Patrick Lefevere: “Crisisoverleg gehad over ons gebrek aan prestaties in de klassiekers”
Foto: Cor Vos
zaterdag 13 april 2024 om 09:13

Patrick Lefevere: “Crisisoverleg gehad over ons gebrek aan prestaties in de klassiekers”

Soudal Quick-Step kwam er dit voorjaar – ondanks een uitstekende Tim Merlier in de sprintkoersen – in de topklassiekers niet aan te pas. Dat is ook ploegmanager Patrick Lefevere niet ontgaan. “Afgelopen dinsdag heb ik een vergadering belegd. Voor wie het zo wil noemen: een crisisoverleg”, schrijft hij in zijn column in Het Nieuwsblad.

“Het is geen geheim dat we er ook in Parijs-Roubaix niet aan te pas gekomen zijn. De centrale vraag van onze meeting lag dus voor de hand. Waar komt het gebrek aan prestaties vandaan? Er komen dan best veel verschillende pistes op tafel. Ligt het aan het materiaal? Al zeker niet aan onze Specialized-fiets, want dat is volgens mij nog altijd de beste van het peloton. Over tubeless-banden hebben we langer gediscussieerd, maar volgens mij reed Jordi Meeus met exact hetzelfde type van dezelfde producent wél top 10.”

En dus bracht Lefevere ook zelf enkele pistes op de agenda. “Moeten voorjaarsrenners op hoogtestage gaan, zoals onder meer Yves Lampaert, Julian Alaphilippe en Casper Pedersen in februari hebben gedaan? De renners die scoren in het voorjaar achter Mathieu van der Poel zijn degene die in februari kleine voorjaarskoersen rijden, zoals de Ster van Bessèges en de Coupe de France-wedstrijden. Wij rijden daar niet om dat er te veel renners op stage zijn om selecties rond te krijgen.”

“We moeten de situatie niet dramatiseren. Op dit moment hebben we nog altijd dertien koersen gewonnen. Alleen UAE Team Emirates en Visma-Lease a Bike doen beter. Mijn sponsors hanteren de helikopterview en mikken sowieso vooral op het buitenland. Remco in Portugal en Landa in Spanje maakt hen zeker gelukkig. Het zijn de Vlaamse fans en media die een fixatie op klassiekers hebben.”

Ardennen
In het Ardennendrieluik kan Lefevere geen Remco Evenepoel inbrengen, die de afgelopen twee jaar nog het voorjaar van de ploeg redde door Luik-Bastenaken-Luik te winnen. “Zoals de Brabantse Pijl duidelijk maakte: ook in de Ardennen is de slagkracht van de ploeg beperkt. In de Waalse Pijl gaan we woensdag Ilan Van Wilder opstellen. Een beetje tegen zijn zin, want hij zit in een trainingsblok richting Ronde van Romandië. Ik snap zijn standpunt volledig, maar training alleen is een privilege dat we ons op dit moment niet kunnen veroorloven.”

RIDE Magazine
24 Reacties
13-04-2024 09:48
Aan de ene kant een crisisoverleg beleggen, aan de andere kant de zaak afdoen als een fixatie van Vlaamse fans en media. Beetje dubbel.
    13-04-2024 10:45
    Het is geen ramp (voor de sponsoren) dat er niet gescoord werd in Vlaanderen. Maar dat lag niet aan pech ofzo, maar gewoon aan slechte vorm, en dat roept natuurlijk wél vragen op.
    13-04-2024 13:02
    Aan de ene kant wedstrijden overslaan vanwege een trainingskamp en aan de andere kant renners opstellen die een trainingsblok doen.
    13-04-2024 17:38
    Er is toch wel een verschil om een opwarmkoers te skippen zodat je kan trainen in functie van je grote doel (kasseiklassiekers) en om een trainingsblok te skippen richting een minder belangrijk doel zodat je de heuvelklassiekers kan rijden
13-04-2024 10:48
Wat heeft de samenstelling van de Vlaamse ploeg met Remco te maken? Ze hebben een veelvoud winnaar als Julian en een RVV winnaar als Kasper in de rangen, dit zullen ongetwijfeld ook geen goedkope renners zijn. Het probleem lijkt me eerder dat hun dure kopmannen niet meer goed genoeg lijkt voor de top. Denk dat je voor het contract van Julian een dikke topper voor het Vlaamse werk kunt binnenhalen!
13-04-2024 13:38
Er is hier veel meer aan de hand dan slechts matige prestaties in de klassiekers. Het is een ploeg in verval, dat al 2 of 3 jaar enkel wordt verbloemd door Evenepoel en wat sprintzeges.

Van het oorspronkelijke DNA is niks meer over. En dat mag de grote baas zich zelf aanrekenen. Hij had namelijk de droom om met Remco de Tour te winnen, en daar moest alles voor wijken. Sprinters moeten thuisblijven in grote rondes, de klassieke kern wordt niet versterkt, en inmiddels rijst ook de vraag of Evenepoel uberhaupt de capaciteiten heeft om de Tour te winnen. Twijfels daarover slaan toe in zowel de media als ook in de ploeg zelf. En terecht, als je ziet hoe hij door het ijs zakte in de Vuelta, geklopt werd door een Vislab-knecht in PN, en hoe aan de andere kant Vingegaard en Pogacar rondjes domineren.

En de echte doodsteek kwam volgens mij eind vorig seizoen, met fusiegate. Toen is er echt wat geknakt binnen die ploeg. De ooit zo gelukkige Wolfpack dreigde opgesplitst te worden. Ook hier was Evenepoel 1 van de bepalende factoren, maar de communicatie daaromheen (o.a. het "ik weet nog van niks, er is niks concreet" van Lefevere) is denk ik pas echt funest geweest voor de sfeer.

Koppel daaraan de in mijn ogen beperkte ploegleiding (gaan voor mijn gevoel niet met hun tijd mee), het niet thuis geven van een aantal duurbetaalde toppers, de overmacht van "de grote X", de valpartij van Remco in Baskenland, en je hebt de perfecte storm te pakken.

Ik denk dat de oplossing heel simpel is: stop met de grote-ronde-droom van Remco. Laat hem zijn best doen in rondes van een week, laat hem klassiekers rijden, ritten winnen. En eventueel met wat beperkte ondersteuning een klassement proberen rijden in een grote ronde. Zodat daar omheen weer ruimte komt voor wat Quickstep ooit tot Quickstep maakte. Iedere dag een doel, of het nu was voor een sprinter of een vluchter. En iedereen die zijn kans kreeg. Vandaag, morgen of overmorgen.
    13-04-2024 17:58
    kijk eens aan, de oorzaak is evenepoel, die zagen we niet aankomen.

    en de oplossing is alweer om de grote ronde droom van evenepoel volledig op te blazen

    het is sowieso maar een waterkansje, maar de vrees dat remcootje toch per ongeluk eens tegen een tourzege aanloopt, is blijkbaar nog voldoende aanwezig om te blijven hopen/suggereren dat ze 't best niet eens meer proberen
    13-04-2024 18:16
    Originele kijk op de zaken. Verrassend ook.
    13-04-2024 19:08
    Jaja, de man waar iedereen op zat te wachten met zijn klassieke standpunt, herhaling 567. Alsof alles vast ligt en een 24 jarige zich niet verder kan ontwikkelen. Woutertje vergeet bv hoe Indurain zijn carrière begon.. en ja de klassieke kern moet beter maar dat ligt niet aan de rondeploeg. Vroeger had de ploeg ook én Rominger én Museeuw en Tafi etc, en Bettini maar dat vergeet hij voor het gemak.
13-04-2024 10:55
Die laatste zin over Van Wilder die tegen zijn zin moet (!) starten zegt veel over de ploeg. De wanhoop om nog ergens een podium te kunnen halen. Weinig ploegen waar op het laatste nog renners 'verplicht' worden hun programma om te gooien.
Aan de andere kant de selectie voor de klassiekers is vooral een mix van vergane glorie en renners van het PCT niveau. Als je kijkt naar de selectie voor de Amstel, starten zelfs PCT ploegen met een sterkere ploeg.
13-04-2024 11:48
In plaats van columns in de krant te schrijven misschien eens echt gaan kijken wat er nu precies aan de hand is? Kopmannen die niet presteren, een renner die tegen zijn zijn opgesteld moet worden, …….. In plaats van crisis overleg lijkt mij een gedegen analyse een betere weg. En dat bijvoorkeur zonder de pers en zonder publiek. Samen bekijken wat en hoe het beter kan.
13-04-2024 10:27
Crisis omdat Evenepoel klassieker voorjaar niet voor een 3e keer op rij kan redden. Het heeft nu geen zin om balans na LBL op te maken
13-04-2024 11:31
Alaphillipe is reeds groots voorbij gekomen en ik denk dat iedereen er inmiddels wel over eens is dat het met flip niet meer goed komt (Sagan nachtkaars). Ik ben vooral benieuwd naar het verhaal van Asgreen. Is nog geen 30 en was echt geen eendagsvlieg. Je kan toch ook niet zeggen dat SQS in de periode 2019 tm 2021 boven hun stand heeft geleefd qua klassiekers.
    13-04-2024 14:35
    Overtraind dit voorjaar naar’t schijnt. Vorig jaar in de Tour was Asgreen z’n niveau echt wel goed.
    13-04-2024 15:39
    Maar die Tour was de laatste 2,5 jaar ook wel een uitschieter.
13-04-2024 12:12
Patlef moet altijd alles via de media brengen, hou die dingen eens binnenskamers. Vroeger verkocht de wolfpack zichzelf wel en dan is de invloed van zo’n figuur miniem maar volgens mij werkt zijn tactiek niet meer, zelfs eerder nefast voor de prestaties.
13-04-2024 10:12
De prestaties van SQS zijn toch volkomen naar verwachting. Niemand had van dit team prestaties verwacht in de Belgische klassiekers gezien de afgelopen jaren. Ik snap dan ook niet dat er een overleg nodig is. In februari was het hosanna met overwinningen van niet Merlier of Evenepoel. Deze jonkies komen alleen nog te kort voor het grote werk. Ook dit is geen verrassing
    13-04-2024 15:32
    Maat als je drie jaar geleden had gezegd dat ze met Alaphilippe, Asgreen en Lampaert in het voorjaar bij de slechtste ploegen zouden horen, had men getwijfeld aan je verstand.

    Het is heus niet alleen te wijten aan het verloop, de renners die tot voor kort grote wedstrijden wonnen, spelen nu niets meer klaar, terwijl ze normaal gesproken nog niet aan het einde van hun carrière zouden moeten zitten.

    Vooral het verval van Asgreen is voor mij onverklaarbaar.
13-04-2024 11:37
Misschien eens tijd voor een echt crisisoverleg, zonder patje, met alle sponsoren. Uitzonderlijk slecht management, verziekte sfeer, aan alle kanten voorbij gestreefd door ontwikkelingen bij andere ploegen. Is wel een mooi voorbeeld, wild die woe tegen zijn zin de pijl moet gaan rijden. Gooooooo pack!
En het dan over die gewonnen jannekemiekekoersen hebben...
13-04-2024 10:03
Lefevere moet de huidige ploeg niet vergelijken met het eerder wolfpack. De komst van Evenepoel heeft de samenstelling van de ploeg helemaal doen veranderen.
    13-04-2024 14:53
    Precies, zelf de boel omgooien en anderen de schuld geven…
13-04-2024 12:46
Goede zelfkritische analyse, al komt de zelfkritiek beter aan bod in de originele column. Ik heb het dan o.m. over zijn verouderde kijk op de sport en de conflicten die dit soms geeft.
Verder ben ik het ook wel eens dat renners naast persoonlijke ambities ook het ploegbelang moeten dienen (Van Wilder). Stel je voor dat het andersom zou zijn!
13-04-2024 11:05
Volgend jaar 21 renners onder contract. Ik hoop dat de 7-8 nieuwkomers echt een meerwaarde gaan bieden!! Een goeie transfer periode wordt essentieel. Ook rijden ze niet meer vooraan (in het peloton) in de kasseiklassiekers. Heeft ook veel te maken met mindere prestaties...niet meer moeten wringen, minder stress, meer respect,....
13-04-2024 14:14
Nu pas?!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine