Lars van der Haar: “Gestuit op iemand die een beter moment koos”

zondag 30 januari 2022 om 23:20
Lars van der Haar: “Gestuit op iemand die een beter moment koos”

foto: Cor Vos

Was Tom Pidcock vandaag de beste renner in de cross? Lars van der Haar, die zilver pakte, weet het niet zeker: “Ik ben vandaag gestuit op iemand die een beter moment koos.”

“Ik heb goud verloren. Dit was het hoogst haalbare na de ontstane situatie in de wedstrijd. Die trui had mij ook wel mooi gestaan”, zegt hij met een knipoog. “Nee, ik was wel echt heel goed vandaag.”

“De Belgen kunnen zichzelf niks verwijten, denk ik. Ze lieten steeds gaatjes vallen voor me, en hebben zichzelf opgeofferd voor Iserbyt nadat Pidcock was weggereden, dus de tactiek is te begrijpen.”

Na een Nederlandse titel en een Europese titel kan de Nederlander zichzelf niet belonen met een wereldtitel. Van der Haar, lachend: “Het was te veel, he? Zonder dollen: Ik heb een heel goed seizoen gehad. Ik zat echt heel goed in mijn vel.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

De Cabybara van de Conradkade 30 januari 2022 om 23:25

Klinkt niet als ultiem teleurgesteld.

Murcia 30 januari 2022 om 23:28

De bravoure bij Lars vind ik geinig maar ook hij kan niet mee met het tempo dat een wegrenner als Pidcock kan ontwikkelen. Toen hij wist hoe laat het was heeft hij de schakeling naar het hoogst haalbare knap gemaakt. Terechte constatering dat hij een prima seizoen heeft gedraaid met twee truien en de zege in Tabor en nu de vice-wereldtitel. Fijne comeback dit seizoen.

Thijs E 30 januari 2022 om 23:33

Hij was minder dan Pidcock, anders had hij continu 2e of 3e moeten zitten om mee te kunnen springen. In de eerste helft van de koers verloor hij steeds plekken op de beklimming. Iserbyt lossen ging ook niet. Zeer verdiend 2e, geen moment aanspraak op de 1e plek.

Wel een prima seizoen, 2 truien waarbij de EK er boven uit stak.

Apemantus 30 januari 2022 om 23:55

Eli zat goed op het moment toen Pidcock zijn aanval plaatste en kon het niet bijbenen.

Wat Van der Haar betreft, wil je die claim maken, dan moet je gewoon verder van voren zitten in die fase. Ik ben het er wel mee eens dat Lars erg sterk was vandaag. Was het genoeg geweest? Denk het niet, maar dan moet je maar verder van voren zitten zodat je eerder kan anticiperen. Zo simpel is het.

Pidcock verdiende winnaar dit WK.

De Cabybara van de Conradkade 31 januari 2022 om 00:01

Eli maakt volgens mij net op dat moment een foutje op dat korte draai heuveltje.

Romāns Vainšteins 31 januari 2022 om 07:21

Eli werd afgeknepen door de ploeggenoot voor hem. Maar het is allemaal gewauwel om niks want Pidcock was niet te stoppen gisteren.

roeleur 30 januari 2022 om 23:58

Klinkt een beetje alsof het beslist werd door een loterij-momentje. Pidcock nam twee treden tegelijk, Lars en de rest één. En dan nog het moordende tempo van Pidcock natuurlijk. Keep on dreaming Lars!

Stelvio-fan 31 januari 2022 om 07:17

In de laatste twee ronden pakte Lars er ook twee tegelijk dacht ik

assen 31 januari 2022 om 06:47

Knap dat Eli nog brons weet te pakken. Tom en Lars waren duidelijk 1 en 2.

Na veel kritiek nu toch ook iets positiefs over de Vlaamse commentatoren; ondanks de relatieve matige prestaties vandaag van de Vlamingen, zeer enthousiast en kundig commentaar, EN over het algemeen niet negatief naar de eigen renners. Hulde!

Barry Batsbak 31 januari 2022 om 08:17

én voor- en nabeschouwing met tafelgaste Sophie de Boer. Toch een heel prettige verschijning met een heel prettige stem. Was een goede keus.

Dikke Man 31 januari 2022 om 08:46

Sophie de Boer praat goed en is een welkome gast aan tafel maar ze ziet er werkelijk niet uit met dat schilderij op haar gezicht geplempt.

Barry Batsbak 31 januari 2022 om 08:55

Ach kom, laat Sophie lekker een beetje plamuren als ze zich daar prettig bij voelt.

Dikke Man 31 januari 2022 om 09:08

Nee, nee, nee. Die oranje Jack Spijkerman-koppen werkten goed op die beeldbuizen van vroeger maar met 4/8k kan je elke laag lippenstift onderscheiden, om maar te zwijgen over de wenkbrauwen die met een rolborstel zijn aangebracht. Ik neem het Sophie niet kwalijk, het is de visagie achter de schermen die ze een update moeten geven.

Natte spons 31 januari 2022 om 10:40

Dat plamuren wordt vaak door de zender, af visagiste gedaan. Anders wordt het door de cameramensen van tevoren geadviseerd, om het glans effect tegen te gaan. Vaak zeggen ze als je zelf je make-up doet, dat je wat meer moet doen dan normaal en over het hele gezicht.

Zwarte Panter 31 januari 2022 om 07:18

Zullen we het er maar ophouden dat iedereen op zijn plek zat. Lars van der Haar is een mooie 2de. Pidcock was niet een maar twee maatjes te groot

Panache 31 januari 2022 om 07:54

Van der Haar voelt dus aan dat er meer in zat. Als kijker van de wedstrijd is dat gevoel veel minder aanwezig (in mijn geval zelfs totaal afwezig). Ergens zit dus een hiaat.

Massimo Bataille 31 januari 2022 om 09:05

Als hij het gevoel had dat hij mogelijks WK kon worden ,dan moest hij gewoon zelf veel meer initiatief genomen hebben.
Als pidcock wegging hebben zowel Vanthourenhout als Iserbyt de jump proberen te maken ( en kwamen te kort).
Vervolgens hebben de belgen ( en zelfs Venturini) goed tempo gemaakt in de hoop wat dichter te komen.
VdHaar was in beide gevallen passief en reed niet op kop.
Zijn goed recht om de belgen het werk te laten doen en op het einde aan te vallen ( wat hij ook deed), maar dan rijd je gewoon voor de tweede plaats en niet om WK te worden.

Zwarte Panter 31 januari 2022 om 09:07

Van der Haar heeft er drie vier rondes volle bak achter gereden kwamen geen meter dichterbij. Toch een mooie 2de plek

bobby traksel 31 januari 2022 om 09:32

2e plek was het hoogst haalbare. Maximaal rendement. En respect voor de tijdige aanval. Lars had ook prima op safe kunnen spelen door te wachten en op zijn spn

bobby traksel 31 januari 2022 om 09:33

sprint te vertrouwen.

notriple 31 januari 2022 om 10:11

Lars moet zich eens gaan beseffen dat zonder de “grote” drie, er veel meer te behalen valt

vanSpringel 31 januari 2022 om 11:09

Maar dat is wishfull thinking. Die grote 3 zullen er naar verwachting altijd bij gaan zijn. De keren dat 1 van de grote 3, afwezig komt te zijn, zijn niet evident.

Massimo Bataille 31 januari 2022 om 11:22

Uiteindelijk zijn er genoeg crossen waar ze niet rijden (vooral begin/einde vh seizoen).
Dit jaar behoorde VdHaar terug tot de top, maar heeft hij uiteindelijk ‘maar’ 3 crossen gewonnen. Daar zit dan wel het NK (beperkte tegenstand) en het EK tussen, maar toch wel wat weinig. Vorig (lastig) jaar 0 overwinningen, 2 jaar geleden 1 overwinning.

Dan zie je toch wel dat Iserbyt en Aerts nog stapje hoger staan
Is zijn gehele carriere geen veelwinnaar geweest. Niets mis mee natuurlijk, maar heeft denk ik redelijk het maximale eruit gehaald.