Marianne Vos treurt om weer een tweede plaats op WK: “Als je zo dichtbij bent, dan is dat zuur”

zaterdag 25 september 2021 om 17:22
Marianne Vos treurt om weer een tweede plaats op WK: “Als je zo dichtbij bent, dan is dat zuur”

foto: Cor Vos

Marianne Vos eindigde zaterdag voor de vijfde keer in haar carrière als tweede op het WK op de weg achter een Italiaanse. Na de finish zorgde dat voor tranen bij de Brabantse: “Als je zo dichtbij bent, dan is dat wel heel zuur.”

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Ik kon Elisa Balsamo niet opvangen met meer snelheid. Dan zijn het pijnlijke meters. Ik miste net een beetje punch”, doet ze haar verhaal. “Ik heb dit al een paar keer eerder meegemaakt. Ik kan het wel verwerken, maar kansen als deze krijg je niet elke dag.”

Andere ploeggenotes hadden na afloop van de wedstrijd kritiek op de lead-out voor Vos, maar zelf kon ze zich daar niet in vinden. “Ik weet niet wat er fout ging. Ik zat in het perfecte wiel, dat gaatje in de laatste meters was voor mij wel heel gunstig. Balsamo had gewoon de snelste sprint.”

“We wilden alert zijn en niks laten rijden”, eindigt ze. “Steeds zat er iemand van Oranje van voren. Er werd aangevallen en meegesprongen, zoals dat was besproken vooraf. Het parcours was alleen niet selectief genoeg. Net een harmonica-effect.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

Murcia 25 september 2021 om 17:32

Natuurlijk kwam ze zelf tekort in de sprint en Vos is een echte topper die dat durft te benoemen. Maar aan het eind van een WK als je weet dat het een sprint met een grotere groep gaat worden moet je als Team een geheel vormen en een leadout met alle aanwezige wagonnetjes verzorgen. Nu was het namens de andere Oranje vrouwen: Jij regelt het wel Marianne en bye bye. Dat is niet goed. Weer een les die Loes de komende drie jaar mag overdenken.

Wheely 25 september 2021 om 17:45

Oprechte tranen en toch blijft deze topper positieve sportiviteit uitstralen. Wat dat betreft is het ook een winnares. Hoop dat ze nog even blijft koersen.

fietsvriend 25 september 2021 om 17:45

Wat een deftige reactie bij de camera van de NOS – niks je teamgenoten afvallen voor de camera – en dat na zo’n teleurstelling. Groot kampioen.

Ik vind het doodzonde, had haar eerste regenboogtrui geweest na haar comeback en wellicht haar laatste kans. Denk ook vandaar de zichtbare emotie bij haar (maar nu ga ik psychologiseren).

Ronellenfitsch 25 september 2021 om 18:54

Inderdaad bijzonder, zo’n serie in de periode 2006-2013 en dan na een diep dat zo dichtbij. Je zou voor minder tranen laten.

williams 25 september 2021 om 18:00

Daar staan ze dan weer het sterrenteam !!

chasse patat 25 september 2021 om 18:25

Sinds dat Gunnewijk alle sterren selecteert heb ik nog geen ploeg zien rijden.

xistnc 25 september 2021 om 18:50

Dit was zo’n gênante vertoning, dat het haast komisch was. Op de OS werd Van Vleuten goud door de neus geboord, nu was die eer weggelegd voor Vos.

platteprijs 25 september 2021 om 19:09

Balsamo was duidelijk sterker, ik denk dat als een ploeggenoot de sprint had aangetrokken voor Vos de uitslag niet anders was geweest. Ik heb in elk geval geen genante vertoning gezien.

Henk van Bouw 25 september 2021 om 19:26

Als van Dijk gewoon doorsleurt op kop op het moment dat ze met Vos en een select groepje vooruit zijn op 5km van de streep dan ziet het er alweer heel anders uit. Maar nee van Dijk moest en zou zelfs toen nog voor zichzelf rijden.

Maillot à Pois 25 september 2021 om 20:18

Ik vond de reacties van de dames achteraf een genantere vertoning dan hun acties in de wedstrijd zelf.
Vos is eigenlijk de enige die professioneel reageert. Zij zal ook wel vinden dat een en ander geëvalueerd moet worden, maar houdt zoiets intern.

NiM 25 september 2021 om 20:38

Je kan ook redeneren als Vos de leadout kreeg en Balsamo uit het wiel moest komen dan ze ze misschien afhouden. Nu moest ze zelf meters goedmaken

girardengo 26 september 2021 om 00:11

Vos had een sportieve reactie, maar het mag best gezegd worden dat het team in de finale heeft gefaald in de voorbereiding van de sprint. Waardoor dat kwam mogen zij zelf samen gaan bepalen, ter lering voor komende jaren.

Johnny7 26 september 2021 om 09:32

Er moeten koppen rollen. Geen idee wie of wat maar Van Vleuten en Vos zijn een OS titel en een WK titel door slecht teamwork door de neus geboord. Toch ben ik het ook eens dat ze dan waarschijnlijk nog niet de sprint had gewonnen van die Italiaanse. Toch mag ze trots zijn op een 2e plek na al die jaren.

harryjohan71 26 september 2021 om 10:15

@Johnny7 Het is heel simpel SD worx wil niet rijden voor Nederlandse vrouwen van andere ploegen. Dit is de fout van de bondscoach oftewel de bondscoach moet weg. Zo simpel is het

Headlines

Materiaalzone

Populair