LottoNL-Jumbo gaat met Gesink en Kelderman voor klassement in Zwitserland
Foto: Sirotti
donderdag 9 juni 2016 om 12:27

LottoNL-Jumbo gaat met Gesink en Kelderman voor klassement in Zwitserland

LottoNL-Jumbo begint aan de Ronde van Zwitserland met als doel een goede klassering in het eindklassement. Robert Gesink en Wilco Kelderman zijn aangewezen als kopman. “We gaan naar de Ronde van Zwitserland met een duidelijk doel. Een goed klassement met onze twee kopmannen,” vertelt ploegleider Jan Boven.

De andere zes renners rijden in dienst van Gesink en Kelderman. De ploeg gaat in principe niet op jacht naar dagsucces. “Het parcours leent zich er niet voor, de Ronde van Zwitserland is altijd zwaar maar dit jaar hebben ze de etappes nog zwaarder gemaakt. De enige renners die voor dagsucces zouden kunnen gaan zijn onze kopmannen, en of dat gebeurt beslissen we ’s ochtends in de bus. Met het oog op de Tour is een goed klassement rijden het belangrijkste doel”, aldus Boven.

De twee kopmannen komen net terug van een hoogtestage in Tenerife. Kelderman zet in op top tien. “Mijn doel is om een hoog niveau te halen en daardoor een goed klassement te rijden, wat voor uitslag dat is lastig te zeggen, al zou een top tien notering daar zeker bij moeten horen.” Gesink ziet het als een belangrijke laatste test richting de Tour. “Zwitserland is een mooie koers om de puntjes op de i te zetten en mee te pakken wat er te pakken valt. We gaan in Zwitserland de eerste paar dagen goed in het koersritme moeten komen en dan hopelijk met goede benen aan de laatste lastige dagen beginnen.”

De Ronde van Zwitserland begint zaterdag 11 juni en eindigt op zondag 19 juni.

Selectie LottoNL-Jumbo voor Ronde van Zwitserland
flag-nl Koen Bouwman
flag-nl Twan Castelijns
flag-nl Robert Gesink
flag-nl Wilco Kelderman
flag-nl Bert Jan Lindeman
flag-de Paul Martens
flag-nl Bram Tankink
flag-be Tom Van Asbroeck

RIDE Magazine
56 Reacties
09-06-2016 14:06
Bijzonder, op de wiki van Kelderman staat dat hij de Ronde van Zwitserland in 2015 reed, terwijl dat toch echt de Dauphine was.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wilco_Kelderman
09-06-2016 14:07
@robotour - Dat is het nu juist het probleem. Wanneer ze hier top zijn is het moeilijk ook goed te zijn in de derde week van de Tour en die is voor TLJ wel wat belangrijker. Daarnaast heb je mannen als Izzaguire en Costa die hier wel vol voor de overwinning kunnen (en willen) gaan en iemand als Thomas (en wellicht zelfs TJvG) die een beter basisniveau heeft dan Kelderman en Gesink.
Het hangt er dus maar vanaf hoe je er als renner inklapt. Als dit nu het hoofddoel was voor beiden, dan had podium inderdaad binnen de verwachtingen gelegen. Nu lijkt mij een plaats in de top 10 met ruimte voor verbetering prima.
09-06-2016 14:10
@sebas Ik geloof ook zeker dat Gesink en Kelderman er alles aan zullen doen top 5 te rijden. Mijn punt was: wat ze vooraf ook zeggen, ter discussie gesteld wordt het altijd.
09-06-2016 14:17
Ik verheug me er vooral op om te zien hoe jonge Nederlandse klimmers als Bouwman, Tolhoek en Oomen het doen deze ronde.
09-06-2016 14:19
@LaurentJalabert. Het lijkt mij toch dat je als sportman je wilt testen en als het kan wilt winnen. Dus als ze kort in het klassement staan in de Ronde van Zwitserland dan laat je het toch niet zomaar lopen met de gedachte ojee ik moet goed zijn in de derde week van de Tour. Misschien komt er wel geen derde week in Tour en dan heb je dus een mogelijke overwinning in Zwitserland laten lopen. Daarbij komt ook nog dat het deelnemersveld voor de Tour in de breedte zo sterk is dat het zowiezo maar de vraag is of een top-tien haalbaar is.
09-06-2016 14:20
Van mij mag Gesink in de Tour best een inzinking krijgen.. als hij hier wint.. :)
09-06-2016 14:25
Ik snap je punt en daar heb je gelijk in, maar als ze top 5 / top 3 ambieerden, hadden ze volgens MIJ minder kritiek gehad. Simpelweg omdat het in deze TDS binnen de mogelijkheden ligt.
09-06-2016 14:32
[quote]Dus als ze kort in het klassement staan in de Ronde van Zwitserland dan laat je het toch niet zomaar lopen[/quote]
Dat wordt volgens mij toch ook niet bedoeld? Het punt is dat degene die echt naar de Tour de France werken om daar top te zijn, hier moeilijk voor de overwinning mee kunnen doen. Ze zullen het uiteraard wel willen (zie: 'pakken wat er te pakken valt'). Kunnen is echter iets anders en daarvoor zouden dit soort jongens echt naar deze koers moeten pieken.
09-06-2016 14:40
@vlek Als Gesink en/of Kelderman hier in Zwitserland niet mee kunnen doen, dan heb ik er een heel hard hoofd in dat ze er in de Tour wel zullen staan, zeker ook met het matige voorseizoen wat ze alle twee hebben afgewerkt.
09-06-2016 14:45
Ik verwacht ze hier niet voor de eindoverwinning. Mochten ze echter wel de benen hebben om mee te doen, dan gaan ze dat echter echt niet laten liggen. Niemand die dat voor ogen heeft..
09-06-2016 14:47
@robotour - Kijk even naar de resultaten van Gesink vorig jaar in Zwitserland. In de Tour was hij toch wel aardig, in Zwitserland was het om te janken... Nogmaals vorm in Dauphine en Zwitserland zegt niet zoveel over de vorm in de Tour. Alleen de echte toppers zijn altijd goed (en dat zijn alleen Froome, Quintana en Contador).
09-06-2016 15:33
In Zwitserland was Gesink niet goed vorig jaar, maar nog wel 9e. Ik ben het er wel mee eens dat het zorgwekkend zou zijn als hij hier geen top 10 weet te halen, al hoeft het dan nog steeds niet per sé te zijn dat hij niet goed is in de Tour.
09-06-2016 16:20
Met dit deelnemersveld zouden Kelderman en Gesink wel wat kunnen doen
09-06-2016 16:21
Is het niet beter dat Gesink en Kelderman zich voor de tour sparen en dat ze Tankink voor het klassement in Zwitserland laten gaan?
09-06-2016 16:31
Dumoulin werd derde vorig jaar.
Gesink en Kelderman moeten dat toch ook kunnen in dit deelnemersveld.
09-06-2016 16:34
Gesink gaat de Tour winnen om zich alsnog voor rio te plaatsen.
09-06-2016 16:38
Ik hoop al jaren dat TLJ eens een kopman aanwijst om te pieken naar een paar WT rondes van 1 week. Dan had je tot dit jaar nog altijd 2 kopmannen overgehad voor de grote rondes, en de 3e kan dan knechten gedurende 1-2 van die rondes. Giro, vuelta en Tour zijn mooi, maar winnen is ook leuk en dan staan tirreno, catalunya, romandie, zwitserland of Dauphine toch ook mooi op je CV. Maarja we zullen zien. top 10 is wel een beetje een must met dit deelnemersveld.
09-06-2016 16:45
Beide rijden waarschijnlijk geen NK, dus ze kunnen hier voluit gaan en dan recupereren richting Tourstart. Lijkt mij dat ze nog even moeten herstellen van de hoogtestage op Tenerife, maar de zwaarste ritten liggen in het slotweekeinde dus dat moet goed kunnen komen. Beide kunnen ver komen in Zwitserland. Zou wederom mooie opsteker zijn.
09-06-2016 18:20
Ik snap helemaal niks van deze voorbereiding. Uit het verleden blijkt dat renners die hier goed zijn geen klassement in de Tour kunnen rijden en Jumbo stuurt ze allebei hier naartoe. Gesink en Kelderman gaan zichzelf ff lekker uit elkaar trekken in denk ik de zwaarste 1-weeks koers die ik ooit gezien heb terwijl Froomey, Contador en de rest zondag al klaar zijn en een week extra rust hebben in aanloop naar de Tour. Man man man....
09-06-2016 20:38
Ik kijk niet vreemd op als Oomen de beste Nederlander gaat worden hier
09-06-2016 20:47
[quote]Ik snap helemaal niks van deze voorbereiding. Uit het verleden blijkt dat renners die hier goed zijn geen klassement in de Tour kunnen rijden[/quote]
Uit het verleden blijkt volgens mij dat Nederlanders die hier redelijk tot goed zijn de meerderheid van de recente goede Nederlandse klassementen in de Tour de France op hun naam hebben staan. Ik meen dat dit gegeven niet helemaal in overeenstemming is met de stelregel die jij uit het verleden destilleert.
09-06-2016 20:50
Begrijp niks van die zg inzinking id derde week, 1e week relatief vlak, 2e week paar piereneeen ritten, weer vlak en nog 3 alpenritten. En geldt die inzinking alleen voor de top 5 en daar buiten net niet?
09-06-2016 21:13
@Vlek Mollema een paar jaar terug en vorig jaar Gesink deden het na Zwitserland gereden te hebben idd niet slecht. Dat neemt echter niet weg dat het een mindere voorbereiding is op de Tour dan de Dauphiné, hoelang is het geleden dat iemand Zwitserland won en vervolgens de Tour? De laatste jaren rijden die gasten rijden allemaal de Dauphiné, die week extra rust is cruciaal en daarnaast is het parcours in Zwitserland dit jaar schofterig moeilijk. Vorig jaar had je alleen de Rettenbach, nu heb je 4 aankomsten met een mega berg in de finale.
09-06-2016 21:19
[quote]Dat neemt echter niet weg dat het een mindere voorbereiding is op de Tour dan de Dauphiné[/quote]
Ik denk dat er genoeg mogelijkheden zijn om je tot in de puntjes voorbereid aan de Tour de France te beginnen. Quintana neemt bijvoorbeeld helemaal een alternatieve route. Ik neem aan dat iedereen de Dauphine zou rijden wanneer deze koers een mindere voorbereiding zou zijn. Wat zou een TJVG hier bijvoorbeeld komen doen? Of de meesterknecht van Froome, met zijn stiekeme eigen ambities voor een podium?

[quote]hoelang is het geleden dat iemand Zwitserland won en vervolgens de Tour?[/quote]
Die is een verplaatsing van de doelpalen: je stelling was dat renners die hier goed zijn geen klassement in de Tour kunnen rijden.
09-06-2016 21:29
Degene die de Tour wint, wint natuurlijk ook in Zwitserland, andersom wordt iets moeilijker logischerwijs. En denk je nu echt dat froome en contador drie weken op de bank gaan liggen?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine