeelnemers behoren en dat wielrenners daar waarschijnlijk door snelheid en dunne bandjes nog kwetsbaarder zijn.

Nog even los van dat domme pech en de invloed van het weer ook altijd zullen blijven bestaan in zelfs perfecte harmonie tussen de vele partijen.

Reacties zijn gesloten.