Marlen Reusser kritisch op gewichtsverlies Pauline Ferrand-Prevot: “Hoopten dat ze niet zou winnen”
Na afloop van de Giro was Reusser ontroostbaar na het mislopen van de eindzege - foto: Cor Vos
donderdag 14 augustus 2025 om 10:59

Marlen Reusser kritisch op gewichtsverlies Pauline Ferrand-Prevot: “Hoopten dat ze niet zou winnen”

Het is sinds het einde van de Tour de France Femmes hét gespreksonderwerp in het vrouwenpeloton: het gewichtsverlies van eindwinnares Pauline Ferrand-Prévot. De Française van Visma | Lease a Bike vermagerde naar eigen zeggen met vier kilo en won op die manier de Tour. Sindsdien vallen de kritieken daarop uit het peloton over elkaar heen. Marlen Reusser is de volgende in de rij.

In een interview met de Zwitserse krant Tages Anzeiger maakt Reusser – naast wielrenster ook opgeleid als arts – zich zorgen. “We hoopten stiekem dat ze niet zou winnen. Pauline heeft een nieuwe standaard gezet. Als anderen dat voorbeeld volgen, legt dat druk op alle rensters. Als je een shirt aan doet en je bent zichtbaar trots dat het te groot is, dan geeft dat een signaal af. Een ploeggenoot vertelde me dat Pauline haar huidplooi meet en dan beslist of ze mag ontbijten. Als collega-atlete bewonder ik haar. Als arts maak ik me zorgen. Is het echt ongevaarlijk als het tekort slechts van korte duur is? Waar ligt de grens tussen slim prestatiemanagement en schade?”

Reusser sluit aan in de rij met kritische geluiden. Eerder ging Demi Vollering al in op het vermageren van Ferrand-Prévot en dat deed ook haar Franse landgenote Cédrine Kerbaol. Die laatste is ook afgestudeerd voedingsdeskundige. Eerder deze week moeide ook de renstersvakbond zich in de kwestie, die de UCI nogmaals opriepen om een REDs-onderzoek toe te voegen aan de medische keuring voor Women’s WorldTeams. Een eerste verzoek daartoe in november 2024 werd niet gehonoreerd door de internationale wielerunie. The Cyclists Alliance hoopt dat de UCI toch nog een keer naar het voorstel kijkt, zodat een REDs-screening onderdeel gaat uitmaken van het medische protocol.

Wat is een REDs-onderzoek?
Relative Energy Deficiency in Sport (REDs) is sinds 2014 de moderne term van het IOC ter vervanging van de Female Athlete Triad. Hiermee werd de combinatie en wisselwerking van een verstoord eetpatroon, onregelmatige menstruatie en verminderde botdichtheid bij sportende vrouwen aangeduid. REDs benadrukt dat een langdurig relatief energietekort (dat ontstaat door een syndroom waarbij er een mismatch is tussen gegeten calorieën en het verbranden daarvan tijdens inspanning) ten koste gaat van tal van lichaamsfuncties – dat verdergaat dan enkel eetstoornissen of hormonale verstoringen – én zowel bij vrouwen als mannen kan optreden. Symptomen variëren van verminderde prestaties, stemmingswisselingen en terugkerende blessures tot in ernstiger gevallen verminderde botdichtheid, hormonale stoornissen en het vervroegd beëindigen van een loopbaan.

Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
79 Reacties
14-08-2025 11:39
Vind het vooral vreemd dat je iemand geen zege gunt, terwijl diegene er dus met de volle 110% voor gegaan is.
    14-08-2025 12:15
    Even los van of ik het volledig met haar betoog eens ben wil ik wel aangeven dat op basis van wat ik hierboven lees je haar woorden enigszins verdraaid.

    Volgens mij is het duidelijk dat zij aangeeft dat ze hoopte dat Ferrand-Prevot niet zou winnen, omdat dit mogelijk andere rensters verleid om haar voorbeeld te volgen.

    Hopen dat iemand wel of niet wint is niet hetzelfde als het iemand wel of niet gunnen.

    Als ik hoop dat Pogacar minder gaat winnen zodat de wedstrijden daardoor mogelijk spannender worden om naar te kijken, dan betekent dat niet automatisch dat ik het Pogacar misgun of zijn prestatie niet zou kunnen waarderen.
    14-08-2025 13:58
    Ik snap dat je het artikel zo interpreteert, en wellicht heb ik dat er niet goed uit opgemaakt. Maar het laat onverlet dat Marlen iemands arbeid, positief of negatief, dus schijnbaar dusdanig verwerpelijk vindt dat ze intrinsiek hoopt dat iemand daardoor niet wint. Dat vind ik vrij kwalijk.
    14-08-2025 14:18
    Jandepandaman, je hebt kennelijk idd het originele artikel niet gelezen. Lees het, het is veel genuanceerder. Oa 'Als collega-atlete bewonder ik haar. Als arts maak ik me zorgen.'
14-08-2025 11:49
"Een ploeggenoot vertelde me dat Pauline haar huidplooi meet en dan beslist of ze mag ontbijten." Ik geloof hier geen snars van, dat laat een professionele ploeg als TVL niet toe. Ik vind het stuitend hoe Reusser hier reageert, zeker als je de gewogen reactie van PFP even in het achterhoofd houd.
    14-08-2025 12:01
    Eens, lijkt me ook een broodje aap verhaal. Raar dat ze deze roddel de wereld in gooit. Als er 1 team is die weet hoe belangrijk voedsel is, dan is het Vlab wel. En zonder brandstof kun je geen berg over. Misschien dat ze dit gedaan heeft toen ze wilde afvallen en een rustdag had. Dan lijkt me dit heel erg obsessief maar ook professioneel.

    Jammer dat Reusser haar de overwinning misgunde. Ze komt sowieso wat verongelijkt over in haar interviews.
    14-08-2025 16:20
    Dit is inderdaad gewoon grenzend aan laster of smaad. Hier zou ik excuses voor eisen, buitengewoon stuitend om zoiets de wereld in te slingeren, al helemaal als het van horen zeggen is.
    14-08-2025 18:05
    Op school is het pestgedrag onder jongens en meiden verschillend. Waar jongens vechten, pesten meiden vaker psychologisch.

    De wielrensters hebben het er maar moeilijk mee dat PFP zomaar even komt winnen.
14-08-2025 12:17
Gaf Reusser zelf dan wel het goede voorbeeld door totaal niet fit te beginnen aan de Tour? Dat lijkt mij ongezonder dan PFP die geheel gepland een korte periode lichter is dan normaal.
14-08-2025 13:06
Even los van PFP als kop van Jut vind ik de roering en discussie rond dit, kennelijk fragiele en emotie oproepende, topic helemaal prima. En inderdaad meteen de mannen meenemen. Het gewichtlozen en alle voedingswetensschap is al enige tijd van opperwezens los en begint vrij eng te worden. Dat mag gezegd en bekritiseerd worden.
14-08-2025 11:35
De mannen doen het ook. Daar is geen discussie over. Vreemd dat de dames alleen vallen over PFP. Net of het voor de mannen wel gezond is om voor de Tour veel af te vallen. De toppers bij de mannen doen het heus niet minder als de toppers bij de vrouwen.
    14-08-2025 12:35
    Ik vind het vooral vreemd dat er bij de mannen geen discussie is. Pogacar was zichtbaar magerder dan vorige jaren en Vingegaard quasi-doorschijnend, lijkt me echt geen goede trend.
14-08-2025 11:01
Misschien is het nu wel even genoeg geweest met deze discussie.
    14-08-2025 17:26
    echt wel , maar onderstaande reacties geven ons geen gelijk
14-08-2025 11:39
Lijkt me dat bij extreem vermageren je ook geen energie meer overhoudt en dus geen berg overkomt. Anders zouden de anorexia mensen wel alles in sport winnen. Trouwens bij mannen is er geen discussie over 'scherp staan'. Waarom zijn we allemaal niet kritisch over Paret-peintre met zijn magere lijf een tour etappe winnen. Hoe durft hij?!?
    14-08-2025 11:44
    Ik snap ook niet dat de pers deze vragen niet aan de rensters die kritiek hebben op PFP stelt.
    14-08-2025 15:21
    Bij het opzoeken van de grens is het uiteraard niet de bedoeling om die grens over te gaan. Daar is Ferrand Prevot blijkbaar in geslaagd. Maar als het opzoeken van de grens de norm gaat worden, zal velen dat niet lukken, met alle eetstoornissen van dien als gevolg.
    14-08-2025 15:50
    Ja maar is dat niet de essentie van sport. Duizenden met ambitie 'falen' waar 1 erin slaagt. 1 heeft het perfecte complete plaatje (genetica, voeding, training, techniek) om te winnen. De rest zal net zo goed hun uiterste best op alle terreinen doen maar het alsnog niet halen met alle mentale gevolgen van dien. Of dat nou eetstoornis of depressie of whatever is. Dont hate the players, hate the game.
    PFP is niet verantwoordelijk voor de mentale problemen van een ander. Net als ik niet verantwoordelijk ben voor jouw geluk.
    14-08-2025 18:27
    @Oblomov, als blijkbaar de helft van het peloton als met eetstoornissen kampt kan je dit probleem lastig in de schoenen van Ferrand-Prevot gaan schuiven zoals Reusser ietwat doet. Dan is ze als arts toch wel wat nalatig dat ze er nu pas ineens mee afkomt en al jaren in het peloton vertoeft. Dan heb ik toch wat het gevoel dat er veel naijver heerst als ze ook kloegen over de trainginsethiek van Annemiek in het verleden.

    Als ze zo'n dingen willen vermijden moeten ze in plaats van te zeurnen op één renster eens nadenken waar het bij henzelf is misgelopen en wat beter kan in de basis. Een gokje van mezelf, inzetten op betere opleidingen van jeugdtrainers kan wel eens een sleuteloplossing zijn. Zodat ze geen achterhaalde zaken meer toepassen en jongeren pas op 'dieet' zetten als ze naar de elitereeksen doorgroeien. Langs de andere kant willen ouders niet betalen voor de sport van hun kinderen dus dan zit je wel met de vrijwilligers die het willen doen en er het beste van proberen te maken. Het zou ook heel wat drop-outs verminderen omdat jongeren stoppen zodra ze de kans krijgen omdat ze het allemaal meer dan zat zijn :-)
14-08-2025 12:07
Afgunst kun je mooi verschuilen achter morele verontwaardiging.
14-08-2025 12:16
Wie werd er nu ziek vlak voor de tour? Gezond blijven hoort er ook bij. Dat is PFP wel gelukt.
14-08-2025 13:31
Gewoon een deugdelijke onderbouwde reactie van Reusser, in navolging van anderen. 'Als collega-atlete bewonder ik haar. Als arts maak ik me zorgen.'
Topsport is sowieso niet bepaald gezond, laat staan je dan nog aan een uithongeringsregime onderwerpen. Zag er iig niet gezond uit. Btw, idem dito Van Baarle, de laatste jaren graatmager.
    14-08-2025 13:49
    Maar ze ziet de splinter wel bij anderen maar de balk niet bij zichzelf, starten aan een zware GT terwijl je ziek bent is nog erger dan niet ziek zijn en wat mager. Ze komt me dit seizoen wat vervelender over dan vroeger, Vollering is te zenuwachtig, Pauline te dun, ... .

    In elk geval bewijst Ferrand-Prevot met haar overwinning gewoon al haar criticasters dat ze geen gelijk hebben. Want als ze zichzelf kannibaliseerde door haar dieet dan had ze nooit de twee laatste ritten met zoveel overwicht kunnen winnen. En dan was ze nu ook niet lekker aan het rondfietsen en zich aan het ontspannen, want dan lag ze leeg in haar bed.
    14-08-2025 14:13
    Kennie, lees het originele interview. Dat geeft een genuanceerder en ander beeld. Het gaat Reusser niet om de persoon PFP en ook niet als zelf de boodschapster. Het leeft kennelijk ook bij andere toprensters. Was onlangs nog een artikel dat een renster, met foto van haar, na 6 jaar haar menstruatiecyclus terug had. Kerbaol is voedingsdeskundige en Reusser arts, maw de insteek wat is nog gezond, hetgeen overigens per persoon kan verschillen. Bovenal gaat het ook om een voorbeeldfunctie voor zeer jeugdige rensters die MR stelt. Dat zij zelf wellicht enigszins ziek of niet topfit aan de Tour begon, zal hoogstwaarschijnlijk in overleg met de medische staf en team besproken zijn. Is ook bij de mannen zo, zie Van Aert. Staat los van dit topic. Lijkt me niet om afgunst te gaan wat velen hier stellen.
    14-08-2025 14:42
    Bij Vollering ben ik er volledig van overtuigd dat ze geen kritiek gaf op Ferrand-Prevot, maar simpelweg antwoordde op een vraag. Maar bij Kerbaol of Reusser heb ik toch wel ietwat twijfels of er niet toch een beetje jaloezie en aanverwante gevoelens meespelen.

    En zelfs als is het honderd procent goed bedoeld, dan nog is er een betere tijd en plaats om het aan te kaarten dan vlak na de touroverwinning van Ferrand. Bijvoorbeeld door niet collectief te focussen op één renster op een vrij vervelende manier terwijl ze niet eens iets ongezonds of verkeerds heeft gedaan. Dit moet toch minstens redelijk frustrerend zijn, wekenlang constant opmerkingen krijgen over je lichaam. Gooi deze onzin naar het hoofd van een jongere vrouw, en het zou haar mentaal keihard kunnen raken, maar blijkbaar telt de mentale gezondheid van anderen voor sommigen minder

    En ja, Reusser zal wel gestart zijn in onderling overleg met de ploeg en artsen, maar anderzijds is ze wel direct moeten afstappen dus dat was achteraf gezien een totaal verkeerde inschatting om toch te starten. Terwijl het gewichtsverlies van Ferrand-Prevot óók onder begeleiding was en daar is niets fout gegaan, integendeel. Dus wie van de twee was er dan qua voorbereiding slechter begeleid of wie nam de domste beslissing op vlak van gezondheid op korte en lange termijn?? Als je argument is dat ze begeleiding heeft, ja dat heeft de winnares van de Tour ook en bij Visma-Lab zijn ze wel iets beter dan bij Movistar.
    14-08-2025 15:11
    Reusser had last van maag en darmen, enigszins vergelijkbaar met Annemiek van Vleuten in 2022. Annemiek herstelde snel en had enige meeval met de makkelijke etappes in het begin van die Tour; toen het eenmaal serieus werd voor het klassement, waren de klachten over en won Annemiek met overmacht. Reusser zal ongetwijfeld gehoopt hebben de eerste dagen relatief rustig door te komen en geleidelijk te herstellen, maar uiteindelijk bleek ze veel zwakker dan verwacht. Op zich geen gezondheidsrisico, ook al omdat ze vroeg besloot de handdoek in de ring te gooien.
    14-08-2025 15:20
    Het is juist geen beter moment op dit topic ter discussie te stellen als het de volle schijnwerpers heeft, en kennelijk ook bij andere rensters leeft.
    Het gaat hier om een gezondheidsthema die PFP zelf feitelijk in de kijker heeft gebracht door haar voorbereiding op de Tour te vertellen. Niet om afgunst of dat ze wel zelf evt onverstandig aan de Tour is gestart. De vraag is juist of haar aanpak een voorbeeldfunctie voor alle (aankomende) toprensters moet zijn. In de tijd dat Wiggens de Tour won met 70 kg a 190cm had je het zgn populaire trainen met 'lege maag'. Is men bij nader inzien vanaf gestapt uit gezondheidsoverwegingen. Terecht als je ziet dat er nu veel rapper wordt gereden. Daarom goed om dit thema nu te bespreken, evenzo de veiligheidsmaatregelen. Zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
    14-08-2025 16:26
    Als het "Reusser niet om de persoon PFP" gaat, dan kan ze misschien achterwege laten om absurde roddels over haar de wereld in te helpen. Alsof die haar ontbijt laat afhangen van een huidplooimeting.

    Als arts zou je juist moeten weten dat elk lichaam anders is, en helemaal niets aan PFP kan je doen vermoeden dat ze ongezond is of was. Gewicht alleen is daarbij geen goede graadmeter, er zijn ook mensen die van nature zo dun zijn. Wat wel goede graadmeters zijn: o.a. langdurige sportieve prestaties, op peil blijven van afweersysteem. Misschien toch maar eens de hand in eigen boezem steken?
    14-08-2025 18:18
    Volgens mij is het nooit een goed moment om ietwat collectief op iemand loos te gaan Pietspeed, ook niet als een randonderwerp (waar ze niets mee te maken heeft want ze heeft niets ongezonds gedaan in haar geval) aandacht verdiend. Want nogmaals, je kan niet zogezegd 'opkomen' voor de algemene gezondheid en dan in massa letterlijk één iemand bekritiseren en dingen aanpraten. Dit ligt in lijn met de moedermaffia die jonge moeders met een mager kind een boel schuldgevoelens aanlullen waardoor de moeder in kwestie er soms best wel van afziet. Allemaal 'goed bedoeld' natuurlijk maar vooral karen-gedoe, vrouwen houden precies graag andere vrouwen klein...

    @Cornelius, als je een beetje verzwakt bent en toch deelneemt aan een zware wedstrijd, vergroot je natuurlijk de kans aanzienlijk dat je echt ziek wordt. Niet onlogisch om als kopvrouw toch te starten bij lichte twijfel, zou ik ook doen, maar in de optiek van de totale gezondheid die ze predikt...
14-08-2025 12:38
Reusser kan beter wat voorzichtiger zijn. Sinds haar vertrek bij SD rijdt zij de stenen uit de straat. Hardrijden kon zij altijd al maar met de beste klimmers naar boven is nieuw. Dat komt ook niet vanzelf. Ook haar lichaam is veranderd.
14-08-2025 12:21
Het feit dat ze Parijs-Roubaix en de Tour in 1 jaar wint kan ook een teken zijn dat het algemene niveau in het vrouwenwielrennen nog verder omhoog kan.
Een aantal jaar geleden waren er vrouwen die zich beklaagden dat Van Vleuten te zware trainingen deed.. Nu weer deze discussie over gewichtsverlies.
    14-08-2025 13:13
    Meh, behoudens een MvdP en gare bocht wint Pogi ook in Roubaix
    14-08-2025 13:21
    Meh, Pogi is echt een enorm representatief voorbeeld..
    14-08-2025 13:56
    Quadruple meh, even goed staat het mannen wielrennen nog in de kinderschoenen met een wereldkampioen die naast de tour ook de hel podium rijdt. Of moet ik nu zeggen dat alleskunner PFP ‘geen goed voorbeeld’ is?
    14-08-2025 15:10
    Nee hoor, je hoeft niks.. Geniet van de koers..
14-08-2025 14:17
Laten we het los zien van PFP en VPP maar bespreken als probleem van het wielrennen, hoe hou je het gezond? Toch maar vlakke tijdrit van 45 km erin zodat je kracht nodig bent?
    14-08-2025 14:20
    Topsport? Gezond? Ja als je het begrip gezond oprekt. Topsport is niet gezond.
    14-08-2025 15:19
    Maar is de ontwikkeling aan de hand van die voedingswetenschap niet aan het opschuiven in de richting van juist minder nadruk op graatmager staan?

    De generatie van na het EPO tijdperk was veel bezig met nuchter trainen en trainen met het idee dat een training zonder hongerloon geen training was. Daar zijn ze een jaar of tien geleden volgende mij echt van weg bewogen.
    14-08-2025 15:29
    @morgenstern

    Aan de ene kant schuift het op ja. Maar aan de andere kant totaal niet. Vooral onder jongeren (u23, junioren) is er nog een schrikbarend hoog percentage wat een potentieel gevaarlijk laag vetpercentage heeft. Daarnaast stonden pogacar en vingegaard beide zichtbaar nog scherper dan voorgaande jaren.
    14-08-2025 15:36
    Er mag inderdaad wel wat meer aandacht zijn voor hoe parcoursbouwers dit gedrag uitlokken door alles op klimmen aan te laten komen.
14-08-2025 14:04
Topsport vraagt veel van je lichaam... Maar als je de inspanning kan leveren die PFP heeft geleverd kun je moeilijk stellen dat haar lichaam er slecht aan toe is.
    14-08-2025 15:28
    Bij het opzoeken van de grens hoeft het niet mis te gaan, maar als genoeg mensen dat doen, zal het bij velen wel misgaan. Dat is waarom het onwenselijk is.
    14-08-2025 19:26
    Lol, wat een onzin Oblomov. Dat is juist zo’n beetje het hele idee van topsport toch? De grenzen net iets verder op kunnen zoeken dan je concurrenten.

    En als je over je eigen grenzen gaat, dan zal dat ten koste gaan van je prestaties. Dat is dus niet handig om te doen.

    Hier regels stellen (ik lees bmi, vetpercentage etc) is echt kul, daarmee haal je de basis van topsport weg. Topsport wordt bedreven door mensen die extreem afwijken van de norm. Dat moet je niet gaan nivelleren.

    Bovenstaande is trouwens geen pleidooi om op een onverantwoorde manier om te gaan met sport, training en/of voeding. En Reusser had dit, als atleet met een voorbeeldfunctie, ook prima kunnen doen in dit interview. Bijvoorbeeld door aan te geven dat ze het heel knap vindt van Pauline maar dat het voor haarzelf niet mogelijk is om zo veel af te vallen. Dat ze dan met haar lichaam tegen haar eigen limieten aan loopt en dat ze dat accepteert.
14-08-2025 11:55
Zelf heb ik een BMI van 25.5, vooral veroorzaakt en door zeer zware hersenen en natuurlijk de wel bekende zware botten . Mag deze kwestie nu als
    14-08-2025 12:36
    My rock hard brain approves
    14-08-2025 12:50
    Altijd fijn als een zin niet wordt
    14-08-2025 13:34
    Waterhoofd?
14-08-2025 12:50
Ik vraag me af hoe de judoka’s eigenlijk naar deze discussie kijken.
    14-08-2025 12:51
    Daar is het van hun 14e al normaal
    14-08-2025 13:40
    Ja precies, 1 week voor de meting vrijwel niks eten, 5 minuten voor de meting de vinger in de keel. Gelukkig kan je na de meeting zoveel mogelijk eten wat kan.

    Ik vind de stuurvrouw bij het roeien ook een leuk voorbeeld. Haar taak is het om anorexia te hebben. Als ze dat niet heeft wordt ze door heel de boot uitgescholden.

