Marianne Vos onder de indruk van Kiesenhofer: “We kwamen wel iets dichterbij, maar niet veel”
Marianne Vos reed in haar vierde olympische wegwedstrijd naar de vijfde plaats. Op en rond de Fuji Speedway was de olympische wegkampioene van Londen de kopvrouw van de Nederlandse ploeg als het zou aankomen op een sprint, maar Anna Kiesenhofer ging met goud lopen.
“Ik denk een onverwachte winnares, maar een ontzettend sterke wedstrijd van haar”, vertelde Vos naderhand voor de camera van de NOS. “De kopgroep pakte een ontzettend grote voorsprong, maar er kwam ook nog een pittige finale aan waarvan we ook wisten dat we daar nu vroeg aan de bak moesten om dichterbij te komen. We kwamen wel dichterbij en op de meesten wel, maar niet op Kiesenhofer. De kracht van Kiesenhofer hebben we zeker onderschat.”
De Nederlandse kende de Oostenrijkse alleen van naam. Haar capaciteiten kende ze verder niet echt, zei ze. “Je weet gewoon dat er een vroege kopgroep gaat en op zich hoeft dat niet een verkeerd scenario te zijn. Dan moet je daarna de koers openen en dat hebben we wel gedaan. Maar we kwamen niet genoeg dichterbij.”
Dat het lastig was met de communicatie, vertelde ze. “Zonder oortjes weet je van tevoren dat je het dan moet doen met de informatie van de kant en van de auto, en dat probeer je dan zo goed mogelijk tot je te nemen. Maar Anna Kiesenhofer heeft ook gewoon heel knap gereden. We reden daarachter wel echt voluit, en we kwamen wel iets dichterbij maar niet veel. Vandaag was het wat het was. Maar achteraf is het makkelijk en had je het anders gedaan, dat is duidelijk.”

Als ik dit lees, lijkt me dat Marianne wél wist dat Kiesenhofer nog voorop lag.
We hebben drie 'objectieve' waarnemingen:
1. VVl dacht dat ze gewonnen had
2. De verzorger aan de streep wist na de finish van VVl dat ze niet gewonnen had (logisch)
3. We hebben de vier dames voorop bij elkaar zien koersen nadat de twee voorop + de Française teruggehaald waren.
De rest zijn allemaal verklaring achteraf met de wetenschap dat de Oostenrijkse gewonnen had. Ook de verklaring van de als derde gefinishte Italiaanse ("ik dacht dat VVl gewonnen had") is achteraf.
We weten niet:
1. Of ze allemaal niet wisten dat er nog één voorop reed en dat ze de Française voor de nr 3 aanzagen.
2. Of de bondscoach het wist
Etc.
Het getuigd natuurlijk van koersinzicht dat je weet dat er drie voorop rijden en welke rijders (of iig de nationaliteit) het zijn. Soms is handig om uit eigen beweging langs de ploegleiderswagen te gaan. De bondscoach kan je namelijk niet terug halen. En zeker in de lange langzame afdaling was hier tijd genoeg voor.
Zonde. Gemiste kans. Voor hun dan, want mij maakt het niet uit. Op naar de tijdrit en het ATB-en.
Je kiest vier toppers, waarvan er drie (Vos, vV, vdBr) ook prima kunnen knechten. Afspraak: we maken de koers hard en kijken bij Doushi wel wie zich nog het beste voelt.
Maar de koers werd niet hard de eerste 75km. Dat waren ze vergeten af te spreken, hoe ze dat gingen doen. En als je dat roept in de media, dan zegt de rest helemaal: "nog even sparen want de Hollanders gaan het zometeen hard maken". Op een gegeven moment gingen een paar landerige Duitsers maar op kop rijden.
Was dat omdat onwillekeurig alle vier zich bij Doushi nog goed wilden voelen?
Dan heb je een probleem want (a ) kennelijk is de koers dan niet hard genoeg geweest, en (b) niemand biedt zich aan als Tratnik/Avermaet.
En dan gaan demarreren op de col, dat is niet de koers hard maken (dat doe je namelijk door op kop te gaan sleuren), maar dé manier om het tempo te drukken.
Dit staat helemaal los van de ontbrekende tijdinfo. Het was gewoon een incomplete tactiek. Niemand had erop gerekend dat (en hoe) ze zo'n groot gat zouden moeten dichtrijden. Zo'n zelfmoordmissie zou toch niemand ondernemen?
En eerlijk gezegd vond ik iedereen nog relatief fris ogen aan de finish. Er kwam ook best een flink groepje tegelijk binnen. De helft van de finishers binnen 2 minuten van van Vleuten. Die koers is niet keihard geweest, er is tactisch gereden, door veel renners, en iedereen vond dat wel best. Alle lof voor de winnaar, die had maar één plan en heeft dat consequent uitgevoerd.
Toch vraag je je af, als van Vleuten op 50km gewoon vol gas was doorgegaan, en zich niet had laten inlopen, dan had ze toch gewoon goud gehad lijkt me. Verwachte ze werkelijk dat de jacht op de kopgroep op gang zou komen als ze was teruggehaald? Was ze bang voor episch falen? Welk scenario was ze ueberhaupt bang voor? Of had ze op dat moment de benen niet? Geloof er niks van, gezien de afloop. Binnenkort wellicht in de biografie "Annemiek".
Wat betreft die tijdinfo, lastig te begrijpen voor mij als leek. Je kunt wel vijf keer een bidon of lunchpakket ophouden in de laatste 60 km, maar niet een bordje met tijdsverschillen? Ook weer: nooit rekening mee gehouden? Reden er bij de mannen wél motoren met krijtborden? Die fout gaan we over vier jaar in Frankrijk toch niet weer maken, he?
De live beelden aan de finish van VVl laten toch duidelijk zien dat zij het niet wist.
https://nos.nl/tokyo2020/artikel/2390761-zilveren-van-vleuten-komt-juichend-over-finish-ik-dacht-dat-ik-1-was
Het is enige tijd na de finish en onduidelijk of ze op de fiets al wist of en hoe ver Kiesenhofer nog voor lag.
Of was het gisteren ook een typisch gevalletje Belgische mannen onder elkaar?
Mee eens. Je kunt dit in zelfde rijtje plaatsen als Longo B. en Nieawadoma (waren het toch?) in de laatste k van die klassieker laatst....
Ploegleider lijkt me een de Boer type terwijl een 'sterker karakter' veel beter werkt. Iemand die ook een baantje moest hebben?
Qua organisatorisch idem: er werd continu water gehaald dus die shuttle was er al. Enige wat er hoefde te gebeuren was die een kaartje met wat namen (of iig aantallen) en tijden meegeven. (lezen blijft je langer bij dan horen en zo kan de boel worden doorgegeven)
Kieshofer was niet omcirkeld maar had toen het 5:00 was toch ff geGoogled kunnen worden? Dan had die 11:00 voorkomen kunnen worden.
Hoezo zeggen meerdere renners dat ze haar niet/alleen v naam kenden als ze ook zeggen dat ze helemaal niets wisten? Hebben ze het dan over de bespreking? Gaat dat zo simpel? Niet ff naar UCI site or whatever om naar uitslagen te zoeken? Neem aan dat ze minstens de helft vd deeln. al kenden dus geen uren werk en ook nog prima te doen tijdens het rusten dat renners toch veelvuldig doen?
In laatste 20k had de info via langs parcours opgestelde medewerkers moeten worden doorgegeven. Daarvoor is geen tel. lijn nodig! Een bord, mobile en vilstift is genoeg.
Toch jammer allemaal. Vooral voor Annemiek die een gouden medaille zo verdiende. Er hadden maar een luttel aantal dingen anders gedaan moeten worden om zeg 3 vrouw bij 1e 5, 2 op het podium en iig goud te hebben!!!
Voor het wielrennen is het trouwens wel een prachtig verloop. Gaat hele wereld over. AMATEUR VERSLAAT ALLE PROFS!