Lefevere ziet Evenepoel ‘on-Remcoos’ rijden in Tour: “Alle criticasters de mond gesnoerd’
foto: Cor Vos
zaterdag 20 juli 2024 om 11:05

Lefevere ziet Evenepoel ‘on-Remcoos’ rijden in Tour: “Alle criticasters de mond gesnoerd’

Patrick Lefevere is uiterst complimenteus over de Tour de France van Remco Evenepoel. De Belgische kopman van Soudal Quick-Step stevent af op een podiumplaats bij zijn debuut in Frankrijk. Volgens Lefevere is de Tour van Evenepoel nu al geslaagd. “Er zijn scenario’s waarin je Jonas Vingegaard onder druk kan zetten, maar het liefst houdt Remco nog een klein beetje reserve voor zondag”, vertelt Lefevere in Het Nieuwsblad.

Vol inzetten op de tweede plaats van Vingegaard, dat hoeft van de ploegbaas niet. “Het is duidelijk dat hij ondertussen van zijn ploeg de wijze raad gekregen heeft om zich neer te leggen bij de tweede plaats. Mocht hij nog vol gereden hebben tegen Pogačar voor de eindwinst, dan kon er voor ons nog iets uit de hemel vallen. Maar die rol van derde hond zit er niet meer in”, aldus Lefevere. “Het is nu al meer dan geslaagd, maar de tijdrit winnen naar Nice zou de kers op de taart zijn.”

“Er zijn onnozelaars die dachten dat Remco de Tour zou winnen, maar ik heb vanaf dag één gezegd: Alles vanaf plaats vijf is goed, maar het mag ook het podium zijn“, vertelt Lefevere, die louter positief is over Evenepoel. “Remco heeft nog geen enkele zwakte getoond. Het is on-Remcoos, om het zo te zeggen. Hij doseert. Nu al snapt hij dat je dat in de Tour meer moet doen dan in elke andere koers. Niet vergeten: hij draagt vanaf dag twee de witte trui. Door het podium en de mediaverplichtingen is hij een uur later dan de rest in het hotel.”

Ook hoe Evenepoel zich profileert in de media, ziet Lefevere graag. “De perceptie is veel veranderd. Op zijn negentiende was hij zogezegd ‘een blaasje’ dat te veel babbelde. Kijk naar zijn palmares vandaag. Hij heeft alle criticasters de mond gesnoerd”, stelt de baas van Soudal Quick-Step. De ploeg bewijst zich ook als geheel. “Er is niks mooier dan de mensen de mond snoeren met de pedalen. […] Ik vind dat wij op dit moment voor geen enkele ploeg moeten onderdoen.”

‘Marketingpraatjes Visma | Lease a Bike sloegen dit jaar niet aan’
Over Visma | Lease a Bike heeft Lefevere ook nog wel wat te zeggen, nu van de dominantie van 2023 weinig meer te zien is. “Zeker is: hun marketingpraatjes sloegen dit jaar niet aan. Dat hele verhaal in de eerste week: We weten waar we mee bezig zijn, we weten wat er in de derde week gaat gebeuren… Ze kennen zogezegd al twee jaar de waardes van Pogačar en Remco. Ik ga in Nice toch met een big smile aan de finish staan. Elke vogel zingt en koerst zoals hij gebekt is, maar eerlijk: ik ben meer een tifoso van Pogačar dan van Vingegaard.”

RIDE Magazine
30 Reacties
20-07-2024 11:20
Waarom moet deze ploeg toch altijd van de buitenwereld een vijand maken? Het is zo onnodig. Dat er vooraf twijfels waren over Remco was helemaal niet gek. Hij had nog nooit drie weken lang, in zo'n zware ronde tegen Vingegaard, Pogacar en Roglic gestreden, dus is het niet raar dat daar onzekerheid over was, zeker gezien zijn inzinking op de Tourmalet vorig jaar. Verder vind ik dat de ploeg helemaal niet zo'n geweldige indruk maakt. Remco, Landa en Moscon hebben goed gereden maar de ploeg heeft op geen enkel moment de koers moeten dragen dus hen op gelijke hoogte zetten als VLab en met name UAE slaat helemaal nergens op.
20-07-2024 11:58
Tja, er gaat natuurlijk niets veranderen. In de Dauphiné konden de criticasters genieten van hun gelijk want Evenepoel werd bergop zelfs weggereden door de knechten van de toppers. Het ultieme bewijs dat het nooit iets wordt met Evenepoel in grote rittenkoersen. Een paar weken later, in de belangrijkste wedstrijd van het jaar, zijn de rollen omgedraaid. Maar de eerstvolgende keer dat Evenepoel ergens minder goed presteert of ergens een uitspraak doet die negatief kan geïnterpreteerd worden zullen de criticasters des te harder en venijniger hun mening hier verkondigen, want uiteindelijk gaat het gewoon over je gelijk willen halen en nog meer: je ongelijk niet kunnen toegeven.
    20-07-2024 12:09
    Ik volg je, maar waar gaat het om, de criticasters van hln of godbetert dit gezellige oord? In the end telt het palmares: dat is de laatste 40 jaar ongeëvenaard door een Belgische of Nederlandse renner. En hij is nog maar 24, er komen nog minstens 10 profjaren bij. So who cares wat de Marikjes en Michellekes achter hun toetsenbord uitkramen
    20-07-2024 12:16
    De lange giftige analyses lijken wel een beetje stilgevallen deze Tour. Hier en daar zie je er nog wel eens eentje opduiken bij een “foute” uitspraak maar er is veel vrije tijd vrijgekomen voor sommigen.

    ‘s Avonds moeten de typvingertjes niet in het ijsbad deze Tour.
20-07-2024 11:43
Dat de criticasters de mond worden gesnoerd kan ie wel vergeten, onder een deel van het publiek al zeker……

Maar het moet gezegd, Evenepoel rijdt een opvallend volwassen Tour. Die 3de plek heeft ie echt verdient. Voor mij is hij echt best of the rest. Voorlopig denk ik wel dat hij het nog zal moeten afleggen tegen een Vingegaard die een normale voorbereiding heeft gehad en zeker tegen Pogacar. Maar als ie het ‘gevlei’ met Pogacar een beetje vol houdt vertel ie misschien wel wat ie allemaal gedaan heeft om zo goed te worden………. Alhoewel, Pogacar houdt niet zo van weggeven :D :D
    20-07-2024 12:16
    Onder een deel van het wielerflits publiek zul je bedoelen? Onder de analisten en ex-profs aller landen die om hun mening gevraagd worden ( Jalabett, Contador, Hincapie, Ulrich, Roland, Hinault, Zabel...) hoor ik niks dan lovende geluiden, en dan heb ik nog niet eens Tom Boonen vermeld want dan zou het weer zijn dat hij partijdig is. Maar ach, wat stellen die namen voor tegenover de mening van de fine fleur onder de alleswetende kenners hier? Ja, toch ?
    20-07-2024 12:21
    Ja, dat staat er toch ….. ‘onder een deel van het publiek al zeker……’.
    20-07-2024 12:31
    Ja dat schrijf ik toch:"tegenover de mening van de fine fleur van de alleswetende kenners hier" Dat heb je dan goed gelezen Katje.
    20-07-2024 13:00
    Het een sluit het ander niet uit hè, mijn eerste zin sloeg vooral op het fan gedrag van het publiek. Het soort fangedrag wat men bijvoorbeeld vind in het voetbal. Kritiekloos de één de hemel in prijzen en zonder argumenten dan ander neersabelen, iets waar ik minder dan niets mee heb. Ik heb het met geen woord over analisten en wat die vinden daar ging het mij even niet om. Dus relax!
    20-07-2024 13:12
    @katje, ik ben relaxed hoor niet mee inzitten. Mijn tweede reactie was eerder grappend bedoeld. Kan best zijn dat ze op jou wat anders overkwam. Bij deze :-)
20-07-2024 12:15
Kom op, niet overdrijven. Zo indrukwekkend is plek 3 toch ook niet als je het nuchter bekijkt? Roglic viel uit. De rest van het klassement na Evenepoel zijn knechten of jonkies. Zijn plek is echt verdiend. Maar wat mij enorm positief verbaast is dat hij tot nu toe geen off day heeft gekend. Als hij deze lijn tot zondag kan doortrekken dan zou dit de eerste grote ronde zijn waarin hij geen inzinking kent. Bijzonder knap.
    20-07-2024 15:40
    Roglic komt niet in de buurt van remco op topniveau
20-07-2024 11:25
Hmmmm ik neem er even de chips bij, dit gaat vonken geven Petrick...
20-07-2024 11:49
Goede keuze ook om Merlier thuis te laten, ze scoren nu zowel in de giro al in de tour. Op papier kan je het wel combineren maar als er dan twee renners uitvallen heb je wel een probleem. Het is ook duidelijk dat je in alle etappes op je ploeg moet kunnen rekenen in geval van nood (waaiers, valpartijen en gravel). Wie een topklassement wilt rijden neemt geen sprinter mee.
    20-07-2024 11:58
    Ik vind het helemaal geen goed keuze. Je zegt dat er een extra renner mee moet voor waaiers en de gravelrit. Wie kan dit beter dan Tim Merlier met zijn crossverleden? Ik vind het echt onzin dat een ploeg alles richt op zijn GC-kopman en geen sprinter meeneemt, tenzij je een topfavoriet als Pogacar in je ploeg hebt. Kijk naar Ineos. Een van de rijkste ploegen van de wereld rijdt totaal onzichtbaar rond voor een nietszeggende 6e plaats van Rodriguez, ik vind dit echt belachelijk.
    20-07-2024 12:08
    Merlier had in die gravel rit niets kunnen betekenen, die was uitgespeeld op die steile gravelstrook waar de finale begon (waar roglic op achterstand kwam).
    Wil je podium rijden dan heb je een ploeg nodig die 1 doel heeft. Anders toon je je kwetsbaar. Het is echt geen toeval dat de ploegen met klassementstoppers het zo aanpakken.
    Daarnaast toon je ook vertrouwen aan je klassementsrenner.
    De keuze levert hen straks ritten in zowel de giro als de tour op alsook een podiumplaats en een vijfde plek in de tour.
    20-07-2024 12:37
    @M Bendy, wat moest Ineos dan? Viviani meenemen? Die spurt amper nog top 5 in achteraf koersjes, hem hier opvoeren zou pas echt lachwekkend geweest zijn.
    20-07-2024 13:11
    Nee natuurlijk slaat Viviani meenemen nergens op. Ik doelde meer op het 1-planwielrennen wielrennen waar veel ploegen zich aan houden. Sprinter mee, iedereen in dienst daarvan. Top 10 man mee, iedereen in dienst daarvan. Ik vind dit, enkele uitzonderingen als Alpecin of UAE daargelaten, een slechte manier van denken. Waarom koerst Ineos deze Tour niet veel meer als EF? Alsof Rodriguez 6e plaats zeven knechten nodig heeft? Ze hebben zulke goede renners waar ze nauwelijks gebruik van maken.
    20-07-2024 13:16
    @M Bendy. Dan had ik je even fout begrepen. My mistake. Trouwens, ik ben helemaal akkoord met wat je schrijft over veel ploegen, en hoe ze denken én koersen. Het slaat inderdaad meestal nergens op achteraf gezien.
20-07-2024 12:09
Hij doet vooral Evenepoel geen dienst met dit soort uitspraken. Dan valt er niets aan te merken en stook je het vuurtje op. Lefevere is zo succesvol en toch zo gefrustreerd.
    20-07-2024 13:41
    Precies dat! Wees gewoon trots en spreek dat uit. Maar goed, dat is tegelijkertijd ook een stuk saaier ;-)
20-07-2024 13:12
Apart interview. Degenen die REV winst toedichten, zijn "onnozelaars". Degenen die hem geen 2e tm 5e plaats toedichten, zijn "criticasters" wiens mond nu gesnoerd zijn.

Het is maar goed dat REV een prima 3e plek gaat binnen slepen, volledig verdiend.

Want als dit niet was gebeurd, wat was Dhr. Lefevere dan geweest volgens zijn eigen woordkeuze?

En ik snap dat hijzelf z'n keuzes voor deze ploeg zal willen verkopen, maar was het team echt zo sterk? Landa doet het super, maar verder is het toch vooral de sterkte van REV zelf en niet zo zeer het team.
20-07-2024 13:22
"Niet vergeten: hij draagt vanaf dag twee de witte trui. Door het podium en de mediaverplichtingen is hij een uur later dan de rest in het hotel.”

Dit heeft een renner als Pogacar inderdaad nooit mee hoeven maken.
    20-07-2024 13:59
    Zijn volledige antwoord:
    “Ja, het is on-Remcoos, om het zo te zeggen. Hij doseert. Nu al snapt hij dat je dat in de Tour meer moet doen dan in elke andere koers. Niet vergeten: hij draagt vanaf dag twee de witte trui. Door het podium en de mediaverplichtingen is hij een uur later dan de rest in het hotel. Reken maar uit: twintig keer een uur, dat is een dag minder rust dan de rest. Al zeg ik er ook bij: dat geldt voor die andere twee ook.”

    Al vaak gezegd. Zijn columns zijn al polariserend genoeg, onnodig dat WF dan ook nog eens opzettelijk context weglaat.
20-07-2024 15:02
Als remco niet wint, ligt het nooit aan remco
20-07-2024 16:58
Ah meteen weer Visma bashen. Er is 1 constante en dat is dat Lefevre met goorsprong de grootste lul is die ooit in het wielerwereldje rondgelopen.
20-07-2024 12:32
Wat een nare man . Tifosi van Pogacar ja . Hij kan ook moeilijk iets anders zeggen nadat er geruchten zijn dat Urska naar hun vrouwenploeg komt.
    20-07-2024 12:43
    De vraag is niet of hij niks anders kon of dit zeggen omwille van Mevrouw Pogacar. De vraag is eerder, ging je ook zo stekelig gereageerd hebben mocht hij gezegd hebben dat hij meer op de banken staat voor Vingegaard dan voor Pogacar....
20-07-2024 13:02
Hij hoeft wat mij betreft voor niemand op de banken te staan als alleen maar voor zijn eigen renner en niet zo onnozel commentaar te geven op een ander ploeg en zich beter daarmee bezig te houden.
20-07-2024 16:36
Even off-topic.........Misschien kan de vrouw van zijn lievelingetje samen met Lefevre nu voor het podium gaan staan om het te vieren. Want het "blaasje-gedrag" lijkt overgegaan te zijn op vrouwlief.

Reacties zijn gesloten.