    De winnaar van het Vierschansentoernooi dit jaar (Daniel Tschofenig) had volgens chatgpt een BMI van 17,84.
14-08-2025 15:38
Een afgestudeerd arts en een voedingsdeskundige, tevens beiden actief als toprenster, spreken zich uit. Maar hier op wf weet men het toch beter, dus laat dat artikel maar achterwege of zet de reacties uit.
    14-08-2025 19:47
    Over dooddoeners gesproken. De ploegarts heeft haar begeleid dus waar bemoeien deze twee zich mee zonder inhoudelijk haar lichaam te kennen. En, blijft nog steeds dat er nul discussie is bij mannen over dit onderwerp en dat het deels dit soort vrouwelijke is die deze ongelijke maatstaf voor mannen en vrouwen in stand houdt.
14-08-2025 11:28
De BMI van PFP is boven de 18,5, toch?
    14-08-2025 11:47
    Lastig te zeggen omdat we nooit de exacte gewichten van renners weten, maar vier kilo is veel en ik heb het vermoeden dat ze er tijdens de Tour wel onder heeft gezeten.
14-08-2025 11:43
Een minimum BMI invoeren zou een goede oplossing zijn lijkt mij.
    14-08-2025 11:46
    BMI is een te bot vehikel daarvoor. Er zijn genoeg mensen met een 'te laag' BMI (ik bijvoorbeeld) die gewoon gezond eten en volgens mijn huisarts ook kerngezond zijn.
    14-08-2025 17:28
    BMI is een vuistregel methode. Echt niet goed als maatstaf.
14-08-2025 11:51
Gewoon erg knap hoe PFP de Tour gewonnen heeft. MvdP zou dit nooit kunnen bijvoorbeeld. Is ook geen probleem. Het moet wel gebeuren onder toezicht met wel de juiste analyse. Dit is nu net altijd de discussie. Wordt je net geen prof, sta je in een tweede elftal, loop je net geen limiet. Meestal hebben deze mensen niet zo’n goede begeleiding en gaan zelf pionieren met afvallen/doping enzovoort…en dan gaat het mis.
    14-08-2025 15:34
    Van der Poel is kleiner dan Wiggins en Froome en staat er om bekend gemakkelijk op koersgewicht te komen. Die zou dit ook kunnen, als hij bereid is om er als een wandelend lijk uit te zien.
14-08-2025 12:34
Toevoegen van (een soortgelijk) REDs-onderzoek voor zowel mannen als vrouwen lijkt mij een hele prima stap. Als alternatief kan je ook een minimaal vetpercentage instellen. Het lijkt me wel gewoon goed - ook als zelfbescherming - om hier iets mee te doen. Het is op dit moment een trend, en dat kan schadelijke gevolgen hebben. Dat moet je voor zijn.
    14-08-2025 13:36
    Ik denk dat veel mannen dan door het ijs zakken omdat de menstruatie uitblijft….. om toch in de discussie te blijven.
    14-08-2025 18:37
    Ik had hier een uurtje terug een reactie geplaatst, die nu ineens weg is.

    @redactie hoe zit dat?
14-08-2025 14:14
Och och Marlen. Moeilijk heh een sport doen die je je eigen patiënten als huisarts waarschijnlijk af zou raden.
    14-08-2025 14:18
    Daarnaast maak je het zo veels te persoonlijk. Is dit een vorm van het shamen van topsporters? Lijkt me niet zo veel anders dan fatshaming. Jullie maken het onderwerp veels te groot. Natuurlijk moet je het bespreekbaar maken. Maar op deze manier schiet je door!
14-08-2025 16:05
Nee, je kunt beter doodziek aan de Tour beginnen.
    14-08-2025 19:39
    Dit juist. Als je dan opgeleid arts bent zou je op zijn minst goed naar je eigen lichaam moeten kunnen luisteren. Schort bij haar ook wel wat aan.
14-08-2025 11:26
Ik ben wel benieuwd hoe die REDs screening zou moeten werken? Soort bloedpaspoort maar dan op vetpercentage? Je botdichtheid te laag, 2 jaar schorsing?
    14-08-2025 13:08
    Ik zou eerder zeggen: uitsluiting van deelname bij de lage waardes - want gevaarlijk voor de gezondheid.
    14-08-2025 18:08
    En welke waardes zijn dat dan? Want wat ik kan vinden van REDs is dat je wordt beoordeeld op een 15 tal punten en afhankelijk van hoeveel je er afvinkt je in een hoger risico valt.
    15-08-2025 02:27
    Il Leopardo della Primavera, gewoon uit interesse, zou jij er een probleem mee hebben als de overheid je verplicht laat testen en op basis van dei deels arbitraire resultaten je zaken gaat opleggen of verbieden? Of is dat een inbreuk op je fysieke integriteit en ben je volwassen genoeg om zelf te bepalen wat je doet?
14-08-2025 11:55
voldoende behandeld worden beschouwd?

Reacties zijn gesloten.