Ploegmanager Demi Vollering gefrustreerd door ‘gebrek aan respect’ in peloton: “Ze spelen met levens”
Foto: Cor Vos
maandag 28 juli 2025 om 19:01

Ploegmanager Demi Vollering gefrustreerd door ‘gebrek aan respect’ in peloton: “Ze spelen met levens”

Demi Vollering is een van de grootste slachtoffers van de valpartij in de finale van de derde Touretappe geworden. Maar volgens FDJ-SUEZ-manager Stephen Delcourt gebeurde dat niet zomaar.

Delcourt toonde zich in gesprek met Sporza behoorlijk gefrustreerd. “De mentaliteit van sommige teams is niet normaal. Echt respectloos. Op die manier spelen ze met levens. Demi wil vooraan zitten, maar ze snijden haar voortdurend de pas af”, aldus de manager.

“Die val was niet de fout van organisator ASO, wel van de rensters. Het is gewoon een kwestie van respect. Ik vraag ook aan alle teams: respecteer de motoren. Die moeten vooraan geraken voor de veiligheid van de rensters.”

Na de etappe ging Delcourt met Vollering naar het ziekenhuis voor een check-up, maar niet zonder zijn frustraties te uiten. “Ik ben gefrustreerd omdat Demi hier zo hard voor gewerkt heeft. We moeten positief blijven en vooruit kijken. Maar de gezondheid van Demi is onze prioriteit. We zullen geen onnodige risico’s nemen”, besloot hij.


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
17 Reacties
28-07-2025 20:16
Ik begrijp hem wel hoor. Demi is een grote naam hè, en ze zat daar prima op dr plek totdat een of andere kamikaze haar vol onderuit knalt. Het is ook niet dat ze aan het wringen was om ergens tussen te knijpen. Als één of andere nobody Pogacar van zn fiets knalt in eenzelfde situatie zou de teneur toch dezelfde zijn?
28-07-2025 19:05
Hoe bedoel je respect, moet de rest aan de kant gaan als een FDJ renster naar voren wil. Je moet je plekje zelf veroveren, wie je ook bent.
    28-07-2025 22:21
    Is totaal niet hoe ook het mannenpeloton tot voor kort functioneerde, maar goed…

    Een zekere hiërarchie erkennen komt ieders veiligheid ten goede.
28-07-2025 19:11
Het is vooral handig als de rensters een bocht maken en niet rechtdoor rijden en zo een grote valpartij, met impact voor Demi, veroorzaken. Dat heeft minder met respect, maar meer met inzicht te maken
28-07-2025 19:27
Deze Tour lijkt wel vervloekt voor de toppers. Reusser ziek, Longo Borghini eruit, Kopecky hopeloos uit vorm. Als Vollering er ook nog uitgaat op deze manier?

Verder vond ik het er ook eerder lomp dan respectloos uitzien.
28-07-2025 19:30
Afgeven op de andere ploegen, terwijl zijn eigen renster Marie Le Net nog geen minuut na de valpartij Shari Bossuyt in de tang neemt en vol tegen diens stuur aanbeukt. Misschien toch eerst maar even in eigen boezem kijken.
28-07-2025 19:14
Deze manager beleefde vandaag zijn eerste dag in de wielrennerij of wat?
    28-07-2025 22:25
    Denk eerder dat hij, in tegenstelling tot jij, wat langer meedraait en dus weet dat de bizarre taferelen tegenwoordig, bij zowel de mannen als de vrouwen, abnormaal zijn, met een reeks aan onnodige valpartijen als gevolg.
28-07-2025 21:17
Vrijwel iedereen wil (en mag) vooraan zitten in de finale, zeker in een van de eerste rondedagen, dus dat er dan gevallen wordt is nu eenmaal met regelmaat het lot van renner zijn. Of je nu nr 1 bent of nr 300.

Je ziet in de herhaling 2 figuren die vergeten naar rechts te sturen in die bocht, zo onstaat de val. Dat heeft weinig met respect te maken, meer met kunde en vooral dat het peloton als geheel gejaagd met met hoge snelheden door scherpe bochten gaat en het dan lastig sturen is. 't is niet anders. Je kan moeilijk kilometers voor de meet al geen bochten meer hebben. Bovendien, verplaatst het probleem zich dan vervolgens naar 1 bocht verder van de meet / klim etc.
    29-07-2025 09:59
    we hebben in het nabije verleden ook al aankomsten gezien op F-1 parcoursen, waarbij ze één lange superbrede aankomst hebben , en waarbij ze ook vallen.....
    Ok, de parcours keuze kan het valgevaar beïnvloeden , bvb in de laatste 2 à 3 km enkele chicanes en ronde punten leggen en wegversmallingen te leggen , maar grotendeels is het de schuld van de renner(sters) zelf door te gedreven , te onervaren, te onoplettend te zijn.
28-07-2025 19:51
Volgens mij willen ze allemaal dolgraag als eerste door de bocht zonder te remmen. Dit heeft gewoon te maken met risico nemen door velen.
28-07-2025 20:19
“De mentaliteit van sommige teams is niet normaal. Echt respectloos. Op die manier spelen ze met levens. Demi wil vooraan zitten, maar ze snijden haar voortdurend de pas af”, aldus de manager.
Hey manager! Ooit eraan gedacht dat die anderen ook allemaal vooraan willen zitten?

Neemt trouwens niet weg dat je zomaar iedereen de hekken in mag rijden.
    28-07-2025 21:58
    Daarom is de 5 kilometer regel demi hoeft hier niet meer vooraan te zitten
28-07-2025 21:38
Waarom wil Vollering van voren zitten als de 5 km regel geldt?
Maar ik vind dat je iedereen met respect moet behandelen, maar kampioenen die sowieso van voren willen zitten, geef je de ruimte. Dan kun je via hun wil vanzelf naar voren glippen.
Maar ik zou sowieso niet in een peloton willen rijden met technisch zulke onbenullen. Die meiden die het ongeluk veroorzaken uit de tour halen en voor straf een lesje peloton rijden in een paar criteriums.
28-07-2025 21:46
Ze moeten eens ophouden met dat gejank. Ze koersen zelf precies hetzelfde, alleen zitten ze nu net aan de verkeerde kant.
29-07-2025 14:24
Kritiek op de organisatie en de parcoursbouwer durfde deze meneer waarschijnlijk niet aan.
31-07-2025 04:33
Het heeft niks te maken met respect, er rijden gewoon teveel vrouwen met een gebrek aan stuurmanskunst rond. De top is ook op dat vlak te beperkt. Het mannenpeloton zou ook niet meer functioneren en aan de kant gaan voor motards als we 30x jay vine hadden.

Reacties zijn gesloten.