Giro 2016: Kruijswijk steviger in het roze na klimtijdrit, winst Foliforov
ANSA/ALESSANDRO DI MEO
zondag 22 mei 2016 om 17:16

Giro 2016: Kruijswijk steviger in het roze na klimtijdrit, winst Foliforov

Steven Kruijswijk heeft in de Giro d’Italia tijd gewonnen op zijn concurrenten. De Brabander werd in de klimtijdrit op Alpe di Siusi tweede, op 49 honderdsten van de Rus Alexander Foliforov. Kruijswijk pakte echter veel tijd op zijn concurrent Vincenzo Nibali, die meer dan twee minuten moest toegeven.

In het algemeen klassement bedraagt zijn voorsprong op de nieuwe nummer twee Chaves 2 minuten en 12 seconden. De voorsprong op Nibali bedraagt 2 minuten en 51 seconden.

Tijdens de eerste uren waren het de Russen van Gazprom-Rusvelo die de tijdrit domineerden. Alexander Foliforov dook als eerste onder de dertig minuten. Zijn ploeggenoot Sergey Firsanov leek eveneens op weg naar een toptijd, maar werd bergop opgehouden door een auto van de Tinkoff-ploeg. Hij verloor hierdoor veel tijd.

Nibali kende onderweg een fietswissel - Foto: ANSA

Nibali kende onderweg een fietswissel – Foto: ANSA

De dag stond echter in het teken van het duel tussen Nibali en Kruijswijk. Tijdens de enige tijdmeting na 4,4 kilometer bedroeg de achterstand van Nibali op Kruijswijk dertig tellen. Nibali kreeg onderweg te maken met tegenslag, toen materiaalpech hem tot een fietswissel dwong. Het zorgde ervoor dat hij niet eens bij de beste twintig eindigde. Uiteindelijk verloor hij meer dan twee minuten op Kruijswijk, die met een royale voorsprong de rustdag ingaat.

RIDE Magazine
263 Reacties
1 4 5 6 7 8 11
22-05-2016 17:45
Uiteenzettingen van het type 'Christian' inclusief :
1.
2. etc
Zijn altijd de grappigste, die zitten er werkelijk mee.

Heb je al gehoord dat Kruijswijk deze giro kan gaan winnen ?
22-05-2016 17:45
[quote]@LL
Roglic heeft al veel bewezen vorig jaar! Het was alreeds bekend dat hij goed was in tijdrijden, daarnaast had hij een enorm voordeel met het weer.[/quote]

Oh ja joh? Een 8e plaats in de proloog van Istarsko Proljece is een indicatie voor een mogelijke tweede plek in de Giro proloog, op 1 honderdste achter een van de beste TT specialisten in de wereld?

En het weer speelde daar ook geen rol.

Ik ga die Foliforov echt niet verdedigen, ik lijk wel gek. Maar ik wijs wel graag op de totale hypocrietie van de supporters hier, genant hoe de ene prestatie goed gepraat wordt met totale non-resultaten en deze prestatie wordt besmeurd met dopingbeschuldigingen ondanks aardige eerdere resultaten. Beiden prestaties hebben een megahoog Schumacher/Kohl gehalte, en zo mag je ze beiden behandelen. Maar niet de ene wel en de andere niet.
22-05-2016 17:45
Als we eind volgende week maar niet gaan zeggen dat het zo'n saaie giro is omdat er één renner zo ver voor staat.
22-05-2016 17:46
Waarom kunnen dopingbeschuldigingen niet gewoon een keer terecht zijn? Voor degenen die deze Rus vrij willen pleiten zal ik nog maar eens deze link hier plaatsen:
http://www.dopeology.org/teams/RusVelo/

Verder ben ik het er mee eens dat het vandaag een prachtige dag is voor het NL wielrennen natuurlijk, maar de frustratie dat hier een overwinning wordt weggekaapt hoogstwaarschijnlijk door doping is niet meer dan terecht.
Als je dat ontkent, doe dat dan in ieder geval door de argumenten die hier worden genoemd te weerleggen.
22-05-2016 17:46
Of is dit een Tom Leezer? Met andere woorden: de tijdswaarneming klopte in de Tirreno ook al niet, toen Leezer top 5 reed, maar in werkelijkheid veel langzamer was en de organisatie en eigenlijk niemand behalve de ploeg had het door. Foliforov rijdt echt niet in 5km 40 seconden dicht op Kruijswijk en Chaves.
22-05-2016 17:47
@maklukzat
Yeah, sure. Valverde gaat even 3 en een halve minuut dichtrijden op Kruijswijk...
22-05-2016 17:48
‘Johé, joho, jo *biep* oh wat bizar!’ Respect voor Kruijswijk en ik een hartverzakking maar dat geeft niets , puntje van de stoelwerk en genot , geen woorden genoeg. Heerlijk om weer Nederlanders van voren te hebben en te zien , dat is emotie bij sport . Ik weet dat die en die uit dat en dat land goed zijn maar mijn hart gaat tekeer voor Nederlanders.
22-05-2016 17:49
Mensen doen alsof Foliforov ook bezig is met zijn klassement, als Foliforov gisteren nu ook bij de beste 20 zat, dan hadden ze nog recht van spreken. Alle klassementsrenners hebben gisteren alles uit de kast gehaald voor een goed resultaat, daar kan je onmogelijk geheel van herstellen na een nachtje slapen, dat er een paar klimmers deze rit als doel hebben en de afgelopen dagen rustiger aan hebben gedaan, dat kan dan net het verschil maken. Als Foliforov volgende week constant bij de top 5 kan blijven, dan is het een ander verhaal. Maar dat zie ik niet gebeuren.
22-05-2016 17:49
@fransvanrooij Maak je geen zorgen. Neem van mij aan: Dat doen we niet.
22-05-2016 17:49
@Lammestakker
Helemaal niet verassend. Kruijswijk is gewoon wereldtop bergop. Bewijst hij al jaren. Alleen geen etappe-winnaar. Vorig jaar verloor hij in het eerst deel op een knullige manier anders was hij top 3 geweest. Het moet eens mee zitten. Nu zit het mee. Totaal geen verassing. Ook Nibali mindere optreden niet. Is nooit zo goed als Contador of Froome geweest. Zat hem b.v. in de gewonnen tour gewoon mee.
22-05-2016 17:50
@ Troma: mee eens! Mij gaat het puur of de tijdwaarneming klopt.
22-05-2016 17:50
Wel typisch hoor dat gebler over doping omdat een Nederlander net niet wint.
Doet in mijn ogen wel wat afbreuk aan de enorme prestatie van Kruijswijk.

Voor de mensen die de prestatie van Kruijwijk ook verdacht noemen zou ik zeggen kijk eens wat vaker naar wielrennen buiten de tour.

22-05-2016 17:50
En ik kondig het nog een keertje aan :) :

Let op die Henao in de laatste twee bergetappes. Die staat al 12 minuten achter op Jungels, en alsnog zie ik hem de witte trui pakken. Vandaag ook weer bij de beste klimmers, en wordt per etappe en hoogtemeter beter. Zeker als het straks echt omhoog gaat. Zou me oprecht niet verbazen als hij eind Giro bij de vijf beste klimmers hoort.
22-05-2016 17:50
Zou mooi zijn als Foliforov z'n ritje even wil uploaden ;) foute tijdswaarneming klinkt ook behoorlijk plausibel. Dat lijstje van Purito is toch wel echt bizar, ook al reed die Foliforov goed in de Tour de l'Averir een paar jaar terug.
22-05-2016 17:51
@Trema
Gazprom zie ik het helaas niet toegeven als de ploeg het weer als enige door heeft..
22-05-2016 17:51
hoe chauvinistisch kunnen sommigen hier zijn! ik leer 3 reacties en 2x gaat het over een rus en dit kan toch niet... maar kruijswijk vind iedereen blijkbaar normaal
22-05-2016 17:52
[i]edit redactie: niet op de man[/i]
22-05-2016 17:52
Je moet natuurlijk ook rekening houden dat Foliforov alles of niks doet. Terwijl de toppers altijd iets reserven houden. Liever 2e op een paar seconde dan de man met de hamer tegen komen. Komt vaker voor de 2e lijn een renner van de een klimtijdrit wint.
22-05-2016 17:52
@redactie. Heel goed.
22-05-2016 17:52
[i]edit redactie: niet doen[/i]
22-05-2016 17:52
Nogmaals fenomenaal! Maar ook logisch als je naar de fietsstijl kijkt. Kruijswijk laat het zijn benen doen en Valverde , Nibali en zovele anderen zwoegen te veel met hun boven lijf. Kost veel meer energie. Zo blijven rijden en de trui mee naar huis nemen! Dat de Rus wint is niet zo onbegrijpelijk, kan op zijn voorganger rijden die de boel laat lopen.
22-05-2016 17:54
Foliforov = held
22-05-2016 17:54
Ach, mocht Foliforov aan de wagen hebben gehangen dan zullen er wel beelden van zijn!
Niet?
Dan heeft hij verdiend gewonnen.
22-05-2016 17:54
@LL
Pakt vandaag 'maar' 5 seconden op Jungels in die klim, maar denk zelf inderdaad ook dat de strijd om het wit best eens spannend kan gaan worden. Daarvoor moet Jungels er wel echt doorheen zakken, want als die doorbijt zie ik Henao niet genoeg tijd pakken in de resterende etappes.
22-05-2016 17:54
Foliforov haalde Küng (BMC) in op de streep. Het gat tussen hen is exact 4 minuten volgens de etappe-uitslag, en Küng startte ook precies 4 minuten eerder dan Foliforov. Dus dat klopt in ieder geval.
1 4 5 6 7 8 11

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine