LottoNL-Jumbo: “Geen verrassing dat we niet meespeelden”
foto: Sirotti
zondag 2 april 2017 om 19:24

LottoNL-Jumbo: “Geen verrassing dat we niet meespeelden”

LottoNL-Jumbo zit dit klassiekervoorjaar in het kamp waar de klappen vallen. De Nederlandse WorldTour-ploeg moet na prominente jaren nu genoegen nemen met een bijrol. “We hebben een mooie koers gezien met veel spanning en strijd, maar daar hebben wij niet aan kunnen deelnemen”, zegt ploegleider Jan Boven voor de camera van WielerFlits.

“Het is misschien niet een verrassing dat we niet meespelen. Je probeert met deze groep zo ver mogelijk te komen. Jos (van Emden, red.) valt op een vervelend moment en Lars (Boom, red.) valt op de Pottelberg. Het wordt dan niet makkelijk. Je bent dan eigenlijk helemaal uit koers en dan zit je niet bij de eerste dertig.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

RIDE Magazine
76 Reacties
03-04-2017 08:35
Laat ik voor opstellen dat dit idd teleurstellende prestaties zijn. Echter valt me elke x wel op dat wanneer renners materiaalpech hebben of vallen in beeld van de camera dit wordt gezien als pech. Wanneer het gebeurt buiten beeld van de camera dan is het een wanprestatie.
03-04-2017 08:50
En eerder heeft TLJ ook al aangegeven geen hoge prioriteit te geven aan de AGR, WP en LBL. In meerdaagse koersen rijden ze aardig, maar qua eendagskoersen kan ik me niet indenken dat een sponsor hier blij van wordt. Hopelijk weten ze het tij te keren.
03-04-2017 09:28
Misschien best om Boom een prestatiegericht contract te geven. Klasse genoeg zegt iedereen maar echt leven voor zijn vak niet.
03-04-2017 09:38
TLJ moet hem betalen, net als Gilbert: laag salaris met een hoge bonus bij een prestatie (zoals gisteren). Zal de enige manier wellicht nog zijn om Boom te kunnen motiveren (om ook eens goed te positioneren, want dat is echt dramatisch, altijd op de verkeerde plek fietsen, "we zaten net achter de val, we zaten net achter de breuk". Tja, dat overkomt TLJ met hun kopman alleen....).
03-04-2017 09:41
Gisteren met eigen ogen, niet via de tv-camera's, op tweede keer Paterberg gezien: Boom rijdt vanaf de helft van de klim achterstevoren op de fiets om op een groot scherm de finish van Gilbert te kunnen zien. Mensen op dit forum die beweren dat hij niet goed met zijn vak bezig is, moet ik 100% gelijk geven.
03-04-2017 09:50
Ze hadden beter Gilbert een contract kunnen geven.
De grote rondes dus. Ook mooi. Anders.
03-04-2017 10:05
Samenvattend; de klassiekerploeg moet echt op de schop. Helaas hebben het meerendeel van deze renners een meerjarig contract tot eind 2018. Zitten we dus voorlopig nog opgescheept met Boom, Wijnants, Wagner, Lindeman, van Hoecke, Castelijns, Leezer en Roosen. Alleen Tankink, Groenewegen en Van Emden hebben mij enigszins kunnen bekoren. De anderen rijden structureel achterin het peloton of hebben onvoldoende kwaliteit. Dit is een Worldtourploeg onwaardig en ik houd mijn hart vast voor de Ardense klassiekers; daar werd vooraf al sowieso geen prioriteit van gemaakt; zou het dan nog slechter kunnen?
03-04-2017 10:08
Oh. Deed TLJ mee dan?
03-04-2017 10:08
Jemig er zijn er veel die hun reacties eens mogen nalezen. Lotto soudal, DDD, Movistar enco ook maar opdoeken gelijk, niet dan?

Ja ze presteerden hier niet goed. Ze zijn van volgas knechten voor Sep gegaan naar knechten voor boom van oorsprong. Nu boom niet presteerd dolen ze wat. maar Wynants levert zo vaak super werk als knecht, vanhoecke deed het niet slecht in eerdere races. Leezer is een prima piloot.

Voor mij was de prestatie niet ondermaats vandaag. De enige waar ik echt hoop op had was van emden. Die crasht, balen. Boom was al prut en gaf het zelf al aan, Gröndahl trekt deze lengte duidelijk nog niet, Martens lijkt weer de goede richting te hebben gevonden na een slecht jaar. Nee jongens iedereen er nu zo 1-2-3 uitgooien is paniek wanbeleid. Schaam je dat je zo mee gaat met 1 slechte dag. Op een gebied waar ze geen eens verwachtingen hadden. Boom is de enige die grondig moet verbeteren, de rest is of groeiende of zeker nuttig.

Tankink levert keer op keer top werk als knecht en anders redt hij ook nog wel eens halfbakken de meubelen als zijn kopmannen wederom het asfalt kussen.
03-04-2017 10:31
@sephiroth, je mag de prestaties goed praten. Ik deel je mening gewoon weg niet. Het is maar net hoe je het ziet. Boom heeft niet genoeg op inhoud getraind. Wel explosiviteit. Dat kost hem nu sponsor beeldtijd en top 10 plekken. Evenals punten voor team jumbo.
Ook ik had meer van Lars verwacht, helaas....
Daar mag hij gezien zijn sportieve status op afgerekend worden. Niet op persoonlijk vlak want het is een prima kerel. TLJ heeft echter wel in hem geïnvesteerd om zich enigszins in de kijker te rijden in het voorjaar.

En ja heel goed dat ze meer inzetten op het klassement en sprint gedeelte.

De knechten zijn prima m aar gewoonweg niet gedaan genoeg, de ploegleiding heeft gefaald in de rvv, ze hadden zeker iemand mee moeten hebben in de ontsnapping en hebben te afwachtend gekoerst. Jammer jammer jammer.

Op naar de giro met krijswijk dan maar
03-04-2017 10:34
Boom op de eerste rij bij de start..daarna geen TLJ-shirt meer gezien. In de eerste kilometers zaten ze nog te slapen. Ook geen enkele poging om met de eerste vluchters mee te springen. Wat een gelatenheid, wat een anoniem koersgedrag. Is er dan geen enkele ploegleider beschikbaar die op zijn minst "attent koersen" predikt? Ik snap dat het niveau van een grote ploeg ver weg is, maar wat te denken van Roompot de afgelopen weken? Niet voor niets krijgen ze bij iedere koers complimenten van de kenners over hun aanvallend koersgedrag. En TLJ wordt na "prominente jaren"(????) het lachertje van het peloton !
03-04-2017 10:37
Bij het interview met de NOS noemde Boom de mislukte Ronde vandaag 'jammer'. Tekenend. Je moet toch gewoon tafels om willen gooien en iedereen verrot schelden na zo'n slechte dag? Ze hebben een nijdig type nodig als Terpstra in zulke dagen.
03-04-2017 10:38
Teleurstellend ja... ook ik had graag iets meer gezien maar een aantal reacties hierboven getuigen imo van weinig realisme. Er is momenteel één ploeg verreweg het sterkste: Quick Step is echt belachelijk sterk. Daarnaast zijn van Avermaet en Sagan (en Gilbert) nu gewoonweg de beste renners van dit moment waarbij de eerste nog eens een redelijk sterke ploeg om zich heen heeft. Daarachter zitten nog een paar ploegen met subtoppers zoals Cannondale met Vanmarcke en Van Baarle. Ook Trek, Sky en Lotto Soudal en Naessen (AG2R) doen goed mee voor de subtop. Zij hopen op een uitschieter en waarom niet? Al met al wel een prachtige koers gezien maar om nou te zeggen dat het op voorhand een gelijke strijd is... Om dan LottoNL-Jumbo en met name Boom van alles te gaan verwijten? Het is vooral erg jammer dat hij op dit moment niet boven zichzelf uitstijgt en meedoet voor max een top10 plek. Ik ben het volledig eens met de strategische keuzes die gemaakt zijn door LottoNL Jumbo. Vooralsnog zinloos om echt te investeren in renners voor de klassiekers als dat ten koste gaat van andere zaken, hoe jammer het ook is. Het kan zo maar zijn dat we de komende jaren gelijksoortig verloop van klassiekers zullen zien met iedere keer dezelfde namen in beeld. Het is niet anders. Hopelijk kunnen we wel genieten van een paar goede prestaties in de komende etappekoersen van de enige Nederlandse ploeg waar nu eenmaal budgetten beperkt zijn tov een aantal andere ploegen.
03-04-2017 10:43
@explorer. Van boom praat ik zijn prestatie ook niet goed, tenminste dat was niet mijn bedoeling. Hij presteert slecht op alle fronten en als er geen grondige overwinning(en) komen dan mogen ze zijn contract ontbinden wat mij betreft aan het einde van dit seizoen. Ik had alleen geen enkele verwachting meer van hem na de semi-klassiekers en zijn interview. Sterker nog het valt me mee dat hij rvv nog heeft uitgereden.
Voor P-R hoop ik dat ze niermann in de ploegleiders wagen knallen en iig gaan aanvallen.
03-04-2017 11:59
Ik snap niet zo goed dat de naam van leezer hier zo vaak genoemd word om ontslagen te worden. Hij reed juist goed tot zijn blessure, hij kan lange koersen aan dus bij uitstek iemand om erbij te houden. Voor de rest een waardeloze rvv gezien van tlj niet in de vroege vlucht en ook geen poging gedaan mee te zitten. Misschiej had Van Emden nog wat klaar gespeeld maar dat mocht helaas ook niet zo zijn...
03-04-2017 13:28
Vorig jaar in Roubaix de enigste ploeg die met 8 finisht. Kan toch niet zijn dat het met alleen wissel Sep - Boom te maken heeft?
03-04-2017 14:08
Net of in de ontsnapping mee zitten alles goed had gemaakt. Boom kan meedoen voor de ereplaatsen mits in vorm. Dat is hij niet. De rest heeft momenteel geen uitschieter, dat kan gebeuren. Kijk even naar de top 20 van de uitslag. De meeste ploegen hebben slechts 1 mannetje voorin en het zijn stuk voor stuk klasbakken.
03-04-2017 14:34
@Plaggie,
Volgens mij is dat anders wel veruit de voornaamste oorzaak. Ook voorgaande jaren was het buiten de kopman om niet zo dat we veel renners van TLJ in beeld zagen rijden (is tenslotte ook 1 van de redenen waarom Sep is vertrokken).

Het valt het niet heel erg op, maar de rest van ploeg heeft de zondagen hiervoor gewoon een redelijk niveau laten zien. Zo zaten er bij Milaan - San Remo 3 man in de eerste groep en bij Gent-Wevelgem waren dat er 2. Buiten Boom lijkt vanuit mijn oogpunt tot nu toe alleen Wynants echt ondermaats te presteren dit voorjaar.

En afgezien van de kopman wissel moet je natuurlijk ook niet vergeten dat Tjallingi, Teunissen en van Asbroeck niet meer voor TLJ rijden. Als je kijkt naar welke renners die plek dit jaar enigszins opvullen (van Emden, Jansen en van Hoecke) dan lever je ook daar een stukje ervaring en kwaliteit in wat betreft deze koersen.
03-04-2017 14:44
@kleomantre
Natuurlijk presteert Boom slecht, dat ga ik niet ontkennen. Hoe het komt, zullen we nooit precies weten. Hij traint vast verkeerd - of slecht - als je wilt. Is hij goed coachbaar? Ook zijn schijnbare(?) gelatenheid is altijd voelbaar voor de buis. Hij roept daarmee wat op bij mensen want dat is het bewijs voor een slechte motivatie of instelling... Er waren bij zijn aanstelling toch al grote twijfels of hij zijn prestaties uit het verleden kon herhalen? Wie gokt kan ook verliezen. Misschien is daar in zijn huidige contract al rekening mee gehouden? Ik blijf er nuchter onder merk ik. Ik weet zo veel niet.

Neem aan dat zijn wanprestaties contractuele consequenties zal hebben. Contract ontbinden vind ik erg rigoureus. Belonen conform prestatie lijkt me normaal. Als beide partijen er uit komen vind ik het prima. Mogelijk budget dat vrijkomt zeker niet investeren in een (extra) renner voor de klassiekers. Daar ligt het zwaartepunt van mijn vorige post: als je een (plausibele) strategie kiest is het verstandig om daar aan vast te houden. Ik kan ook genieten van Dylan van Baarle als hij voor Cannondale fietst! Wie weet gaat Lars ons volgend seizoen of misschien zelfs volgend weekend al verrassen ;-) De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
03-04-2017 14:53
@andrevski
Voor Lobato en die Italiaan zullen ze ook de hoofdprijs niet hebben betaald, de vraag is wat doe je met redelijke talenten als zij waren. Bijscholen, laten integreren(van twee kanten) en eenheid en gezelligheid kweken zoals bij QS.
Ga er maar vanuit dat de Lotto jongens geen van allen de moeite doen om Spaans of Italiaans te leren en echt van meer geld ga je niet harder fietsen, meestal minder.
Zag laatst fotootje van de bus van Jumbo, ieder was met zich zelf bezig, tekenend.
03-04-2017 15:30
@schipperaar,
Jou commentaar klinkt ook een beetje alsof je ziet wat je wilt zien. Ik heb namelijk ook interviews gelezen van renners die aangenaam verrast waren over de professionaliteit bij TLJ, verder is volgens mij weinig te klagen over het presteren van Battaglin en zeker dat van Roglic. En over Lobato is het nog veel te vroeg om een oordeel te vellen.

Verder weten Battaglin, Roglic en Lobato toch gewoon op het moment dat ze de keuze maken voor TLJ dat ze tenminste Engels zullen moeten praten. En het zou mij verbazen als Boonen en Terpstra Spaans hebben geleerd om met Gaviria te kunnen praten.
03-04-2017 15:49
@sdh
Zou mij ook verbazen, om vrienden te hebben moet je er eerst een zijn.
Bij Roglic zet ik nog altijd ?'s. Van fliegefluiter naar beste tijdrijder.
Zat ooit toen ik nog maar een paar woordjes Frans zat tussen Frans gezelschap, mee lachen als een boer die kiespijn heeft en net doen of je het snapt, doodvermoeiend en een avond van niks.
Als ploegleider zou ik de mannen gewoon onderling Engels als voertaal opleggen, mes snijdt aan twee kanten en voor een beetje prof moet dat toch niet te moeilijk zijn, nieuwe wielrennen, ieder drie talig zoals Sagan.
03-04-2017 16:12
@schipperaar,
Allemaal leuk en aardig Engels als voertaal, maar in de ploeg voor de klassiekers praat iedereen Nederlands. Wat betreft het voorjaar kan dat dan ook niet het probleem zijn lijkt mij.

En wat betreft je dopinginsinuaties richting Roglic, doping of geen doping je kan niet ontkennen dat hij redelijk goed geïntegreerd lijkt te zijn binnen de ploeg. Anders had hij ook niet zijn contract verlengt lijkt mij.

Er is gewoonweg 1 verkeerde keuze gemaakt en dat is om Boom terug naar de ploeg te halen. Boom is gewoon veel te wisselvallig en met een team met daarin verder onvoldoende kracht voor dit werk levert dat wat betreft de klassiekers nu een voorjaar op waarin je redelijk doelloos rond rijdt.

Je kan wel allemaal andere zaken erbij gaan halen, maar je kan toch niet serieus denken dat deze ploeg op dit moment (zonder een Boom in topvorm) in staat is veel meer te presteren dan ze dit voorjaar hebben gedaan.
03-04-2017 19:05
@Team LottoNL-Jumbo:
Het woord team heeft een betekenis, waar die jongens van de klassiekerploeg zich eens in zouden moeten verdiepen, evenals de ploegleiding!

Het woord TEAM staat voor:
Together
Everybody
Achieves
More

Dus, laat ons niet meer in de steek en
rijden met die groene fietsen. Aanvallen tot je erbij neervalt, maar laat in vredesnaam zien dat je onderdeel bent van het peloton, dat je onderdeel bent van een TEAM!
03-04-2017 21:13
Bij Lars Boom kon men het al zien aan komen tijdens de paar veldritten, die hij reed. Dat stelde al niks voor en was reeds voorspellend hoe het in de klassiekers zou toe gaan. De basis voor een klassieke renner als Boom wordt vooral in die periode gelegd. Niet alleen op technisch vlak moest hij het af leggen in de cross, maar veel meer nog op inhoud liet hij het af weten, dat was al veel zeggend. Als je dan ook nog een figuur als Zeeman in de ploegleiding hebt zitten, die totaal geen affiniteit met de wielersport heeft, werkt dit extra averechts om het mentaliteitsprobleem van Boom tijdig te signaleren en degelijk aan te pakken. Lijkt er in de voorbereiding gewoon onvoldoende aan gedaan te hebben om in uitstekende conditie op het juiste moment te staan, talent heeft hij in overvloed, maar hij mist al veel te lang de juiste mentaliteit om er mee om te gaan.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine