zondag 2 april 2017 om 19:24
LottoNL-Jumbo: “Geen verrassing dat we niet meespeelden”
LottoNL-Jumbo zit dit klassiekervoorjaar in het kamp waar de klappen vallen. De Nederlandse WorldTour-ploeg moet na prominente jaren nu genoegen nemen met een bijrol. “We hebben een mooie koers gezien met veel spanning en strijd, maar daar hebben wij niet aan kunnen deelnemen”, zegt ploegleider Jan Boven voor de camera van WielerFlits.
“Het is misschien niet een verrassing dat we niet meespelen. Je probeert met deze groep zo ver mogelijk te komen. Jos (van Emden, red.) valt op een vervelend moment en Lars (Boom, red.) valt op de Pottelberg. Het wordt dan niet makkelijk. Je bent dan eigenlijk helemaal uit koers en dan zit je niet bij de eerste dertig.”
De grote rondes dus. Ook mooi. Anders.
Ja ze presteerden hier niet goed. Ze zijn van volgas knechten voor Sep gegaan naar knechten voor boom van oorsprong. Nu boom niet presteerd dolen ze wat. maar Wynants levert zo vaak super werk als knecht, vanhoecke deed het niet slecht in eerdere races. Leezer is een prima piloot.
Voor mij was de prestatie niet ondermaats vandaag. De enige waar ik echt hoop op had was van emden. Die crasht, balen. Boom was al prut en gaf het zelf al aan, Gröndahl trekt deze lengte duidelijk nog niet, Martens lijkt weer de goede richting te hebben gevonden na een slecht jaar. Nee jongens iedereen er nu zo 1-2-3 uitgooien is paniek wanbeleid. Schaam je dat je zo mee gaat met 1 slechte dag. Op een gebied waar ze geen eens verwachtingen hadden. Boom is de enige die grondig moet verbeteren, de rest is of groeiende of zeker nuttig.
Tankink levert keer op keer top werk als knecht en anders redt hij ook nog wel eens halfbakken de meubelen als zijn kopmannen wederom het asfalt kussen.
Ook ik had meer van Lars verwacht, helaas....
Daar mag hij gezien zijn sportieve status op afgerekend worden. Niet op persoonlijk vlak want het is een prima kerel. TLJ heeft echter wel in hem geïnvesteerd om zich enigszins in de kijker te rijden in het voorjaar.
En ja heel goed dat ze meer inzetten op het klassement en sprint gedeelte.
De knechten zijn prima m aar gewoonweg niet gedaan genoeg, de ploegleiding heeft gefaald in de rvv, ze hadden zeker iemand mee moeten hebben in de ontsnapping en hebben te afwachtend gekoerst. Jammer jammer jammer.
Op naar de giro met krijswijk dan maar
Voor P-R hoop ik dat ze niermann in de ploegleiders wagen knallen en iig gaan aanvallen.
Volgens mij is dat anders wel veruit de voornaamste oorzaak. Ook voorgaande jaren was het buiten de kopman om niet zo dat we veel renners van TLJ in beeld zagen rijden (is tenslotte ook 1 van de redenen waarom Sep is vertrokken).
Het valt het niet heel erg op, maar de rest van ploeg heeft de zondagen hiervoor gewoon een redelijk niveau laten zien. Zo zaten er bij Milaan - San Remo 3 man in de eerste groep en bij Gent-Wevelgem waren dat er 2. Buiten Boom lijkt vanuit mijn oogpunt tot nu toe alleen Wynants echt ondermaats te presteren dit voorjaar.
En afgezien van de kopman wissel moet je natuurlijk ook niet vergeten dat Tjallingi, Teunissen en van Asbroeck niet meer voor TLJ rijden. Als je kijkt naar welke renners die plek dit jaar enigszins opvullen (van Emden, Jansen en van Hoecke) dan lever je ook daar een stukje ervaring en kwaliteit in wat betreft deze koersen.
Natuurlijk presteert Boom slecht, dat ga ik niet ontkennen. Hoe het komt, zullen we nooit precies weten. Hij traint vast verkeerd - of slecht - als je wilt. Is hij goed coachbaar? Ook zijn schijnbare(?) gelatenheid is altijd voelbaar voor de buis. Hij roept daarmee wat op bij mensen want dat is het bewijs voor een slechte motivatie of instelling... Er waren bij zijn aanstelling toch al grote twijfels of hij zijn prestaties uit het verleden kon herhalen? Wie gokt kan ook verliezen. Misschien is daar in zijn huidige contract al rekening mee gehouden? Ik blijf er nuchter onder merk ik. Ik weet zo veel niet.
Neem aan dat zijn wanprestaties contractuele consequenties zal hebben. Contract ontbinden vind ik erg rigoureus. Belonen conform prestatie lijkt me normaal. Als beide partijen er uit komen vind ik het prima. Mogelijk budget dat vrijkomt zeker niet investeren in een (extra) renner voor de klassiekers. Daar ligt het zwaartepunt van mijn vorige post: als je een (plausibele) strategie kiest is het verstandig om daar aan vast te houden. Ik kan ook genieten van Dylan van Baarle als hij voor Cannondale fietst! Wie weet gaat Lars ons volgend seizoen of misschien zelfs volgend weekend al verrassen ;-) De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Voor Lobato en die Italiaan zullen ze ook de hoofdprijs niet hebben betaald, de vraag is wat doe je met redelijke talenten als zij waren. Bijscholen, laten integreren(van twee kanten) en eenheid en gezelligheid kweken zoals bij QS.
Ga er maar vanuit dat de Lotto jongens geen van allen de moeite doen om Spaans of Italiaans te leren en echt van meer geld ga je niet harder fietsen, meestal minder.
Zag laatst fotootje van de bus van Jumbo, ieder was met zich zelf bezig, tekenend.
Jou commentaar klinkt ook een beetje alsof je ziet wat je wilt zien. Ik heb namelijk ook interviews gelezen van renners die aangenaam verrast waren over de professionaliteit bij TLJ, verder is volgens mij weinig te klagen over het presteren van Battaglin en zeker dat van Roglic. En over Lobato is het nog veel te vroeg om een oordeel te vellen.
Verder weten Battaglin, Roglic en Lobato toch gewoon op het moment dat ze de keuze maken voor TLJ dat ze tenminste Engels zullen moeten praten. En het zou mij verbazen als Boonen en Terpstra Spaans hebben geleerd om met Gaviria te kunnen praten.
Zou mij ook verbazen, om vrienden te hebben moet je er eerst een zijn.
Bij Roglic zet ik nog altijd ?'s. Van fliegefluiter naar beste tijdrijder.
Zat ooit toen ik nog maar een paar woordjes Frans zat tussen Frans gezelschap, mee lachen als een boer die kiespijn heeft en net doen of je het snapt, doodvermoeiend en een avond van niks.
Als ploegleider zou ik de mannen gewoon onderling Engels als voertaal opleggen, mes snijdt aan twee kanten en voor een beetje prof moet dat toch niet te moeilijk zijn, nieuwe wielrennen, ieder drie talig zoals Sagan.
Allemaal leuk en aardig Engels als voertaal, maar in de ploeg voor de klassiekers praat iedereen Nederlands. Wat betreft het voorjaar kan dat dan ook niet het probleem zijn lijkt mij.
En wat betreft je dopinginsinuaties richting Roglic, doping of geen doping je kan niet ontkennen dat hij redelijk goed geïntegreerd lijkt te zijn binnen de ploeg. Anders had hij ook niet zijn contract verlengt lijkt mij.
Er is gewoonweg 1 verkeerde keuze gemaakt en dat is om Boom terug naar de ploeg te halen. Boom is gewoon veel te wisselvallig en met een team met daarin verder onvoldoende kracht voor dit werk levert dat wat betreft de klassiekers nu een voorjaar op waarin je redelijk doelloos rond rijdt.
Je kan wel allemaal andere zaken erbij gaan halen, maar je kan toch niet serieus denken dat deze ploeg op dit moment (zonder een Boom in topvorm) in staat is veel meer te presteren dan ze dit voorjaar hebben gedaan.
Het woord team heeft een betekenis, waar die jongens van de klassiekerploeg zich eens in zouden moeten verdiepen, evenals de ploegleiding!
Het woord TEAM staat voor:
Together
Everybody
Achieves
More
Dus, laat ons niet meer in de steek en
rijden met die groene fietsen. Aanvallen tot je erbij neervalt, maar laat in vredesnaam zien dat je onderdeel bent van het peloton, dat je onderdeel bent van een TEAM!