Marianne Vos doet mysterieus over bandensysteem: “Ik zou deze heel graag willen winnen”
foto: Cor Vos
zaterdag 12 april 2025 om 09:00

Marianne Vos doet mysterieus over bandensysteem: “Ik zou deze heel graag willen winnen”

Marianne Vos doet geheimzinnig over het bandensysteem waar haar ploeg dit weekend hoogstwaarschijnlijk mee gaat rijden. Bovendien hoopt ze vandaag als eerste Nederlandse ooit de ‘prachtige’ Parijs-Roubaix Femme te winnen. Dat gaf de 37-jarige renster van Visma | Lease a Bike aan voor de camera van de NOS.

“Ik zou deze klassieker heel graag willen winnen, maar nog belangrijker is dat we als team een goede koers rijden. We willen in een positie zitten om in de finale mee te strijden voor de overwinning”, benadrukt Vos die afgelopen week in de Ronde van Vlaanderen enigszins teleurstelde met een 40e plek.

Maar dat resultaat in De Vlaamse Hoogmis zegt niet zo veel in aanloop naar de kasseikoers in Noord-Frankrijk. Daar is het trackrecord van Vos indrukwekkend. In drie deelnames werd zij tweede (2021), vierde (2024) en tiende (2023). Bovendien reed de veelzijdige spurtster dit seizoen al naar een tweede plek in Milaan-San Remo, de vorm is dus niet ver weg.

Vos op het podium in Milaan-San Remo – foto: Cor Vos

De allroundster houdt rekening met een snelle editie, het belooft namelijk een kurkdroge en warme Parijs-Roubaix te worden. Dat merkte ze ook tijdens de verkenning. “De kasseien lagen droog en ze zullen waarschijnlijk voor de koers ook droog liggen. Dan is het fijn om dat nog een keer te voelen.”

Bandensysteem
Vos testte – samen met de ploeg – de afgelopen week met het bandensysteem van Gravaa. Daarmee kunnen de rensters tijdens de koers hun eigen bandendruk reguleren. Omdat het systeem inmiddels redelijk geperfectioneerd is, lijkt het niet meer een vraag of de renners en rensters van Visma | Lease a Bike van start gaan met de banden.

Toch ziet Vos dat anders. “Dat gaan we morgen zien”, probeert de drievoudig wereldkampioene mysterieus te blijven. Haar Franse ploeggenote Pauline Ferrand-Prévot is een stuk minder mysterieus. Zij gaf al aan dat de gehele ploeg met het vernieuwde bandendruksysteem zal gaan rijden. Bovendien reed Vos afgelopen jaar nog naar haar eerste wereldtitel gravel met de speciale banden. Een goede herinnering dus.

RIDE Magazine
7 Reacties
12-04-2025 09:36
Wat zou het geweldig en verdiend zijn indien Marianne Vos
of Pauline Ferrand-Prévot......'The queens of cycling', deze iconische
koers zou winnen.
12-04-2025 09:13
Een verademing die PFP. Na drie jaar "testen" kan je nu wel gewoon open kaart spelen. Alsof er iemand van de concurrentie tactisch anders rijdt als zij hun speeltje wel/niet gebruiken.
Misschien eens aan de mannen vragen hoe die boomerang voelde na hun ronduit genant spelletje met de media over de tijdrithelmen.
    12-04-2025 09:22
    Welke spelletje speelde ze toen? Ik kan me enkel herinneren dat ze het vanaf het begin als belangrijke innovatie presenteerden waar ze sterk in geloofden.
    12-04-2025 09:52
    Van Aert ging hem wel dragen, niet dragen, wel dragen. Toen hij smorgens met z'n gewone helm verscheen zei hij "haha, het was een grapje" waarop zelfs deze site titelde dat hij hem niet ging dragen, waarna bleek dat niemand het "grapje" begrepen had en Van Aert de gekke helm ook droeg. Ook Benoot en Campenaerts "speelden" aardig mee.
    12-04-2025 11:29
    Oh die tijdrithelmen. Niet echt meegekregen hoe dat ging. Dat verschil valt mij bij Van Aert ook nooit zo op, door de Red Bull kleuren. Van Baarle en Brennan vond ik de afgelopen weken wel makkelijk. Verder niet zo boeiend wat mij betreft.

    Maar wat was dan in dat geval de boemerang?
12-04-2025 09:44
Bewust niet gereageerd op de "historische dubbel" in de voorbeschouwing van deze wedstrijd. De wedstrijd wordt voor de 5e, jawel(!), 5e keer gereden. Waarom dan zo trumpiaans overdrijven met eerste Nederlandse ooit? Alsof de wedstrijd al 100 jaar bestaat voor vrouwen.
    12-04-2025 09:54
    Het aantal clicks bij een artikel verhoogt blijkbaar significant bij de woorden historisch, unicum en multitalent.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine