Lotto Soudal doet aangifte na aanrijding Broeckx
Lotto Soudal heeft aangifte gedaan naar aanleiding van de val van Stig Broeckx. Dat vertelt teammanager Marc Sergeant aan Het Nieuwsblad. Broeckx kwam gisteren tijdens Kuurne-Brussel-Kuurne op 34 kilometer van de finish zwaar ten val nadat hij was aangereden door een motor van de organisatie.
“Ik vind dit een flagrante fout”, aldus Sergeant. “De politie stelde zelf voor om aangifte te doen van een aanrijding met vluchtmisdrijf. Dat is ondertussen gebeurd, we beraden ons over verdere stappen.”Broeckx brak bij de val zijn sleutelbeen, scheurde zijn rib en kneusde zijn hand. Het is nog onduidelijk hoe lang hij buiten strijd zal zijn, al twittert de renner zelf dat hij in ieder geval de klassiekers mist. “Onvoorstelbaar dat wij op die manier een renner moeten verliezen. Stig was de voorbije wedstrijden bijzonder sterk”, zegt Sergeant. “Die motor rijdt veel te snel en te dicht. Door zo’n onverantwoord gedrag kan je iemands carrière breken.”
De organisatie heeft inmiddels zijn via een persbericht laten weten het incident te betreuren en heeft zijn excuses aangeboden aan de renner en de ploeg.
Update 15.30 uur
Tuchtcommissie KBWB ondervraagt motorrijder
Ook de KBWB is geschrokken van het incident. In een persbericht meldt de Belgische bond dat de motorrijder die de aanrijding heeft veroorzaakt zo snel mogelijk door de tuchtcommissie zal worden ondervraagd. “In afwachting wenst de KBWB er nogmaals de klemtoon op te leggen dat de veiligheid van renners, volgers en toeschouwers voor haar een absolute prioriteit is.” Donderdag was er in aanloop naar het Belgische openingsweekend nog een bijeenkomst in de bondsgebouwen om bij alle motorrijders de kennis van de reglementen op te frissen.
Back home after surgery. Verdict: Broken collarbone, bruised hand &ribfracture. More painful: No classics. Thanks for all the messages! #KBK
— Stig Broeckx (@StigBroeckx) February 29, 2016
Je kunt natuurlijk niet alles vastleggen. Wat mij wel wenselijk lijkt is het volgende: constructief overleg tussen vertegenwoordigers van het profpeloton en mensen die motards instrueren/opleiden. Samen bespreken wat van beide kanten gewenst en mogelijk is in verschillende situaties. Je kunt alleen samen tot de grootst mogelijke veiligheid komen.
Wel is er dan risico dat het in grotere koersen vrij goed gaat en in kleinere koersen niet hetzelfde niveau wordt gehaald.
ogenblikkelijk uit zijn ambt worden gezet egaal wie fout was
aan het ongeluk.
Of het nu een koers is of niet, ik verbaas me er gewoon over dat een arts niet afstapt
Natuurlijk hoop ik dat Broeckx spoedig herstelt en ik heb het beste met hem voor, maar om nou meteen naar die motard te wijzen vind ik te ver gaan. Broeckx had ook even om zich heen kunnen kijken.
Ben je nu echt van mening dat wielrenners IN de koers moeten gaan uitkijken voor motards? Ik vind het de omgekeerde wereld. Ja, wielrenners in koers zijn heilig en de motards zouden de veiligheid moeten waarborgen! Buiten de koers is het een heel ander verhaal, maar Stig Broeckx is gisteren gewoon van z'n fiets geblazen.
Maar een fietser die ineens zonder enig aangeven of uitkijken compleet uitwijkt? Volgens mij is het niet de motorijder die de schuld krijgt. Hij is dan wel een sterkere weggebruiker maar je kan als bestuurder echt niet alles voorspellen wat fietsers zullen doen. Fietsers denken vaak net omdat ze zwakke weggebruiker zijn dat ze alles mogen, maar een geval als dit zou onvoorzichtig rijden zijn en de schuld zou wel eens bij de fietser kunnen liggen vanwege een onveroorloofd en onverwacht manoeuvre. Auto en moto bestuurders zijn NIET altijd fout bij een aanrijding.
Maar dit is een wielerwedstrijd. Daar zouden dus andere regels moeten gelden, daar kan je toch gewoon niet de gewone wetgeving volgen. Dat kan men best eens ergens gaan herbekijken want dat is onzin. Overigens vind ik wel dezelfde logica gelden als hiervoor, Broeckx maakt wel een heel grote onverwachte uitwijking terwijl hij ook minder ver naar rechts had kunnen uitwijken. Zo'n manoeuvres heb ik Henderson dat in volle sprint ook wel vaker zien doen, best gevaarlijk hoor... En vluchtmisdrijf? Tja, die moest inderdaad bij de kopgroep zijn: voor je het weet had de koers stilgelegd moeten worden omdat er geen dokter was vooraan. Ook hier weer: koers is een andere situatie dan normaal weggebruik.
Klopt, als ik het goed herinner is een auto/motor voor minimaal 50% en maximaal 100% aansprakelijk voor de schade in een normale verkeerssituatie (in Nederland). 50% aansprakelijk bij geen enkele schuld aan het ongeval en 100% bij het volledig schuldig zijn aan een ongeval.
TomVD heeft al een uitstekende reactie gegeven waarom de normale wegcode NIET van toepassing is. Daar is verder niets meer aan toe te voegen.
Dit was gewoon een dom ongeluk waar beide partijen even verwijtbaar als onschuldig zijn en dat 100% koersgerelateerd is, Lotto laat zich echt van de slechtste kant zien door hier een drama van te maken inclusief het aansmeren van een misdrijf dat er helemaal niet is. EDIT : Oh, de politie kwam er zelf mee ? Vast na het raadplegen van de idiote regelgeving, zoals gezegd, wat een farce.
Jullie mogen het misschien gek vinden, maar een wielerkoers vindt plaats op de openbare weg en het is dus maar logisch dat minstens de algemene principes van de wegcode van toepassing zijn, zeker indien er zich een ongeval of incident voordoet.
Bepaalde regels (rood licht, snelheidsbeperkingen,...) worden opgeheven doordat de koers begeleid wordt door de politie, doch dit wil niet zeggen dat de andere regels uit de wegcode niet van toepassing zouden zijn.
Volgens mijn bescheiden mening is er bij de aanrijding sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid. Stig wijkt zeer bruusk en zeer ver uit, en de motorrijder reed te snel/dicht/onvoorzichtig het peloton voorbij.
Wat het vluchtmisdrijf betreft, dit staat juridisch gezien buiten kijf. De wegcode is hierin zeer duidelijk. Indien men bij een aanrijding betrokken is, dient men te stoppen zodat de nodige vaststellingen kunnen worden gedaan.
Bovendien is er hier mogelijks ook nog sprake van schuldig verzuim (niet helpen van een persoon in nood). Dit dient echter in elk geval concreet te worden bekeken. Hier zou je kunnen argumenteren dat men er mocht van uitgaan dat er sowieso snelle en deskundige hulp zou geboden worden aan het slachtoffer.
Verder stel ik mij ook vragen bij de ethiek van de dokter in kwestie, maar dat is dan weer een andere discussie...
@orakel : niet correct, de wegcode is WEL van toepassing
@RV : de politie had hier eigenlijk zelf pv moeten opstellen, betreft geen klachtmisdrijf en het ongeval staat op beeld...
Voor iedereen : wat indien mocht blijken dat de motorrijder gedronken had (kon nu niet worden vastgesteld gelet hij niet gestopt is), zou dat iets veranderen?
Ik vind het wel een interessante discussie mbt de dokter. Hij heeft een eed afgelegd. Hij zat natuurlijk niet zelf achter het stuur, maar toch
Wegcode in een wielerwedstrijd is gewoonweg onmogelijk.
toebrengt je het slachtoffer bijstand moet verlenen.
Dat dit niet is gebeurd , is dus een vluchtmisdrijf en hier had
de organisatie direct de politie die in de course aanwezig was
attent op moeten maken.
Er is daarna slecht opgelet want er reed een motorvoertuig
rond in de wedstrijd zonder linker achteruitkijk spiegel .
Die motards zijn voor de koers net zo belangrijk als de renners. Als een renner dus zo gaat uitwijken uit een peloton, moet hij zeker rekening houden met de motoren er om heen. Ik kan er nog steeds niet bij dat Broeckx zo belachelijk ver uit wijkt en zo tegen een motor aan rijdt.
Die motard heeft zich er trouwens waarschijnlijk netjes van vergewist dat er medische hulp was, van achteruit zoals het hoort. Dan is er dus geen sprake van doorrijden na een ongeluk. Als jij een ongeluk hebt gehad en de ambulance is er, mag je ook weg.
Oh, gaat het daarom ?
Ik voorspel je dat de eindsom gaat zijn dat de motor er goed aan deed door te rijden ihkv de veiligheid en terecht op de achteropkomende medische bijstand mocht rekenen. Als het al verder gaat, ik denk dat ze er in een gesprek ook wel uitkomen.
@ Hakkie > Ik begrijp Broeckx' 'zwiep' wel want hij ging als een gek tekeer en gaf leeg af op een windstuk, het is gewoon jammer dat op hetzelfde moment die motor accelereerde , ongelukkig allemaal.
Volgers die dronken rijden geen probleem? Ploegleiders met ongekeurde en onverzekerde ploegwagens geen probleem? aan 180 km/u het peloton voorbijscheuren geen probleem? En kan zo nog wel effe doorgaan....
Het is misschien een manke vergelijking, maar een tackle of vuistslag tijdens een voetbalwedstrijd kan ook strafrechtelijk vervolgd worden...
Is gwn absurd, als dit werkelijk is hoe het beschreven staat dan kijk ik er naar uit dat de politie in de toekomst van elke valpartij in de koers veroorzaakt door een andere renner een PV gaat opmaken voor vluchtmisdrijf als ze niet meteen de papieren staan in te vullen. Zelfs een renner die op een paaltje zou rijden zou bij wet verplicht zijn om te blijven staan en de politiediensten eerst de schade aan het paaltje te laten vaststellen alvorens zelf verder te rijden.
Over dat schuldig verzuim... Dan kan je een heel peloton aansprakelijk stellen, elke persoon arts of geen arts is namelijk verplicht om hulp te geven voor mensen in nood dus in theorie hoort elke renner bij hem te stoppen en kunnen ze in theorie ook geverbaliseerd worden.
Daarnaast als de gewone wegcode van toepassing is reed de motard gwn op het rechter-rijvak. In theorie was Stig Broeckx en de rest van het peloton aan het spookrijden of bezig aan een inhaalmanoeuvre. Bij het invoegen op het rechterrijvak dient hij zich ervan te gewissen dat er een vrije doorgang is en dient een richtingaanwijzer (of arm) te gebruiken om dit duidelijk te maken aan de rest van het verkeer. Als Stig van het linker naar het rechtervak gaat is hij diegene die het manoeuvre doet, de motard rijdt gwn waar hij volgens de wegcode hoort te rijden. Broeckx bijgevolg dus altijd in fout.
Maar het lijkt me duidelijk dat de gewone verkeersregels echt niet van toepassing zijn op een wielerwedstrijd. Als dit wel zo is moeten we gwn stoppen met wedstrijden organiseren in België want dit kan je niet waarmaken. Elke gevallen renner zou dan per direct uit koers moeten verdwijnen samen met al diegenen achter hem aangezien zij hulp moeten bieden.
Ja, ik hoor al dat je nog even door kan gaan met irrelevante voorbeelden erbij betrekken.
Eerder is al gezegd dat de Fransen een apart protocol hanteren tijdens de koers, dat lijkt me prima. Een standaard procedure waarbij een motard standaard doorrijdt en de achtervolgende dokter de ongelukkig omvergekegelde oppikt lijkt me veiliger dan terugrijden.
@ TvD > :) voor je mooie voorbeelden die haarfijn aanduiden dat wegcode niet in koers thuishoort.
Zo irrelevant zijn mijn voorbeelden niet, meen ik maar soit...
Ik zeg niet dat een apart protocol geen goed idee zou zijn (in de praktijk werken politie en koersorganisatoren zeer goed samen dus dit is zeker mogelijk), maar dit kan ook niet alle situaties oplossen.
En jij mag 3x raden welke regels van toepassing zijn indien er in het protocol niets is bepaald over een bepaalde situatie of er onduidelijkheden zijn ;)
Edit : Door het rood licht rijden, snelheidslimieten overschrijden en andere in mijn ogen irrelevante voorbeelden van TdV worden gedekt doordat de koers begeleid wordt door de politie ("bevelen" uitgaande van de politie hebben voorrang op eender welke verkeerslicht/bord)