Marc Madiot pleit voor budgetplafond: “De reusachtige teams controleren alles”
Madiot - foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 15 april 2023 om 08:34

Marc Madiot pleit voor budgetplafond: “De reusachtige teams controleren alles”

Marc Madiot heeft in een interview gepleit voor een budgetplafond voor de WorldTour-ploegen. Dat deed de Franse manager van Groupama-FDJ nadat hij bevraagd werd over de dominantie van een aantal ploegen zoals Jumbo-Visma en Alpecin-Deceuninck. “Het is erg moeilijk om de dingen te veranderen.”

Een onderzoek van La Dernière Heure toonde aan dat Jumbo-Visma, Alpecin-Deceuninck, UAE Emirates en Soudal Quick-Step dit kalenderjaar goed zijn voor maar liefst 73% van het aantal zeges (in de WorldTour). De Belgische krant vroeg vervolgens aan enkele figuren in het wielrennen hun mening. “Zo’n ploegen kunnen elke wedstrijd zes of zeven leiders opstellen. De meeste teams kunnen dat niet”, aldus Madiot.

“Als we de budgetten niet begrenzen, blijven we in een situatie waarin de reusachtige teams alles kunnen controleren. Maar het is erg moeilijk om de dingen te veranderen. Deze teams kunnen de dag, het tijdstip en de plaats kiezen van het moment dat ze flink gaan huishouden. En dat doen ze dan ook.” Madiot verwacht verder dat de verschillen tussen de grotere en kleinere ploegen steeds groter zullen worden. Uiteindelijk zal dit, volgens Madiot, ervoor zorgen dat meerdere ploegen het niet meer kunnen betalen.

Madiot: “Ik tel iedere euro”
“Als je met een renner onderhandelt, moet je veel meer geld uitgeven dan onze concurrenten om hem een gelijkwaardig inkomen te bieden”, ging Madiot verder. “Maar toch ben ik op het punt dat ik iedere euro tel.”

RIDE Magazine
28 Reacties
15-04-2023 08:56
Zolang Franse ploegen nog de professionaliteit van een amateurploegje hebben moeten de grote ploegen just niks. Roeptieter
    15-04-2023 15:39
    Dat mag zo zijn echter deze trend was er ook in de F1, 500cc nu MotoGP en de startvelden zijn stuk schraler geworden dan toen er nog enige nivellering was.

    Om zover te komen als deze ploegen hier genoemd en er te blijven is er al een brede basis in begeleiding vanuit alle aspecten nodig. Specialisten die meer kosten. Meer materiaal, meer duurdere supplementen etc etc. Ook hun marketing budget is derhalve navenant.

    Alpecin DQ is de uitzondering op de regel. Hadden tot nu toe maar twee echt groot verdieners en halen groot deel budget binnen dankzij die éne. Hebben veel goede renners maar meestal mannen gehaald die meer moesten kunnen en niet erg duur waren. Lang geen gemiddeld salaris zoals bij een JV of Ineos. Maar ook hun budget zal blijven groeien om het niveau te blijven halen. Immers alleen al door de goede prestaties van meerdere stijgen ook die lonen. Velen komen er binnen omdat ze graag hier willen rijden en denken nieuwe inspiratie te vinden.
15-04-2023 08:47
Alpecin is net nieuw in de worldtour. Ik denk niet dat die nu zon hoog budget hebben. Tjv zal wel een grootverdiener zijn maar is dst nog maar een paar jaar. Het is natuurlijk ook een kwestie van goed zaken doen, waardoor je eigen ploeg meer mogelijkheden krijgt madiot. En gewoon veel winnen, he? Dat trekt volk en volk is geld.
    15-04-2023 15:52
    Met die 2 laatste zinnen zal de man die er echt verstand van heeft het niet volledig eens zijn.
    Het scheelt maar is niet doorslaggevend. Okay, ze wonnen wel niet veel maar Plugge heeft jaren moeten sappelen maar had een goed verhaal, een visie, wat aansloeg bij een clubje zakenlieden die grote passie hebben voor de sport.
    Elke funding manager vooral in de kleinere landen weet dat dit maar eens in de zoveel tijd voorkomt.
    Nog altijd groeit de aandacht voor de grote WT koersen en met diezelfde internationaal gerichte visie is er mogelijk een flinke multinational te strikken.
    Maar zelfs in Italië lukt het al niet meer, de manager zochten hun toevlucht tot Arabisch bronnen. In Duitsland decennia kommer en kwel en nu maar net 1 ploeg. In UK zijn er moeilijkheden om grote sponsors te werven voor koersen en teams behalve die ene grote miljardair en liefhebber.
    Zo is de motorsport ook stuk gegaan.Er is veel belangstelling en exposure maar een aantal teams in F1 en MotoGP redden het amper en startvelden zijn al erg dun.

    Madiot heeft absoluut gelijk dat de trend nu moet afvlakken of deels teruggezet moet worden middels een budget cap omdat bij een verdere budget gap de huidige WT kalender op termijn niet gehandhaafd kan worden.
15-04-2023 09:13
Over 25 + jaren gespreid heeft niemand in de geschiedenis van de wielersport meer geld gekregen dan Madiot… het is wat je er mee doet Marc…
15-04-2023 09:31
Ik vind dat 'm gelijk heeft. Strijden met gelijke wapens.

