‘Lotto Dstny past ook in 2024 voor Giro d’Italia’
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 20 december 2023 om 08:27

‘Lotto Dstny past ook in 2024 voor Giro d’Italia’

Lotto Dstny zal ook in 2024 niet aan de start verschijnen van de Giro d’Italia, zo meldt Het Nieuwsblad. De Belgische formatie heeft als ProTeam de vrijheid om al dan niet deel te nemen aan WorldTour-wedstrijden en past opnieuw voor de Italiaanse ronde.

Lotto Dstny bleef vorig jaar ook al thuis voor de Giro d’Italia, aangezien de selectie destijds te krap was om deel te nemen aan alle drie de grote rondes. Bovendien was de ploeg erop gebrand om in andere, wat kleinere wedstrijden zoveel mogelijk UCI-punten te sprokkelen. En met succes: renners als Arnaud De Lie, Milan Menten en Florian Vermeersch scoorden er in de weken voor, tijdens en na de Giro lustig op los.

Andere aanpak
Alle WorldTour-teams zijn verplicht om deel te nemen aan de Giro d’Italia, Tour de France en Vuelta a España, maar dit is niet het geval voor ProTeams als Lotto Dstny. De formatie maakt nu voor de tweede opeenvolgende keer gebruik van deze optie en zal dus niet te zien zijn in de Giro van 2024.

Het team zet volgens Het Nieuwsblad volop in op de voorjaarsklassiekers en mikt tijdens de Ronde van Italië op andere eendagswedstrijden. In 2025 zou de formatie wel opnieuw naar de Giro trekken.

RIDE Magazine
16 Reacties
20-12-2023 10:25
Uiteindelijk denk ik dat de Giro organisatie dit wel apprecieert.
In plaats van een C-ploeg van Lotto kunnen ze nu een extra wildcard uitdelen.
    20-12-2023 10:33
    In theorie kan dat ook aan TDT Unibet!
    20-12-2023 10:41
    En in de praktijk naar Tudor ;)
    20-12-2023 11:01
    waarom aan Tudor? startlijst zal niet anders zijn dan dit jaar veronderstel ik, dus 18 WT ploegen + Israel PT, Corratec, Polti Kometa en Bardiani
    20-12-2023 11:38
    Er zijn een paar redenen.

    Eerst en vooral is Tudor sponsor van de Giro en heeft dus al een stapje voor. Verder hebben zij onder andere Dainese, Trentin, Storer, Mayrhofer en Brenner aangetrokken.
    Wees maar zeker dat de transfers van Dainese en Trentin hier pro-actief mee te maken hebben.

    Corratec is gewoon veel te zwak. Dat is vorig jaar gebleken.
    Terwijl Tudor op weg is naar WT.
20-12-2023 11:09
Ik vind dit tegelijk snugger van Lotto en een meerwaarde voor de wielersport. Knal er liever een hyperactief 8tal tot-op-het-bot-gemotiveerde Italianen in dan een halfgare Lottoselectie.
20-12-2023 10:43
De Gendt vroeg voor zijn contractverlenging om afscheid te mogen nemen in de Giro, met die rit over de Stelvio en dan gaat de ploeg niet eens de Giro rijden?
Ze hebben komend seizoen een selectie van 29 renners en voldoende klimmers: Van Gils, Vaneetvelt, Vanhoucke, Vandenabeele, Sepulveda, Moniquet,... Deze komen tekort op Tour-niveau, maar kunnen in de Giro wel iets laten zien.
    20-12-2023 11:36
    Er zal echt wel een gedachte achter zitten! Liever de Giro overslaan en een gemotiveerde ploeg laten deelnemen dan een C-ploeg sturen omdat De Gendt zo graag de Giro wil doen.
    20-12-2023 13:47
    De Stelvio rit waar hij op doelde is pas in 2025 toch? Dat was zijn initiele punt waarop hij afscheid wilde nemen niet in 2024. Je moet daarnaast ook echt niet speciaal de Giro gaan rijden voor 1 renner die, met alle respect, al anderhalf jaar niet meer mee lijkt te kunnen.

    Vandenabeele sukkelt nog altijd met postviraal syndroom. De kans dat die een grote ronde rijdt komend seizoen is echt minimaal. Kron en Van Gils rijden bijna gegarandeerd de Tour. Van Eetvelt ga je nog geen 2 grote rondes laten rijden (opnieuw de Vuelta dus tenzij die zo goed doet in het voorjaar dat ze hem ook in de Tour willen). Veel blijft er dan niet meer over hé. Zeker wetende dat ze ook geen extra topsprinter meer in huis hebben, anders was de Giro wel logisch geweest.
20-12-2023 09:25
Ik begrijp de filosofie wel, maar het is toch jammer en eigenlijk hoor je als team met WT-ambities die Giro te rijden. De Gendt had ik er graag voor een laatste keer gezien. Met ook nog onder meer Van Gils, Vanhoucke, Sepulveda en Menten hadden ze ook wel een degelijk ploegje kunnen opstellen.
    20-12-2023 09:38
    Het is vooral jammer voor De Gendt. Die wilde in zijn laatste seizoen nog eens schitteren in de (verbasterde) rit over de Stelvio.
    20-12-2023 13:52
    Dr. Watt,

    Neen, De Gendt wilde oorspronkelijk zijn carrière eindigen op de Stelvio, omdat er sprake was dat de Giro in 2025 daar zou gaan eindigen. Hij heeft ondertussen beslist om hoogstwaarschijnlijk al een punt te zetten achter zijn carrière na dit seizoen, omdat het gewoon niet meer echt loopt zoals hij wilt. Hij laat de deur wel op een kier, als het beter gaat doet hij misschien wel nog een half jaartje door en krijgt hij zijn gewild einde, als de Giro echt op de Stelvio eindigt in 2025. Want dan gaat Lotto wel weer de Giro rijden.

    En Dayer, Van Gils die gaat naar de Tour opnieuw hé, dat lijkt me wel gegarandeerd. Giro sowieso niet ideaal zo net na de heuvelklassiekers voor hem. Veel blijft er dan, met respect voor die andere renners, toch niet meer over om een rit te winnen. Zou gewoon één van de zwakste ploegen aan de start zijn waarschijnlijk. Ze missen eigenlijk een extra goede klimmer of een extra topsprinter. Als ze Ewan nog hadden gehad, was de Giro bijvoorbeeld wel meer dan logisch geweest.
    20-12-2023 13:58
    Dank voor de info, Samamba.
20-12-2023 13:20
Dat wordt nog een flinke strijd voor de drie overgebleven Giro wildcards:
- Bardiani is altijd van de partij en investeert in Italiaans talent, maar prestaties vallen tegen
- Corratec is Italiaans en vrij zwak, maar heeft zich wel verstrekt met o.a. Bonifazio en Padun
- Polti Kometa is ook Italiaans, maar heeft ondanks het aantrekken van Fabbro kwaliteit ingeleverd
- Tudor heeft een sterke ploeg, incl. Trentin en Dainese, maar is niet Italiaans
- Q36.5 is niet Italiaans, maar heeft wel 7 Italianen in dienst en is sterker dan de Italiaanse ploegen

Kijkend naar de UCI Team Ranking ligt het voor de hand om Q36.5, Bardiani en Tudor uit te nodigen, maar de kans is groot dat chauvinisme gaat overheersen en Polti in de plaats van een van de twee Zwitserse ploegen komt. Voor Corratec zal het moeilijk worden, tenzij chauvinisme alles bepaalt en kwaliteit volkomen irrelevant is.
    20-12-2023 14:00
    Tudor is wel een van de hoofdsponsors. Dat zal vermoedelijk de beslissende factor worden.
    20-12-2023 15:20
    Sterker nog, dat zal wellicht 1 van de voorwaardes zijn om er een zak geld tegen te gooien a la Cofidis in de Vuelta…

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine