Mathieu van der Poel: “Heb meerdere keren overwogen om af te stappen”
foto: Cor Vos
donderdag 7 juli 2022 om 17:11

Mathieu van der Poel: “Heb meerdere keren overwogen om af te stappen”

Het is niet de Tour de France voor Mathieu van der Poel. De 27-jarige Nederlander van Alpecin-Deceuninck komt al dagen niet vooruit en moest ook in de zesde etappe naar Longwy al vroeg passen, terwijl dat normaal een rit is die op zijn lijf geschreven is. “Hopen op beterschap”, luidt zijn oordeel kort na afloop van de zesde rit, waarin hij 145ste werd op 10.24 minuten achterstand.

De Nederlander kende een lange, onplezierige dag. Al in het begin van de rit moest Van der Poel het peloton laten gaan. “Ik was aan het hopen dat het wat rustiger aan zou gaan. Ik heb toch een paar keer getwijfeld om toch mezelf aan de kant te zetten, meerdere keren heb ik aan afstappen gedacht. Het was geen leuke dag, verder heb ik er niets aan toe te voegen.”

“Als ik nu naar huis ga, dan had dat na twee dagen thuis ook gaan wringen”, gaat hij verder. “Ik kon toch nog even doorzetten. Maar als het vrijdag nog zo gaat, dan denk ik niet dat ik nog een dag ga aanklampen. Maar het kan omslaan. Alleen heeft het geen nut om verder te rijden als je bij de eerste gelosten bent. Dan zit er iets niet goed, ook omdat ik niet weet waarom.”

Giro d’Italia
Van der Poel reed eerder dit jaar ook al de Giro d’Italia, waar hij door zijn aanvalsdrang met zijn krachten smeet. Tussendoor reed hij geen enkele wedstrijd. “Ik heb qua training niet te weinig gedaan, qua intensiteit misschien wel. Ik ben ook op hoogte gegaan, misschien was dat belastend voor het lichaam. Achteraf is het makkelijk om conclusies te trekken.”

“Ik wist dat het geen gemakkelijke combinatie ging zijn. Maar dat het zo zou tegenvallen, dat had ik zelf ook niet verwacht”, zegt hij. “Voor mij is drie weken koers iets anders dan één wedstrijd rijden. Dat geldt voor mij ook in mentaal opzicht. In de Giro was er die kans op roze en wilde ik de ronde toch uitrijden. En nu staan we hier. Leuk is het zo niet”, klinkt hij bitter in zijn conclusie.

Definitief wil hij de handdoek nu nog niet gooien. “Ik kan er nu niets meer aan veranderen. Ik blijf het toch nog even tegen beter weten proberen. Hopen op beterschap.”

RIDE Magazine
37 Reacties
07-07-2022 17:18
Echt een doorzetter!
07-07-2022 17:18
Heeft Adrie geen oplossing. Die weet toch steeds wat andere renners fout doen ?
    07-07-2022 18:08
    Lul niet!!!!
    07-07-2022 18:32
    Dat bericht met de mening van Adri komt er vast nog wel
    07-07-2022 18:53
    Als Adrie vindt dat crossers wegritten op hoger niveau moeten rijden om in het veld mee te kunnen, dan lijkt mij dat Vanderpoel mee moet doen met "the masked singer". Zal misschien even goed betalen als zijn Girodeelname, maar mogelijk een betere voorbereiding zijn op de Tour.

    Natuurlijk is Vanderpoel ook maar een mens, maar ik ben toch benieuwd naar wat zijn De Kegel hierover te zeggen heeft.
    Want het is hij die de trainingsschema's voor Vanderpoel maakt. Hoe zat het met zijn waardes op stage? Waarom is er zo weinig op intensiteit gewerkt, duur trainen na een Giro lijkt mij vreemd.
    Was de vermoeidheid van de Giro nog niet uit de benen? Dat valt ook allemaal te meten.

    Was het dan niet zinvoller geweest om een Meurisse te laten starten?
07-07-2022 17:21
Waarom stapt hij dan niet af? Hij is duidelijk fysiek niet in orde: hij zit continu achterin en moet al vrij snel lossen.
07-07-2022 17:22
Zinloos gedoe dit. Stap gewoon af, weet je wel hoeveel zinloze artikelen dat ons bespaart? Geen schande, niet fit is wat het is
    07-07-2022 17:33
    Een aparte benadering voor deze situatie.
    07-07-2022 17:38
    Laat hem mooi doorfietsen. Zinloze artikelen besparen kan toch wel; jij, ik en iedereen...
    07-07-2022 17:55
    En als notoire van der Poel hater zie jij hem het liefst nooit meer opstappen…
    07-07-2022 18:19
    Ik ben helemaal geen notoire van der Poel hater maar wordt wel een beetje simpel van de overmatige adoratie en aandacht vanuit hier voor hem. Deze tour tegen het kleuterachtige aan. Soms ben je niet relevant als renner, voor hem is dat nu.
    07-07-2022 18:54
    En dan nog de mening van vaders, die we ook nog wel kunnen verwachten. Vind het vaak ook teveel hoor. En ik haat Mathieu ook absoluut niet hoor. Renner uit de buurt hè en een absolute topper die voor veel vermaak zorgt. Maar iets minder 'Mathieu' zou ik wel waarderen
07-07-2022 17:26
Eigenlijk een raar verhaal. Klasbak van bovenste plank die kennelijk toch jarenlang te veel zijn aandacht verlegd naar wisselen van disciplines. Grote rondes zijn daar te zwaar voor, lijkt mij.. kan me niet voorstellen dat hij ineens op knapt nu. Hoop van wel, denk van niet.
    08-07-2022 10:19
    zei er iemand 'plank' ?
07-07-2022 17:37
Lijkt me sowieso al niet evident om straks nog eens te pieken naar het WK als je er nu zo doorheen zit. Nu nog de bergen over gaat geen beterschap meer brengen, het gaat hem alleen nog maar meer slopen. Vind het vrij zinloos om door te gaan. Er zijn ook maar weinig ritten meer waar hij iets kan uitrichten, en van een hele dag aan de staart te bengelen gaat hij ook niet beter worden. Noch mentaal, noch fysiek.

Het is toch gewoon te veel gebleken, de combi voorjaar-Giro-Tour. Dat is sowieso erg zwaar, maar gezien het geen klassementsrenner is had ik nog wel ergens het idee dat hij hier alvast in de eerste dagen nog wel een deftig niveau ging halen. In de Giro vond ik de lyrische stemming dan wel overdreven maar haalde hij wel een degelijk niveau.

Nu niet dus en dat valt vast te verklaren door de ‘slechte winter’. Net als bij Evenepoel vorig jaar is het dan heel moeilijk om dat nog in te halen binnen het seizoen en met die gebrekkige basis op een constant niveau te presteren.

Zet de vorige “niet eens in vorm’s” wel wat in perspectief maar mij lijkt het ook niet haalbaar om in de Tour nog te gaan verbeteren. Trots even inslikken en paar weken rust pakken zou ik zeggen. Seizoen is met RVV/DDV/Giro-rit al zeker geslaagd.
    07-07-2022 17:54
    Sowieso hoe langer hij in de Tour blijft, hoe meer die recup en heropbouw opschuift en hoe minder tijd hij heeft voor het WK.
07-07-2022 17:39
Ik denk dat het in zijn hoofd meespeelt dat hij al vaker is afgestapt in een grote ronde en vooraf het plan had hem zeker te gaan uitrijden. Anders zou het hem weer op kritiek komen te staan van buitenaf.
07-07-2022 17:41
Afstappen matje dit heeft geen zin .. Afstappen en alles op wereldkampioenschap
    07-07-2022 18:11
    Helemaal eens. Eerst laten onderzoeken wat hij mankeert. Misschien wel pfeifer
    07-07-2022 18:22
    Ja, nu de Corona test negatief is denk ik ook aan pfeiffer. Hoewel, ik zag ook een klein plekje op zijn linkerarm, dus de apenpokken zijn ook niet uitgesloten…
    07-07-2022 18:31
    Gele koorts vermoed ik.
    07-07-2022 21:35
    Morgen is de tour voor mij een gesloten boek, want dan stapt v.d.Poel uit de tour.
07-07-2022 17:42
Je hebt van aert en pogacar. Een paar treden lager jakobsen roglic en vingeraard, dan de rest van het peloton en daarachter zien we vdp klungelen.
    07-07-2022 17:55
    Zo snel als mogelijk overstappen naar Jumbo, voor een betere begeleiding. Dan heb je weer vd Poel en daarna een hele tijd niets.
    07-07-2022 17:58
    Als je een bom van zoveel megaton laat ontploffen diep in de woestijn en er is niemand die het hoort, is er dan wel een bom ontploft?
07-07-2022 17:49
Met die mompelende Roodhooft in je buurt zal je je ook niet snel herpakken.
07-07-2022 17:53
Wout heeft 'm aan gort gereden vandaag.
    07-07-2022 17:56
    Wout heeft zichzelf aan gort gereden vandaag.
    07-07-2022 17:59
    en bij uitbreiding het hele peloton.
    Allemaal afgepeigerd, vies en vuil!
    Wout liet zich inlopen met de glimlach.

    Pidcock: "He's playing with our balls, in' he? He's taking a piss, in' he?"

    "Geel afdragen in stijl" kopt Sporza

    en ik ben het ermee eens.
    07-07-2022 18:34
    @Fifty koren op je molen merk ik. Geniet ervan!
    07-07-2022 20:57
    met volle teugels!
07-07-2022 17:56
Opmerkelijk dat net nu Pidcock weer meer en meer boven water komt - alsof het communicerende vaten zijn…
07-07-2022 18:34
Was te verwachten natuurlijk, vandaar ook mijn sceptische toon in de voorbeschouwing van gisteren. Dit heeft geen zin.
07-07-2022 19:52
Gaat Vanderpoelniedoor?
07-07-2022 20:49
Uiteindelijk blijkt hij dan toch niet de “alleskunner” te zijn. Grote rondes zijn niet voor hem weg gelegd. Wat niet wil zeggen dat hij geen top renner is
07-07-2022 21:31
Als ik dat zo lees was de hoogtestage te belastend voor het lichaam na een volledige Giro. Daardoor staat hij nu waarschijnlijk in de herstelstand.
07-07-2022 22:27
Als hij Alpe D’Huez wint is z’n tour gewoon geslaagd

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine