zaterdag 1 februari 2025 om 16:39

Lucinda Brand fel naar Fem van Empel na WK: “Dit vond ik echt niet kunnen”

Video Lucinda Brand was not amused na het WK veldrijden in het Franse Liévin. De Nederlandse renster kwam na een spannende slotronde als tweede over de streep achter Fem van Empel. Ze stelde vervolgens dat de winnares haar de hekken in had gereden.

“Ik ben op dit moment gewoon heel chagrijnig”, begon Brand bij Sporza. “Het was heel mooie wedstrijd en we waren ontzettend aan elkaar gewaagd. Iedereen weet dat Fem op de laatste strook normaal gezien sterker was geweest dan ik. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden om dan iemand de hekken in te rijden. Als ik eerlijk ben, vond ik dat het op het EK ook al rare actie was. Dat hoorde er misschien net een beetje bij, maar dit vond ik echt niet kunnen.”

Brand wil niet zeggen dat ze zonder het vermeende manoeuvre van Van Empel wel had gewonnen. “Maar dan had ik er wel meer vrede mee gehad. Ik vind het gewoon jammer dat het nodig is”, zei ze, waarna ze uitlegde wat er in haar ogen gebeurde. “Ik denk dat ik op dat technische schuine stuk beter was. Ik maakte snel de keuze om te lopen, zodat ik eromheen kon. Ze ziet me komen en denkt ze: dan stuur ik gewoon helemaal naar buiten. Ik heb geluk dat ik niet val tegen een paaltje.”

Had de finale er anders heel anders uitgezien? “Ja, in ieder geval meer fair. We rijden altijd op de limiet en ze is in principe rapper dan ik. Na een zware wedstrijd kan alles, maar normaal had ze me daar ook geklopt.”

Tranen
Ondanks dat ze de regenboogtrui niet bemachtigde, kan Brand nog altijd terugkijken op een ontzettend goed seizoen. “Ik heb ook altijd gezegd dat dit mijn seizoen niet maakt of breekt. Maar het had het nog wel veel mooier kunnen maken. Ik heb er ontzettend naartoe geleefd. Ik denk dat ik niks fout heb gedaan. Iedereen om me heen heeft me ontzettend goed geholpen, dus daar mag ik gewoon heel trots op zijn”, zei ze inmiddels in tranen.

RIDE Magazine
66 Reacties
01-02-2025 16:45
Heel kinderachtig van Brand, waarbij ze zichzelf ontzettend naar beneden haalt, totaal onnodig. En met weinig perspectief, gezien de manier waarop ze zelf in 2021 wereldkampioen werd. Overigens een heel keurige respons van Van Empel bij de VRT, een wereldkampioen waardig.
    01-02-2025 16:49
    Precies. Volkomen terecht op haar plaats gezet door Richard Groenendaal onder verwijzing naar die actie versus Worst in Oostende. Dat was dubieuzer dan dit.
    01-02-2025 17:35
    Ik ging speciaal na de reacties om dit te plaatsen. Is het direct de eerste reactie :)
    01-02-2025 21:28
    Wat een aantal jaar geleden gebeurd is doet er verder totaal niet toe.

    Belangrijker: er is hier niks aan hand. Gewoon ervoor op de apex, that’s it.
    01-02-2025 22:18
    Haha Richard Groenendaal! Is dat niet die man die ooit tijdens een koers afstapte en iemand in het publiek op z'n bek sloeg. Tja hoe serieus moet je zo iemand nog nemen...
    01-02-2025 22:55
    Adz Heerlijke beuk was dat ja. Kun je nagaan hoelang het gezeik met zgn supporters al aan de gang is. Lekker naar een cross om te spugen,schelden,bier gooien enz. Fijne mensen..
01-02-2025 18:03
Wel erg harde reacties hier. Het is een sportvrouw die ontzettend teleurgesteld is en meteen na de finish een microfoon onder haar neus krijgt. Het is zeer menselijk om dan in een emotionele bui iets verkeerds te zeggen. Geef iemand die ruimte en hak er niet meteen op los.
    01-02-2025 18:08
    Meteen na de finish? Ze zei dit een half uur later, toen ze al wel even de tijd had gehad om te reflecteren en tussendoor met een poephoofd op het podium had gestaan. Je moet niet de context veranderen om zo'n ongepaste reactie van Brand goed te praten.
    01-02-2025 18:23
    Klopt!! Zoals een reactie van jankiepankie... ff een account aanmaken om die bagger te kotsen
    01-02-2025 20:26
    Mits ze er later op terug Komt en toe geeft dat er niet veel aan de hand was.
    01-02-2025 21:17
    Ik vind jouw reactie dan weer veel te mild. Ze heeft dit verhaal ook bij de NOS staan ophangen, met precies dezelfde bewoording van "in de hekken rijden" alsof ze de nieuwe Fabio Jakobsen is. Dan ben je gewoon bewust een hetze aan het creëren. Er hoeven zich in dit tijdperk van sociale media maar een paar gestoorde figuren in je fanbase te bevinden of de doodsbedreigingen stromen binnen bij Van Empel.

    Van iemand van halverwege de dertig mag je meer verwachten...
    02-02-2025 00:20
    Nou nou nou bij de mannen werd iserbyt ook niet dood bedreigd toen hij de fiets van kamp kapot stampte? En hoewel de vrouwen koers jarenlang interessanter was hebben de mannen toch nog een grotere groep volgers.
    02-02-2025 00:25
    Wellicht hebben jullie wel eens gezien dat atleten na een cross niet volledig schoon zijn, en vaak ook nog nat. Ze moeten dus in dat half uur van finish naar eigen bus, zichzelf opwarmen en schoonmaken, schone kleren aan, naar podium, instructies van organisatie aanhoren en even wachten voor podium ceremonie. Dat dat in half uur kan is al lastig, laat staan dat ze rustig met emotionele afstand de koersbeelden kunnen analyseren. Beetje rare verwachting dat iemand daar binnen de live uitzending tijd en rust voor heeft
01-02-2025 16:46
Ga er bij haar vanuit dat dit een emotionele reactie is zo direct na een teleurstelling. Niet slim om te zeggen, maar als ze de beelden bekijkt zal ze ook zien dat er niet veel aan de hand is.
01-02-2025 16:55
Brand heeft zich verschrikkelijk laten kennen, wat een slechte en onnodige reactie
01-02-2025 17:23
Heb van Brand het afgelopen seizoen toch ook een paar acties gezien die meer op het randje waren dan dit, laat staan wat de "Saus crossers' bij de heren nodig achten om een plekje op te schuiven.
Snap de teleurstelling dat ze naast de Wereldtitel grijpt maar een beetje jammer van Brand om zo te reageren.
01-02-2025 16:46
Slecht verliezer, jammer. Het was bij momenten op het scherpst van de snede, dat zeker. Had Lucinda een rode loper verwacht?
    01-02-2025 16:54
    Ze bood zelf wel een rode loper aan vlak voor de schuine kant, gewoon lekker een meter ruimte geven zodat van Empel heel makkelijk binnen door kon.

    Misschien had ze gehoopt om een even groot cadeau terug te krijgen.
    02-02-2025 00:16
    Ja wellicht moet ze ook fen wat harder benaderen en een paar keer in kleinere wedstrijden situaties creëren waarin van empel gevaarlijke risico's neemt als ze aandringt. Of juist zelf met risico en een beukje door een gat gaan dat er nauwelijks of nog maar net is. Denk dat anderen dan haar iets meer als een gevaar beschouwen en toch net wat minder snel enige ruimte als een gaatje beschouwen. Zoiets moet je voor lange termijn opbouwen.
01-02-2025 17:17
Ik heb het toch anders beleefd dan de meesten hier zo te zien, ik vond het ook niet echt kunnen wat Van Empel deed.
    01-02-2025 18:22
    Ben ik met je eens Kenny..
    01-02-2025 20:23
    De uitleg van het kamp van Empel is veel erger. Jan Boven, die beweert dat Brand in een gat duikt dat er niet is... Hoe je dat kunt beweren snap ik echt niet.
    01-02-2025 21:17
    Van Empel ging toch duidelijk van binnen naar buiten. Beelden nog een paar terug gezien. Commentaar was dat het heel slim was, maar deze actie ook te...
    Afijn, dat is mijn mening.
    Verder vond ik Van Empel wel de terechte kampioene met meer explosiviteit.
    02-02-2025 00:17
    Heel slim en misschien volgens de regels, maar niet heel sportief om zo voor de winst t3 gaan, zou je kunnen denken. Tenzij je dit gedrag in een wedstrijd normaal of wenselijk vindt
01-02-2025 16:51
Te teleurgesteld om meteen na de finish realistisch genoeg te kunnen zijn. Was eigenlijk niets aan de hand. Er was wss 1 spoor die het meest ideaal was en het gevechtje erom verloor Brand. Meer niet.
01-02-2025 16:56
Heel lullig de reactie van Lucinda,ze heeft het laten liggen in heuveltje voor de bocht naar rechte stuk voor finish waar ze even voetje moest gebruiken
    01-02-2025 17:39
    "Lullig" zou ik het niet willen noemen. Het komt natuurlijk vanuit de teleurstelling en nadat ze de beelden heeft gezien, denkt ze er misschien wel anders over.
    Maar terecht is het niet.
    01-02-2025 20:22
    Geen lullige reactie. Een reactie vanuit emotie en in haar positie na zo'n seizoen volkomen te begrijpen.
01-02-2025 16:48
Er is heus niks aan de hand met die botsing daar, als Van Empel zijnde verwacht je echt niet dat Brand in een gat wil duiken dat er eigenlijk niet is. Geen mooie verliezer vandaag, maar dat mag ook eens.
01-02-2025 16:55
Op het randje maar er net niet over. De ontgoocheling is nog even te groot. Komt wel goed.
01-02-2025 18:04
Die is gewoon te teleurgesteld en dan zeg je wel eens gekke dingen die weinig fundament hebben. Als ze zo morgen nog gaat reageren is er natuurlijk meer aan de hand dan moet ze de beelden maar eens analyseren, van empel kiest een spoor en blijft daar in, ik had totaal niet door dat Brand hier nadien iets op zou gaan zeggen. Dat ze op dat laatste bultje haar evenwicht ook nog eens verliest had natuurlijk niets met Fem te maken, in een sprint der stervende zwanen had ze misschien alsnog kunnen winnen vooral daar zou ze teleurgesteld over moeten zijn.
01-02-2025 18:12
Het is me in de koers een paar keer opgevallen. Het mag maar mooi is het niet. Het was zeker opzet en zorgt toch voor een mindere glans en moet je niet doen. Zoiets zorgt voor minder respect en kan van kwaad tot erger leiden. Gewoon niet doen.
    01-02-2025 18:21
    @Willempie72 Hier de suggestie wekken dat Van Empel meerdere keren over de schreef is gegaan, vind ik wel heel overdreven. Mooie strijd sterkste heeft gewonnen
    01-02-2025 19:24
    Goed opletten! Fem komt tijdens de race een aantal keren door de binnenbocht, pakt dan 2m voordeel en rijdt door de bocht naar buiten. In de laatste ronde moest Lucinda daardoor overduidelijk in de remmen om niet te vallen en verloor snelheid. Expres, mwah. Voordeel zeker! Slim dus?
    01-02-2025 20:30
    Naïef van Lucinda te verwachten dat iemand de deur voor haar zou open gooien zoals zij dat later zelf deed.
    02-02-2025 01:40
    @ ADZ: Het behaalde voordeel moet wel expres worden behaald, wil je het als slim kunnen bestempelen
    02-02-2025 10:42
    @Adz Als Van Empel elke ronde dezelfde traject neemt, wist Brand ervan af. Als Brand verwacht dat Van Empel in de laatste ronde een ander traject gaat nemen, ben je wel heel naïef. Brand wist namelijk op basis van de voorgaande rondes al dat daar geen ruimte zou zijn.
01-02-2025 18:39
Snap de reactie van brand. Was duidelijk een bewuste actie om de deur dicht te doen.

Maar ik vond het niet "erover". Gewoon strijd op het scherpst van de snede.

Nachtje slapen lucinda, en dan nog eens een interview geven.
    01-02-2025 19:02
    En het er niet meer over hebben maar niet vergeten en er als zich in de toekomst de gelegenheid voordoet 10-dubbel terug betalen.
    02-02-2025 00:28
    In één sprint zou je zeggen dat ze van lijn afweek. Het was vergelijkbaar met van poppel laatst, namelijk niet voor Zichzelf functioneel maar puur van lijn afwijken om andere te hinderen. Dat is onsportief. Misschien wel geoorloofd maar terecht dat het benoemd wordt. Het is echt anders als het jij of ik is op een plek, dan doet iemand geen extra moeite om iemand te blokken
01-02-2025 16:45
Teleurstelling is te begrijpen maar dit gebeurt in bijna alle crossen. Voor mij maakte het helemaal niet uit wie er won.
01-02-2025 19:17
Paar jaar geleden beukte ze Annemarie Worst bijna van het parcours, en nu reageert ze zo…. Beetje kinderachtig
01-02-2025 18:42
De teleurstelling van Brand is te begrijpen, maar dit heeft Brand toch niet nodig. Moet ze ook niet doen, maar dat snapt ze morgen ook wel. Chapeau voor beide dames voor deze zinderende finale.
01-02-2025 21:10
Ik denk dat Lucinda vooral ook gefrustreerd is over het feit dat Fem nooit rijdt en dat snap ik wel. Fem doet geen meter op kop waar een ander er iets aan kan hebben, wacht nog een paar keer boven op de brug om maar in het wiel te zetten idem met elke finish passage. Vervolgens komt ze wel vlak voor elke technische passage in/vlak voor de bocht onderdoor om dan gelijk na de technische passage weer in het wiel te duiken. Het mag, het is doelgericht en ze wint maar je kan het ook zien als laf en irritatie opwekkend. Beide perspectieven kan ik dus begrijpen al trekt de mentaliteit van Brand me om de bovenstaande redenen een stuk meer. Al is het maar omdat ze zich niet zo achter Nys verschuilt het hele jaar zoals Fem dat achter Jan Boven doet.
    02-02-2025 00:33
    Ja meer volwassen houding en meer strijd dat is mooi. Ik zou brand het gunnen om een paar keer van empel net zo lomp te blokken, zodat die gedwongen is om in dit soort situaties eerder de kop te pakken. Ook andere terug laten komen in kleinere wedstrijden zodat je die wellicht verliest is handig, zodat van empel je niet als vanzelfsprekend beschouwd om het kopwerk te doen. Juist als je telkens tegen dezelfde rijdt moet je de tactiek over langere tijd beschouwen en niet alleen op elke afzonderlijke wedstrijd los van de rest
01-02-2025 17:26
Beetje aanstellerietus
01-02-2025 17:41
Ik ben nu wel benieuwd naar de reactie van Lucinda wanneer ze de beelden terug heeft gezien.
    01-02-2025 17:54
    De soep wordt niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend......
01-02-2025 18:09
Ze weet dat ze anders ook nooit gewonnen had dus dan kan ze dit mooi als smoes gebruiken
    01-02-2025 18:32
    Ze gaf zelf al aan dat het de uitkomst niet veranderd zou hebben.
01-02-2025 18:17
Ik vind daar niet zo heel veel aan de hand. Heb het idee dat dit ieder weekend wel een keer gebeurt.
    01-02-2025 18:33
    Dat is het ook, maar nu gaat het om een wereldtitel en is het niet "volgend weekend weer een kans" en dan komen er emoties bij kijken.
01-02-2025 21:01
Toevallig het ik de laatste ronde en dit wel gezien, ik vond het niks heel speciaals en zag het vooral als teken dat van Empel nog wat frisser zat.

Dat gezegd hebbende mag je na koers natuurlijk best eens zo’n moment van teleurstelling + vleugje wrok hebben. Het leek er even op dat ze het zou gaan flikken dus dan is de deceptie voorstelbaar. Overmorgen zegt ze vast weer iets genuanceerders, laten we blij zijn met parler vrai net na de meet.
01-02-2025 19:15
karma......gat dichtrijden op vollering tijdens de tour was goooooor....
    01-02-2025 19:42
    Uit de categorie "domme onnodige reacties"
01-02-2025 19:47
Zojuist het interview teruggehoord.
Ze vertelt t vanuit haar beleving en gevoel. Niks mis mee. Prima antwoorden op de ietwat zuigende vragen van de interviewer. Door dit vervolgens de headliner te maken, speelt WF t mega uit en de meesten hier happen dan ook...

Jammer hoor, want ik heb van beide dames verder een fantastische (wed)strijd gezien!
    01-02-2025 21:52
    'Het' interview.. Welk interview bedoel je precies? Er waren er namelijk nogal wat. Bij Sporza gaf ze volgens mij haar eerste interview, en daar werden totaal geen zuigende vragen gesteld. Zij liep leeg en op basis daarvan heeft WF deze kop gemaakt. Niks mis mee, en WF speelt het zeker niet uit, is gewoon een correcte weergave van wat er daar gebeurde.
    01-02-2025 22:15
    Het interview met de NOS verslaggever

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine