Youri IJnsen
zondag 21 juli 2024 om 08:15

Mathieu van der Poel gaat mogelijk via Vuelta a España naar WK

Interview Mathieu van der Poel gaat via een of meerdere Na-Tour-criteriums naar de Olympische Spelen. Na de titelstrijd in Parijs begint zijn voorbereiding richting het WK in Zürich (Zwitserland) eind september. “Het is nog altijd een optie om daarvoor de Ronde van Spanje te rijden”, vertelt hij aan WielerFlits.

Na een laatste bergetappe en de slottijdrit van Monaco naar Nice in de Tour de France, beginnen voor Mathieu van der Poel de laatste voorbereidingen op de Olympische Spelen in Parijs. Hij doet in ieder geval het Na-Tour-criterium van Roeselare. “Ik moet nog even kijken of ik in België blijf of dat ik toch nog terug naar Spanje ga. Dat ligt er een beetje aan hoe ik me voel en hoe het trainingsschema er nog uitziet. Daar is het een beetje afhankelijk van. Ik moet na drie weken nog wat specifiek werk doen. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan na de Tour, dat is toch nog wel nodig.”

MVDP legt uit dat hij in de laatste week nog weinig intensiteit inbouwt en voor een eigen tempo kiest op de beklimmingen. “Net daarom moet er volgende week nog wel wat intensiteit in. Dan moet je denken aan een beetje de klassieke VO2max-oefeningen en wat sprintjes. Nee, gezellig is dat niet”, lacht Van der Poel. “Eigenlijk doen die het meeste pijn nadat je een eentonig tempo gewend bent zo vlak na de Tour, om dat dan terug te moeten doen. Dat zijn geen leuke trainingen…” 

Van der Poel veroverde vorig jaar twee weken na de Tour de wereldtitel – foto: Cor Vos

Via Vuelta naar het WK?
Een olympische gouden medaille zou het palmares van Van der Poel nog completer maken dan het al is. In Parijs krijgt hij daar een unieke kans voor. Pas daarna beslist hij hoe de aanloop richting het WK in Zwitserland eruit gaat zien. Het ligt nog open welke wedstrijden daarin passen. Mogelijk zou dat het EK op de weg kunnen zijn in het Belgische Hasselt. “Dat is nog een vraagteken”, vertelt de renner van Alpecin-Deceunink. “De Vuelta a España was ook nog altijd een mogelijkheid. Dat is het nog steeds. Maar dat hebben we opengehouden tot na de Spelen.”

Wat wel vaststaat is dat Mathieu van der Poel in Zürich zijn regenboogtrui graag met een jaar wil verlengen. “Het zal sowieso loodzwaar zijn. Maar ik ga er wel alles aan doen om te proberen om mijn titel te verdedigen. Het jaar nadien (als de Muur van Kigali in Rwanda het decor is voor het WK, red.) is het een ander paar mouwen. Ik denk dat ik daar niet zo heel veel te zoeken heb. Dus het zou mooi zijn als ik dit jaar hopelijk mijn titel zo goed mogelijk kan proberen te verdedigen.”

Genieten van de Tour
Maar eerst nog de laatste twee etappes in de Tour. Van der Poel verwacht zaterdag dat de vlucht van de dag het gaat halen, maar hijzelf wil vooral proberen om de ritten in de warmte zo goed mogelijk te verteren. “Nee, het is niet nodig om de benen nog eens te testen”, lacht hij. “Hoe ik me dan nog ga vermaken? Niet, haha! Ja, wel hoor. Vrijdag was eigenlijk ook een heel mooie etappe. Ik heb er best wel van genoten. Zaterdag wachten voor mij ook een paar nieuwe beklimmingen. Dus we gaan kijken of ik er dan opnieuw van kan genieten”, sluit hij af.

