Lance Armstrong kreeg in 2009 bijna miljoen voor terugkeer in Tour Down Under
foto: Cor Vos (archief)
maandag 1 april 2019 om 19:03

Lance Armstrong kreeg in 2009 bijna miljoen voor terugkeer in Tour Down Under

De Australische staat South Australia heeft Lance Armstrong bijna een miljoen euro gegeven als hij zijn comeback zou maken in de Tour Down Under van 2009. Daarmee wilde het de wedstrijd meer aanzien geven.

Armstrong stopte na het seizoen 2005 met wielrennen, maar maakte na drie jaar afwezigheid zijn comeback in de Tour Down Under. Dat deed de Texaan destijds namens Astana. Volgens de huidige minister van financiën heeft Armstrong (omgerekend) 1,5 miljoen Australische dollar ontvangen om aan de start te staan.

Geheim
Ook in 2010 en 2011 reed Armstrong, die door dopinggebruik onder meer zeven eindzeges in de Tour de France kwijtraakte, de WorldTour-wedstrijd Down Under. Vanwege een geheimhoudingsclausule van tien jaar mag over die financiële contracten nog niets gezegd worden.

“Het optreden van Lance in de Tour Down Under kwam op een moment dat hij beschouwd werd als de grootste wielrenner ter wereld”, zegt Leon Bignell, de Australische minister van Sport. Het was nog voor de dopingbekentenis van Armstrong. “Hij zorgde dat iedereen keek naar South Australia toen hij hier reed, waarmee hij de wedstrijd naar een heel nieuw niveau tilde. De deelstaatregering is deze manier blijven benutten en heeft er zo voor gezorgd dat het aantal bezoekers bleef stijgen, zelfs na de laatste deelname van Lance.”

RIDE Magazine
29 Reacties
01-04-2019 19:15
keek laatst podcast met armstrong bij Joe Rogan, was wel heel interessant. aanrader
01-04-2019 19:20
Ik kreeg vorige week ..bijna.. 200.000 euro.
01-04-2019 19:26
Mislukt want de koers is nog steeds om te huilen zo boring.
    02-04-2019 02:33
    Daar wordt in ieder geval hier in Australië toch heel anders tegen aangekeken RV. De koers leeft en is een grote happening. Er zijn meerdere koersen in Dec-Jan, ook veel vrouwen koersen en de belangstelling stijgt nog ieder jaar.
01-04-2019 19:26
Was ook in een tijd dat je alleen met een enorme lading boter op je hoofd die man nog in kon zetten als PR-instrument. Maar goed.
01-04-2019 19:27
Leuke podcast heeft hij. Luister er graag naar. George Hincapie ook leuk om naar te luisteren. Vooral het stukje waar ze een naam correct proberen uit te spreken moet ik altijd om lachen. Vooral omdat ze zelf weten dat het nergens op lijkt.

Nu moesten ze deceunink quick step uitspreken (ging over de klassiekers) maar daar waagden ze zich niet aan en noemden het maar gewoon quick step.
    02-04-2019 05:51
    Eens, alleen zijn ze vwb de voorspellingen vd voorjaarsklassiekers niet echt actueel op de hoogte.
01-04-2019 20:07
Wat een verschillen toch tussen inkomsten in het peloton. Een redelijk deel van het peloton rijdt hier 5 a 10 jaar voor. Goed onderhandeld van Armstrong.
    01-04-2019 20:13
    Heeft niks met onderhandelen te maken, de tour down under betaalde voor zijn palmares. Wat behaald is mbv doping dus eigenlijk zou hij het geld terug moeten betalen
    02-04-2019 09:30
    Zijn palmares is opzich niet veel waard, de mediawaarde die zijn palmares met zich meebrengt des te meer. Dus die tussenzin van terugbetalen ivm dopinggebruik gaat nergens over, in die tijd was het nog altijd de mediawaarde waar TDU het voor deed.
01-04-2019 20:18
Je kan van LA zeggen wat je wil maar nooit dat hij een slecht onderhandelaar is/was.... hij heeft de deal bovendien over 3 jaar weten te rekken....3 miljoen plus benefits om te komen opdagen....hoezo doping loont niet ?
01-04-2019 20:35
Waarvan akte!
01-04-2019 21:11
Oud nieuws. Dit was al duidelijk toen hij ging, dat hij er (veel) geld voor kreeg. (Ik was erbij, en heb nog in zijn ‘twitter-ride’ 3 plaatsen achter hem en zijn maatjes gereden)
En het is niet De eerste keer dat het opgerakelt wordt...
01-04-2019 21:36
Het zal wel, ligt er iemand daar wakker van... ik in ieder geval niet.
01-04-2019 21:50
En phil ligett en Paul Sherman
01-04-2019 22:06
Wat de gek ervoor geeft. Ze hadden het ervoor over dat hij daar startte. Froome kreeg ook een aardig startgeld toch voor die start in de Giro, als ik het me goed herinner. An sich heb ik daar geen oordeel over. Alleen kun je er cynisch van worden als je kijkt wat later aan het licht kwam.
01-04-2019 23:24
Elk bericht over deze man is er 1 teveel
    02-04-2019 06:04
    Wat n nonsens, onnozelheid en hypocrisie. In de tijd van Armstrong, daarvoor en nog daarna, was nagenoeg het hele peleton aan de dope en niet zo weinig ook. En dan hebben we t alleen over wielrennen. Armstrong was echter de kop van jut, waarop de Europese media n jarenlange jacht hebben gemaakt. Door nagenoeg alles op hem te projecteren kon de doofpot tav de grote Europese renners enigszins dicht blijven tot de dag van vandaag. Bjarne Riis die n.b. bekend stond als mr 64% oid is nooit z'n tourzege afgenomen. Deze kerel moest s nachts wakker gemaakt worden, zo stroperig was z'n bloed namelijk.
    02-04-2019 08:13
    Niet enkel elk bericht over Armstrong is er een teveel, maar ook over Ullrich, Riis en alle dopingzondaars wat mij betreft. Ik heb veel meer respect voor een renner als Phil Gaimon. Geen groot palmares uitgebouwd maar deed het op een zuivere manier (hoop ik). Renners die onmiddellijk hebben bekend, hun straf hebben uitgezeten en zich inzetten voor een proper wielrennen, zoals David Millar, daar kan ik mij wel in vinden. Die heeft zijn fout beseft, ervoor geboet en er vervolgens geleerd en er iets goeds uit gehaald.
    02-04-2019 09:59
    @Pietspeed, stop alsjeblieft met zulke onzin. De man was een niets ontziende crimineel.
    Lees alsjeblieft [URL=http://cyclinginvestigation.usada.org] hier [/URL]. Elke vergelijking met andere dopinggebruikers loopt mank.

    Uiteraard hoeft het geen probleem te zijn dat hij geld heeft gekregen, maar hij heeft toch echt heel wat ergere dingen gedaan dan anderen en is daar terecht voor aangepakt.
02-04-2019 00:36
Ik heb vooral veel moeite met foto's van die man.
02-04-2019 03:25
Als die generatie in zijn geheel doping vrij had gereden dan was hij ook nog de beste geweest.....Ik keur het niet goed, maar in die periode was doping vrij normaal.
    02-04-2019 09:26
    Hij was ontegenzeggelijk een van de grootste renners uit zijn generatie. Dat mogen we stellen. En behalve de verboden snoeppot, werkte hij er ook nog eens keihard voor. Hincapie - die 16 jaren (?) - heel lang prof is geweest en ook getuigt heeft tegen LA, gaf zelfs aan dat hij niemand kende die ook maar in de buurt kwam van de trainingsarbeid die LA gaf en dat er niemand was met meer 'dedication'. Nu is er met de ontboezeming alle romantiek vanaf gehaald natuurlijk, maar wat je zegt toke; in die periode was doping 'common sense'. Leuke podcast idd!
02-04-2019 05:39
Onzin, de Tour was het jaar er voor bijna tot stilstand gekomen. De meeste ploegen hadden dankzij de politie invallen geen apotheek bij zich. Het was allesbehalve 'normaal'.
    02-04-2019 10:57
    Sommige mensen willen laten zien hoe goed ze zijn door anderen op hun fouten te wijzen.
02-04-2019 10:23
Zaak tussen de renner en de organisatie, mij gaat dat niks aan.

Gewerkt heeft het niet voor mij die deelnames van LA in TDU want ik kijk toch niet naar deze wedstrijd.
02-04-2019 14:31
Deze man heeft wel ontzettend veel betekend voor de stroopwafel industrie in de VS.
02-04-2019 14:41
Lang leve vino
Lang leve Astana.
1 van de oudste ploegen in het peloton en altijd netjes aan de regels gehouden

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine