Lotto-ploeg past ook in 2025 voor Giro d’Italia
Stéphane Heulot (l) met Arnaud De Lie - foto: Cor Vos
zondag 15 december 2024 om 18:41

Lotto-ploeg past ook in 2025 voor Giro d’Italia

Lotto Dstny zal ook in 2025 niet aan de start verschijnen van de Giro d’Italia. De Belgische formatie, die deze winter Dstny kwijtraakt als sponsor, past net als de voorbije twee seizoenen voor de Italiaanse ronde. Dat heeft teammanager Stéphane Heulot bevestigd in gesprek met CyclismActu.

Alle WorldTour-teams zijn verplicht om deel te nemen aan de Giro d’Italia, Tour de France en Vuelta a España, maar dit is niet het geval voor ProTeams als Lotto. De formatie maakt nu voor de derde opeenvolgende keer gebruik van deze optie en zal dus niet te zien zijn in de Giro van 2025.

Programma aanpassen aan selectie
“Het is een voordeel dat we als ProTeam nog steeds zelf onze kalender kunnen bepalen”, aldus Heulot. “Het idee is om het programma aan te passen aan onze selectie. We zullen volgend jaar met 25 renners zijn, terwijl we afgelopen seizoen met 29 renners waren. Ook komen vier renners over vanuit de opleidingsploeg.”

“Het spreekt voor zich dat onze kalender wat kleiner wordt en aangepast aan onze capaciteiten. We zullen daarom ook opnieuw de Giro d’Italia overslaan, ook al wilde ik aan het begin van afgelopen jaar graag de terugkeer naar de WorldTour alvast inzetten door de drie grote rondes te doen.”

RIDE Magazine
11 Reacties
15-12-2024 21:59
Goed besluit! In meerdere opzichten ook: Lotto heeft gewoon geen selectie voor 3 grote ronden. Sterker nog, zelfs 2 is al wat enthousiast wellicht? En dan moet je ook niet bang zijn om de uitnodiging af te slaan. De organisatie zal er ook blij mee zijn, die kunnen nu immers een extra wildcard weggeven.

Eigenlijk zou die verplichting voor WT ploegen alle grote rondes te rijden er ook af moeten: wat schiet je er mee op als een ploeg als Arkea met de 3e en 4e keus aan komt zetten en daardoor gemotiveerde ploegen thuis moeten blijven? Maak er startrecht van.
    16-12-2024 07:59
    Dan hoort zo'n ploeg misschien niet thuis in de World Tour.
    16-12-2024 08:44
    Zit wat in.. in veel WT koersen volstaat een korte blik op de diverse deelnemerslijsten dat het voor een aantal ploegen een moetertje is…
    16-12-2024 11:18
    Sowieso lijken me 3 grote rondes als ‘recht’ wel voldoende voor de pakweg top 12 of 14 teams. De anderen hebben dan ‘recht’ op 2 (in praktijk dus Tour en een ander). Dat geeft meer flexibiliteit voor Giro en Vuelta en minder kans op c-ploegen aldaar.
15-12-2024 19:30
Aangezien corratec niet aan de voorwaarden voldoet voor een wildcard, zal het net als vorig jaar bardiana, polti en tudor zijn die de wildcards ontvangen. Tenzij q36.5 hier een stokje voor kan steken
16-12-2024 09:31
Dit is hoe het tegenwoordig werkt. Ze willen weer tot de worldtour behoren (en dus alles moeten rijden) om dat te behalen moeten er koersen worden geskipt. Belachelijk systeem in mijn ogen.
16-12-2024 10:57
Vorig seizoen een jammere zaak, toen hadden ze eigenlijk wel de mogelijkheden om een goeie selectie aan te duiden voor de Giro. Nu niet meer dan logisch, er is veel ervaring en kwaliteit weg en er is eigenlijk nauwelijks wat in de plaats gehaald. De Schuyteneer, Craps en anderen kan je niet in de Giro gaan opstellen. Dat is zinloos.
16-12-2024 10:41
Gewoon even onderhandelen met de RCS (RSC?) en zo'n andere ploeg en ze houden er ws nog geld aan over ook.
16-12-2024 12:57
Zou het graag anders zien. Bijvoorbeeld alleen de top 12 verplicht starten en dan de keuze laten. Dus nummer 13 wil niet, dan mag nummer 23 kiezen wel of niet en zo door. Maar dan ook voor elke race. Kan me voorstellen dat Astana bv Roubaix niet wil doen maar een Bingoal of zoiets wel wil en mss wel beter voor de dag komt
    16-12-2024 13:28
    Tuurlijk is dat de beste oplossing, en voor sommige koersen is zelfs een top 9 of 6 wel genoeg. Meer maatwerk: leukere koersen met het juiste peloton er voor.
    16-12-2024 16:08
    Logisch, makkelijk te organiseren, gemotiveerde deelnemers, gelukkige organisatoren en dus geen optie voor Circus UCI…

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine