Luis Ángel Maté fietst 650 kilometer naar huis na allerlaatste Vuelta: “Probeer een statement te maken”
foto: Cor Vos
maandag 9 september 2024 om 19:15

Luis Ángel Maté fietst 650 kilometer naar huis na allerlaatste Vuelta: “Probeer een statement te maken”

Luis Ángel Maté heeft met de Vuelta a España zijn laatste wedstrijd gereden als wielerprof. De 40-jarige renner van Euskaltel-Euskadi heeft echter nog niet genoeg van het fietsen, zo blijkt. Na de slottijdrit in Madrid fietst Maté namelijk 650 kilometer naar zijn woonplaats Marbella. Daar heeft hij verschillende redenen voor, vertelt hij in gesprek met Cyclingnews.

Maté begon maandagochtend samen met zijn broer aan de tocht, waar ze drie dagen voor in hebben gepland. Hij verwacht woensdagmiddag aan te komen in Marbella. “Het is deels om te wennen aan het idee dat mijn profcarrière achter me ligt. Maar tegelijkertijd probeer ik een statement te maken over iets wat echt belangrijk is, namelijk hoe we onze manier van vervoer zouden moeten veranderen, om te vechten tegen klimaatverandering en voor de planeet.”

“Het is een van de grootste uitdagingen waar we als mensen mee te maken hebben. Professionele wielrenners hebben hierin een stem. We kunnen door ritten als deze bewustwording creëren. Dat is iets heel belangrijks”, aldus Maté, die na de Vuelta van 2021 ook al naar huis fietste vanuit finishplaats Santiago de Compostela. Toen was de route maar liefst 1200 kilometer lang.

Tussen Madrid en Marbella is iedereen is welkom om een stukje mee te fietsen met Maté, vertelt de kersverse pensionado. “Iedereen die ons een deel van de rit wil vergezellen, kan dat doen. Als ze een paar kopbeurten voor hun rekening willen nemen, is dat nog beter!”

Vier profoverwinningen
Maté is zeventien jaar beroepsrenner geweest. Hij begon zijn profcarrière in 2008 bij Andalucia-Caja Sur. Later reed hij voor Androni Giocattoli, Cofidis en – sinds 2021 – Euskaltel-Euskadi. Maté won vier profwedstrijden: een rit in de Tour de San Luis, een etappe in de La Route du Sud en twee in de Ronde van Portugal. Hij stond twaalf keer aan de start van de Vuelta a España en deed zesmaal mee aan de Tour de France.

RIDE Magazine
21 Reacties
09-09-2024 20:45
Leuk initiatief. Als de ASO en anderen hier naar luisteren, zouden ze wellicht iets aan de vele verplaatsingen kunnen doen. De startplaats proberen vlakbij (of waarom niet in diezelfde stad) te laten plaatsvinden. Gaat zeker niet altijd lukken, maar vier blokken van 5 ritten zou toch mogelijk moeten zijn.
    09-09-2024 21:06
    Uiteraard… deze Vuelta was er weer onbeschaamd over wat dat betreft. Luis had zich daar ook kunnen laten horen, nu is het een weliswaar mooie actie maar wel een druppel op een hete plaat… Wedden dat hij volgend jaar de volledige afstand wéér braafjes aflegt maar dan in een ploegauto …
    10-09-2024 11:24
    Die verplaatsingen binnen etappekoersen zijn inderdaad soms gigantisch. Geen idee of daarvoor regels gemaakt kunnen worden door de UCI, lijkt me moeilijk.
    Maar wielerprofs die hiermee een statement willen maken hebben sowieso boter op hun hoofd: ik schat in dat de meeste WT-profs zo'n 20-30 vliegreizen per jaar boeken om van hun woning naar startplaats of trainingskamp en weer terug te reizen. Ik snap dat dat vaak niet anders kan: 2 dagen in de auto of bus is onwerkbaar en hoewel sommige teams al de trein propageren is dat meestal ook niet efficient te doen. Maar dan klinkt het vrij koddig als een wielerprof 'we moeten meer fietsen ipv autorijden of vliegen' roept.
09-09-2024 23:22
Goed verhaal, ik ben niet van het whataboutism waarmee men tegenwoordig alles plat poogt te slaan. Hij hoefde dit niet te doen maar doet het wel, mooi.

Ik ben ook helemaal tegen bullshitrondes zonder enog animo zoals alle oliestatenshit en die afgrijselijke Canadakoersen waar helemaal heen gaan om vervolgens niet eens de stad uit te komen. Ook de hier aangehaalde verplaatsingen mogen wat mij betreft meteen uit rondes. Wie weet kan Mate wel een stem worden op dit vlak eenmaal met de fiets aan de wilg? Hup dan maar.
10-09-2024 00:16
Goede actie. Een van de beste dingen die hij had kunnen doen om aandacht te vragen voor dit probleem aangezien hij nu nog enige bekendheid heeft. Gezien de reacties hier op Wielerflits heeft het wielerpubliek dat wel nodig.
09-09-2024 20:42
15 jaar prof de wereld om gevlogen en nu gaat ie met ze fietstocht wat aan het klimaat doen .. nou nou
    09-09-2024 20:46
    Was ook een gedachte die door mijn hoofd ging. Maar bij een wereldsport (ahum) kan dat niet anders. Er zijn wel andere zaken waar je aan kan werken.
    10-09-2024 07:59
    Standaard trieste reactie dit.
10-09-2024 07:27
De belangrijkste crisissen zijn die van de goedgelovigheid en de steeds weer muslukkende voorspellingen van klimaat’experts’ die hun nutteloze jobs willen laten sponsoren.
    10-09-2024 09:00
    Ja, hoor, Guntherl, er is inderdaad helemaal geen klimaatcrisis, je hebt gelijk...
    10-09-2024 09:37
    Als we de corrupte wetenschap zouden moeten geloven dan stond inmiddels half Nederland onder water.
    10-09-2024 10:39
    @RodyTur10

    https://yourlogicalfallacyis.com/nl/stroman
    10-09-2024 15:17
    Altijd benieuwd bij dit soort reacties: geloof je niet dat de aarde opwarmt, of geloof je niet dat de opwarming door CO2 uitstoot komt?
    10-09-2024 18:29
    ok dan Uit t hol: Het klimaat verandert en doet het al sinds het begin. De wereld is trouwens veel warmer geweest met minder CO2. Uiteraard wordt de opwarming overdreven door dubieuze metingen. Zo worden er wel eens metingen gedaan aan militaire luchthavens of dicht bij energiecentrales. Daar blijkt het dan opmerkelijk veel warmer te zijn. Is CO2 de schuldige van de fel overdreven opwarming? Geen idee, maar Nobelprijswinnaar (fysica) John Clauser denkt van niet. Ik ga hem niet tegenspreken.
    Waarom er geen klimaatcrisis is? Simpel. De mensen die het zich kunnen veroorloven, veranderen hun gewoontes niet. Ze kopen/bouwen nog steeds villa's aan de kusten die maar niet willen overstromen en ze vliegen nog altijd met hun privé-jets rond de wereld. Naar een klimaattop bvb.
    De verslaggeving over de klimaatcrisis is nu zodanig lachwekkend geworden dat ze stilaan op een sitcom lijkt. Te warm? Klimaat. Hagelbui in de Alpen? Klimaat. Aangestoken bosbrand? Klimaat. Koudste winter op Antarctica in 2021 sinds de metingen? Euh... niet belangrijk genoeg blijkbaar.
    Intussen stapelen de mislukte voorspellingen over het klimaat zich op. Hete en droge zomers zoals voorspeld? Dit jaar niet. Een uitzonderlijk actief orkaanseizoen in de Atlantische oceaan? Helemaal niet. Eilanden in de Stille Oceaan die wegzinken sinds 2014? Geen sprake van.
    Er is een problematisch gebrek aan kritisch denkvermogen nodig om niet te zien dat een hele groep mensen de boel aan het belazeren is om zichzelf macht, geld en/of een bestaansreden te geven.
10-09-2024 06:19
Goed dat Maté dit doet. Goed voorbeeld doet volgen!
10-09-2024 00:39
Wellens en De Gendt deden dat samen ook al eens na een Vuelta… en dat waren net iets meer kilometers…
    10-09-2024 07:18
    Vanuit de ronde van Lombardije deden ze dat
    10-09-2024 07:20
    Excuses, na de ronde van Lombardije
10-09-2024 08:27
Mooi dat hij het doet en er aandacht voor vraagt, maar het moet natuurlijk niet alleen bij aandacht blijven. De verplaatsingen tijdens rondes is een redelijk simpel ding om aan te pakken. Het zou logisch moeten zijn om zuinig om te springen met energie, met water, met de bronnen om ons heen, voor iedereen.
10-09-2024 08:58
Wielersport is geen koploper qua veiligheid, en ook niet qua milieuzorg.

Ik ben dan ook blij als er renners zijn die zich zo uitspreken. Of renners die hun lege gelletjes keurig in hun achterzak terug doen. Maar helaas zie ik ook te vaak bidons en ander afval lukraak de berm in vliegen. En natuurlijk de gigantische verplaatsingen van materiaal en mensen, omdat een stad nou eenmaal veel geld betaald voor een paar clowns in lycra.

Het zou mooi zijn als de ASO en de UCI daar eens wat meer aan zouden doen...
11-09-2024 12:37
Met mijn simpele brein zou ik zeggen 0 procent BTW op fietsen en gezond voedsel als basismaatregel. Maak auto's, brommers en ongezond voedsel duurder. Blijkbaar is dat niet zo logisch aangezien het maar niet aanpasbaar lijkt......

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine