Patrick Lefevere: “Crisisoverleg gehad over ons gebrek aan prestaties in de klassiekers”
Soudal Quick-Step kwam er dit voorjaar – ondanks een uitstekende Tim Merlier in de sprintkoersen – in de topklassiekers niet aan te pas. Dat is ook ploegmanager Patrick Lefevere niet ontgaan. “Afgelopen dinsdag heb ik een vergadering belegd. Voor wie het zo wil noemen: een crisisoverleg”, schrijft hij in zijn column in Het Nieuwsblad.
“Het is geen geheim dat we er ook in Parijs-Roubaix niet aan te pas gekomen zijn. De centrale vraag van onze meeting lag dus voor de hand. Waar komt het gebrek aan prestaties vandaan? Er komen dan best veel verschillende pistes op tafel. Ligt het aan het materiaal? Al zeker niet aan onze Specialized-fiets, want dat is volgens mij nog altijd de beste van het peloton. Over tubeless-banden hebben we langer gediscussieerd, maar volgens mij reed Jordi Meeus met exact hetzelfde type van dezelfde producent wél top 10.”
En dus bracht Lefevere ook zelf enkele pistes op de agenda. “Moeten voorjaarsrenners op hoogtestage gaan, zoals onder meer Yves Lampaert, Julian Alaphilippe en Casper Pedersen in februari hebben gedaan? De renners die scoren in het voorjaar achter Mathieu van der Poel zijn degene die in februari kleine voorjaarskoersen rijden, zoals de Ster van Bessèges en de Coupe de France-wedstrijden. Wij rijden daar niet om dat er te veel renners op stage zijn om selecties rond te krijgen.”
“We moeten de situatie niet dramatiseren. Op dit moment hebben we nog altijd dertien koersen gewonnen. Alleen UAE Team Emirates en Visma-Lease a Bike doen beter. Mijn sponsors hanteren de helikopterview en mikken sowieso vooral op het buitenland. Remco in Portugal en Landa in Spanje maakt hen zeker gelukkig. Het zijn de Vlaamse fans en media die een fixatie op klassiekers hebben.”
Ardennen
In het Ardennendrieluik kan Lefevere geen Remco Evenepoel inbrengen, die de afgelopen twee jaar nog het voorjaar van de ploeg redde door Luik-Bastenaken-Luik te winnen. “Zoals de Brabantse Pijl duidelijk maakte: ook in de Ardennen is de slagkracht van de ploeg beperkt. In de Waalse Pijl gaan we woensdag Ilan Van Wilder opstellen. Een beetje tegen zijn zin, want hij zit in een trainingsblok richting Ronde van Romandië. Ik snap zijn standpunt volledig, maar training alleen is een privilege dat we ons op dit moment niet kunnen veroorloven.”
Van het oorspronkelijke DNA is niks meer over. En dat mag de grote baas zich zelf aanrekenen. Hij had namelijk de droom om met Remco de Tour te winnen, en daar moest alles voor wijken. Sprinters moeten thuisblijven in grote rondes, de klassieke kern wordt niet versterkt, en inmiddels rijst ook de vraag of Evenepoel uberhaupt de capaciteiten heeft om de Tour te winnen. Twijfels daarover slaan toe in zowel de media als ook in de ploeg zelf. En terecht, als je ziet hoe hij door het ijs zakte in de Vuelta, geklopt werd door een Vislab-knecht in PN, en hoe aan de andere kant Vingegaard en Pogacar rondjes domineren.
En de echte doodsteek kwam volgens mij eind vorig seizoen, met fusiegate. Toen is er echt wat geknakt binnen die ploeg. De ooit zo gelukkige Wolfpack dreigde opgesplitst te worden. Ook hier was Evenepoel 1 van de bepalende factoren, maar de communicatie daaromheen (o.a. het "ik weet nog van niks, er is niks concreet" van Lefevere) is denk ik pas echt funest geweest voor de sfeer.
Koppel daaraan de in mijn ogen beperkte ploegleiding (gaan voor mijn gevoel niet met hun tijd mee), het niet thuis geven van een aantal duurbetaalde toppers, de overmacht van "de grote X", de valpartij van Remco in Baskenland, en je hebt de perfecte storm te pakken.
Ik denk dat de oplossing heel simpel is: stop met de grote-ronde-droom van Remco. Laat hem zijn best doen in rondes van een week, laat hem klassiekers rijden, ritten winnen. En eventueel met wat beperkte ondersteuning een klassement proberen rijden in een grote ronde. Zodat daar omheen weer ruimte komt voor wat Quickstep ooit tot Quickstep maakte. Iedere dag een doel, of het nu was voor een sprinter of een vluchter. En iedereen die zijn kans kreeg. Vandaag, morgen of overmorgen.
en de oplossing is alweer om de grote ronde droom van evenepoel volledig op te blazen
het is sowieso maar een waterkansje, maar de vrees dat remcootje toch per ongeluk eens tegen een tourzege aanloopt, is blijkbaar nog voldoende aanwezig om te blijven hopen/suggereren dat ze 't best niet eens meer proberen
Aan de andere kant de selectie voor de klassiekers is vooral een mix van vergane glorie en renners van het PCT niveau. Als je kijkt naar de selectie voor de Amstel, starten zelfs PCT ploegen met een sterkere ploeg.
Het is heus niet alleen te wijten aan het verloop, de renners die tot voor kort grote wedstrijden wonnen, spelen nu niets meer klaar, terwijl ze normaal gesproken nog niet aan het einde van hun carrière zouden moeten zitten.
Vooral het verval van Asgreen is voor mij onverklaarbaar.
En het dan over die gewonnen jannekemiekekoersen hebben...
Verder ben ik het ook wel eens dat renners naast persoonlijke ambities ook het ploegbelang moeten dienen (Van Wilder). Stel je voor dat het andersom zou zijn!