Luis Ángel Maté fietst 650 kilometer naar huis na allerlaatste Vuelta: “Probeer een statement te maken”
Luis Ángel Maté heeft met de Vuelta a España zijn laatste wedstrijd gereden als wielerprof. De 40-jarige renner van Euskaltel-Euskadi heeft echter nog niet genoeg van het fietsen, zo blijkt. Na de slottijdrit in Madrid fietst Maté namelijk 650 kilometer naar zijn woonplaats Marbella. Daar heeft hij verschillende redenen voor, vertelt hij in gesprek met Cyclingnews.
Maté begon maandagochtend samen met zijn broer aan de tocht, waar ze drie dagen voor in hebben gepland. Hij verwacht woensdagmiddag aan te komen in Marbella. “Het is deels om te wennen aan het idee dat mijn profcarrière achter me ligt. Maar tegelijkertijd probeer ik een statement te maken over iets wat echt belangrijk is, namelijk hoe we onze manier van vervoer zouden moeten veranderen, om te vechten tegen klimaatverandering en voor de planeet.”
“Het is een van de grootste uitdagingen waar we als mensen mee te maken hebben. Professionele wielrenners hebben hierin een stem. We kunnen door ritten als deze bewustwording creëren. Dat is iets heel belangrijks”, aldus Maté, die na de Vuelta van 2021 ook al naar huis fietste vanuit finishplaats Santiago de Compostela. Toen was de route maar liefst 1200 kilometer lang.
Tussen Madrid en Marbella is iedereen is welkom om een stukje mee te fietsen met Maté, vertelt de kersverse pensionado. “Iedereen die ons een deel van de rit wil vergezellen, kan dat doen. Als ze een paar kopbeurten voor hun rekening willen nemen, is dat nog beter!”
Vier profoverwinningen
Maté is zeventien jaar beroepsrenner geweest. Hij begon zijn profcarrière in 2008 bij Andalucia-Caja Sur. Later reed hij voor Androni Giocattoli, Cofidis en – sinds 2021 – Euskaltel-Euskadi. Maté won vier profwedstrijden: een rit in de Tour de San Luis, een etappe in de La Route du Sud en twee in de Ronde van Portugal. Hij stond twaalf keer aan de start van de Vuelta a España en deed zesmaal mee aan de Tour de France.
Maar wielerprofs die hiermee een statement willen maken hebben sowieso boter op hun hoofd: ik schat in dat de meeste WT-profs zo'n 20-30 vliegreizen per jaar boeken om van hun woning naar startplaats of trainingskamp en weer terug te reizen. Ik snap dat dat vaak niet anders kan: 2 dagen in de auto of bus is onwerkbaar en hoewel sommige teams al de trein propageren is dat meestal ook niet efficient te doen. Maar dan klinkt het vrij koddig als een wielerprof 'we moeten meer fietsen ipv autorijden of vliegen' roept.
Ik ben ook helemaal tegen bullshitrondes zonder enog animo zoals alle oliestatenshit en die afgrijselijke Canadakoersen waar helemaal heen gaan om vervolgens niet eens de stad uit te komen. Ook de hier aangehaalde verplaatsingen mogen wat mij betreft meteen uit rondes. Wie weet kan Mate wel een stem worden op dit vlak eenmaal met de fiets aan de wilg? Hup dan maar.
https://yourlogicalfallacyis.com/nl/stroman
Waarom er geen klimaatcrisis is? Simpel. De mensen die het zich kunnen veroorloven, veranderen hun gewoontes niet. Ze kopen/bouwen nog steeds villa's aan de kusten die maar niet willen overstromen en ze vliegen nog altijd met hun privé-jets rond de wereld. Naar een klimaattop bvb.
De verslaggeving over de klimaatcrisis is nu zodanig lachwekkend geworden dat ze stilaan op een sitcom lijkt. Te warm? Klimaat. Hagelbui in de Alpen? Klimaat. Aangestoken bosbrand? Klimaat. Koudste winter op Antarctica in 2021 sinds de metingen? Euh... niet belangrijk genoeg blijkbaar.
Intussen stapelen de mislukte voorspellingen over het klimaat zich op. Hete en droge zomers zoals voorspeld? Dit jaar niet. Een uitzonderlijk actief orkaanseizoen in de Atlantische oceaan? Helemaal niet. Eilanden in de Stille Oceaan die wegzinken sinds 2014? Geen sprake van.
Er is een problematisch gebrek aan kritisch denkvermogen nodig om niet te zien dat een hele groep mensen de boel aan het belazeren is om zichzelf macht, geld en/of een bestaansreden te geven.
Ik ben dan ook blij als er renners zijn die zich zo uitspreken. Of renners die hun lege gelletjes keurig in hun achterzak terug doen. Maar helaas zie ik ook te vaak bidons en ander afval lukraak de berm in vliegen. En natuurlijk de gigantische verplaatsingen van materiaal en mensen, omdat een stad nou eenmaal veel geld betaald voor een paar clowns in lycra.
Het zou mooi zijn als de ASO en de UCI daar eens wat meer aan zouden doen...