vrijdag 31 mei 2024 om 16:00

‘Kulargument van Tour de Tietema-Unibet over afzegging ZLM Tour’

Video Tour de Tietema-Unibet is volgende week niet te zien in de ZLM Tour, de enige Nederlandse etappekoers op profniveau. Wegens sportieve redenen hebben ze hun contract met organisator Libéma Profcycling teruggegeven. Het zwengelde de discussie aan of Nederlandse profteams niet startplicht in Nederlandse profkoersen moeten hebben. Dit onderwerp komt ook terug in de WielerFlits Podcast.

Afgelopen week was TDT-Unibet actief in de Ronde van Noorwegen, waar de Fransman Adrie Maire dertiende werd in het eindklassement. Komende week rijden ze dus geen ZLM Tour van woensdag 5 tot en met zondag 9 juni, maar wél op zaterdag 8 juni Dwars door het Hageland. Een week later zijn ze ook actief in de Oberösterreich Rundfahrt én de Baloise Belgium Tour. Dat terwijl de uitleg is dat ze in de ZLM Tour geen (vol)waardig team op de been kunnen brengen.

Sprinter Davide Bomboi en klassementsrenner Cedrik Bakke Christophersen zijn geblesseerd en daarnaast reed klimmer Kevin Inkelaar nog maar weinig wedstrijden. Die laatste twee hadden in de vlakke ZLM Tour waarschijnlijk sowieso niet gereden. “Je kunt over Dwars door het Hageland nog zeggen dat het een eendagskoers is en dat dit minder energie, verplaatsing en geld kost. Het is ook een 1.Pro-wedstrijd, de ZLM Tour is een 2.1-koers. Kun je allemaal nog iets van zeggen”, begint Youri.

Over de sportieve redenen is onze verslaggever echter duidelijk: “Ik vind het een kulargument. Dat de organisator van Dwars door het Hageland en een week later de Baloise Belgium Tour (Golazo, red.) dezelfde is als de Renewi Tour waar ze net een WorldTour-wildcard voor hebben gekregen, dat zie ik niet los van elkaar.” Maxim valt hem bij. “Daarbij vergeten ze natuurlijk wel hoe belangrijk de ZLM Tour voor ze is geweest vorig jaar. Toen kregen ze als Continental-ploeg een wildcard, ze een rit wonnen en zodoende een groot succes behaalden.”


Beluister hieronder de volledige WielerFlits Podcast

Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

RIDE Magazine
12 Reacties
31-05-2024 12:19
Volledig eens met Youri hier. Scherpe analyse.
31-05-2024 12:27
Oei, binnenkort een ingezonden 'Sorry Bas' - briefje in de Telegraaf?
31-05-2024 12:52
Een ploeg maakt neem ik aan keuzes op basis van beschikbaarheid, mogelijk resultaat, budget en ja daar horen dus ook deals bij. Misschien hadden ze de argumentatie iets anders kunnen inkleden, van transparantie wordt je zelden slechter. Maar eerlijkheidshalve snap ik alle letters die hier aan gespendeerd worden niet. Ze rijden pak ‘em beet honderd kilometer verderop in een andere wedstrijd…………… schande !
31-05-2024 12:11
Makkelijk roepen zo langs de zijlijn en ook wat naïef. Natuurlijk gaat Tietema met de grote organisatie in zee om zo eerder in grote koersen te kunnen rijden. En vervelend dat ze kleine selectie hebben maar is wat het is. Team kennende hadden ze zeker ZLM gedaan als ze een team hadden gehad.
    31-05-2024 12:21
    En dus zijn de 'sportieve redenen' een kulargument,
    31-05-2024 15:09
    'TDT Unibet zegt ZLM tour af vanwege commerciele redenen' zou dan beter passen?
    31-05-2024 23:00
    Kleine selectie? Ze hebben 21 man onder contract!
01-06-2024 00:16
Die ZLM lijkt mij een ideale koers om eens goed aan je sprinttrein te werken. Want die loopt bij de TDT-Unibet niet bepaald als een trein. Apart besluit lijkt mij.
01-06-2024 19:27
De flauwekul van TDT is nog een beetje verder gegroeid ook: Bomboi, een van de twee geblesseerden in de 21-koppige selectie, wordt vandaag 13e in de Heistse Pijl! Dus omdat er een Noor, die de ZLM sowieso niet zou rijden, buiten strijd is kunnen ze niet mee doen???
    09-06-2024 19:35
    Goed gezien, DJ.
09-06-2024 19:34
TDT moet duidelijk nog even wennen aan het niveau - van de volgers en de media. Bij dat oppervlakkige Tiktok-/Insta-/YT-volk kom je wel weg met zulke schijnbaar valide argumenten, maar WF en andere media die de sport serieus nemen, prikken zo’n stompzinnig en doorzichtig verhaal natuurlijk binnen minuten door.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine