Landa over Sky-periode: “Soms een verschil in koersmentaliteit”
Mikel Landa wist dit seizoen geregeld de aandacht op zich te vestigen. De Bask viel op door zijn positieve prestaties op de fiets, maar kende bij tijd en wijle ook een moeizame relatie met zijn ploeg Sky. In een interview met het Spaanse AS kijkt de gevleugelde klimmer onder meer terug op zijn tijd bij de Britse sterrenformatie.
Landa kijkt geenszins met teleurstelling terug op zijn Angelsaksische periode, maar erkent dat er weleens sprake was van botsende visies. “Binnen Sky is de drang naar controle groot. Alles is gereguleerd, terwijl ik toch meer renner ben die soms naar mijn gevoel luistert. En daar ook naar koerst. Af en toe wrong dat wel.”
In 2018 zal de nummer vier van de voorbije Tour het Engels weer inruilen voor het Spaans. Bij Movistar zal hij het kopmanschap moeten delen met Alejandro Valverde en Nairo Quintana. Toch voorziet de 27-jarige Landa geen problemen. “Het wielerjaar is erg lang, en er zijn ontzettend veel koersen. Ik ben ervan overtuigd dat een goede verdeling mogelijk is.”
Valverde is al weer hard aan het trainen met zijn parachute, gaat alles winnen volgend jaar, wie weet ook de tour en het punten klassement met zijn verpletterende eindpunch.
Volgens mij rijden de meeste renners gewoon op hun wattages hoor. Wanneer Dumoulin bergop niet mee kan met versnellingen, wat doet hij dan? Volgens mij kijkt hij dan ook gewoon naar z'n wattagemeter en houdt hij die aan.
Het verschil zit hem er vooral in dat de knechten van Sky zo goed zijn dat wanneer zij op beginnen te raken, de meeste concurrentie allang geen knechten meer over heeft.
In het oorspronkelijke interview van AS geeft Landa Cipo nog een subtiele veeg uit de pan. 'Het wielrennen van nu minder aantrekkelijk? In de tijd van Cipo had je soms 15 massasprints in de Vuelta. Slaapverwekkend.'
Ik heb er een en kan bijna feilloos mijn FTP trappen. Zonder te kijken. Dan maak je mij niet wijs dat een prof niet zonder te kijken weet hoeveel watt hij ongeveer trapt.
Een vermogensmeter gebruik je vooral achteraf: je wilt weten hoe makkelijk je die vermogens wegtrapte of waarom je dat niet vol kon houden. Tijdens een koers staat hij bij mij ook op het display maar ik kan er niks mee. Zal toch mee moeten met de groep. Bergop weet Wout Poels echt wel hoeveel watt hij trapt bij welke inspanning.
Het grootste voordeel is er voor de knechten, die zo lang mogelijk ver boven hun FTP moeten kunnen blijven terwijl ze ook aanvallers terughalen. En Froome moet dit natuurlijk ook kunnen bijhouden. Bij Sky weten ze op basis van trainingsdata wat elke renner kan volhouden aan kop van het peloton, waardoor knecht en kopman perfect op elkaar afgestemd zijn. Goed hulpmiddel, maar het maakt de sterkste ploeg automatisch dominant.
De vorm van de dag bepaalt of je over je "max" waarde heen kan, de meter zou je dat beletten, verschil tussen Tom en Chris die echt niet moe was vorige week maar wel anderhalve minuut aan zijn broek kreeg.
Zelf versnelde ik graag bergop halverwege als de diesel los kwam, heerlijk gevoel, snelheid meten deed ik door mn omw te tellen, tijd zat en je blijft alert.
Inderdaad waar zou Froome moe van moeten zijn, het is niet dat hij de tour en Vuelta heeft gereden en gewonnen.
Het zal inderdaad Landa Giro worden, Quintana Tour en Valverde doet wat hij wilt. Zal zogenaamd als knecht meegaan zoals de laatste 3/4 jaar maar zal nooit een trap teveel doen ivm met zijn eigen klassement. Dan hebben ze ook nog Amador die zelf een top 10 kan rijden maar volledig in dienst zal moeten rijden van Landa gok ik zo.
Alweer blijkt dat je weinig kaas hebt gegeten, ook zonder vuelta was froome kansloos omdat ie in alle berg en heuvel tijdritten het onderspit moest delven, alleen in Mégève verslikte Tom zich door niet te verkennen.
Een postbode stort ook niet in halverwege het seizoen maar probeer zelf eens drie weken dag in dag uit te fietsen voor je met repliek komt, man, man.
Was trouwens aan Puffin gericht, snap je niet onaflatende bemoeienis wederom niet.