‘Akkoord tussen Remco Evenepoel en Red Bull-BORA-hansgrohe een feit: miljoenen op tafel’
Update De flirt van Red Bull-BORA-hansgrohe met Remco Evenepoel is al enkele jaren aan de gang, maar concreet werd de deal nooit. Volgens de Italiaanse sportkrant La Gazzetta is er nu toch schot in de zaak gekomen, ondanks de nog lopende overeenkomst van Evenepoel met Soudal Quick-Step.
WielerFlits heeft inmiddels van meerdere bronnen begrepen dat de komst van Evenepoel in de eerste week van augustus door de Duitse ploeg bekend zal worden gemaakt.
“Vorige maandag hebben Remco Evenepoel en Red Bull-BORA-hansgrohe een akkoord gevonden”, schrijft Gazzetta-journalist Ciro Scognamiglio. “Het gaat om een overeenkomst van meerdere jaren, die begint in 2026 en ten minste tot 2028 loopt. De ‘deal’ kan als rond worden beschouwd.”
Daarmee zou er een einde komen aan de geruchten die nu al een tijdje lopen. Ook begin juli kregen die berichten al een opflakkering, toen serieuze gesprekken tussen beide partijen aan het licht kwamen. Volgens de regels van de UCI moet ook Soudal Quick-Step akkoord gaan, om de transfer officieel te laten doorgaan.
“Vertrekken of blijven, eerlijk waar: ik weet het niet”, schreef voormalig ploegbaas Patrick Lefevere toen al in zijn column. “Ik ken alleen de context: BORA-manager Ralph Denk trekt al vier jaar aan de mouw van Remco. Hij heeft hem destijds een eerste voorstel gedaan dat nog pijn doet aan mijn ogen. Nadien is het niet meer gestopt.”
“Misschien doen ze Remco nu echt an offer he can’t refuse, maar dat wil niet zeggen dat Jurgen Foré en Zdeněk Bakala (respectievelijk de CEO en eigenaar van de Soudal Quick-Step-ploeg, red.) daar zomaar in moeten meegaan. Remco heeft een contract tot eind 2026. Misschien vinden alle partijen straks een akkoord, misschien zijn we vertrokken voor een juridische strijd voor de arbeidsrechtbank. Of misschien is het een storm in een glas water en blijft Remco gewoon waar hij is”, besloot Lefevere.
Update 19.38 uur
‘Ook akkoord tussen de drie partijen’
De Waalse krant La Dernière Heure schrijft ook dat de transfer van Evenepoel rond is. Ze voegen eraan toe dat Evenepoel, Red Bull-BORA-hansgrohe én Soudal Quick-Step nu samen een akkoord hebben gevonden. Dat is noodzakelijk om de transfer te laten doorgaan. Volgens de krant zou Red Bull-BORA-hansgrohe 2 miljoen euro betalen aan Soudal Quick-Step om het laatste contractjaar van Evenepoel af te kopen.
Daarnaast wordt er geschreven dat Evenepoel zijn mecanicien en neef Dario Kloek, zijn verzorger David Geeroms en zijn ploegleider Klaas Lodewyck zou meenemen naar het Duitse team.
Wanneer je aankomend jaar iets gezonds smeden kan waarbij je REVKET, Liopwitz én Roglic ad start krijgen kan, doen.
Remco is al heel vroeg begonnen en lijkt wat op zijn limieten te stuiten, wellicht nog wat marginale verbeteringen, maar een berggeit gaat het niet worden want daarvoor heeft hij een lichaam dat hij dan te veel moet uithongeren wat hem later op breekt tegen de grootste toppers.
Of Lipowitz nog verder kan groeien..... in ieder geval op taktisch gebied wat hem een hoop energie verspilling kan schelen.
Cadel Evans hoort in dat rijtje absoluut niet thuis. Hij hoefde geen speciaal etappeprofiel te hebben, kon zich vaak meten met de beste in koers en won verdiend (slechts) 1 keer.
En dat baseren we waarop precies? Nässefingergefühl?
In de klimtijdrit, waarin Remco 12e werd, werd Lipowitz 4e.
Lipowitz, 24, is nog maar 3 jaren profrenner. Remco, 25, is al 6 jaren profrenner.
Qua potentieel schat ik Lipowitz hoger in.
Qua potentieel schat ik Lipowitz hoger in.'
Vreemd wel, 2 jaar verschil en beiden zijn van het geboortejaar 2000 haha. Midi toch, hoe verzin je zoveel dwaasheid? Het verschil in leeftijd is minder dan 8 maanden.
En met 'potentieel' alleen win je geen koersen. En als je kijkt naar Evenepoel - Lipowitz zie je 64 - 3 staan in de zegestand.
Lipowitz won 3 koersen in Oost-Europa, Evenepoel werd wereldkampioen, Olympisch kampioen, won de Vuelta, 2x LBL, 2x WK tijdrijden, OS tijdrijden, 9 GT-ritten, 3x San Sebastian, etc.
Dan zit je met een veelwinnaar vs. iemand die 'potentieel' toont als groterondewinnaar. Maar zie jij Lipowitz de komende jaren een grote ronde winnen? Of veel ritten? Of grote eendagskoersen? Mogelijk, maar mogelijk is het 1 van die vele goeie renners die amper koersen winnen.
En zie jij Evenepoel nog veel winnen in de toekomst? Los nog van wat zijn potentieel is als groteronderenner. Zelfs in zijn moeilijkste seizoen sinds 2021 zit hij in '25 na 3 maanden koersen aan 5 zeges. Dat is bijna dubbel zoveel als Lipowitz in zijn ganse carrière, en allemaal grotere zeges.
Dus waarom zouden ze bij Redbull-Bora-Hansgrohe in hemelsnaam nee moeten zeggen tegen Evenepoel omdat ze Lipowitz hebben? Een 'renner met potentieel' maar die nog niet heeft bewezen een kampioen te zijn? Volgens mij zijn er 3 grote rondes in een jaar en kan je Evenepoel ook nog eens in zowat alle klassiekers opstellen, kan die ritten winnen, enz.
Als je nu Pogacar hebt kan je inderdaad zeggen: waarom Evenepoel? Maar alle andere ploegen kunnen volgens mij wel iemand gebruiken die zo vaak wint.
"Lipowitz, 24 . Remco, 26"
Ze zijn beide geboren in 2000.
"Lipowitz, 3 jaren profrenner. Remco, 26, is al 6 jaren profrenner."
Remco is prof sinds 2019, Florian sinds 2020 (welliswaar op CT niveau)
Tenzij je de feiten heel erg verdraaid (zoals jij deed), zie ik dus geen argument voor je stelling
"Qua potentieel schat ik Lipowitz hoger in." behalve persoonlijke voorkeur.
In tegenstelling tot Remco, is Lipowitz niet mislukt in 4 van de 6 grote rondes waaraan hij deelnam.
We gaan pas over enkele jaren kunnen vergelijken. Is de opkomst van Lipowitz deze tour de start van iets moois, of de eenmalige uitschieter door boven zich uit te stijgen omdat alles goed viel en er geen druk was. En heeft Evenepoel nog groeimarge en hoe verteert hij de blessures van de voorbije jaren. Maakt een andere aanpak in een nieuwe omgeving misschien dat hij toch nog ineens enkele flinke stappen gaat zetten de komende jaren. Het zou niet slecht zijn als ze alletwee nog flink groeien zodat ze volgend jaar als ploeg kunnen strijden voor plaats 2 en erna voor de gele trui. Want met de extreme dominantie van Pogacar en zijn ploeg heeft iedereen het wel stillaan gehad denk ik :-P
Blijft grappig, die Evenepoel-haat. Even inconsistent als de jurybeslissingen in de Tour die zo uitgespuwd worden.
Almeida, Yates, Ayuso, Del Toro, ... gaan bij Pogacar rijden: "Wauw, fantastisch, wat een transfers!"
Landa, Bernal, Carapaz, Yates,... gaan bij Froome rijden: "Wauw, fantastisch, wat een transfers!"
Dumoulin, Yates, Kelderman, Uijtdebroeks, Jorgenson, ... gaan bij Vingegaard/Roglic rijden: "Wauw, fantastisch, wat een transfers!"
Evenepoel gaat bij Lipowitz rijden: "Wat een achterlijke transfer, wat heb je daar aan."
In zijn tot nu toe korte profcarrière zal Lipowitz' resultaat in grote rondes aanstaande zondag er als volgt uitzien: 7, DNF, 3.
Zowel de 7e plek als de DNF behaalde hij in de rol van knecht.
Ben fan van Lipowitz en ik hoop dat hij de lijn kan doortrekken, mede om Duitsland weer wat meer op de kaart te zetten als wielerland, maar als ik zou moeten kiezen tussen beide renners zou ik geen seconde twijfelen, de palmaressen spreken voor zich.
waarop José De Cauwer hem wat op zijn plek zette, om niet
zomaar speculatie's of geruchten te gaan roeptoeteren.
Niet lang daarna vertelde Renaat dat hij een sms'je gekregen
had van Remco himself....die vertelde dat hij die bewuste
maandag, alsook dinsdag en woensdag ziek in bed lag en
het gewoon een roddel is.
Maar helemaal geweldig bij hoevelen dit nieuwtje een trigger
is om zich hierover te uiten terwijl dit niet officieel bevestigd werd.
Een deal is pas rond als er effectief een handtekening van Evenpoel onder het contract staat. Volgens een journalist van La Gazetta dello Sport zouden Evenpoel en Bora afgelopen maandag tot een akkoord zijn gekomen. Door de Italiaanse en Waalse media werd er een bericht de wereld ingestuurd waarin vermeld wordt dat er een akkoord is tussen Evenepoel, Soudal QS en Bora en dat de transferdeal dus effectief rond is.
M.a.w. volgens de media zou Remco afgelopen maandag zijn handtekening hebben geplaatst onder het contract dat zijn transfer naar Bora bevestigt maar jet bericht dat die deal rond zou zijn, en dat nu overal in de media de ronde doet, klopt dus niet aangezien Remco tijdens de live TV-uitzending van de Tour op Sporza zelf een sms-bericht heeft gestuurd naar de commentatoren waarin hij dus zelf zei dat hij het nieuws van de handtekening ontkende en dat hij maandag, dinsdag en woensdag serieus ziek in zijn bed lag.
Als er hier iemand liegt dan is het toch wel de media want nogmaals, de deal is pas echt rond wanneer er effectief een handtekening van Remco onder het contract vermeld staat. Dat Temco het contract effectief ondertekend zou hebben daar heeft de media tot op heden dus geen zichtbaar en/of aantoonbaar bewijs van en verspreiden nu dus enkel insinuaties.
Tenenkrommend saaie Deen. Zo blij dat Arensman zijn tweede wint vandaag. Springen op de zetel! Zalige kerel!
Jonas moet toch echt wat aanvalslust krijgen. Wat een saaie renner is me dat.
Ik schat Remco op veel vlakken heel hoog in, een absolute topper. Maar vraag me in wie je het meeste potentieel ziet op rondegebied: Evenepoel of Lipowitz...
Ik denk dat je met minstens 4 potentiële podium kandidaten in 1 team tegen Pogi op moet staan, maar dan nog zal Pogi winnen verwacht ik.
Als deze deal doorgaat zou het mij niets verbazen als ze ongeveer met zoiets op de proppen komen:
Giro: Evenepoel (kopman), Pellizzari (schaduwkopman), Moscon, Cattaneo, Denz, Sobrero,...
Tour: Lipowitz (kopman), Evenepoel (rittenkaper), Vlasov (luxeknecht), Hindley (luxeknecht), DF Martinez (luxeknecht), ...
Vuelta: Roglic (kopman), DF Martinez (schaduwkopman), Hindley (schaduwkopman), Tratnik, Lazkano, ...
Eventueel zou het kopmanschap van Evenepoel en Lipowitz ook nog omgewisseld kunnen worden, aangezien dat beter zou aansluiten bij een voorjaarsprogramma met Evenepoel.
Ben wel eens benieuwd over welke afkoopsom we hier zouden spreken, mocht dit doorgang vinden.
Denk dat je Del Toro trouwens met vrij grote zekerheid mag opschrijven voor de komende 10 jaar (als hij fit blijft). Op die leeftijd dit al brengen, een hele ronde lang, en op papier zelfs als pure knecht, zonder dat je ergens minuten cadeau hebt gekregen met een vlucht ofzo… lijkt me allesbehalve een one-hit-wonder zoals bv Buchmann of Haig dat waren.
Vergeet in de lijstjes trouwens zeker oude krijger Carapaz niet (wat heb ik hem gemist deze Tour!), als die van het klassement een doel maakte, reed die eigenlijk bijna standaard steeds minstens top-5.
Een aftakelende Roglic die in die Vuelta met Kuss en deze Tour met Lipowitz aantoont geen donder te geven om iemand anders dan zichzelf en een Lipowitz die net zijn eigen kracht als klassementsrenner heeft ontdekt en dus ook niet zal zitten te wachten op een rol als knecht. Als er iemand is die ik totaal niet in staat acht om daar een hecht collectief van te smeden, is het Ralph Denk wel.
Komt er nog bij dat Evenepoel nogal een prima donna is en types als Roglic, Lipowitz, Vlasov, Martinez, enz. niet zomaar naar zijn pijpen gaan dansen.
Het is een sterkere ploeg natuurlijk, en hij zal er financieel ongetwijfeld op vooruit gaan.
Maar een Belgisch team met familiale sfeer als SQS lijkt mij beter te passen bij het woelwater dat Evenepoel soms is. Gewoon nog een jaartje blijven en zijn contract uitdoen, lijkt mij de beste keuze. Dan kan hij nog altijd verkassen, na hopelijk een wat stabieler seizoen en vanuit een sterkere positie.
Maar gezien de transfers die genoemd bij SQS, met Stuyven en Van Baarle, enz., lijkt er daar toch niet echt verder gebouwd worden op de Evenepoel-piste.
Lipowitz en Pellizzari lijken me nu niet de moeilijkste karakters, die zie ik hun nog wel volledig wegcijferen als ze daarbuiten voldoende eigen kansen krijgen. Martinez was voor Bernal mss wel de beste knecht die hij ooit gehad heeft, dus dat komt ook wel goed. Vlasov moet eerst maar eens terug deftig zien te gaan rijden om in de Tourploeg te raken, laat staan om op tafel te mogen kloppen. Hindley heeft ook al bewezen te kunnen/willen knechten als hij elders vrije rol kreeg, en ze hebben ook nog Aleotti, Fisher-Black, Wandahl, Lazkano en als de geruchten kloppen zou ook Cattaneo nog mee volgen. Dan spreek je al snel over genoeg renners om 2 volwaardige Tour-ploegen mee te maken en heb je als RB zijnde wel een stok achter de deur. Wie zich niet wil schikken naar de teamorders kan gewoon thuis blijven, want de stand-ins zijn van hetzelfde niveau.
De Van Baarle transfer naar SQS is overigens al van de baan, Van Wilder heeft verlengt en met Cras komt er nog een extra Belgische klimknecht. En Stuyven komt vooral ter ondersteuning van Magnier en als vervanger van Lamperti die naar EF trekt. Dus of je daar veel conclusies uit kan/moet trekken wat Evenepoel al dan niet zou gaan doen weet ik niet, want veel goede klimknechten zijn er toch niet die einde contract zijn.
Evenepoel kan een heel voorjaar en najaar leuk overal meedoen en lekker chillen in de zomer. Lipowitz kan een renner worden die elk seizoen 6 à 7 grote of kleine rittenkoersen rijdt en misschien nog 2 à 3 eendagskoersen voor de vorm.
Lijkt me de perfecte combinatie. Geen enkele koersdag samen, Bora doet een heel seizoen overal mee.
De Redbull-Revket krijgt hopelijk echt vleugels bij deze ploeg. Voor Soudal Quickstep natuurlijk een enorme aderlating. Biedt wel ruimte te investeren in de klassieke kern, maar wie is er daar vrij? Niemand denk ik. Het zal de komende jaren tamelijk karig worden ben ik bang, maar hoop het tegenovergestelde.
Dat is geen issue in België. Daar kijkt men meer naar de renner dan naar de ploeg.
Dan kan De Lie naar SQS door de fusie van Lotto met Inter waar zijn profiel ietwat deels met Grimay zou overlappen. Iedereen tevreden, SQS gaat terug naar de roots, Evenepoel doet whatever bij Bora, Lotto/Inter heeft terug genoeg geld om mee te doen. En een extra protourploeg kan door het wegvallen van Lotto over naar de WT :-)
Zullen we in plaats van te speculeren eerst eens gewoon het nieuws afwachten?
Trouwens wel grappig dat de stukjestikker van dienst meent te moeten melden dat bij een overstap zijn huidige ploeg akkoord moet geven..... Waar was dat akkoord toen een omhooggevallen veldrijder opeens onder zijn contract uitwilde? Oh ja, dat was er niet. De renner in kwestie is tot de hoogste rechter veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding. En wat heeft de UCI gedaan??? Helemaal NIETS! Geen sancties richting de ploeg die een renner die elders onder contract lag aannam en geen dag schorsing voor de contractbreker. Hoezo de huidige ploeg moet toestemming geven?
Laat hem lekker de eendaagse wedstrijden rijden en weekse wedstrijden zonder echt hoge bergen.
Hoe meer de Belgische toppers voor eigen rekening kunnen rijden, hoe beter, en aangezien de Belgische weelde erg groot is (72 renners in de WT, 29 in de Tour) kan je ze toch niet allemaal in de 3-4 grote Belgische ploegen kwijt, of ze zouden voor elkaar moeten rijden. Het aantal Belgen in buitenlandse loondienst is altijd al aanzienlijk geweest... Van Aert, Van Avermaet, Gilbert, Naesen, Van Marcke, Boonen, Uijtdebroeks, Benoot, Meeus, Nys, Stuyven, Wellens, Van Gils, De Plus, ...
We zien liever Philipsen vs Merlier vs Meeus vs De Lie vs Van Aert vs Fretin vs ... met een paar buitenlandse truitjes aan, dan dat ze voor elkaar leadout zouden moeten spelen. Bovendien ademen Belgen koers, daar zijn de renners sowieso helden en is de kennis van het spelletjes bovengemiddeld, dus als een landgenoot zijn kansen op succes kan verhogen door elders te tekenen wordt dat alleen maar toegejuicht. Enkel voor die-hard Quickstep-fans ligt dit misschien wat gevoeliger, maar zelfs dan nog denk ik dat er vooral veel begrip zal zijn. Zij weten ook dat 'hun' ploeg niet de ondersteuning kan bieden die enkele andere veel kapitaalkrachtigere teams wel kunnen geven.
Dat Soudal Quick-step met uitsluitend buitenlanders naar de Giro trok is mede daardoor ook nooit een thema geweest denk ik, terwijl dat met VLAB in de Tour wél voor een pak verontwaardiging zorgde. Omgekeerd zorgt dat er ook voor dat de Nederlandse wielrenners veel aandacht krijgen in de Vlaamse media, omdat veel Vlamingen zich evenveel of misschien zelfs nog meer verbonden voelen met NL'ers door de gedeelde taal, dan met hun eigen Franstalige landgenoten. Op dat vlak is het niet verwonderlijk dat renners als De Lie, Rex en Gilbert zo populair zijn/waren, omdat die als Franstaligen in tegenstelling tot vele anderen (zelfs ministers bv) wel de moeite namen om Nederlands te leren.
Met wielrennen ben ik dan voor de nederlandse ploeg Visma, maakt voor mij niet uit uit welk land de renners komen. Begrijp dan ook nooit zo goed waarom het in wielrennen zo'n probleem is dat er minder Nederlanders in een Nederlandse ploeg fietsen, maar dat het bij voetbal niet uitmaakt.
Daarnaast hoop ik ook mooie dingen van Nederlanders te zien zoals Arensman, maar dat is secundair aan het team dat ik support.
Krijg wel het gevoel dat veel andere het anders zien en specifiek voor land en niet ploeg supporteren bij wielrennen.
Voetbal is dan ook een teamsport, wielrennen is een individuele sport die met teams wordt beoefend. Pogacar kan niet winnen zonder UAE, maar hij komt op het palmares, niet UAE.
En voetbalteams hebben ook een thuisbasis waar ze tweewekelijks spelen, voor fans waarvan de meesten uit de regio komen. De spelers zijn mogenlijk niet streekgebonden, maar het team zelf is sterk lokaal verweven. Wielerteams hebben geen thuis, sommigen rijden nauwelijks koersen in het land waarvan hun licentie komt. Wielerteams vind ik een pak artificiëler, die veranderen gewoon van land als het nodig is voor sponsoring.