Lefevere: “Ik verwacht niet dat Evenepoel drie weken voor het roze meedoet in de Giro”

zaterdag 29 februari 2020 om 13:47
Lefevere: “Ik verwacht niet dat Evenepoel drie weken voor het roze meedoet in de Giro”

foto: Cor Vos (archief)

Remco Evenepoel maakte indruk met eindzeges in de Vuelta a San Juan en de Volta ao Algarve, maar Patrick Lefevere denkt er nog niet uit aan een klimploeg rondom de 20-jarige Evenepoel te bouwen. “Mannen als Yves Lampaert of Tim Declercq kunnen ook waardevol zijn voor een ronderenner.”

Lefevere gelooft wat minder in het bouwen van een klimploeg dan Team Ineos, dat een complete trein ter beschikking stelt aan de kopman van dienst. “Maar is dat noodzakelijk? Het is nu een trend om naar een grote ronde te gaan met één kopman die vijf of zes man in dienst heeft, maar ik geloof niet dat het de enige weg naar Rome of straks naar Milaan is. Wij gaan naar de Giro met Remco én Fabio Jakobsen, die ook nog wat sprint-lead-out zal meekrijgen. Klimmen is nu in feite het blokkeren van de koers. De kopman in een strak tempo naar de laatste kilometer brengen. Maar moet elke topper per se zo’n team hebben? Of kan je ook gewoon ‘de gids volgen’? Ik denk het wel”, spreekt hij in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad.

Budget
Deceuninck-Quick Step heeft ook niet het budget om een dergelijke klimtrein na te bootsen, volgens Lefevere. “Ik doe al jaren mirakels met mijn budget, maar ik kan ook geen ijzer plooien met mijn blote handen. Team Ineos biedt Michal Kwiatkowski vijf keer wat hij bij ons verdiende. Terwijl hij daar toch maar een veredelde knecht is. Jumbo-Visma is Laurens De Plus komen halen voor dubbel zoveel geld.”

“Merijn Zeeman durfde vorig jaar te verklaren dat Jumbo het op één na laagste budget van de World Tour had”, gaat hij verder. “Sorry, maar dan ben je een zeveraar. Ik ken de prijzen ook: Roglic, Dumoulin, Kruijswijk, Van Aert, Groenewegen, Gesink… Ze zijn zelfs nog een diëtist bij ons komen weghalen. Ze hebben er nu vier. En dat zogezegd allemaal met het op één na laagste budget van de World Tour. Haha, ik lig plat van het lachen. Merijn Zeeman is sportief manager en dat zou ik zo houden. Houd die man zo ver mogelijk weg van de financiën.”

Geïnvesteerd in klimmers
Toch zit een klimtrein voor Evenepoel wel in het hoofd van Lefevere. De teambaas vindt namelijk al dat er goed wordt geïnvesteerd bij Deceuninck-Quick Step in het klimgeweld. “Mattia Cattaneo en Joao ­Almeida gaan goed bergop. Almeida heeft dat in de Algarve al getoond. Vanaf juli komt ook Mauri Vansevenant erbij. En James Knox klimt ook goed.”

“Natuurlijk gaan wij er als ploeg alles aan doen om van Remco de best mogelijke renner te maken en als daar ooit toch een klimtrein aan te pas komt, so be it. Alleen gaat dat wel geld kosten. Mijn budget moet dan met twintig procent omhoog. Als we ooit omschakelen naar een Tourploeg, staan mijn sponsors voor de keuze: stoppen of in de geldbeugel schieten. Zo simpel is het.”

Giro d’Italia
Overigens denkt Lefevere niet dat Evenepoel een gooi naar de eindzege gaat doen in de Giro d’Italia. “Hij heeft bergop nog niet getoond wat Egan Bernal en Tadej Pogacar wel al getoond hebben”, eindigt hij. “In de Giro kan hij de volgende stap zetten, maar eerlijk: ik verwacht niet dat hij drie weken lang gaat meedoen voor het roze.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

Joachim 29 februari 2020 om 13:52

Leuk om te lezen, hij neemt weer geen blad voor de mond. :)

David 29 februari 2020 om 13:57

Ik zou zeggen geef hem nog een jaartje voor hij klassements ambitie mag hebben voor een grote ronde. Bernal was al 22j en poga wordt ook 22j dit jaar

Martino87 29 februari 2020 om 13:57

Zijn er interviews met Lefevere waarin hij het woord ‘budget’ niet heeft gebruikt?

Marik 29 februari 2020 om 14:01

En weer lekker om zich heen slaan. Dat heeft de man toch niet nodig?

dikkechaap 29 februari 2020 om 15:55

Blijkbaar wel.. Hij heeft een heel interessant complex. En sinds hij succesvol de persvrijheid in België heeft weten te beteugelen waant hij zich onaantastbaar.

Franco Ballerini 29 februari 2020 om 14:03

Steek die maar in je zak, Zeeman!

S. Morgenstern 29 februari 2020 om 14:08

Trump-achtige verdraaiing van Lefevre.

Zeeman heeft nooit gezegd dat ze nu (!) het één na laagste budget hebben van de WT.

boenk 29 februari 2020 om 16:41

Hij zei ook niet “nu”. Hij zei “vorig jaar”.

Covadonga 29 februari 2020 om 14:05

Denkt er nog niet uit …

KennyKlimmen 29 februari 2020 om 14:14

Wagonnetje aanhaken en op het laatst dank je wel zeggen…. is msch een optie in de bergen…. maar r moet dan wel met grote regelmaat een verzorger of mecanicien langs de kant staan voor ravitailering of panne. Voor op het vlakke en heuvels is DQS al de beste…. Klinkt logisch…

HV 29 februari 2020 om 14:15

Calimero 2.0.

Ei op z’n bakkes en de uitzendrechten kunnen verkocht worden.

Michelangelo 29 februari 2020 om 14:25

Gewoon vol voor de openingstijdrit gaan, en kijken of je het roze een weekje kunt pakken. En dan jezelf nog 1 of 2 dagen testen in het hooggebergte. 10 dagen vol koersen, en dan rustig een paar etappes eruit pikken.

Voor mij is het grootste gevaar voor de carriere van Evenepoel om hem te snel op te branden. Enerzijds door de aandacht in de pers, anderzijds door hem overal en altijd uit te spelen. Daarom is het in mijn ogen beter om hem met iets meer voorzichtigheid te brengen.

Ik denk alleen dat dit menneke zich niet makkelijk laat temperen….

vevie 29 februari 2020 om 14:38

Ik denk ook dat hij zeker niet mee gaat doen voor het roze. Niet over drie weken iig. Er zijn simpelweg genoeg betere klimmers die aan de start staan. Het zou al mooi zijn als hij top 10 rijdt.

En wat hij zegt klopt op zich wel, natuurlijk. Een goed team is nodig, maar je kunt ook je wagon aanhaken aan de trein. Zoals een Pogacar in de Vuelta, of een Mas het jaar daarvoor in de Vuelta.

JayJay 29 februari 2020 om 15:16

Heerlijke man !!

dikkechaap 29 februari 2020 om 15:53

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Lefevre verkondigt al jaren onzin over zijn budget, en vindt het blijkbaar heel belangrijk om te doen alsof hij “mirakels doet”.

Franco Ballerini 29 februari 2020 om 18:31

Hmm, ik ben niet zijn grootste fan, maar welke ploegmanager doet het beter?

Ivanoviclover 29 februari 2020 om 16:07

Vintage Lefevere. Ik hou er wel van.

Man met de hamer 29 februari 2020 om 16:47

De Wielertrump.

Tinus1984 29 februari 2020 om 17:02

Waarom teams de grond in trappen zodat je zelf er beter uit komt. Jammer Patrick trump…

Remco red dat nooit 3 weken. Daar geloof ik niet in. En zeker niet tegen toppers die er ook rond rijden. Maar hij mag mij verrassen

Franco Ballerini 29 februari 2020 om 18:35

Ik ben geen Evenepoel fanaat, maar in de 35 jaar of zo dat ik het wielrennen volg heb ik niet eerder iemand op deze leeftijd zo zien presteren. Podium zou mij niets verbazen.

Headlines

Materiaalzone

Populair