‘Akkoord tussen Remco Evenepoel en Red Bull-BORA-hansgrohe een feit: miljoenen op tafel’
Foto: Cor Vos
vrijdag 25 juli 2025 om 19:38

‘Akkoord tussen Remco Evenepoel en Red Bull-BORA-hansgrohe een feit: miljoenen op tafel’

Update De flirt van Red Bull-BORA-hansgrohe met Remco Evenepoel is al enkele jaren aan de gang, maar concreet werd de deal nooit. Volgens de Italiaanse sportkrant La Gazzetta is er nu toch schot in de zaak gekomen, ondanks de nog lopende overeenkomst van Evenepoel met Soudal Quick-Step.

WielerFlits heeft inmiddels van meerdere bronnen begrepen dat de komst van Evenepoel in de eerste week van augustus door de Duitse ploeg bekend zal worden gemaakt.

“Vorige maandag hebben Remco Evenepoel en Red Bull-BORA-hansgrohe een akkoord gevonden”, schrijft Gazzetta-journalist Ciro Scognamiglio. “Het gaat om een overeenkomst van meerdere jaren, die begint in 2026 en ten minste tot 2028 loopt. De ‘deal’ kan als rond worden beschouwd.”

Daarmee zou er een einde komen aan de geruchten die nu al een tijdje lopen. Ook begin juli kregen die berichten al een opflakkering, toen serieuze gesprekken tussen beide partijen aan het licht kwamen. Volgens de regels van de UCI moet ook Soudal Quick-Step akkoord gaan, om de transfer officieel te laten doorgaan.

“Vertrekken of blijven, eerlijk waar: ik weet het niet”, schreef voormalig ploegbaas Patrick Lefevere toen al in zijn column. “Ik ken alleen de context: BORA-manager Ralph Denk trekt al vier jaar aan de mouw van Remco. Hij heeft hem destijds een eerste voorstel gedaan dat nog pijn doet aan mijn ogen. Nadien is het niet meer gestopt.”

“Misschien doen ze Remco nu echt an offer he can’t refuse, maar dat wil niet zeggen dat Jurgen Foré en Zdeněk Bakala (respectievelijk de CEO en eigenaar van de Soudal Quick-Step-ploeg, red.) daar zomaar in moeten meegaan. Remco heeft een contract tot eind 2026. Misschien vinden alle partijen straks een akkoord, misschien zijn we vertrokken voor een juridische strijd voor de arbeidsrechtbank. Of misschien is het een storm in een glas water en blijft Remco gewoon waar hij is”, besloot Lefevere.

Update 19.38 uur

‘Ook akkoord tussen de drie partijen’
De Waalse krant La Dernière Heure schrijft ook dat de transfer van Evenepoel rond is. Ze voegen eraan toe dat Evenepoel, Red Bull-BORA-hansgrohe én Soudal Quick-Step nu samen een akkoord hebben gevonden. Dat is noodzakelijk om de transfer te laten doorgaan. Volgens de krant zou Red Bull-BORA-hansgrohe 2 miljoen euro betalen aan Soudal Quick-Step om het laatste contractjaar van Evenepoel af te kopen.

Daarnaast wordt er geschreven dat Evenepoel zijn mecanicien en neef Dario Kloek, zijn verzorger David Geeroms en zijn ploegleider Klaas Lodewyck zou meenemen naar het Duitse team.

RIDE Magazine
101 Reacties
25-07-2025 13:47
Terecht dat Bora investeert in een klimtrein voor Lipowitz.
25-07-2025 13:52
Als ik heel eerlijk ben schat ik Remco toch nog steeds een (flink) stuk hoger in dan Lipowitz qua potentieel, en dat is vanwege zijn veelzijdigheid en tijdrit. Een tour op zijn maat kan misschien, op termijn en wanneer Pogi & Vingy wat inleveren, nog eens leiden tot die ene tour dat het net allemaal goed viel.

Wanneer je aankomend jaar iets gezonds smeden kan waarbij je REVKET, Liopwitz én Roglic ad start krijgen kan, doen.
    25-07-2025 14:06
    Cadel Evans en Bradley Wiggins hebben er uiteindelijk ook 1 gewonnen, dus het zou zeker kunnen.
    25-07-2025 14:08
    Op dit moment in hun carriere/ontwikkeling nog wel ja, ik heb alleen het idee dat Lipowitz nog veel meer groeipotentieel heeft.

    Remco is al heel vroeg begonnen en lijkt wat op zijn limieten te stuiten, wellicht nog wat marginale verbeteringen, maar een berggeit gaat het niet worden want daarvoor heeft hij een lichaam dat hij dan te veel moet uithongeren wat hem later op breekt tegen de grootste toppers.

    Of Lipowitz nog verder kan groeien..... in ieder geval op taktisch gebied wat hem een hoop energie verspilling kan schelen.
    25-07-2025 14:11
    Lipowitz is in ieder geval mentaal een veel sterkere renner, dat is bij Remco nog meer dan zijn klimkunsten de grootste achterstand op de toppers.
    25-07-2025 14:25
    @Netraam,
    Cadel Evans hoort in dat rijtje absoluut niet thuis. Hij hoefde geen speciaal etappeprofiel te hebben, kon zich vaak meten met de beste in koers en won verdiend (slechts) 1 keer.
    25-07-2025 14:35
    'is in ieder geval mentaal een veel sterkere renner'

    En dat baseren we waarop precies? Nässefingergefühl?
    25-07-2025 14:37
    In de vlakke tijdrit van meer dan 30km werd Lipowitz 6e op 58 seconden van Remco.
    In de klimtijdrit, waarin Remco 12e werd, werd Lipowitz 4e.

    Lipowitz, 24, is nog maar 3 jaren profrenner. Remco, 25, is al 6 jaren profrenner.
    Qua potentieel schat ik Lipowitz hoger in.
    25-07-2025 14:49
    Evenepoel is een coureur waarbij het mentaal alles of niets is. Hij moet !het alfamannetje' kunnen zijn en dat lijkt mij geen goede eigenschap als ronderenner. Ik zie hem in de toekomst nooit strijden voor plek 4-10 in het algemeen klassement. In zijn hoofd (gevoed door de media) is hij 1 van de Grote 3, maar hij heeft dat eigenlijk nog nooit bewezen. Lipowitz zal rustiger (zonder druk) kunnen groeien.
    25-07-2025 14:56
    'Lipowitz, 24, is nog maar 3 jaren profrenner. Remco, 26, is al 6 jaren profrenner.
    Qua potentieel schat ik Lipowitz hoger in.'

    Vreemd wel, 2 jaar verschil en beiden zijn van het geboortejaar 2000 haha. Midi toch, hoe verzin je zoveel dwaasheid? Het verschil in leeftijd is minder dan 8 maanden.

    En met 'potentieel' alleen win je geen koersen. En als je kijkt naar Evenepoel - Lipowitz zie je 64 - 3 staan in de zegestand.

    Lipowitz won 3 koersen in Oost-Europa, Evenepoel werd wereldkampioen, Olympisch kampioen, won de Vuelta, 2x LBL, 2x WK tijdrijden, OS tijdrijden, 9 GT-ritten, 3x San Sebastian, etc.

    Dan zit je met een veelwinnaar vs. iemand die 'potentieel' toont als groterondewinnaar. Maar zie jij Lipowitz de komende jaren een grote ronde winnen? Of veel ritten? Of grote eendagskoersen? Mogelijk, maar mogelijk is het 1 van die vele goeie renners die amper koersen winnen.

    En zie jij Evenepoel nog veel winnen in de toekomst? Los nog van wat zijn potentieel is als groteronderenner. Zelfs in zijn moeilijkste seizoen sinds 2021 zit hij in '25 na 3 maanden koersen aan 5 zeges. Dat is bijna dubbel zoveel als Lipowitz in zijn ganse carrière, en allemaal grotere zeges.

    Dus waarom zouden ze bij Redbull-Bora-Hansgrohe in hemelsnaam nee moeten zeggen tegen Evenepoel omdat ze Lipowitz hebben? Een 'renner met potentieel' maar die nog niet heeft bewezen een kampioen te zijn? Volgens mij zijn er 3 grote rondes in een jaar en kan je Evenepoel ook nog eens in zowat alle klassiekers opstellen, kan die ritten winnen, enz.

    Als je nu Pogacar hebt kan je inderdaad zeggen: waarom Evenepoel? Maar alle andere ploegen kunnen volgens mij wel iemand gebruiken die zo vaak wint.
    25-07-2025 14:59
    @Bami: Evenepoel is nog maar 25, is niet eens 8 maanden ouder dan Lipowitz.
    25-07-2025 15:07
    @ Bami,

    "Lipowitz, 24 . Remco, 26"

    Ze zijn beide geboren in 2000.

    "Lipowitz, 3 jaren profrenner. Remco, 26, is al 6 jaren profrenner."

    Remco is prof sinds 2019, Florian sinds 2020 (welliswaar op CT niveau)

    Tenzij je de feiten heel erg verdraaid (zoals jij deed), zie ik dus geen argument voor je stelling
    "Qua potentieel schat ik Lipowitz hoger in." behalve persoonlijke voorkeur.
    25-07-2025 15:11
    @Checco

    In tegenstelling tot Remco, is Lipowitz niet mislukt in 4 van de 6 grote rondes waaraan hij deelnam.
    25-07-2025 15:14
    Beetje voos wel om de klimtijdrit waar iemand totaal erdoorheen zakte als referentie/vergelijking te nemen bami. Dat is feitverkrachting om een punt te maken dat er eigenlijk niet eens eentje is, een beetje zoals je hun leeftijdsverschil ook wat groter maakt dat het werkelijk is omdat ze beidden van 2000 zijn. En er zit eigenlijk maar drie jaar verschil op als je kijkt wanneer ze zijn beginnen fietsen 2017 tov 2020, ze zitten dus beidden nog maar kort op de fiets als je kijkt naar de wereldtoppers zoals Pogacar of MVDP die als kind zijn begonnen en daardoor een fenomenale techniek hebben. En als je alle blessures er af trekt worden die drie jaar natuurlijk nog wel een pak minder, genezen en herstellen slaat ook elke keer je conditie en alles onderuit.

    We gaan pas over enkele jaren kunnen vergelijken. Is de opkomst van Lipowitz deze tour de start van iets moois, of de eenmalige uitschieter door boven zich uit te stijgen omdat alles goed viel en er geen druk was. En heeft Evenepoel nog groeimarge en hoe verteert hij de blessures van de voorbije jaren. Maakt een andere aanpak in een nieuwe omgeving misschien dat hij toch nog ineens enkele flinke stappen gaat zetten de komende jaren. Het zou niet slecht zijn als ze alletwee nog flink groeien zodat ze volgend jaar als ploeg kunnen strijden voor plaats 2 en erna voor de gele trui. Want met de extreme dominantie van Pogacar en zijn ploeg heeft iedereen het wel stillaan gehad denk ik :-P
    25-07-2025 15:22
    Lipowitz heeft op dit moment welgeteld 50% van zijn grote rondes kunnen uitrijden...

    Blijft grappig, die Evenepoel-haat. Even inconsistent als de jurybeslissingen in de Tour die zo uitgespuwd worden.

    Almeida, Yates, Ayuso, Del Toro, ... gaan bij Pogacar rijden: "Wauw, fantastisch, wat een transfers!"
    Landa, Bernal, Carapaz, Yates,... gaan bij Froome rijden: "Wauw, fantastisch, wat een transfers!"
    Dumoulin, Yates, Kelderman, Uijtdebroeks, Jorgenson, ... gaan bij Vingegaard/Roglic rijden: "Wauw, fantastisch, wat een transfers!"
    Evenepoel gaat bij Lipowitz rijden: "Wat een achterlijke transfer, wat heb je daar aan."
    25-07-2025 17:04
    Meen je het echt dat het een slechte eigenschap is voor een GT-kopman om de alpha te willen zijn Alondra ? Dat is juist de sterkte van Pogacar, daarom is Roglic van ploeg veranderd, daarom wint MVDP, de beste kopmannen zijn net alpha's zodat de ploeg in hun dienst rijdt en ze zich ook van niets iets aantrekken als het er op aankomt. Natuurlijk doen ze ook dingen terug, op de momenten dat het hen uitkomt voor mensen die ze mogen. Logisch dat je voor zo'n domme uitspraak een nieuwe account maakt.
    25-07-2025 18:38
    @jappe666

    In zijn tot nu toe korte profcarrière zal Lipowitz' resultaat in grote rondes aanstaande zondag er als volgt uitzien: 7, DNF, 3.

    Zowel de 7e plek als de DNF behaalde hij in de rol van knecht.
    25-07-2025 20:13
    Lipowitz na zijn eerste tour waarin hij derde wordt: potentiële tourwinnaar! ( want dat is wat je indirect zegt als je zegt dat er nog veel marge opzit, beter doen dan die eerste 2). Evenepoel na zijn eerste tour waarin hij derde wordt: geen ronderenner, beter wordt het niet meer
    25-07-2025 20:15
    Lipowitz rijdt deze ronde zonder druk, niets moet alles mag. Er is ook vrij weinig druk van achterop in het klassement, zo'n blunder als gisteren kan je niet maken als je voor het hoogste gaat. Een ronde rijden met de instelling dat het van moeten is is compleet anders
    25-07-2025 20:16
    Een redenering als: hij is mentaal sterker is dus compleet krom, er zijn genoeg voorbeelden geweest van renners die zonder druk podium rijden maar het jaar er op niets meer klaar krijgen omdat de verwachting is dat ze beter moeten doen.
    25-07-2025 20:18
    Echt on-topic: hopelijk kan bora een ploeg vormen waarin de kopmannen elkaar echt helpen om de rest te verslaan.
    25-07-2025 21:19
    Hij moet gewoon hopen op die ene Sastre-Evans-Pereiro tour. Als het allemaal goed valt zou het wellicht kunnen. Maar eerlijk is eerlijk, als het even 1% minder is wordt hij gewoon 8e.
    26-07-2025 00:04
    @bami: Prima resultaten hoor, maar na 3 GT’s had Evenepoel al 4 ritoverwinningen en 1 eindzege. En dat is inclusief een Giro zonder voorbereiding na een bijna-dood-ervaring, en een Giro waar hij in de leiderstrui en met al bijna een minuut op zijn voornaamste concurrenten verplicht moest uitstappen wegens Covid.

    Ben fan van Lipowitz en ik hoop dat hij de lijn kan doortrekken, mede om Duitsland weer wat meer op de kaart te zetten als wielerland, maar als ik zou moeten kiezen tussen beide renners zou ik geen seconde twijfelen, de palmaressen spreken voor zich.
    26-07-2025 08:05
    Idd Vainsteins, je hebt helemaal gelijk. De fans van Lipowitz komen plots als paddestoelen uit de grond terwijl de man zelfde of nooit een koers wint. Ja hij reed een sterke Tour en Dauphiné, maar je kan exact hetzelfde zeggen van Onley die een sterke Tour de Suisse reed en nu ook kort na Lipowitz vierde wordt. Die gasten hebben ondanks enkele goede maanden nu nog ALLES te bewijzen en komen nog niet tot aan de enkels van Evenepoel. Laat ons over een jaar of 2-3 eens vergelijken wat Lipowitz en Onley tegen dan hebben gewonnen vs Evenepoel. Ik ben er vrij gerust in dat ook dan zal blijken dat Evenepoel een veel betere investering blijkt / bleek.
    26-07-2025 08:16
    En als ze een tour maken op maat van een andere renner zou die ook wel kans kunnen maken op die ene tour.
    26-07-2025 16:46
    Beste Rempo, houdt moed, of hoop
25-07-2025 14:22
Lipowitz verdient een meesterknecht. Goed gedaan Bora.
25-07-2025 14:09
De Vuelta is andere koek als de Tour. Zie Kuss. Ik begrijp echt de hooggespannen verwachtingen rond Evenepoel niet.
    25-07-2025 14:16
    Ah ok ...ik wist niet dat Rev in de Vuelta zomaar 7 minuten of meer cadeau gekregen heeft vanuit de vlucht. Met andere woorden, een onzinnige vergelijking.
    26-07-2025 07:50
    Als je 'zie Kuss' weg laat zie ik toch een prima kloppende zin. Als/dan daargelaten.
25-07-2025 16:10
Bericht zou nu al ontkend zijn door Evenepoel zelf meldt Sporza…
    25-07-2025 17:07
    Inderdaad, bedankt voor de update. Als het effectief niet waar zou zijn is dit wel een journalistieke misser van jewelste voor wielerflits. Straks wil Belgian cycle niet meer met hen in zee gaan omdat ze ietwat te tendentieuz omgaan met belgische renners/ploegen.
    25-07-2025 20:17
    Het was Renaat Schotte die dit tijdens de koers verkondigde,
    waarop José De Cauwer hem wat op zijn plek zette, om niet
    zomaar speculatie's of geruchten te gaan roeptoeteren.

    Niet lang daarna vertelde Renaat dat hij een sms'je gekregen
    had van Remco himself....die vertelde dat hij die bewuste
    maandag, alsook dinsdag en woensdag ziek in bed lag en
    het gewoon een roddel is.

    Maar helemaal geweldig bij hoevelen dit nieuwtje een trigger
    is om zich hierover te uiten terwijl dit niet officieel bevestigd werd.
    25-07-2025 21:26
    En toch is de deal rond, 2 leugens op 2 dagen….net nu REV een beetje sympathieker overkwam…
    26-07-2025 00:20
    Hij ontkende niet dat de deal rond is, hij ontkende dat er maandag een handtekening gezet is. Wat me vooral opviel is hoe ook Renaat Schotte de naam van Scognamiglio niet kon uitspreken zonder op z'n uitstekende reputatie te wijzen. Krijg je als journalist extra nieuwtjes van die wielerjournalistenpaus als je hem ophemelt ofzo? Hier op WF leek het ook jarenlang alsof z'n voornaam "doorgaans goed ingelichte" was.
    26-07-2025 02:22
    @Polleke
    Een deal is pas rond als er effectief een handtekening van Evenpoel onder het contract staat. Volgens een journalist van La Gazetta dello Sport zouden Evenpoel en Bora afgelopen maandag tot een akkoord zijn gekomen. Door de Italiaanse en Waalse media werd er een bericht de wereld ingestuurd waarin vermeld wordt dat er een akkoord is tussen Evenepoel, Soudal QS en Bora en dat de transferdeal dus effectief rond is.
    M.a.w. volgens de media zou Remco afgelopen maandag zijn handtekening hebben geplaatst onder het contract dat zijn transfer naar Bora bevestigt maar jet bericht dat die deal rond zou zijn, en dat nu overal in de media de ronde doet, klopt dus niet aangezien Remco tijdens de live TV-uitzending van de Tour op Sporza zelf een sms-bericht heeft gestuurd naar de commentatoren waarin hij dus zelf zei dat hij het nieuws van de handtekening ontkende en dat hij maandag, dinsdag en woensdag serieus ziek in zijn bed lag.
    Als er hier iemand liegt dan is het toch wel de media want nogmaals, de deal is pas echt rond wanneer er effectief een handtekening van Remco onder het contract vermeld staat. Dat Temco het contract effectief ondertekend zou hebben daar heeft de media tot op heden dus geen zichtbaar en/of aantoonbaar bewijs van en verspreiden nu dus enkel insinuaties.
    26-07-2025 18:46
    Formaliteit noemen wij zo iets, je hebt gelijk maar op een handtekening na is het geklonken, maanden geleden al, met Specialized als meest bepalende partij…
25-07-2025 17:35
100x liever Remco dan die saaie wieltjeszuiger van een Vingegaard...
Tenenkrommend saaie Deen. Zo blij dat Arensman zijn tweede wint vandaag. Springen op de zetel! Zalige kerel!
Jonas moet toch echt wat aanvalslust krijgen. Wat een saaie renner is me dat.
    25-07-2025 20:02
    Jij keek vandaag de 1e keer touretappe dit jaar denk ik?
    25-07-2025 22:55
    Inderdaad
25-07-2025 20:26
Misschien dat Evenepoel de Tour niet zal winnen, maar hij is minimaal de beste tijdrijder van dit moment en een serieuze hardrijder die ook de zwaardere klassiekers kan winnen.
25-07-2025 13:39
Ik ben benieuwd mocht dit waar zijn.
Ik schat Remco op veel vlakken heel hoog in, een absolute topper. Maar vraag me in wie je het meeste potentieel ziet op rondegebied: Evenepoel of Lipowitz...
    25-07-2025 13:42
    Wellicht samen?
    25-07-2025 13:45
    Poortje, ik denk ook samen. En met de klasse van Evenepoel tijdens eendaagse koersen en ITT heb je een leuk duo! Roglic dan weg en ipv hem een superknecht aankopen (WvA?); dan ben je behoorlijk sterk.
    25-07-2025 13:46
    Samen sta je zeker sterker. Lipowitz heeft zich tot nu toe altijd als teamspeler gedragen. Geldt ook deels voor Remco als het ging om sprints/klassiekers, maar nog niet voor het AK.

    Ik denk dat je met minstens 4 potentiële podium kandidaten in 1 team tegen Pogi op moet staan, maar dan nog zal Pogi winnen verwacht ik.
    25-07-2025 13:48
    Remco en Wout, lijkt me geen goede combi.
    25-07-2025 13:54
    Een gigant als Redbull wil meespelen in alle rondes (en belangrijke koersen), dan kom je er niet met 1 kopman. Bovendien maakt het toch niets uit of je nu Lipowitz, Roglic of Evenepoel uitspeelt tegenover Pogacar en Vingegaard, man tegen man rij je toch sowieso hooguit voor plek 3. Dan kan je maar beter maken dat je in de breedte de sterkste ploeg van allemaal bouwt, en op die manier probeert om een bres te slaan.

    Als deze deal doorgaat zou het mij niets verbazen als ze ongeveer met zoiets op de proppen komen:

    Giro: Evenepoel (kopman), Pellizzari (schaduwkopman), Moscon, Cattaneo, Denz, Sobrero,...
    Tour: Lipowitz (kopman), Evenepoel (rittenkaper), Vlasov (luxeknecht), Hindley (luxeknecht), DF Martinez (luxeknecht), ...
    Vuelta: Roglic (kopman), DF Martinez (schaduwkopman), Hindley (schaduwkopman), Tratnik, Lazkano, ...

    Eventueel zou het kopmanschap van Evenepoel en Lipowitz ook nog omgewisseld kunnen worden, aangezien dat beter zou aansluiten bij een voorjaarsprogramma met Evenepoel.

    Ben wel eens benieuwd over welke afkoopsom we hier zouden spreken, mocht dit doorgang vinden.
    25-07-2025 19:41
    Vlasov 'luxeknecht'. Heb je nog heel even getwijfeld misschien?
25-07-2025 17:42
BORA heeft met Evenepoel, Lipowitz, Roglic gewoon 3 kopmannen die na Pogacar en Vingegaard de beste van de rest zijn. Wellicht zijn Almeida en Del Toro gelijkwaardig.
    25-07-2025 23:05
    Best of the rest? Roglic is dit jaar mss best of the rest, maar hij rijdt toch al minder dan vorig jaar, Als die lijn zich door trekt en de nieuwe generatie blijft groeien. Dan is hij volgend jaar niet meer best of the rest. Lipo heeft potentie, maar komt pas net kijken qua ak werk. Evenepoel heeft het denk ik niet als ak man. Dan denk ik toch echt dat Almeid best of the rest gaat zijn volgend jaar. Verder kan je Ayuso ook niet uitsluiten. Al een keer podium Vuelta en daarna best of the rest na het Visma podium. Echter moet hij wel volgend jaar bevestigen. Want nu al anderhalf jaar pech met gt's. Lipo staat nu iig niet boven Ayuso en andersom ook niet. Del Toro moet eerst gaan bevestigen. Neem Hart, wint de Giro en daarna nooit meer top 10 gt.
    26-07-2025 00:36
    Weet nu niet of Hart het beste vergelijkingsmateriaal is. Dat is net als oa. Froome, Alaphilippe, Bernal, Jakobsen en Evenepoel een ‘Wat als?’-verhaal, waarbij je door hun doodsmakken nooit zal weten hoe goed ze wel hadden kunnen zijn als ze fit waren gebleven. Stond in de Giro op amper 5 seconden toen hij die rotsmak maakte en zijn bekken brak. In de 4 rittenkoersen die hij voorafgaand reed eindigde hij telkens bij de eerste 6.

    Denk dat je Del Toro trouwens met vrij grote zekerheid mag opschrijven voor de komende 10 jaar (als hij fit blijft). Op die leeftijd dit al brengen, een hele ronde lang, en op papier zelfs als pure knecht, zonder dat je ergens minuten cadeau hebt gekregen met een vlucht ofzo… lijkt me allesbehalve een one-hit-wonder zoals bv Buchmann of Haig dat waren.

    Vergeet in de lijstjes trouwens zeker oude krijger Carapaz niet (wat heb ik hem gemist deze Tour!), als die van het klassement een doel maakte, reed die eigenlijk bijna standaard steeds minstens top-5.
25-07-2025 19:57
Wat een ploeg om naar toe te gaan….

Een aftakelende Roglic die in die Vuelta met Kuss en deze Tour met Lipowitz aantoont geen donder te geven om iemand anders dan zichzelf en een Lipowitz die net zijn eigen kracht als klassementsrenner heeft ontdekt en dus ook niet zal zitten te wachten op een rol als knecht. Als er iemand is die ik totaal niet in staat acht om daar een hecht collectief van te smeden, is het Ralph Denk wel.
    25-07-2025 21:19
    Mij lijkt het ook niet de beste keuze voor Evenepoel. Redbull-Bora-Hansgrohe is nu niet meteen een ploeg die bekend staat om de geweldige teamgeest of renners beter maken.

    Komt er nog bij dat Evenepoel nogal een prima donna is en types als Roglic, Lipowitz, Vlasov, Martinez, enz. niet zomaar naar zijn pijpen gaan dansen.

    Het is een sterkere ploeg natuurlijk, en hij zal er financieel ongetwijfeld op vooruit gaan.

    Maar een Belgisch team met familiale sfeer als SQS lijkt mij beter te passen bij het woelwater dat Evenepoel soms is. Gewoon nog een jaartje blijven en zijn contract uitdoen, lijkt mij de beste keuze. Dan kan hij nog altijd verkassen, na hopelijk een wat stabieler seizoen en vanuit een sterkere positie.

    Maar gezien de transfers die genoemd bij SQS, met Stuyven en Van Baarle, enz., lijkt er daar toch niet echt verder gebouwd worden op de Evenepoel-piste.
    26-07-2025 01:10
    Denk niet dat je Roglic nog in de Tour moet verwachten, toch zeker niet bij RB. Ben zelfs niet overtuigd of je hem volgend seizoen nog in het peloton moet verwachten met hoe hij de laatste tijd koerst en communiceert.

    Lipowitz en Pellizzari lijken me nu niet de moeilijkste karakters, die zie ik hun nog wel volledig wegcijferen als ze daarbuiten voldoende eigen kansen krijgen. Martinez was voor Bernal mss wel de beste knecht die hij ooit gehad heeft, dus dat komt ook wel goed. Vlasov moet eerst maar eens terug deftig zien te gaan rijden om in de Tourploeg te raken, laat staan om op tafel te mogen kloppen. Hindley heeft ook al bewezen te kunnen/willen knechten als hij elders vrije rol kreeg, en ze hebben ook nog Aleotti, Fisher-Black, Wandahl, Lazkano en als de geruchten kloppen zou ook Cattaneo nog mee volgen. Dan spreek je al snel over genoeg renners om 2 volwaardige Tour-ploegen mee te maken en heb je als RB zijnde wel een stok achter de deur. Wie zich niet wil schikken naar de teamorders kan gewoon thuis blijven, want de stand-ins zijn van hetzelfde niveau.

    De Van Baarle transfer naar SQS is overigens al van de baan, Van Wilder heeft verlengt en met Cras komt er nog een extra Belgische klimknecht. En Stuyven komt vooral ter ondersteuning van Magnier en als vervanger van Lamperti die naar EF trekt. Dus of je daar veel conclusies uit kan/moet trekken wat Evenepoel al dan niet zou gaan doen weet ik niet, want veel goede klimknechten zijn er toch niet die einde contract zijn.
25-07-2025 21:01
Ga er vanuit dat de meerderheid van Wielerflits dit massaal toejuicht. Men roept hier al jaren dat Evenepoel de Tour moet laten vallen en zich moet focussen op andere koersen, omdat hij daar wél bij de besten ter wereld hoort.

Evenepoel kan een heel voorjaar en najaar leuk overal meedoen en lekker chillen in de zomer. Lipowitz kan een renner worden die elk seizoen 6 à 7 grote of kleine rittenkoersen rijdt en misschien nog 2 à 3 eendagskoersen voor de vorm.

Lijkt me de perfecte combinatie. Geen enkele koersdag samen, Bora doet een heel seizoen overal mee.
25-07-2025 21:18
Remco > lipowitz >>>>>>> roglic
25-07-2025 13:49
Ah, vorige maandag.
25-07-2025 13:50
Hoe valt dit in België, een Belgische topper buiten een Belgisch team?

De Redbull-Revket krijgt hopelijk echt vleugels bij deze ploeg. Voor Soudal Quickstep natuurlijk een enorme aderlating. Biedt wel ruimte te investeren in de klassieke kern, maar wie is er daar vrij? Niemand denk ik. Het zal de komende jaren tamelijk karig worden ben ik bang, maar hoop het tegenovergestelde.
    25-07-2025 14:09
    Voor Remco wel fijn lijkt me. Toch wat meer in de luwte.
    25-07-2025 14:43
    "Hoe valt dit in België, een Belgische topper buiten een Belgisch team?'

    Dat is geen issue in België. Daar kijkt men meer naar de renner dan naar de ploeg.
    25-07-2025 15:00
    De meeste toprenners rijden of reden voor buitenlandse ploegen, dus ik zie het probleem ook niet echt. Zo'n dingen spelen veel minder in België denk ik dan in Nederland als je hier soms de kritiek op de Nederlandse ploegen leest. In België zijn de nationale gevoelens ook veel minder dan in Nederland dus dan is het allemaal wat relatiever als je het zo mag benoemen.

    Dan kan De Lie naar SQS door de fusie van Lotto met Inter waar zijn profiel ietwat deels met Grimay zou overlappen. Iedereen tevreden, SQS gaat terug naar de roots, Evenepoel doet whatever bij Bora, Lotto/Inter heeft terug genoeg geld om mee te doen. En een extra protourploeg kan door het wegvallen van Lotto over naar de WT :-)
    25-07-2025 21:16
    @kennie " in België zijn de nationale gevoelens minder dan in Nederland". Jij moet een cabaretier zijn.
    25-07-2025 22:01
    M61: in België zijn we chauvinistisch op onze renners, niet de ploegen. Niemand zeurt over hoe “Belgisch” Alpecin of SQS wel of niet zijn. Lotto had steeds buitenlandse topsprinters: leuk! Wij gaan geen ploeg als nationale trots uitdragen zoals jullie Visma. Wel de rennerS.
    26-07-2025 08:17
    @tpinofan: wij supporteren in België voor renners in tegenstelling tot zoals Nederlanders zich graag met een ploeg associëren. Het zal ons worst wezen of Evenepoel, Van Aert, Philipsen,… voor een ploeg rijden in Nederlandse, Belgische, Italiaanse,… loondienst. Qua rondewerk is er geen goeie puur Belgische ploeg dus moet je naar of UAE of BORA.
25-07-2025 14:14
Dan zal alpecine wel gaan fuseren met de ploeg van Quickstep
25-07-2025 14:40
Ja hoor, daar gaan we weer: de Evenepoel saga deel 6829.....
Zullen we in plaats van te speculeren eerst eens gewoon het nieuws afwachten?

Trouwens wel grappig dat de stukjestikker van dienst meent te moeten melden dat bij een overstap zijn huidige ploeg akkoord moet geven..... Waar was dat akkoord toen een omhooggevallen veldrijder opeens onder zijn contract uitwilde? Oh ja, dat was er niet. De renner in kwestie is tot de hoogste rechter veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding. En wat heeft de UCI gedaan??? Helemaal NIETS! Geen sancties richting de ploeg die een renner die elders onder contract lag aannam en geen dag schorsing voor de contractbreker. Hoezo de huidige ploeg moet toestemming geven?
    25-07-2025 15:48
    Denk aan je bloeddruk, Nick.
    25-07-2025 20:52
    Euh nee, we gaan gewoon lekker verder met speculeren.. maar bedankt voor je mening..
25-07-2025 20:40
Zolang er nog geen bevestiging is van Soudal is dit een broodje aap verhaal.
25-07-2025 21:13
Ik weet niet hoe betrouwbaar de journalisten van La Gazetta zijn, maar die 'meerdere bronnen' van Wielerflits zelf zitten er vaak genoeg naast. Ben ik de enige die zich herinnert dat Wielerflits lange tijd volhield dat de fusie tussen Soudal-Quickstep en (de voorganger van) Visma-Lease A Bike in kannen en kruiken was, terwijl die partijen achteraf nooit verder bleken te zijn gekomen dan wat verkennende gesprekken? Ik neem dit artikel op Wielerflits voorlopig dan ook met een korreltje zout.
    25-07-2025 21:38
    +1, zaken die uit bronnen komen met een Italiaanse link zijn vaak maar wat drukke ruis zonder veel waarheid in. Het zou ook wel lastig overkomen voor hemzelf als het toch waar is en hij het nu ontkent.
25-07-2025 23:07
Oeh Klaas ook mee, da’s nie best
26-07-2025 07:34
Ik vindt Remco niet een renner die geschikt is voor de grote rondes. Hij was fit jaar 1.5 kg lichter dan vorig jaar en hij rijd als een natte krant. De excuus van zijn botsing in de winter vindt ik wat slapjes. Ik denk dat zijn lichaam het lichte gewicht niet aan kan. Je moet er voor gemaakt zijn.
Laat hem lekker de eendaagse wedstrijden rijden en weekse wedstrijden zonder echt hoge bergen.
    26-07-2025 10:50
    Die 1,5 kg lichter is zeker iets om mee te nemen in hun evaluatie, of dat wel zo passend is. Daarnaast is het volgens mij ook de vraag of hij uiteindelijk wel genoeg power heeft voor meerdere dagen achter elkaar. Ik ben erg benieuwd hoeveel power hij trapt op een vlakke tt tov andere renners.
25-07-2025 13:50
Wat vindt men in Belgie er eigenlijk van dat hij weggaat bij een Belgische ploeg en naar Red Bull gaat? Wordt dat aangemoedigd of niet?
    25-07-2025 13:58
    Wat maakt dat uit? Wat kunnen we met die info precies?
    25-07-2025 14:01
    Ik ben gewoon benieuwd, dus die info beantwoordt dan mijn vraag. Vandaar dat ik de vraag ook stel.
    25-07-2025 14:10
    Dat is in België bij mijn weten nooit een thema geweest, integendeel zelfs.
    Hoe meer de Belgische toppers voor eigen rekening kunnen rijden, hoe beter, en aangezien de Belgische weelde erg groot is (72 renners in de WT, 29 in de Tour) kan je ze toch niet allemaal in de 3-4 grote Belgische ploegen kwijt, of ze zouden voor elkaar moeten rijden. Het aantal Belgen in buitenlandse loondienst is altijd al aanzienlijk geweest... Van Aert, Van Avermaet, Gilbert, Naesen, Van Marcke, Boonen, Uijtdebroeks, Benoot, Meeus, Nys, Stuyven, Wellens, Van Gils, De Plus, ...

    We zien liever Philipsen vs Merlier vs Meeus vs De Lie vs Van Aert vs Fretin vs ... met een paar buitenlandse truitjes aan, dan dat ze voor elkaar leadout zouden moeten spelen. Bovendien ademen Belgen koers, daar zijn de renners sowieso helden en is de kennis van het spelletjes bovengemiddeld, dus als een landgenoot zijn kansen op succes kan verhogen door elders te tekenen wordt dat alleen maar toegejuicht. Enkel voor die-hard Quickstep-fans ligt dit misschien wat gevoeliger, maar zelfs dan nog denk ik dat er vooral veel begrip zal zijn. Zij weten ook dat 'hun' ploeg niet de ondersteuning kan bieden die enkele andere veel kapitaalkrachtigere teams wel kunnen geven.
    25-07-2025 14:13
    Dat maakt voor ons Belgen weinig uit. Wij zetten vlagjes bij renners, niet bij ploegen. Nooit begrepen waarom er in Nederland velen op de banken staan voor Jorgenson of vinge, alleen maar omdat Visma een Nederlandse ploeg is. Zoiets heb je in België niet....
    25-07-2025 14:20
    Thanks, duidelijk!
    25-07-2025 14:27
    Wat denk ik ook meespeelt is dat België sowieso een versnipperd land is, met de clash tussen Vlaanderen en Wallonië, ook nog eens een Duitstalig gedeelte, en Brussel dat als een eilandje op zichzelf in het midden ligt, enz ... Denk dat de Belgische identiteit veel minder sterk aanwezig is, dan dat bv in Nederland het geval is.

    Dat Soudal Quick-step met uitsluitend buitenlanders naar de Giro trok is mede daardoor ook nooit een thema geweest denk ik, terwijl dat met VLAB in de Tour wél voor een pak verontwaardiging zorgde. Omgekeerd zorgt dat er ook voor dat de Nederlandse wielrenners veel aandacht krijgen in de Vlaamse media, omdat veel Vlamingen zich evenveel of misschien zelfs nog meer verbonden voelen met NL'ers door de gedeelde taal, dan met hun eigen Franstalige landgenoten. Op dat vlak is het niet verwonderlijk dat renners als De Lie, Rex en Gilbert zo populair zijn/waren, omdat die als Franstaligen in tegenstelling tot vele anderen (zelfs ministers bv) wel de moeite namen om Nederlands te leren.
    25-07-2025 14:39
    Ik ben persoonlijk altijd fan van een ploeg zoals dat bij voetbal ook zo is. Daar hoor je in Nederland ook nooit iemand klagen dat er veel buitenlanders spelen bij bijvoorbeeld Ajax. Dan is het oke en willen ze gewoon het beste team zien.

    Met wielrennen ben ik dan voor de nederlandse ploeg Visma, maakt voor mij niet uit uit welk land de renners komen. Begrijp dan ook nooit zo goed waarom het in wielrennen zo'n probleem is dat er minder Nederlanders in een Nederlandse ploeg fietsen, maar dat het bij voetbal niet uitmaakt.

    Daarnaast hoop ik ook mooie dingen van Nederlanders te zien zoals Arensman, maar dat is secundair aan het team dat ik support.

    Krijg wel het gevoel dat veel andere het anders zien en specifiek voor land en niet ploeg supporteren bij wielrennen.
    25-07-2025 19:57
    @EPOO

    Voetbal is dan ook een teamsport, wielrennen is een individuele sport die met teams wordt beoefend. Pogacar kan niet winnen zonder UAE, maar hij komt op het palmares, niet UAE.

    En voetbalteams hebben ook een thuisbasis waar ze tweewekelijks spelen, voor fans waarvan de meesten uit de regio komen. De spelers zijn mogenlijk niet streekgebonden, maar het team zelf is sterk lokaal verweven. Wielerteams hebben geen thuis, sommigen rijden nauwelijks koersen in het land waarvan hun licentie komt. Wielerteams vind ik een pak artificiëler, die veranderen gewoon van land als het nodig is voor sponsoring.
25-07-2025 13:55
Lipowitz
25-07-2025 14:02
Staat niet op sporza, dus wss niets officieel.
25-07-2025 14:07
Lekker knechten voor roglic
25-07-2025 14:13
Nou mooi voor iedereen

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine