Marc Madiot haalt uit naar Richard Plugge na uitspraken over bierdrinkende renners
foto: Cor Vos
zaterdag 22 juli 2023 om 12:19

Marc Madiot haalt uit naar Richard Plugge na uitspraken over bierdrinkende renners

Groupama-FDJ-baas Marc Madiot heeft uitgehaald naar zijn collega Richard Plugge van Jumbo-Visma. De Nederlandse teammanager had namelijk in een interview geroepen dat hij renners van ‘een Franse ploeg’ in het ploeghotel bier had zien drinken op de rustdag. Dat is totale nonsens volgens Madiot: “Dit is erg armoedig.”

In een interview met L’Équipe ging het over de werkwijze van Jumbo-Visma in de strijd om de eindzege van de Tour. Als voorbeeld haalde hij een situatie aan van de tweede rustdag in het ploeghotel. “We kijken ook om ons heen wat anderen doen. We waren met een Franse ploeg en we zagen dat renners grote glazen bier aan het drinken waren. Alcohol is vergif, en als je al moe bent, maakt dat je nog meer vermoeid”, vertelde Plugge.

“Niemand in onze ploeg drinkt alcohol, omdat dat je opbreekt, ook als je niet een renner bent”, aldus Plugge over de mensen in en rond de Tourploeg. “Wij kunnen ons wel openstellen en alle vragen beantwoorden, maar je moet ook naar de andere kant kijken. Dat geeft ook een deel van het verschil aan. Niet alleen in ons voordeel, maar ook in het nadeel van anderen.”

‘Hou verdomme je bek!’
Plugge noemde geen ploegnaam, maar er zat slechts een Franse ploeg in het hotel van Jumbo-Visma en dat was Groupama-FDJ. De excentrieke ploegbaas Marc Madiot was niet gediend van de uitspraken van de Jumbo-Visma-manager. “Het is zielig en beschamend”, tekende Le Parisien op uit zijn mond. “Ik hoop dat hij zijn mond houdt. Hou verdomme je bek!”

“Op de rustdag drinken we traditiegetrouw wat met de directie. Het personeel dronk bier, maar de renners dronken alleen Perrier”, doelt Madiot op het mineraalwater in de groen flesjes. “Ik ben meer dan boos. Bovendien weet ik zeker dat hij een persoonlijke haat tegen mij heeft omdat we het niet eens zijn in de AIGCP (de belangenvereniging voor professionele wielerploegen, red.). Dit is heel armoedig…”

Richard Plugge – foto: Cor Vos

RIDE Magazine
69 Reacties
22-07-2023 12:46
Dit is natuurlijk niet verstandig van Plugge.

Aan de andere kant moet hij wel non-stop insinuerende vragen beantwoorden over het enorme verschil tussen zijn renners en andere renners (uit vaak Franse ploegen) en als hij dan aangeeft dat dat voor het grootste gedeelte te maken heeft met het verschil in professionaliteit in de benadering van de sport doet Madiot (volgens mij onterecht) alsof daar niks van waar is.

Als zich dan zo'n concreet voorbeeld van dit verschil aandient, snap ik dat het moeilijk is om daar niets mee te doen.

Maar zoals ik al zei, verstandig lijkt het me niet om dit zo te benoemen.
    22-07-2023 13:19
    Je slaat de spijker op z'n kop. Hij wordt doodmoe van al die vragen (en van Madiot zelf zelfs regelmatig insinuaties), dus dan snap ik best dat je over dit soort dingen op een bepaald moment je mond niet meer houdt.
    22-07-2023 15:07
    Terpstra zei dat ze bij Total gewoon siroop in de bidon deden toen hij net was over gestapt…. Nu zal het verschil mss niet eens zo groot zijn, maar het zegt wel écht wat over het verschil in professionalisme tussen ploegen.
22-07-2023 12:39
Natuurlijk niet zo slim van Plugge om dat te zeggen, straks beseffen ook de andere ploegen eindelijk dat alcohol geen sportdrank is...
    22-07-2023 12:50
    Daar gaat de voorsprong van TJV! Alcoholvrij bier kan overigens wel een prima isotone dorstlesser zijn.
    22-07-2023 13:05
    Mwoa, kan me moeilijk voorstellen dat binnenkort de finalebidon gevuld met champagne bij alle ploegen zal zijn afgeschaft.
    22-07-2023 13:27
    Dat wordt een gênant champagnemoment morgen tijdens de laatste rit dan.
    22-07-2023 13:41
    Kidibul natuurlijk!
22-07-2023 12:35
Dan zou ik als jong getalenteerd wielrenner voor een Franse ploeg kiezen. Begrijp Van den Berg dan wel.
22-07-2023 13:00
Volgens mij is Madiot vooral boos omdat het naar buiten komt dat ze bier drinken. Dat is natuurlijk slecht voor het Franse imago, had wijn moeten zijn.
Verder natuurlijk een erg slecht gekozen voorbeeld van Plugge en strategisch dom. Als je op alle details let en dat ook van de ploeg vraagt dan moet je geen media blunders maken waarmee je vijanden creëert in het peloton. Dat gaat een keer terug komen. Vooral als je ruzie zoekt met een man die in zijn achternaam de woorden mad en idiot verenigt.
22-07-2023 12:49
In dit geval snap ik alle afkeer in de reacties op Plugge niet echt.

Hij wordt geïnterviewd door een krant die afgelopen week het nodige insinueerde waardoor JV in het verweer wordt gedrongen. In zijn verweer geeft hij aan waar zijn ploeg zich qua professionaliteit onderscheidt, in dit geval lijkt me dat geheel terecht. Als je de beste ploeg hebt, en alles tot in de puntjes professionaliseert, maak je het onderscheid.

Mijns inziens is het juist tijd voor veel ploegen om in de spiegel te kijken, in plaats van om verontwaardigd te zijn.
    22-07-2023 13:04
    Helemaal mee eens! Zolang er ploegen zijn die “maar wat doen”, teren op wat Franse helden en hun grootste kans op dagsucces thuislaten omdat meneer Gaudu het niet met hem kan vinden, mogen er naast doping vragen ook wel wat andere vragen gesteld worden.
22-07-2023 13:21
Op zich heeft Plugge gelijk, alcohol is echt vergif, net als roken. Prima dat hij het durft om een statement te maken.
Het is de multinationals als Heineken en AB Imbev gelukt om alcohol aan “gezelligheid” te koppelen. Alcohol is heel slecht (komen we als mensenheid steeds meer achter). Ik hou zelf ook van een biertje of wijntje maar die rommel heeft natuurlijk niks te zoeken in de topsport wereld (hooguit off season).
    22-07-2023 13:31
    Diëtiste van TJV bevestigde deze week op Sporza dat Roglic ‘s avonds standaard minstens 1 alcoholische consumptie nuttigt. Als ze zijn biertje of wijntje zijn vergeten op te nemen in hun voedingsplan van die dag, contacteer hij ze onmiddellijk om te laten rectificeren. :)

    Dus zo heel slecht zal het wel niet zijn, vermoed ik.
    22-07-2023 13:37
    @mooie sjors
    Heb die uitzending niet gezien.
    Doet hij dat elke avond tijdens een grote ronde??
    Dat verbaast me wel.
    22-07-2023 14:06
    Was de aflevering met Ien Vitse, kan je herbekijken op VRT Max.

    Karl stelde de vraag of Vingegaard wel eens een glas wijn drinkt, waarop ze zei dat dat wel eens gebeurt, maar niet vaak. Daarna zei Bakelants dat ‘ie wel wist dat Roglic elke dag alcohol drinkt, en dat hij een bericht stuurt naar de diëtist als ze het zijn vergeten.

    Werd niet echt bij vermeld of het in een grote ronde zelf is of op stage. Vermoed gewoon elke avond, doen wel meer mensen. Gilbert en Valverde dronken ook vaak alcohol na de maaltijd, de avond voor een wedstrijd.
22-07-2023 12:34
Niet erg snugger van Plugge om vergelijkingen te willen maken met andere ploegen, en zeker niet op basis van wat oppervlakkige waarnemingen. Op deze wijze komt het al gauw over als borstklopperij.
    22-07-2023 13:52
    Het is natuurlijk een reactie op Madiot, die beweert dat het verschil voornamelijk een geldkwestie is.
    22-07-2023 14:43
    İs niet de eerste keer. Plugge begint het een beetje naar z'n hoofd te stijgen (denk aan die uitspraak over kinderen en pannenkoeken).
22-07-2023 12:42
Plugge is altijd al niet de meest handige geweest qua uitspraken, gewoon een gemis binnen zijn verder goede staat van dienst. Plugge brengt namelijk een valse tegenstelling, de tegenstelling tussen het superprofessionele TJV en de aanklooiende concurrentie die door amateurisme zichzelf op onoverbrugbare achterstand zet. Echter meet je geweldige prestaties van Vingegaard niet af aan wat het personeel of een knecht van Groupama op de rustdag doet (ik denk namelijk niet dat Gaudu aan de halve liters zat), maar leg je het gewoon naast teamgenoten die dezelfde hyperprofessionele omkadering genieten (zoals Van Aert), of concurrenten die rijden voor ploegen waar wel degelijk zeer professioneel gewerkt wordt (sowieso UAE en Ineos). De verklaring voor de oppermachtige Vingegaard richting Van Aert in de tijdrit, Pogacar in het algemeen en Ineos als ploeg in de breedte heeft dan ook helemaal niets met halve liters bier te maken. Dat Madiot boos is vanwege zo'n drogreden en schijnbeweging van Plugge kan ik mij dan ook volledig voorstellen.
    22-07-2023 13:33
    Wat een onzin om op dat parcours en dat moment in een grote ronde te verwachten dat van Aert wel even aanhaakt bij Vingegaard. De 3e plaats van Van Aert is juist een toonbeeld van het extreem hoge niveau van de ploeg.

    Of het nu slim is om het te zeggen of niet, Plugge geeft aan dat het niet alleen om de renners gaat maar dat ook de omkadering op hun top moet presteren omdat dat volgens hem van invloed is op de resultaten over 3 weken. Het drinken van bier past daar volgens Plugge niet bij. Als er daadwerkelijk renners bier drinken tijdens de tour ipv alleen de omkadering is het helemaal een no brainer.
22-07-2023 12:59
Diëtiste van Jumbo-Visma zat deze week in Vive le Vélo en stemde in met Bakelants zijn verhaal dat Primoz Roglic ‘s avonds standaard min. 1 alcoholische consumptie (bier of wijn) nuttigt, dus van een biertje op de rustdag ga je ook niet doodgaan vermoed ik.
    22-07-2023 13:51
    Precies. Dit lijkt mij eerder een manier om andere af te kraken zodat je eigen methode van rijden de grote verschillen verklaard, dit als tegenreactie op de dopinggeruchten.
22-07-2023 13:02
Zo gek is het toch niet dat hij dit voorbeeld aanhaalt? Plugge moet zich in de (Franse) media steeds verdedigen en ontkrachten dat er doping gebruikt wordt. Op een gegeven moment ben je daar wel klaar mee. Ik snap best dat hij dan vergelijkingen gaat trekken met ploegen die minder presteren en waar dat grote verschil vandaan zou kunnen. Dat clubje van Madiot blinkt natuurlijk al jaren uit in amateurisme. Van tactiek hebben ze daar nog nooit gehoord. Alleen van “rijden met je hart”.
22-07-2023 13:02
Wat ik trouwens niet snap is dat er mensen zijn die het nodig vinden om de concurrentie wijzer te maken.

Van de week Campenaerts die vertelt dat het peloton dom rijdt in de achtervolging.
Nu weer Plugge die wil melden dat zij veel professioneler zijn dan andere ploegen.

Je schiet er toch helemaal niks mee op om de concurrentie wakker te maken.

Als ik Plugge was had ik gewoon nog een blad bier besteld en dat bij FDJ op tafel laten zetten.
Dan scoor je nog bonuspunten ook.
    22-07-2023 13:06
    Awel dit is pas een leuke reactie, helemaal mee eens
    22-07-2023 13:43
    Zou dat zijn hoe het begonnen is bij PatLef?
22-07-2023 13:04
Los van of het waar of slim is... Als ik Sinkeldam hoor over zijn periode bij FdJ dan is het daar zeker niet heel erg professioneel. Echt nog de oude manier, Demare is de kopman en die bepaalt. Die doet ook de boodschappen voor iedereen. Volgens mij legt Plugge de vinger op de zere pek.

Maar goed, een Fransman of Italiaan aan de foodapp krijgen lijkt me ook wat lastiger dan bij een NLer of Deen. Laat staan de cultuur er achter veranderen.
22-07-2023 13:14
Die Plugge is voor een voormalig PR man echt extreem onhandig in z’n media optredens. Wat win je hier nu weer mee? Op z’n best is het oncollegiaal, op z’n slechtst teringdom.
    22-07-2023 17:35
    Die Plugge lijkt me echt zo'n ventje dat z'n medeleerlingen aangaf bij de conrector als hij ze met een blowtje in het fietsenhok aantrof. Zelf had ie het ook een keer geprobeerd maar kotste toen een hele fietstas vol.
22-07-2023 13:43
Weet niet of jullie de Netflix serie hebben gezien, maar daaruit kwam voor mij duidelijk naar voren dat Madiot met zijn ploeg nog steeds op ouderwetse wijze het trainen en koersen benadert. Zag je bij andere ploegen strategische besprekingen en wetenschappelijke aanpak in voorbereidingen, hoorde je Madiot vooral oreren over courage, passion en gewoon hard fietsen.
Als dan juist de Fransen weer beginnen te insinueren waarom renners bij de niet-Franse ploegen veel beter zijn, is het logisch dat de verschillen in aanpak benoemd worden door Plugge. Weliswaar misschien niet het handigst om over alcohol op de rustdag te beginnen, maar het feit dat Madiot als een volstrekte idioot reageert, lijkt meer te suggereren dat Plugge gelijk had dan niet.
    22-07-2023 13:57
    O'Connor bij AG2R was ook lekker professioneel allemaal.
22-07-2023 16:12
Dit is een van de weinige dingen die ik tegen heb op Jumbo, en misschien zelfs NL generaliserend weliswaar. Noodzaak om een beetje cocky te gaan doen bij succes wat eerder tegen je werkt en zo onnodig is.
22-07-2023 12:23
Plugge moet inderdaad zijn mond houden over andere ploegen, wat weet hij daar nou van.
    22-07-2023 12:31
    Als je met een andere ploeg in hetzelfde hotel zit en zij drinken bier dan is de kans vrij groot dat iemand van zijn ploeg dat ziet.
    Dat hij dat dan aan de grote klok hangt is niet heel verstandig misschien maar als ik zie hoe Madiot reageert, zo agressief en boos dan heb ik het idee dat er wel een kern van waarheid in dat verhaal zit.
    22-07-2023 13:03
    Ik reageer vaak ook een beetje kribbig 's ochtends als ik een kater heb.
    22-07-2023 14:42
    @Handige Harry: met een korreltje zout nemen. T gaat om Franse media.... En 2 Plugge moet gewoon z'n mond houden over andere ploegen. Laat hem lekker met TJV bezig zijn.
22-07-2023 12:34
Zoveelste faux pas van Plugge die het maar niet nalaten kan om vegen uit de pan uit te delen die als boomerangs op zijn achterhoofd terugklappen. Met Madiot heeft ie ook nog eens de gemeenste aan de haak geslagen, daar win je niet zomaar een partijtje bitchen mee.
22-07-2023 12:53
Niet zo kloek van Plugge.
Monsieur grande bouche tolereert enkel zijn eigen grote mond. Anderen moeten vooral luisteren en zwijgen als Marc weer eens foetert.
22-07-2023 15:49
Madiot heeft gelijk: gewoon armoedig van Plugge. Bemoei je met je eigen ploeg en ga niet ineens de moralist van het peloton uithangen.
22-07-2023 12:35
Volgens mij lees ik hier al de spraakverwarring. Plugge heeft het er ook over dat zijn personeel geen bier drinkt want ook als staff acteer je op het hoogste niveau en wordt je vermoeid van een hele tour. Madiot noemt dat de directie traditioneel wat drinkt. Beiden hebben dus gelijk. Maarja plugge moet zijn bek houden over andere ploegen, maar het is ook algemeen bekend dat er ploegen bij zitten (oa Franse ploegen) die qua professionering niet vooraan staan zeg maar. Oa iets met tradities en cultuur
    22-07-2023 16:10
    Mee eens. Plugge moet z'n mond leren houden. Niet geleerd van die uitspraak over kinderen en pannenkoeken na de Omloop. Kijk eerst naar je eigen ploeg. Prachtig dat je 2x op rij de Tour wint, maar wederom geen monument.
22-07-2023 12:41
Lekker belangrijk. Die heeft dit gezegd, die heeft dat gezegd, huilie huilie, boehoe.
22-07-2023 15:38
Wat een bizarre en arrogante uitspraak van Plugge. Alsof andere ploegen maar wat aanklooien en alleen zijn ploeg op een professioneel niveau acteert. En trouwens, het had net zo goed alcoholvrij bier kunnen zijn.
22-07-2023 22:46
Plugge blijkt in ieder geval gelijk te hebben wat betreft de feiten. Volgens Marcel Kttel tenminste die in hetzelfde hotel zat. Volgens hem is een biertje op zijn tijd echter geen enkel probleem. Of het slim is om te zeggen door Plugge is dan een tweede. Het geeft voor mij echter wel aan waar het verschil in filosofie en in kwaliteit zit. Het moet echter wel passen bij de ploeg, de renners en de leiding.
22-07-2023 12:48
Madiot is klaar voor een onderonsje met Plugge. De vraag is altijd, van beide kanten, of je dit soort uitspraken publiekelijk moet doen. Hij moet iig goed ziek zijn geweest van Plugge, als je zaken als ‘bek houden, etc’ roept.
    22-07-2023 13:19
    In Frankrijk wordt zelfs in de beste huwelijken regelmatig “Ta gueule!” naar elkaar geroepen, dus wat dat betreft stelt heethoofd Madiot zich nog heel minzaam op.
    22-07-2023 13:19
    Daar is bij Madiot niet veel voor nodig hoor, die strooit snel met dergelijke termen.
22-07-2023 14:35
Plugge staat bekend om z’n domme uitspraken. Dat Jumbo het goed voor elkaar heeft is duidelijk, maar je hoeft jezelf niet op de borst te slaan ten koste van andere teams. Wees blij dat ze niet op jullie niveau zitten. Slapende honden niet wakker maken.

Reacties zijn gesloten.