foto: Cor Vos


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
33 Reacties
20-07-2024 15:34
En dan nog een keer 3 weken tamelijk onzichtbaar rondrijden zeker? Ik zie hem toch echt liever vooraan meestrijden in andere (desnoods kleinere) koersen dan een paar slappe vluchtpogingen doen en onzichtbaar meerijden.
    20-07-2024 15:47
    Gelukkig iemand die het inziet. Ik heb intussen mijn keel al drie jaar schor staan schreeuwen dat v.d. Poel geen nano-millimeter te zoeken heeft in de grote rondes. Hij kiest de totaal verkeerde etappes uit (hooggebergte) en moet dan halverwege lossen. Goh, wat verwonderlijk. In de paar etappes waarin hij wel kans maakt zit hij vrijwel nooit mee. Of hij rijdt alleen maar in dienst van de sprinter binnen de groep. Schuld is de ploegleiding. Die moet hem overrulen, hem hoofdzakelijk of alleen opstellen in de klassiekers en andere eendagskoersen. Daarin is het nog altijd werelds beste. Enfin, ik hoop Poeltje zijn smoeltje niet straks te zien in de Vuelta. Want wordt weer een flop. En kan funest zijn voor zijn kansen op het WK.
    20-07-2024 15:57
    De manier van deelname is wereldkampioen onwaardig in deze tour inderdaad
    20-07-2024 16:23
    Nou Jumbo, wel een beetje overdreven vind je zelf niet? 'Geen nano-minimeter'. Zijn eerste Tour+Giro alweer vergeten zeker?

    Hoewel je kan stellen dat hij de afgelopen drie Tours niet dichtbij een ritzege is geweest is hij wel super belangrijk geweest voor de ritzeges van Phillipsen. Zonder VDP zou die wel een paar keer minder zijn handen in de lucht hebben gestoken. In het voetbal speel je ook niet met 11 spitsen die enkel maar zelf de goal willen maken, spelers die assists afleveren zijn net zo belangrijk.

    Ik ben het er wel mee eens dat hij wel iets meer met eigen ambitie mag koersen. De Tour is nou eenmaal de grootste koers van het jaar. Net als vorig jaar gebruikt hij de Tour ook een beetje als voorbereidingskoers voor het hoofdoel naar de koers.
    20-07-2024 17:13
    Een etappewinst in de Vuelta mist hij nog. Die wil hij echt wel afstrepen. Ik verwacht hem wel aggresiever in Spanje, als hij mee doet.
    20-07-2024 18:25
    GeartVaessen, met je opmerking "Zijn eerste Tour+Giro alweer vergeten zeker?" schets je onbewust nu net het probleem. Zo velen roepen hetzelfde, elk jaar weer. En ja, vooral die eerste Giro was hij geweldig. Maar dat was toen. Dat was toen de omstandigheden blijkbaar net wat meer meezaten. We kunnen ons echter niet blijven vastklampen aan die Giro van destijds.

    En als ik mijn persoonlijke mening nog mag toevoegen. Ik zou duizend keer liever een klassieker winnen dan een etappe in de Tour. Het schetst zelfs mijn opperste verbazing dat lang niet iedereen dezelfde mening in dezen is toebedeeld.
    20-07-2024 19:01
    Woet hebben we ook niet echt gezien of wel dan. Die zit ook met OS in zijn hoofd.
    20-07-2024 19:10
    @jumbo

    Volgens mij hoeft Van Der Poel niet te kiezen tussen de klassiekers en de Tour, dit kan prima en en. Ik begrijp heus wel dat voor een renner als VDP de klassiekers het belangrijkste zijn maar dat neemt niet weg dat hij ook geen mooie dingen kan laten zien in de Tour, die lead-outs die hij doet zijn ook behoorlijk indrukwekkend!

    De afgelopen Tours heeft hij ook wel een beetje pech met het parkoers. De meeste overgangsritten zijn eigenlijk al te zwaar voor een renner als vdp, ritten als de muur van bretagne hebben er de laatste Tours niet meer ingezeten. Hij is een van de beste zo niet de beste finisher op korte heuvelop aankomsten.

    De Tour blijft het evenement van de wielersport met het beste deelnemersveld, hier hoort ook een Van Der Poel bij.
    20-07-2024 23:09
    @Jellenijdam, lieverkoekjes voor jou worden hier niet gebakken, het gaat om MvdP en die weet waar hij mee bezig is, genoeg vette vissen al binnen gehaald in tegenstelling voor sommigen die zich wel erin smijten en op het moment soupreme dan net niet coureurs blijken te zijn.
20-07-2024 18:28
Zie hem liever Quebec en Montreal rijden.
20-07-2024 15:44
Starten misschien, poging rood en/of ritwinst om ook dat vakje af te vinken en na 10-12 dagen rustig uitstappen
    20-07-2024 15:58
    En dan voor een 3e x afstappen in een Grote Ronde? Staat niet zo mooi hè... 50% van je Grote Ronden uitrijden is zeer middelmatig, zo niet slecht.
    20-07-2024 17:27
    Kwestie van prioriteiten, de GR’s zijn niet speciaal zijn speeltuin maar als 1 van de toppers van zijn sport en zijn ploeg kan hij er ook niet zo makkelijk mee weg komen om niet op te dagen. Als het dan toch moet kan je net zo goed die 3 weeksen gebruiken om andere doelen te bereiken.
    20-07-2024 19:17
    Eens dat het type renner MvP nooit een Grote Ronde wint; maar meer etappes op je palmares moet wel lukken lijkt mij? En ook eens dat je prio's moet stellen om meer te winnen. MvP kan dit sinds een jaar of 2 zeker goed!
20-07-2024 16:32
De Tour is gewoon essentieel voor de vorm uit te breiden maar als je zo weinig etappes op maat krijgt, zoals de helft van het peloton, dan rij je toch beetje doelloos rond.

In de Vuelta kan hij in etappe 2 de leiderstrui proberen te grijpen als ie een goede openingstijdrit fietst.
    21-07-2024 07:23
    Er zijn natuurlijk best wel etappes waar hij voor in aanmerking komt, maar minimaal de helft daarvan is ook geschikt voor Philipsen.

    Ik heb het idee dat er dan vanuit de ploeg al snel voor Philipsen gekozen wordt, ook ivm het puntenklassement.
21-07-2024 09:05
Hij is n7 een uithangbord voor shampoo incl de broertjes. Meer niet.
Je merkt het aan de gesprekjes voor en na afloop. Hij klets maar een eind heen.
    21-07-2024 09:32
    Zijn haardos groeit alvast geweldig met de Alpecin-shampoo......net
    zoals zijn indrukwekkende palmares dat de afgelopen jaren doet.

    Nog een geluk dat hij niet het kletsende uithangbord van Red Bull is
    want de vleugels die hun energydrankje belooft, blijkt bij hun Belgisch
    uithangbord maar weinig aan diens palmares toe te voegen.
20-07-2024 18:29
Als deze man toch de strijdlust van Carapaz had…
    20-07-2024 20:02
    Inderdaad, afwachtende manier van koersen die VDP. Dat wordt geen grote.
20-07-2024 21:46
Toch wel een erg magere en teleurstellende Tour van Van der Poel. Beetje WK onwaardig om feitelijk zo anoniem rond te rijden. Buiten een mooie lead-out heeft hij eigenlijk niks speciaals laten zien. Ook in de heuvelritten kwam hij niet mee. Evenmin de gravelrit kon ie het gat niet dicht poefen. Was eigenlijk geen schim van z'n exceptionele voorjaar. Had hem liever hier 2 ritten zien pakken dan dadelijk OK te worden. Zoals het nu lijkt moet hij wel van erg goede huize komen om in Parijs te winnen. Zelfs op een training voor de OS leek dit niet. De zwaardere Van Aert, na letsel zat toch regelmatig bergop lang mee. Nb Stuyven vandaag ook. En Politt niet te vergeten. Lijkt erop dat hij alleen wil koersen als ie kans op winst ziet itt voorheen waar en wanneer hij er maar de beuk in gooide. Mss over de top?
    20-07-2024 21:59
    Je hebt helemaal gelijk Piet. Wanneer je in 2 seizoenen 2 keer wereldkampioen veldrijden wordt, 1 keer wereldkampioen op de weg wordt, Milaan-SanRemo wint, de Ronde van Vlaanderen wint, 2 keer Parijs-Roubaix wint en de E3 prijs als kersje wint heb je t best wel slecht gedaan en kan je er ook het beste maar mee kappen want dit wordt écht nooit meer wat met Mathieu..
    20-07-2024 23:59
    Reiger, gewoon goed lezen. Heb het hier over de TdF, niet over zijn fenomenale klassieke, monumentale en alle crosszege's, etc.
    21-07-2024 00:27
    Piet, ik lees toch duidelijk dat je zijn kansen op de olympische spelen in twijfel trekt. Dan heb ik dat toch goed gelezen?
    21-07-2024 11:37
    Zijn prestaties in deze Tour doen mij en wellicht ook vele anderen twijfelen aan zijn kansen op een O titel. Dat heb je dus idd goed begrepen. Maar wat zijn, als gezegd, exceptionele voorjaar en zijn overige bijeen gefietste palmares daar mee te maken moeten hebben is me een raadsel. Tenslotte ben je zo goed als je laatste koers. Zelf geeft hij ook aan dat hij nog wat niet leuke VO2max trainingen nodig heeft. Ja, en dan komt het vreemd voor dat hij deze Tour, zoals ook hierboven is opgemerkt, anoniem rond rijdt. Lijkt eerder op een promo roadshow voor z'n sponsor en grootvader. Had wat mij betreft zich meer mogen tonen als WK. Velen, en ik ook zien hem graag agressief en aanvallend koersen. Die gemarginaliseerde OS doen me niet zoveel, waar de helft exotische renners aan meedoen. Zijn palmares ken ik ook wel.
20-07-2024 23:15
@Reiger, volledig mee eens, nogal wat kenners en of haters hier. Zo een palmares en dan durft hier nog iemand te zeggen dat word geen grote. Ik zou zeggen zoek een andere hobby want hier hebben toch verschillende criticasters geen kaas van gegeten.
    21-07-2024 09:41
    Kritisch zijn is heel wat anders dan de dooddoener "haters".
20-07-2024 18:37
In de Vuelta zullen wel etappes voor hem zijn want daar wordt altijd wat gepuncht. Uitkijken naar 3 weken Van der Poel vs Van Aert!!!
21-07-2024 09:11
Het is jammer dat er weinig kansen waren voor de meer klassieke types, dus dan is het nog moeilijker om te winnen. Zowel de ploeg als van de Poel weten prima wat ze doen, dat is lijkt me toch, al heel wat keren bewezen. En fans mogen het aantrekken van sprints misschien niet leuk vinden, maar ik heb de indruk dat van de Poel zich er prima mee vermaakt en ook donders goed weet dat ook de overwinningen van Philipsen goed zijn voor de ploeg.
21-07-2024 09:24
Die gaat niet naar het WK in 2025 zo te lezen daar kan ik hem geen ongelijk in geven.
21-07-2024 09:34
We zullen zien in Parijs of de Tour de beste voorbereiding is geweest. Stuyven lijkt zich in ieder geval goed in vorm te rijden, Wout is afwachten, Pedersen moest geblesseerd opgeven. En Flipje werkt in relatieve stilte toe naar de OS.
21-07-2024 10:41
Zo lang Philipsen zo goed is en er nog wat leuke ritten voor hemzelf liggen is de tour rijden voor MvdP natuurlijk harstikke prima. Alleen maar tof dat hij de discipline leadout zo fijn onder de knie heeft, en dat is een compliment waard want vroeger maakte hij daar wel eens een dlinke janboel van.

Als geen ander dient hij ook het invoegen van onverharde etappes toe te juichen, doe er volgend jaar maar 3, elke week 1.

Ook via Spanje naar WK toewerken is wel handig nu, denk ik. Hoeft natuurlijk niet uit te rijden.
21-07-2024 14:36
Hopelijk zonder Philipsen, dan krijgen we misschien iets meer de echte vdp te zien.

Reacties zijn gesloten.