Lefevere over transfergeruchten rond Evenepoel: “Als iemand weg wil, hangt daar prijskaartje aan vast”
Remco Evenepoel – die vandaag zonder ongelukken op het eindpodium zal staan van de 111e Tour de France – heeft nog een contract tot eind 2026 bij Soudal Quick-Step. De Belg werd in het verleden echter al in verband gebracht met andere ploegen en ook de voorbije weken waren er speculaties over een mogelijk vertrek.
Maar hoe realistisch is dit nu? Het Laatste Nieuws ging langs bij de teammanager van Soudal Quick-Step, Patrick Lefevere. “Ik ben Madame Soleil natuurlijk niet”, grijnst Lefevere, doelend op een bekende Franse waarzegster. “Maar we hebben een contract tot eind 2026.”
“Als iemand weg wil, hangt daar een prijskaartje aan vast. Dat zouden we niet leuk vinden, maar goed. Dat contracten er zijn om verbroken te worden? Ja, vooral als je een goeie advocaat hebt.” Evenepoel werd in het verleden al gelinkt aan (toen nog) Jumbo-Visma, INEOS Grenadiers, Red Bull-BORA-hansgrohe en UAE Emirates.
Over Tourkansen
Dat Evenepoel bij zijn allereerste deelname in de Tour de France meteen op het eindpodium staat, belooft voor de toekomst. Al wil Lefevere ook niet te hard van stapel lopen. “Ik hoop dat Remco ooit de Tour kan winnen, maar Tadej (Pogacar, red.) is ook niet zo oud. Remco heeft de pech dat hij tegen de Eddy Merckx van deze tijd moet koersen.”
“Maar je weet natuurlijk nooit dat hij niet meedoet of een tegenslag kent. We moeten eerst in Nice geraken, dan genieten van het moment en daarna zien we wel.”
Een fusie tussen Visma en Soudal is overigens waarschijnlijk wel de enige manier om Pogacar in GT's nog te bestrijden.
En als hij nu wel sterker dan ooit zou zijn, dan ben ik benieuwd hoe sterkt hij was met een ‘normale’ fatsoenlijke voorbereiding ipv een bezoekje IC.
Mijn oom Harry zoekt nog de juiste naam voor na de operatie maar vindt Haralda niet mooi? Iemand van jullie suggesties?
Om de Tour ooit te winnen zal Evenepoel een nog sterkere groep helpers om zich heen moeten hebben.
Dat zal bij Zijne Grijze Eminentie niet gaan gebeuren omdat de financiële middelen daar niet aanwezig zijn.
Welke ploeg het wordt? Geen idee.....
UAE sowieso, VLab dit keer bijna evenwaardig maar als Kuss en anderen erbij zijn een trapje hoger maar verder?
De Tour is niet heilig in mijn ogen. Volgend seizoen dubbel Giro-Vuelta proberen...
In dit topic, oudere topics, en waarschijnlijk komende dagen een hele rits komkommerartikelen wordt nogal makkelijk geschreven dat Vingegaard met een degelijke voorbereiding Pogacar er wel weer zal opleggen EN dat Evenepoel niet in staat zal zijn de kloof met beide heren ooit te overbruggen.
Wel, laten we ervan uitgaan dat Visma geen enkele reden heeft rond te bazuinen dat Jonas zijn beste waardes ooit trapt als dat niet zo zou zijn. Meer zelfs: het zou een pak handiger zijn deze gegevens te verbloemen en zich weg te stoppen achter zijn zware val en dito gebrekkige voorbereiding met het oog op volgend jaar.
Psychologisch een pak verstandiger naar 'hun' eigen renner toe.
Wanneer men in het Hollandse kamp dan ook aangeeft dat hun kopman zijn topwaardes trapt, in het begin van de ronde, dan ga ik ervan uit dat dat ook zo is.
Wanneer men vanuit dezelfde hoek aangeeft dat hij dat geen drie weken heeft kunnen bestendigen dan lijkt me dat ook fair, juist en vooral logisch.
MAAR, dat wil ook zeggen dat de wattages van Pogacar momenteel gewoon hoger liggen. Dat dat nu voor twee weken geldt of voor drie weken, op het einde van de ronde blijft de uitslag hetzelfde.
Niet in minuten, wel in plaatsen.
Vorig jaar trouwens eenzelfde verhaal. Ik herinner mij dat een gele Vingegaard, tijdens bergrit twee, werd gelost door Pogacar. Maar dat men zich daar bij Visma geen zorgen over maakte omdat Jonas nog nooit zo'n cijfers had weggeduwd.
Pogacar zijn getalletjes waren dan wel iets beter die bewuste rit, maar hij zou de derde week wel kraken ( wat toen ook gebeurde).
Voor mij is het dus simpel: een Pogi aan 100% is, momenteel, net iets sterker dan onze Deen, echter, een mindere dag kan beslissen over winst of verlies. En ja, die mindere dag kan uitgelokt worden, hetgeen men de vorige twee jaar met verve heeft gedaan.
Ter illustratie, uit enkele artikels die periode, toen Vingegaard in '22 Pogacar de genadeslag gaf op de Granon reedt hij de laatste 5 km aan een geschat vermogen van 6,34 Watt per kilogram naar boven.
De Sloveen zou dat in normale doen moeten kunnen matchen, maar kwam dat moment niet verder meer dan 5.18 watt per kilogram.
Wat betreft het verhaal Evenepoel, stel ik mij gewoon de vraag: wat had de Pogacar van 2021 vermogen tegen de versie Pogacar 2024?
Als je de cijfers mag geloven: niet zo heel veel.
Chronowatts maakt elk jaar, na de ronde, een gemiddeld, genormaliseerd wattageprofiel op.
Voor 2021 kwam Pogacar uit op 413 Watt met Vingegaard op 405 Watt.
Voor 2022 was het haasje over met Jonas aan 423 Watt en Tadej aan 418.
In 2023 kwam de Deen aan 445 Watt, met Pogacar aan 433.
De cijfers voor 2024 zijn nog niet binnen, maar je mag er denk ik wel vanuit gaan dat die 433 Watt uit 2023 eraan zijn voor de moeite, nog niet gesproken over de 413 Watt uit 2021.
Nu, waar wil ik naartoe?
Als je ziet dat beide heren, die drie jaren geleden eigenlijk al te goed waren voor de rest van het pak, de voorbije drie edities een duidelijke 'groei' in wattages hebben laten zien waarom zou Evenepoel dan niet meer kunnen groeien?
Is dat een zekerheid? Neen, natuurlijk niet, maar het bij voorbaat uitsluiten voor één van de, laten we wel wezen, meest getalenteerde renners van het pak?
Dat lijkt me evenzeer voorbarig...
Stel je voor volgend jaar eens een Tourploeg voor met Rev, luxe berghelpers/schaduwkopmannen Rodriguez en Bernal, Kwatkowski, Castroviejo en De Plus, Turner en Tarling. Ik denk dat zo’n ensemble prima kan wedijveren met UAE en Visma.
Kunnen ze op de klassieke Sky-wijze alle gaten dichtboemelen en Rev de winst laten pakken in de tijdritten. Ik zie dit wel voor me.
Dacht eens ergens gelezen te hebben dat een jaarloon zou volstaan als afkoopsom