Vijfde rit Dauphiné geannuleerd na massale valpartij met Evenepoel en Roglic
Screenshot: Eurosport
donderdag 6 juni 2024 om 14:13

Vijfde rit Dauphiné geannuleerd na massale valpartij met Evenepoel en Roglic

Op iets meer dan 20 kilometer van de streep, is de vijfde etappe in het Critérium du Dauphiné noodgedwongen stilgelegd. Op een spekglad wegdek gingen een dertigtal renners in het peloton tegen de vlakte. De organisatie besloot nadien de renners geneutraliseerd richting aankomst te laten rijden, er werd geen winnaar aangeduid.

Schijnbaar uit het niets gingen op allerlei plaatsen in het peloton verschillende renners neer in het peloton, op een recht, licht dalend stuk. De organisatie twijfelde niet en besloot meteen om de wedstrijd stil te leggen. Bij veel renners was het wonden likken.

Veel slachtoffers
Geletruidrager Remco Evenepoel was bij de slachtoffers te zien. De leider tastte naar de schouder en bleef lang op de grond zitten, en werd snel vergezeld door ploegmaats Mikel Landa en Ilan Van Wilder. De twee leken zich even zorgen te maken om hun kopman, tot die laatste niet veel later weer rechtstond en zich richting zijn fiets begaf.

Ook Primoz Roglic (BORA-hansgrohe) lag erbij, maar hij stond snel weer recht. Dan leek Juan Ayuso (UAE Emirates) er erger aan toe: hij moest even ondersteund worden door enkele ploegmaats. Van Nederlandse zijde was ook nationaal kampioen Dylan van Baarle in de graskant te zien, net als ploegmaat Steven Kruijswijk. Zij bleken er het ergst aan toe en moesten de koers verlaten.

Ook op de grond te zien: onder andere Carl Fredrik Hagen, Ide Schelling en Harold Tejada e(Astana Qazaqstan), Antonio Pedrero en Gregor Mühlberger (Movistar), Jonas Rutsch (EF Education-EasyPost), Georg Zimmermann (Intermarché-Wanty), Remy Rochas, Quentin Pacher en Valentin Madouas (Groupama-FDJ) en Romain Combaud (dsm-firmenich PostNL).

Neutralisatie
Renners, ploegleiders, organisatie en wedstrijdjury gingen vervolgens in overleg over het al dan niet verderzetten van de etappe. Het was daarbij, volgens de organisatoren, vooral kijken of er voldoende medische assistentie kon worden voorzien. Na een half uur kwam de mededeling via Radio Tour dat de rit definitief werd geannuleerd. De renners reden nog wel richting aankomstplaats Saint-Priest, waar er geen winnaar werd aangeduid.

Uitvallers

Etappe:
RIDE Magazine
88 Reacties
06-06-2024 14:35
Schande om een renner (Kruiswijk) die per ambulance moet worden afgevoerd minutenlang in beeld te brengen.
Is er dan totaal geen schaamte bij de regisseur en de cameramensen?

Walgelijke taferelen, alles voor de kijkcijfers!
    06-06-2024 14:39
    Kom, kom, Kruijswijk heeft bijna de hele tijd gestaan en gaat gewoon in de ambulance om vervoerd te worden naar een ziekenhuis. Je doet net alsof ie daar buiten bewustzijn in beeld ligt. Zijn ook genoeg famileleden van wielrenners die in het verleden aangegeven hebben het fijn te vinden wanneer hun dierbare in beeld wordt gebracht zodat ze zien hoe het ermee is, in plaats van dat ze thuis in onwetendheid zitten. Nu weet je direct dat er niets ernstigs met Kruijswijk (en Van Baarle) aan de hand is.
    06-06-2024 14:42
    Hou op met deze schijnheilige onzin. Doen gewoon verslag doen van wat er gebeurt. Heeft niets met kijkcijfers te maken.
    06-06-2024 14:58
    Beetje overdreven dit… Er was dit keer niks mis met de regie.
    06-06-2024 15:04
    Onzin.
    06-06-2024 15:17
    Christopher Horner heeft in een YouTube item juist aangegeven dat renners en het thuisfront juist de beelden wel willen hebben omdat dat op dat moment het enige is waar ze informatie over de status van hun geliefde/familielid vandaan kunnen krijgen.
    Dus, ja het is wat morbide maar niet ongewenst en ook niet per se uit een behoefte om sensatie te maken.
06-06-2024 14:34
Van Baarle en Kruyswijk ... Het zit de gele mannen niet mee dit jaar ... Wat een ellende.
06-06-2024 14:55
nou nou wat een hoop geween over veiligheid, spijtig genoeg horen valpartijen nu eenmaal bij het wielrennen
Er is niemand die het peloton verplicht om vol door te rijden in een natte afdaling, maar de renners doen het toch omdat het topsporters zijn die willen winnen. Ook vind ik het wel opvallend dat jullie hier toch vooral snel op je paardje zitten als het de gele mannen zijn die er wederom niet in slagen recht te blijven op hun fietsjes, als REV op zijne smikkel gaat dan is er hier vooral leedvermaak
    06-06-2024 15:06
    Huh? Evenepoel ligt toch ook op z'n smikkel?
06-06-2024 14:20
Niet leuk meer. Men kan toch niet meer blijven wegkijken van het materiaal ... We reden vroeger met bandjes van 18 mm breed, Clement Criterium, en waren stukken baanvaster dan nu het geval lijkt. Ze moeten echt eens veiligheidsanalyses maken van al het gebruikte materiaal. Van bandjes, over kaders, versnellingen tot drankbidons ... Als de conclusie is dat ze het ganse jaar door met 'regenbanden' moeten rijden, dan is dat maar zo. Wat maakt het uit dat ze daardoor een km/uur minder snel zouden rijden ...
    06-06-2024 14:29
    O ja dan ging je niet onderuit op een met olie besmeurt wegdek!!!
    06-06-2024 14:32
    Geloof me maar Guus, dat er in die tijd veel meer olie op de weg lag dan nu. Je ziet het nog zelden nu.
    06-06-2024 14:46
    Dit heeft niks met materiaal te maken, gewoon pure pech en een spekglad wegdek.
    06-06-2024 15:22
    Er is meer data dan ooit, dus daar zit het probleem niet en in principe zijn alle fietsen nu beter en veiliger dan ooit, de banden en remmen zijn allemaal objectief beter.
    Probleem zit eerder in de renners zelf die zoveel vertrouwen in hun materiaal en in elkaar hebben dat ze soms te grote risico’s nemen.
    06-06-2024 15:22
    Vroeger werd er door gladde , natte wegen net zo vaak onder uit gegleden. Ik had daar maar een remedie tegen: afstappen als het bedon te regenen en ingeval van regen voor de start niet vertrekken.
    06-06-2024 15:22
    Fietsen zijn veel te licht geworden, stuiteren bij het minste of geringste weg en te smalle banden. Terug naar de dikke banden race.
    06-06-2024 19:31
    Heb de indruk dat de profs ook op kortere frames rijden dan vroeger. Ze zitten met hun kin ver voorbij het centre van hun stuur. Dat maakt de fietsen volgens mij flitsender maar ook instabieler.
06-06-2024 14:33
Vooral Kruijswijk en Van Baarle slachtoffer zo te zien.
06-06-2024 14:24
Netflix verkneukelt zich nu al, meer bloed op het asfalt…
In Aigle echter gaat alsnog geen rood licht knipperen…
06-06-2024 14:37
Kruijswijk zal toch wel langzaam eens na gaan denken aan stoppen. Hoeveel tegenslagen en valpartijen hij te verduren heeft gekregen is ongelooflijk.
Ongelooflijk zuur voor van Baarle. Wiens tour en olympische droom aan diggelen is.
    06-06-2024 15:09
    Moraal Kruijswijk moet toch wel een dieptepunt bereikt hebben. Je moet een ijzeren wil hebben of knettergek zijn om na al die valpartijen nog door te willen gaan. Dat denk ik ook altijd wanneer Kelderman en Gesink weer vallen.
06-06-2024 14:34
Van baarle leek op schouder/sleutelbeen. Kruijswijk lijkt op heup/zitvlak/staartbeen. Kon staan en zijn armen gebruiken, maar ging op 1 heup liggen toen hij de ambulance in ging.

wat zuur voor steven. Klap op klap op klap. Leek eindelijk weer goed. 50 man onderuit en de enige 2 in een ambulance zijn van visma
06-06-2024 18:00
In ieder geval geen goede zaak voor de wielerliefhebber, want de toppers rijden tegenwoordig al zó weinig koersen en als elke voorbereidingskoers een onnodig risico begint te worden, dan zitten ze binnen enkele jaren echt alleen nog op hun berg om heel sporadisch eens neder te dalen.
06-06-2024 14:27
Nou kan Pogi zijn 3e TDF bijschrijven? Of vallen de gevolgen mee
    06-06-2024 14:40
    Terwijl elke wielerfan maar hoopt dat alle betrokkenen na de val
    zonder blessures geconfronteerd worden........moet je wel van het
    ergste soort zijn om dan aan Pogacar en de Tour te denken.
    06-06-2024 14:41
    Loop niet zo te overdrijven BADGIO, met je gespeelde medemenselijkheid.
    06-06-2024 15:02
    Gelukkig hebben we BADGIO, het hoogtepunt van (nog maar net) menselijke verhevenheid. Je bent simpelweg superieur en fantastisch.
    06-06-2024 15:12
    Gewoon een logische gedachte aangezien dit een zeer belangrijke voorbereidingswedstrijd op de Tour is.
    06-06-2024 17:26
    Het is wel zo dat Pogi weinig valt.
06-06-2024 14:35
Hier word je toch onderhand echt schijtziek van. Aanleiding lijkt mij de extreem matige kwaliteit van het wegdek. Links van het midden ontzettende spoorvorming te zien en ook precies op die lijn van de weg gaat een hele rits renners in het peloton tegelijkertijd onderuit. Als je die sporen niet aan ziet komen (iedereen die niet helemaal vooraan rijdt dus) is er geen houden meer aan.
Het is te hopen dat de schade meevalt voor alle gevallen renners
    06-06-2024 15:07
    en als er vooraan één remt en jij daardoor uit schrik remt, ga je ook onderuit.
06-06-2024 14:40
Echt om te huilen weer. Als ploeg kun je haast geen voorbereidingskoers meer rijden omdat er telkens zoveel renners gehavend uit komen.
06-06-2024 14:57
Het is toch te bizar voor woorden dat het halve peloton valt, maar enkel twee renners van Visma Lease a Bike uitvallen. Tenminste dat is hoe het er nu naar uitziet. Hoe gaan die in godsnaam tot een selectie van 8 man komen voor de Tour? Of zullen Kooij en Kelderman nu weer in aanmerking komen?
    06-06-2024 15:12
    Vermoote en van der Sande, dan maar
    06-06-2024 15:14
    Gelukkig kunnen ze Tim van Dijke nog oproepen voor de Tour.
    06-06-2024 15:16
    Kelderman is wel weer fit. Kooij kan je uitspelen in combinatie met Van Aert, als Vingegaard niet start. Vermote kun je overal opstellen. Bikkel van een renner en prima aanwinst.
    06-06-2024 16:06
    Als het nog even zo door gaat met valpartijen wordt het bij team Visma/lab echt zoeken naar de last man standing voor delname aan de TdF.
    Het zit ze niet mee.
    06-06-2024 17:55
    Gelukkig reed Kelderman hier niet mee.
    06-06-2024 19:13
    Als Vingegaard al kan gaan in topvorm. Anders idd maar inzetten op Kooij (misschien zwaar met Giro in de benen?) en Van Aert voor ritten, Kuss voor de bollen.
    06-06-2024 20:54
    En toen waren er al negen uitvallers met nog een stuk of zeven van wie het nog niet duidelijk is. Dus nee, het zijn er niet alleen maar twee van VLab.
06-06-2024 15:08
Ik denk niet dat we Van Baarle en Kruijswijk in de Tour gaan zien helaas. Roglic leek ok, Evenepoel ook wel. Ayuso heeft flink pijn hoor. Dat zal zijn voorbereiding op de Tour geen goed doen.
06-06-2024 15:12
Een echte rigoureuze maatregel gaat dit soort dingen voorkomen. Als hert regent is de kans op valpartijen veel groter dan bij droge wegen. Dus een protocol bij regen wordt de koers geannuleerd. Daar pleit ik al 5 decennia voor. Bracht dat persoonlijk in mijn eigen koers periode ook in de praktijk. De algemene opinie is dat zo'n algemene maatregel niet kan maar als die wordt ingevoerd is het een paar jaar wennen en daarna weet men niet beter.
    06-06-2024 15:51
    Achja, die wielrenners zijn hopeloos. In de Formule 1 (waar de dommeriken actief zijn) wordt er bij regen overgeschakeld op banden met profiel. Maar daar zijn die wielrenners uiteraard véél te intelligent voor!
    06-06-2024 15:58
    Dit is te belachelijk voor woorden
    Nooit meer koersen bij regen?
    Achterlijk lijkt me het juiste woord om deze gedachte te beshrijven
    06-06-2024 17:18
    Nou gefeliciteerd Arie: jij bent bij deze genomineerd voor achterlijkste bijdrage in het veiligheidsverhaal! Stoppen met koersen als het begint te regenen.... Zullen we dan maar direct helemaal stoppen met koersen op de openbare weg? Alleen nog maar op Zwift: veel veiliger!

    De domheid van sommige figuren hier begint echt schrikbarende vormen aan te nemen....
    06-06-2024 18:16
    Regen in een veldrit hoort er toch gewoon bij?
06-06-2024 16:02
Je zou soms haast denken dat Primoz er voor de gezelligheid bij gaat liggen in iedere valpartij
06-06-2024 14:28
Het was al een dozijn valpartijen geleden genoeg geweest. Weer een nieuw dieptepunt van de sport.

Er is dringend nood aan een neutralisatie procedure voor dit soort gevaarlijke situaties.
06-06-2024 14:32
Volgens mij goede keuze om de wedstrijd op pauze te zetten. Leek wel een zeephelling.

En TJV weer bij de zwaarste slachtoffers. Al was het niet zo'n horrorcrash als in Baskenland gelukkig.
06-06-2024 14:37
Zag nog twee ziekenwagens, vermoedelijk zijn er nog andere slachtoffers
06-06-2024 14:40
Remco ziet er alvast niet al te gehavend uit, iemand Roglic wat beter gezien?
06-06-2024 14:42
Pogacar en Visma de grote winnaars na vandaag.
    06-06-2024 14:45
    Ik zou Visma hier niet de winnaar noemen!
    06-06-2024 14:46
    Sowieso tamelijk debiel om bij zo'n situatie te spreken van 'grote winnaars'...
    06-06-2024 14:52
    Vingegaard rijdt hier niet, en twee concurrenten liggen wel onderuit. Dus lijkt me zeker per saldo dus minder verlies=winst.
    06-06-2024 14:59
    Nou ja, Kruijswijk en Van Baarle afgevoerd naar het ziekenhuis....
    06-06-2024 15:00
    2 Visma's afgevoerd met de ziekenwagen, maar wel de winnaar van de valpartij?!
    06-06-2024 15:01
    Rare en hele domme uitspraak. Er worden 2 van je renners naar het ziekenhuis afgevoerd.
    06-06-2024 15:13
    De prijs van domste opmerking van de dag is bij deze uitgereikt.
06-06-2024 14:42
Geneutraliseerd dus, hopen dat vooral de tourkopstukken er allemaal redelijk vanaf gekomen zijn.
06-06-2024 14:49
Nat wegdek, met olieresten.. recipe for disaster..

Het wielrennen is niet meer leuk op deze manier..
06-06-2024 14:53
Waarom zijn dikkere banden met meer profiel niet gewoon verplicht?
    06-06-2024 15:26
    Ze rijden al met dikkere banden dan ooit: vroeger 18 a 19, later 21 en nog niet heel lang geleden 25 mm nu rijden ze eigenlijk standaard al op 28 mm en sommige op 30 mm
    06-06-2024 15:33
    omdat dikkere banden en profiel niet helpen bij glad wegdek.
    06-06-2024 17:11
    Uiteraard helpt het niet... haha. Die wielerfanboys toch, wat een stumperds.
    07-06-2024 07:00
    Al eens nagedacht over het nefaste effect van schijfremmen in dergelijke omstandigheden? Binnenkort (schijf)remmen met ABS ;) ?
06-06-2024 16:41
Pfff weer van dat :-( en weer de renners van VL de grootste slachtoffers. Het zag er wel heel erg glad uit zeker die strook aan de linkerkant van de weg. Dus of hier nu heel veel aan te doen is. Maar er mag nu toch echt wel eens zeer serieus naar veiligheid gekeken worden, materiaal, kleding, parcours, mentaliteit, opleiding bij de jeugd, alles bekijken, elke aspect van de sport onder de loupe nemen en duidelijke maatregelen nemen. Op deze manier wil niemand straks nog naar wielrennen kijken.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine