‘Lotto en Intermarché-Wanty werken aan fusie’
foto: Cor Vos
donderdag 17 juli 2025 om 14:27

‘Lotto en Intermarché-Wanty werken aan fusie’

Lotto en Intermarché-Wanty voeren verregaande gesprekken over een fusie. Dat meldt Sporza. Er zou al een intentieverklaring op tafel liggen en ook zouden de contouren van een samenwerking al uitgetekend zijn.

Het is al langer bekend dat Lotto op zoek is naar nieuwe geldschieters en Intermarché-Wanty zit in een vergelijkbare situatie. Daarom willen beide partijen de krachten nu bundelen. Lotto is momenteel een ProTeam, maar staat op de drempel van een terugkeer naar de WorldTour. Intermarché-Wanty is jaren een gevestigde naam op het hoogste niveau.

Volgens José De Cauwer is dit geen gerucht, maar een weloverwogen strategie. “Het is de bedoeling dat beide ploegen samengaan”, zei de Sporza-commentator donderdag tijdens de uitzending van de Tour de France. “Er moet nog heel veel uitgeklaard worden. Denk aan de fietsenmerken, de service course, … Maar beide ploegen zitten met financiële zorgen en hebben geld nodig om WorldTour-waardig en leefbaar te zijn. Ze hebben elkaar gevonden en zullen dit nu verder uitspitten.”

RIDE Magazine
15 Reacties
17-07-2025 14:31
Niet onlogisch, nostalgie alleen is ook onvoldoende om lotto zo te laten verder doen, maar ik hoop dan alleen maar dat de overheidsinbreng vanuit het Lotto-verhaal zich op de vlakte houdt en dat de expertise van Intermarché (die met heel weinig geld best wel een leuk verhaal brengen) de leiding mag nemen. Onder Visbeek zouden De Lie en Van Eetvelt wel eens meer en beter kunnen openbloeien.
    17-07-2025 14:49
    De Lie en Bini samen lijkt me lastig te managen qua doelen. De Lie heeft ook nog maar 1 jaar contract over bij Lotto, dus de kans dat hij dan naar een andere ploeg vertrekt lijkt me wel groot.
    17-07-2025 15:03
    Dan kan de De Lie naar SQS als klassieke renner en dan kan Evenepoel naar Bora of Ineos :-p
    17-07-2025 18:38
    Denk dat je Visbeek zwaar overschat…
17-07-2025 15:06
Fusieflits is terug?!?
    17-07-2025 15:30
    Als je wat te zeggen hebt, zeg het dan. WF is geen cryptogrammenboekje.
    17-07-2025 22:31
    'Fusieflits' klinkt toch vrij duidelijk? Anderhalf jaar geleden was er een mitrailleurvuur aan artikelen over de Jumbo-Soudal-fusie.
17-07-2025 14:38
Als dit gebeurt blijven er nog maar twee kleine eendjes over in de WT, EF en Cofidis!
    17-07-2025 15:13
    Weet niet of hier twee kleine eendjes, een grote eend maakt of een middelgrote eend. :)
17-07-2025 15:14
zegt wel iets over de huidige samenstelling van de teams dat ze samen nog steeds geen heel erg imponerend team zouden hebben, hebben allebei een bijzonder matig seizoen

als je ze samenvoegt en al hun beste renners blijven, zouden ze nog steeds "maar" 14e staan in de wt-ranking van 2025
17-07-2025 15:46
Eens goed aan het brainstormen gegaan met AI, en vastgesteld dat zelfs met beide ploegen het lastig zal zijn om 23 volwaardige WT renners op te stellen. Er zijn er wel wat einde contract, maar nog meer waarvan de WT-waarde wel dubieus is, zowel op korte termijn als lange termijn. Het zou me dan zelfs niet eens verbazen mochten ze nog een tweetal volwaardige renners trachten aan te werven.
    17-07-2025 17:23
    Ligt er natuurlijk aan waar je je lat legt qua WT renners.
    Als je het afzet tegen wat er bij UAE, Trek of Visma rondrijdt wordt het een lastig verhaal natuurlijk, maar ik vergelijk liever met wat er bij een Q36.5, Tudor of Uno-X rondrijdt, dat ook tegen die WT aanschuurt, of een Cofidis, PicNic, Arkéa,... dat er dreigt uit te donderen.
    Met Girmay, De Lie, Van Eetvelt, Berckmoes, Rota, Thijssen, Zimmermann, ... heb je toch al leuke basis, en vanuit hun opleidingsteams heb je met Widar, Donie, Gualdi, Orn-Kristoff, ... ook wel enkele stevige talenten om de sprong te maken.
    Tenzij er volk bijkomt zal het nog altijd 1 van de zwakkere broertjes zijn in de WT, maar die moeten er ook zijn (of misschien net niet, en moet de WT kleiner, want er rijden wel meer teams rond die geen kern hebben om bv 3 grote rondes per jaar te rijden).
17-07-2025 18:24
Ik denk dat het allemaal veel te duur wordt zo’n ploeg runnen. Op termijn zullen er nog wel meer ploegen af gaan haken.
17-07-2025 20:07
Fusies gaan áltijd ten koste van banen, vooral bij de staff… maar een ploeg die verdwijnt is een nog slechtere optie, dus ja, waarom niet ?
    17-07-2025 22:35
    Ik denk dat beide ploegen in 2026 (i.t.t. Arkea bijvoorbeeld) nog wel zouden kunnen draaien met de budgetten die nu vastliggen, maar dan zijn het wel de 2 zwakste broeders van de WT.
    Maar op langere termijn? Je zou nu in het geheim kunnen werken aan een fusie over een jaar, zodat je niet met een rennersoverschot zit, maar dat heeft weer allerlei andere nadelen.
    Dus dit lijkt me voor nu toch de beste keuze.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine