Lars Boom gaf ziek op: “Echt super zuur”
Parijs-Roubaix liep uit op een deceptie voor Lars Boom. De renner van Astana werd zaterdagnacht ziek en moest daardoor vroegtijdig afstappen. “Ik kon misschien honderd kilometer fietsen, echt super zuur. Het schoot niet op”, aldus Boom tegenover Omroep Brabant.
De Nederlander voelde dit griepje al een paar dagen aankomen. In de nacht voor Parijs-Roubaix zette het stevig door. “Ik voelde me koortsig en kon niet slapen. Om twee uur was ik al wakker. Het heeft heel de nacht doorgezet. Ik ben toch van start gegaan om te proberen er iets van te maken. Maar ik had niks in de benen.”Extra zuur is dat Boom naar eigen zeggen over topvorm beschikte. “In de Ronde van Vlaanderen was ik goed, ik ben echt nog nooit zo goed geweest. Ik heb echt naar deze wedstrijd toegeleefd. Dan is het super zuur. Ik ben een keer buiten de tijd geweest en een keer vierde geweest. Nu ben ik met de auto Roubaix binnen komen rijden, heb ik dat ook eens meegemaakt.”
Aflopend contract
Hoewel de Vlijmenaar komend seizoen meer wil gaan veldrijden, sluit hij een afscheid van het wegwielrennen uit. “Ik ga het volgend jaar hier weer proberen, sowieso”, aldus Boom. “Ik wil Parijs-Roubaix echt een keer winnen.”
Het is nog onduidelijk bij welke ploeg dat gaat gebeuren. Zijn contract bij Astana loopt dit seizoen af. “Ik heb het goed naar mijn zin hier, verlengen zou leuk zijn. Als het een andere leuke ploeg is, is het ook goed. Ik wil wel meer crossen gaan rijden. Deze winter ben ik in december begonnen, maar ik wil graag iets eerder beginnen. En het dan doortrekken tot Roubaix. Dat is de beste combinatie, denk ik.”
Together with our daughter sick on the couch. See with the chicken-pox me with the flu. Really disappointed after1/2 pic.twitter.com/6JpCtDweo7
— Lars Boom (@lars_boom) 11 april 2016
2/2 yesterday to start the race feeling sick. Next year we go again in the most beautiful race there is!!! #ParisRoubaix #cobbles
— Lars Boom (@lars_boom) 11 april 2016
Ik ben het toch met TomVD eens dat Terpstra zijn palmares een stukje indrukwekkender is; 2x DDV, 2x NK, 2x Qatar, 2x WK ploegentijdrit, 1x PR en daarbij heeft hij ook nog eens in elke (semi)klassieker over kasseien op het podium gestaan (behalve KBK).
Boom moet het wat betreft zijn palmares als beroepswegrenner toch vooral hebben van zijn etappezeges in Tour en de Vuelta (2009) met daarnaast dan nog zijn zege in de Eneco Tour (2012) en op het NK (2008). Ook hij heeft zeker een palmares dat er mag wezen, maar al met al iets meer gedateerd en daarbij kan ik wat betreft de kasseienklassiekers geen 1 podiumplek vinden.
Ik ben daarentegen wel iets minder hard dan TomVD wat betreft zijn "kopmanschapwaardigheid". Vorig jaar waren zijn prestaties minstens voldoende (6de RvV & 4de PR) en dit jaar waren er duidelijk aanwijsbare redenen waardoor hij dat niet kon herhalen. De vraag is wel of dit genoeg is voor Astana om weer een vergelijkbaar contract aan te bieden.
Maar waarom maakt die vergelijking Boom niet goed genoeg om kopman te zijn?
Je schetst het nu als een negatief punt dat Terpstra in een team rijdt waar hij niet alleen kopman is. Daardoor heeft hij juist de kans om mee te glippen zonder zelf te hoeven werken, en als hij niet bij etixx reed had hij PR dat jaar niet gewonnen. Het is ook niet waar dat Terpstra in de koersen waar hij scoort moet werken. Hij is gewoon een beschermde renner en als de koers uitwijst dat hij niet sterk genoeg is of zijn kansen zijn verkeken dan moet hij inderdaad wel eens op kop sleuren.
Verder is het helemaal geen punt wie van de 2 er beter is, daar gaat het namelijk helemaal niet om. Boom heeft bewezen over voldoende kwaliteiten te beschikken om (zeker in het voorjaar) kopman te zijn in bepaalde koersen.
Ik vind sowieso dat het vergelijken van de palmares niet heel zinnig is aangezien ze allebei een totaal ander carrière verloop hebben. Daarbij komt dat ik, eerlijk gezegd, Boom z'n palmares aansprekender vind dan die van Terpstra. Maar dat is denk ik per persoon verschillend aangezien iedereen bepaalde koersen anders waardeert.
Je zegt dat hij wel genoeg kansen als kopman heeft gehad en dat hij maar beter terug het veld in kan gaan of in dienst van anderen.
Dat vind ik aardig negatief klinken. En het is totaal niet te vergelijken met Terpstra, want dat is geen knecht in de koersen waar hij scoort.
Boom kan 3 dingen doen:
1. Zoals nu blijven proberen en dan zeggen de voorstanders komende jaren nog steeds 'als hij niet was lekgereden was hij vast wel 1ste ipv 11de geweest'. De tegenstanders maken hem jaarlijks weer met de grond gelijk en de neutrale wielerfan zegt dat hij gwn op z'n plaats is terecht gekomen. Stel dat Boonen volgend jaar zou stoppen, dan moeten de Boonen-bashers dus wel op zoek naar een nieuw slachtoffer. Als hij voor deze optie gaat lijkt hij me deze nominatie wel te gaan verzilveren.
2. Terugkeren naar het veld en in alle glorie wekelijks weer mooie wedstrijden rijden en behoorlijk wat koersen winnen.
3 . Zich neerleggen bij het feit dat je niet de allerbeste bent. Zich inzetten voor andere kopmannen, de credits krijgen voor je harde werk en afhankelijk van de situatie toch voordeel kunnen doen en zelf voor grote zeges kunnen gaan en daarnaast financieel zeker geen nadeel aan doen.
De keuze is uiteraard aan hem. Ik zou voor optie 2 of 3 gaan, maar dat kan ook zijn omdat ik de negatieve ben. :p
Gek genoeg presteert hij dan wel altijd een stuk later in een seizoen bij een Ronde van Belgie, Tour of Britain of iets soortgelijks. Dat is dan vaak ook weer een eenmalige uitschiter en hoor je er een tijdje weer weinig van.
Buiten een rondetje of 3 en twee etappes in een grote ronde (dat doet een Weening ook) heeft Boom een nogal magere lijst aan prestaties over de vele seizoenen. Daarentegen slaagt een Terpstra of andere toppers er wel in om op veel meer momenten in het jaar hun gezicht te laten zien.
Het is allemaal te mager voor een goede kopman, en vergeet niet dat bij bij Rabo vorstelijk betaald werd voor zulks en naar ik mag aannemen zal hij bij Astana ook wel aardig beloond worden.