Als je renners die als knecht fungeren meer dan 2 miljoen kan betalen dan ben je als ploeg in staat met een vingerknip iedereen aan te trekken. Dat is dan mooi en leuk voor die ploeg maar da's eigenlijk niet fair tegenover ploegen die dan met een klein budget moeten zien te concurreren.

Dan kan je ook zeggen; ze moeten maar beter zoeken of meerdere sponsors op één trui zetten.
Tja, dan denk ik; als het zo makkelijk was dan zouden ze het wel doen.
    15-04-2023 09:56
    Leuk verhaal, maar het klopt niet. Laporte was kopman bij Cofidis, maar werd beter nadat ie als knecht aan de slag ging bij TJV. Terpstra ging veel meer verdienen bij TEN, maar haalde nooit meer het niveau van zijn periode bij QS. En zo zijn er tientallen voorbeelden.
    15-04-2023 10:06
    @Plattenband De exacte budgetten van de ploegen blijft onduidelijk. Voor er überhaupt over budget plafond nagedacht gaat worden zal er transparantie dienen te komen. Bovendien kunnen ploegen makkelijk een plafond omzeilen door privé sponsors te regelen voor de toppers, zoals Pizza hut voor Evenepoel en Red Bull voor Van Aert.
    15-04-2023 13:44
    @ Cornelius:
    ik heb toch niks gezegd over prestaties als knecht of kopman.
    Ik ben jarenlange fan van QS en PatLef. Daar zijn de renners al evenlang zogezegd onderbetaald maar presteren ze beter door de groepspirit.

    Ik haalde het voorbeel van Ineos en Kwiatkowski aan. Hij krijgt er 2 mil uitbetaald als ie zich maar leeg rijdt voor anderen. De meeste ploegen kunnen dat niet.

    QS zoekt nu klimknechten voor Rev. Dat gaat alweer een financiële strijd worden tussen zij en de Ineossen en Jumbo's van de sport om de beste knechten te kunnen betalen.
    15-04-2023 13:58
    @plattenband - Kwiatkowski is net zo'n knecht als van Aert, alleen en tikkeltje verder in z'n carriere. Sla z'n palmares er maar eens op na. Dat is kant die modern wielrennen uit gaat: toppers die zich ook als knecht opstellen en inzetten als ze niet zelf voor de winst kunnen gaan. Maar inderdaad, dat moet je als team wel kunnen betalen.
    15-04-2023 20:14
    [b]@plattenband[/b] QS is toch het beste voorbeeld dat je niet het hoogste budget nodig hebt om de succesvolste (qua aantal overwinningen) ploeg te zijn. Je moet wel keuzes durven maken. Nu QS het geweer van schouder verandert (grote rondes winnen), zal het aantal overwinningen per seizoen natuurlijk iets minder worden. De Vlaamse media zullen daar gewoon aan moeten wennen, en leren accepteren dat winst van Vuelta, Giro en (volgend jaar) Tour daar best wel tegenop wegen.

    Goede klimknechten vinden is trouwens voor elke ploeg een groot probleem, omdat goede klimmers altijd voor eigen resultaat willen rijden. Op dat punt heeft QS geen reden tot klagen: met Van Wilder beschikt men over een van de beste (zo niet de allerbeste) klimknechten van deze tijd.
15-04-2023 12:05
Dit is zo'n onzin altijd. Elke ploeg kan de grootste en/of rijkste worden. Het duurt misschien even, maar as je een goed lange termijn beleid hebt dan is alles mogelijk.

Waar is Ineos in dat lijstje?
Weet je nog dat Jumbo het lachertje van de WT was?
Hoeveel jaar geleden was Alpecin nog een Continental ploegje?
Waar staat Ag2r met hun grote budget?
15-04-2023 17:25
Misschien moeten de Fransen niet zo achterlijk veel geld neertellen voor de gewezen sterren zoals een Sagan en een van Avermaet. Hele entourage laten invliegen omdat ze perse die ene bidonaangever zo goed en vertrouwd is. Sure.
15-04-2023 08:47
Helemaal eens….
15-04-2023 08:48
T budget van alpecin deceuninck is volgens mij niet reusachtig. Alleen philpsen en mvdp pakken goed uit dit jaar.
T verschil zit m ook niet in t salaris dat ze kunnen betalen, maar de ondersteuning die ze hun renners leveren.
15-04-2023 09:24
En dan de rijkste ploeg Ineos niet noemen. Dat haalt zijn punt direct onderuit.
    15-04-2023 09:48
    Nah, die zitten even in de heropbouw, binnen enkele jaren staan die lekker terug mee bovenaan. In de echte zegeranking staat Ineos gewoon 5e, hetzelfde plekje dat ze in de WT-ranking hebben.

    Dus overal netjes op 5, terwijl ze best een erg moeizaam en matig seizoensbegin hadden, maar met al dat geld is dat de bodem, veel dieper kan zo'n ploeg niet zakken.
15-04-2023 16:15
Mbt beter minimum salaris tov risico e.d. helemaal eens.
Grote probleem is nog altijd de stijgende kosten om koersen te organiseren en steeds moeilijker alles geregeld te krijgen. Vergunningen, veiligheid, etc.
Betekent op zich minder start- en of prijzengeld wat bepaalde ploegen geheel of deels in de bonuspot personeel stoppen.
Drukt dus het inkomen.

En verdienmodel mbt TV rechten, gelden verdeling en openbare weg, geen entree gelden. Grote winsten mbt exposure inkomsten zoals Giro, Tour, etc. worden gebruikt om anders verlieslatende koersen te kunnen blijven organiseren. Plus de zeer uitgebreide kalender is kostenverhogend, ook voor veel organisaties die dan vaak "gedwongen" aansluiten bij grotere clubs als RCS en de veelverdienende (Tour, PR) ASO, Flanders Classics en Golazo. Die vaak op deze wijze hun kalenders uitbreiden.
Zouden er max aantal koersen zijn voor zulke organisaties hoeft men aantal koersen waar vaak geld bij moet om die er strategisch bijgenomen zijn maar verlieslatende zijn, niet te funden. Gaan die gelden in de reserves, naar aandeelhouders of systeem ( gooi maar een balletje op) waarbij renners die starten onder bepaald max inkomen startgeld krijgen, prijzengeld is dan weer alleen voor de lijst ereplaatsen t/m X waarbij middels ploegcontract bepaald wordt hoe ermee om wordt gegaan.

Het is puzzelen naar oplossingen omdat de zeer wankele kosten, baten verhouding in het wielrennen er nog altijd is.

Mbt Alpecin is het meer wat ik hier eerder aangaf en in feite doet Intermarché in de kern precies hetzelfde sinds de Franse super participeert.
Bovendien om op niveau te blijven is altijd duurder dan de wijze hoe deze ploegen aan het "groei" avontuur begonnen.
15-04-2023 09:18
Het gaat over 73% van de zeges op WT-niveau, lijkt me wel een relevante nuance.
15-04-2023 09:44
Zo lang gasten als Sagan en co er nog miljoenen krijgen..
    15-04-2023 16:53
    die krijgen ze van specifieke sponsors die ze zelf meenamen (Specialised), maar los daarvan is Total wel een multinational om U tegen te zeggen, net als de autobouwers van Citroën, en het is idd vreemd dat dat niet opbrengt. het is de lotto (fdj), die het beste scoort aan Franse zijde, al paar jaar ..
15-04-2023 11:33
Dit punt speelt in veel sporten. F1, voetbal etc. Alpecin heeft dan wel weer door goede prestaties extra sponsoren gevonden, en dat is ook een soort competitie.
Als er een hoop belastinggeld/overheidsgeld in wordt gestoken wordt t nog fouter.
Alhoewel ik voor t werklozenproject topsport Vlaanderen nog wel sympathie kon hebben.

Bij Groupama FDJ lijken de problemen wel erg groot. Die rijden nog met een madiot uit de vorige eeuw. Zeeman heeft tenminste nog spandexpakjes geregeld voor de superhelden die hij gekocht heeft.
15-04-2023 11:38
Transfer bedragen evt? Talenten komen voor een groot deel van kleinere teams.
15-04-2023 14:01
Vanuit de onderbuik lijkt me dit een 'typisch Franse' reactie: de wereld verandert, dat niet willen inzien en dan eisen dat de wereld zich aanpast.
    15-04-2023 16:18
    Grootkapitaal groeit, middenklasse wordt armer of enkeling schiet door naar boven en de armen worden er, nu, niet alleen meer maar worden ook armer.

    https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2460439-superrijken-doen-oproep-laat-ons-meer-belasting-betalen
    https://www.oxfamnovib.nl/nieuws/vermogen-miljardairs-steeg-met-27-miljard-per-dag-terwijl-1-op-10-mensen-honger-lijdt

    PS heel mijn leven vrijwel VVD gestemd dus nu niet bepaald een linkse insteek. Wel realist.
16-04-2023 11:10
Goed plan. De toppers verdelen zou wel eens tot meer strijd kunnen leiden.
15-04-2023 08:54
De vertaalmachine is aan het wegdeemsteren.

Enerzijds eens omdat je concurrentie wil, anders tegen omdat koers relatief weinig geld opbrengt. Misschien dat je boven een gegeven bedrag een percentage moet investeren in jeugd/vrouwkes, zodat er elders in de koers ook geld binnenkomt en je daardoor iets van het budget kwijt bent. Maar of dat zoden aan de dijk zet vraag ik me af. Jumbo doet het immers al. Wellicht een beperking van het aantal grootverdieners, dan gaan we de toppers wellicht ook weer in verschillende teams zien. Maar ook dan loop je kans dat renners met minder genoegen moeten nemen.
    15-04-2023 11:40
    Vrouwkes.

    Toen ben ik maar gestopt met lezen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine