Lefevere over transfergeruchten rond Evenepoel: “Als iemand weg wil, hangt daar prijskaartje aan vast”
foto: Cor Vos (archief)
zondag 21 juli 2024 om 10:21

Lefevere over transfergeruchten rond Evenepoel: “Als iemand weg wil, hangt daar prijskaartje aan vast”

Remco Evenepoel – die vandaag zonder ongelukken op het eindpodium zal staan van de 111e Tour de France – heeft nog een contract tot eind 2026 bij Soudal Quick-Step. De Belg werd in het verleden echter al in verband gebracht met andere ploegen en ook de voorbije weken waren er speculaties over een mogelijk vertrek.

Maar hoe realistisch is dit nu? Het Laatste Nieuws ging langs bij de teammanager van Soudal Quick-Step, Patrick Lefevere. “Ik ben Madame Soleil natuurlijk niet”, grijnst Lefevere, doelend op een bekende Franse waarzegster. “Maar we hebben een contract tot eind 2026.”

“Als iemand weg wil, hangt daar een prijskaartje aan vast. Dat zouden we niet leuk vinden, maar goed. Dat contracten er zijn om verbroken te worden? Ja, vooral als je een goeie advocaat hebt.” Evenepoel werd in het verleden al gelinkt aan (toen nog) Jumbo-Visma, INEOS Grenadiers, Red Bull-BORA-hansgrohe en UAE Emirates.

Over Tourkansen
Dat Evenepoel bij zijn allereerste deelname in de Tour de France meteen op het eindpodium staat, belooft voor de toekomst. Al wil Lefevere ook niet te hard van stapel lopen. “Ik hoop dat Remco ooit de Tour kan winnen, maar Tadej (Pogacar, red.) is ook niet zo oud. Remco heeft de pech dat hij tegen de Eddy Merckx van deze tijd moet koersen.”

“Maar je weet natuurlijk nooit dat hij niet meedoet of een tegenslag kent. We moeten eerst in Nice geraken, dan genieten van het moment en daarna zien we wel.”

RIDE Magazine
37 Reacties
21-07-2024 10:55
Mensen, het is maar Hln, de gutter van de journalistiek, in het midden van de komkommertijd…
21-07-2024 11:51
Arme Remco, altijd te horen gekregen dat hij de nieuwe Merckx is terwijl PatLev die titel nu toedicht aan Pogačar.
    21-07-2024 12:31
    Fijn als je in verband wordt gebracht met zo’n doping zondaar, of uh…
    21-07-2024 14:06
    Lefevere zegt al 2-3 jaar dat de nieuwe Merckx eerder een Sloveen dan een Belg is. En hij had het niet over Roglic.
21-07-2024 11:55
Ja naar BORA of Ineos moet hij niet gaan voor een betere ondersteuning, die waren heus niet beter dan Soudal Quick-Step. Naast de kopman moet je als team ook je knechten optimaal voorbereiden, hier lijken zowel BORA als Ineos de plank misgeslagen te hebben. BORA heeft natuurlijk wat pech gehad met zowel hun kopman Roglic als hun beste knecht Vlasov, maar een Giro winnaar als Hindley kwam bijzonder zwak voor de dag. Ook Ineos had wel problemen met Covid, maar naast een teleurstellende Rodriguez leek enkel De Plus op niveau, en dat dan enkel in de tweede helft.
    21-07-2024 12:33
    Enige ploeg is Visma, de rest komt niet in de buurt.
    21-07-2024 18:28
    Vandaag tijdens mijn fiets rondje zat ik idd ook aan Visma te denken. De manier om Pogi te verslaan is hem contant onder druk zetten. 2 sterke kopmannen zou dan wel mooi zijn.
Gaan we dit nou ieder jaar zo eind juli/begin augustus krijgen?
Een fusie tussen Visma en Soudal is overigens waarschijnlijk wel de enige manier om Pogacar in GT's nog te bestrijden.
    21-07-2024 10:31
    Ach kom op, Vingegaard in topvorm doet gewoon mee voor winst hoor.
    Vingegaard is volgens Visma sterker dan ooit. Als Poagacar zo blijft fietsen valt er tegen hem niets te halen voor Vingegaard.
    21-07-2024 11:44
    Niet de enige, maar het is wel een manier om het Pogacar lastig te maken. Zou ook nog voor mooie rondes kunnen zorgen. Als ik naar de Pogi-REV bromance deze tour kijkt lijkt het mij echter niet waarschijnlijk dat er plannen zijn.
    21-07-2024 12:12
    Komt allemaal goed voor vingegaard. Zo’n voorbereiding, let maar op, volgend jaar huilt die Sloveen weer
    Die Sloveen klint wel heel neerbuigend voor de beste renner die je waarschijnlijk gaat zien in je leven.
    21-07-2024 12:17
    In april 10 dagen plat op de rug op de IC gaat niet samen met ‘beste waarden ooit’. We zien allemaal dat de Vingegaard van 2023 beter was dan de versie van afgelopen weken. Wat waarschijnlijk speelt is dat van al die honderden waarden die je kan meten ergens een piekje ‘beste ooit’ was, cherry picking heet dat. Dat is voor de neutrale kijker goed nieuws: de Deen zal echt nog wel beter kunnen. Evenepoel zal ook nog wel beter kunnen, maar als hij werkelijk beter wordt dan gaan ze hem niet keer op keer sparen na het lossen maar wordt hij in zo’n gravelrit op minuten gereden. Die 8 minuten achterstand is namelijk niet de werkelijke verhouding (Pogacar koerste tegen Vingegaard en niemand anders).
    Die zogenaamde bromance met Evenepoel is volgens mij overigens al la minuur over als dat niets meer oplevert voor Pogacar.
    21-07-2024 12:30
    Sterker dan ooit is natuurlijk totale onzin, kan ook niet gezien de voorbereiding van Jonas.

    En als hij nu wel sterker dan ooit zou zijn, dan ben ik benieuwd hoe sterkt hij was met een ‘normale’ fatsoenlijke voorbereiding ipv een bezoekje IC.
    Ik citeer alleen maar Visma-mensen. Maar ik ben ik ervan overtuigd dat de 22/23 Vingegaard deze Pogacar ook niet zou verslaan. Dan zou hij nog hheel veel beter zijn geweest dan vorig jaar en op je 27e verbeter je niet zo sterk meer als je al optimaal werd getraind.
    21-07-2024 13:30
    Het gaat om de 25 Pogacar, de 25 Pogacar en de 25 Evenepoel, en nog 180 andere 25 coureurs. Hoe 22’s , 23’s en 24’s in 21 hadden kunnen rijden?:

    Mijn oom Harry zoekt nog de juiste naam voor na de operatie maar vindt Haralda niet mooi? Iemand van jullie suggesties?
    21-07-2024 13:38
    Blijf nou van dat spul af, Romāns.
    21-07-2024 15:54
    Dat je spul nodig hebt om psychedelisch uit de hoek te komen is pure projectie, saaierd.
21-07-2024 11:17
Zou mij niet verbazen dat het contract al is getekend.
Om de Tour ooit te winnen zal Evenepoel een nog sterkere groep helpers om zich heen moeten hebben.
Dat zal bij Zijne Grijze Eminentie niet gaan gebeuren omdat de financiële middelen daar niet aanwezig zijn.

Welke ploeg het wordt? Geen idee.....
    21-07-2024 11:40
    Welke kopman was beter omringd dan Evenepoel?
    UAE sowieso, VLab dit keer bijna evenwaardig maar als Kuss en anderen erbij zijn een trapje hoger maar verder?
    21-07-2024 11:44
    Betere helpers gaan hem niet de tour doen winnen, de ploeg was de tour fantastisch. Hij moet simpelweg zn FTP nog een paar procent verhogen, dan maakt hij kns. Er zijn maar 2 ploegen waarbij dat mogelijk is en dat zijn UAE en Visma.
    21-07-2024 12:18
    Evenepoel had met Van Wilder, Hirt en Landa prima ondersteuning. Hij komt zelf te kort om het Poga moelijk te maken. Dat laatste geldt voor elke renner in het peloton.
    21-07-2024 13:49
    En Ftp staat voor?
    De Tour is niet heilig in mijn ogen. Volgend seizoen dubbel Giro-Vuelta proberen...
21-07-2024 12:12
Speculaas, speculoos, speculaties, het is blijkbaar nu al komkommertijd en de Tour is nog niet eens afgelopen.
    21-07-2024 12:46
    En specsavers voor wie moeite heeft om tussen de regels te lezen ;-)
21-07-2024 16:27
Toch eens even de knuppel in het hoenderhok gooien.
In dit topic, oudere topics, en waarschijnlijk komende dagen een hele rits komkommerartikelen wordt nogal makkelijk geschreven dat Vingegaard met een degelijke voorbereiding Pogacar er wel weer zal opleggen EN dat Evenepoel niet in staat zal zijn de kloof met beide heren ooit te overbruggen.

Wel, laten we ervan uitgaan dat Visma geen enkele reden heeft rond te bazuinen dat Jonas zijn beste waardes ooit trapt als dat niet zo zou zijn. Meer zelfs: het zou een pak handiger zijn deze gegevens te verbloemen en zich weg te stoppen achter zijn zware val en dito gebrekkige voorbereiding met het oog op volgend jaar.
Psychologisch een pak verstandiger naar 'hun' eigen renner toe.
Wanneer men in het Hollandse kamp dan ook aangeeft dat hun kopman zijn topwaardes trapt, in het begin van de ronde, dan ga ik ervan uit dat dat ook zo is.
Wanneer men vanuit dezelfde hoek aangeeft dat hij dat geen drie weken heeft kunnen bestendigen dan lijkt me dat ook fair, juist en vooral logisch.

MAAR, dat wil ook zeggen dat de wattages van Pogacar momenteel gewoon hoger liggen. Dat dat nu voor twee weken geldt of voor drie weken, op het einde van de ronde blijft de uitslag hetzelfde.
Niet in minuten, wel in plaatsen.

Vorig jaar trouwens eenzelfde verhaal. Ik herinner mij dat een gele Vingegaard, tijdens bergrit twee, werd gelost door Pogacar. Maar dat men zich daar bij Visma geen zorgen over maakte omdat Jonas nog nooit zo'n cijfers had weggeduwd.
Pogacar zijn getalletjes waren dan wel iets beter die bewuste rit, maar hij zou de derde week wel kraken ( wat toen ook gebeurde).

Voor mij is het dus simpel: een Pogi aan 100% is, momenteel, net iets sterker dan onze Deen, echter, een mindere dag kan beslissen over winst of verlies. En ja, die mindere dag kan uitgelokt worden, hetgeen men de vorige twee jaar met verve heeft gedaan.

Ter illustratie, uit enkele artikels die periode, toen Vingegaard in '22 Pogacar de genadeslag gaf op de Granon reedt hij de laatste 5 km aan een geschat vermogen van 6,34 Watt per kilogram naar boven.
De Sloveen zou dat in normale doen moeten kunnen matchen, maar kwam dat moment niet verder meer dan 5.18 watt per kilogram.

Wat betreft het verhaal Evenepoel, stel ik mij gewoon de vraag: wat had de Pogacar van 2021 vermogen tegen de versie Pogacar 2024?
Als je de cijfers mag geloven: niet zo heel veel.

Chronowatts maakt elk jaar, na de ronde, een gemiddeld, genormaliseerd wattageprofiel op.

Voor 2021 kwam Pogacar uit op 413 Watt met Vingegaard op 405 Watt.
Voor 2022 was het haasje over met Jonas aan 423 Watt en Tadej aan 418.
In 2023 kwam de Deen aan 445 Watt, met Pogacar aan 433.

De cijfers voor 2024 zijn nog niet binnen, maar je mag er denk ik wel vanuit gaan dat die 433 Watt uit 2023 eraan zijn voor de moeite, nog niet gesproken over de 413 Watt uit 2021.

Nu, waar wil ik naartoe?
Als je ziet dat beide heren, die drie jaren geleden eigenlijk al te goed waren voor de rest van het pak, de voorbije drie edities een duidelijke 'groei' in wattages hebben laten zien waarom zou Evenepoel dan niet meer kunnen groeien?

Is dat een zekerheid? Neen, natuurlijk niet, maar het bij voorbaat uitsluiten voor één van de, laten we wel wezen, meest getalenteerde renners van het pak?
Dat lijkt me evenzeer voorbarig...
21-07-2024 12:07
Ineos is echt een team met een groot budget en een heel goed tem, maar zonder Tourkopman.

Stel je voor volgend jaar eens een Tourploeg voor met Rev, luxe berghelpers/schaduwkopmannen Rodriguez en Bernal, Kwatkowski, Castroviejo en De Plus, Turner en Tarling. Ik denk dat zo’n ensemble prima kan wedijveren met UAE en Visma.

Kunnen ze op de klassieke Sky-wijze alle gaten dichtboemelen en Rev de winst laten pakken in de tijdritten. Ik zie dit wel voor me.
    21-07-2024 12:19
    Astana komende jaren ook met de nieuwe sponsor make China great again.
    21-07-2024 12:51
    En dan een ploegentijdrit met reële tijdsverschillen bij?
21-07-2024 14:37
Red Bull betaalt wel hoor. Die willen Evenepoel er héél graag bij hebben.
21-07-2024 10:37
Ik zou zeggen een afkoopsom van minimaal rond de 10 miljoen?
    21-07-2024 17:02
    10.miljoen?
    Dacht eens ergens gelezen te hebben dat een jaarloon zou volstaan als afkoopsom
21-07-2024 11:52
Het zal wel een flink bedrag zijn. Evenepoel is Lefevre's pensioen. Dus hij zal niet heel erg vinden als hij vertrekt. De ploegen die hem zouden kunnen betalen en voldoende ondersteuning kunnen geven, zijn Visma, UAE, Ineos en waarschijnlijk Bora. Bij de eerste twee zou hij dan (gezien de huidige gat) tweede viool moeten spelen. Ineos en Bora lijken me dan betere opties.
    21-07-2024 18:27
    Remco is echt niet zijn pensioen de grote geldschieter zal wel eens een keer geld terug willen zien van al die gaten die hij heeft moeten dichten

Reacties zijn gesloten.