Kritiek op koersgedrag Groupama-FDJ na massale val: “We hoeven nergens spijt van te hebben”
Stefan Küng op kop van de achtervolgende groep - foto: Cor Vos
zaterdag 29 maart 2025 om 10:02

Kritiek op koersgedrag Groupama-FDJ na massale val: “We hoeven nergens spijt van te hebben”

Mathieu van der Poel won vrijdag op eclatante wijze de E3 Saxo Classic, maar in het begin van de koers zag het er niet zo rooskleurig uit voor de Nederlander. Vroeg in de wedstrijd zat hij vast achter een grote valpartij. Er werd niet gewacht, maar juist gekoerst door met name Groupama-FDJ. Dit tot ongenoegen van Van der Poel, maar bij de Franse formatie zijn ze zich van geen kwaad bewust.

Tijdens de persconferentie na afloop sprak winnaar Van der Poel zijn ongenoegen uit over het koersgedrag van sommige ploegen. “Ik vind het geen fair play om vol gas te gaan na een valpartij waarbij meer dan de helft van het peloton geblokkeerd is. Voor mij is dit iets wat wij als team nooit zouden doen. […] Het laat gewoon het echte probleem in het wielrennen zien, naar mijn mening”, doelt hij op het gebrek aan solidariteit tussen renners.

Zijn ploeggenoot Gianni Vermeersch was ook not amused. “Er zaten zo’n dertig renners voor de val en de weg was versperd. Iedereen stond stil”, schetst de Belg in gesprek met Het Nieuwsblad. Vermeersch is van mening dat de UCI de wedstrijd had moeten neutraliseren. “Als ze (UCI, red.) een statement willen maken, moeten ze op dat moment de koers neutraliseren. Als er al na zeven kilometer zo’n grote valpartij is, voorin het peloton.”

“We wilden ons voordeel behouden”
De ploeg die het tempo hoog hield na de grote valpartij in de beginfase – Groupama-FDJ – kijkt toch anders naar de situatie. “Voor ons was het ook een helse dag”, geeft kopman Stefan Küng aan op de website van zijn ploeg. “Het viel geen moment stil. Het peloton brak door de grote valpartij in twee stukken. Wij zaten met vijf renners van voren. We reden op kop om ons voordeel te behouden.”

Ploegleider Frédéric Guesdon staat ook nog altijd achter de beslissing om door te blijven rijden. “Wij hadden dit scenario ook niet verwacht. Maar we zaten met veel renners vooraan, dus voor ons was er geen probleem. Visma | Lease a Bike heeft ook geholpen. We wisten tevens ook dat alles weer terug bij elkaar zou komen. We hoeven nergens spijt van te hebben of ons slecht te voelen.”

RIDE Magazine
12 Reacties
29-03-2025 11:46
In de finale rij je door, dat doet iedereen, want dan heb je al een hele dag gereden om in die positie te komen. Als het zo vroeg in de race gebeurt dan kun je gewoon beter wachten, je weet nooit of je deze boomerang ooit nog terug krijgt, en een klein beetje solidariteit is soms ook wel fijn.
    29-03-2025 13:03
    Dit is zo bekrompen… Als 90% van het peloton tegen de grond gaat of opgehouden wordt door een valpartij (zoals in de Panne afgelopen week) geen probleem, vol gas naar de finish. Maar is het na 50km is het opeens wél een probleem en moet je solidair zijn?
    Gewoon prima dat FDJ door brommert wat mij betreft. De koers wacht op niemand.
29-03-2025 10:18
En gelijk heeft FDJ. Ze behalen voordeel primair door alert vooraan te koersen, omdat het een koers is waar gevallen kan worden of op een andere manier een voorbeslissing kan ontstaan. Moet je dat voordeel dan inleveren als er daadwerkelijk een schifting ontstaat omdat er gevallen wordt? Lijkt me niet. Laat dan de ploeg die voor een andere 'tactiek' kiest maar de inspanning leveren om eea recht te zetten.
    29-03-2025 11:08
    Ja argument van alpecin is ook dat de valpartij vooraan in peloton is. Snap dat dat de impact op de wedstrijd vergroot, maar nadat tien renners achteraan vallen of daardoor stilstaan is het doorrijden ook onsportief. Misschien zitten er wel drie renners van één ploeg bij en kan die ploeg daardoor de kopman niet ondersteunen. Of er ligt een b kopman bij die in de finale het verschil kan maken of een groepje net wel of niet terug komt. Allemaal impact en ergens sneu. Er is hier geen grens te trekken dus heb je simpelweg soms pech, of nou ja zoals vdp zelf ook al wel eens aangaf pech kun je deels wel vermijden.
    29-03-2025 11:10
    De eerste groep was 62 man groot. Renner voor renner geteld aan de hand van een filmpje dat op Twitter voorbij kwam. En dan hebben allicht wat renners zich eerder al laten terugzakken naar de tweede groep. Dan was de valpartij dus niet voorin het peloton.
29-03-2025 10:12
Alpecin zou net hetzelfde gedaan hebben, hun commentaar is hypocriet.
    29-03-2025 11:04
    Ja vraag me af of vdp dan niet gewoon iets zou zeggen als ja dat is koers, ik doe moeite om vooraan te zitten etc etc Rijden na een val is een beetje onsportief in de brede zin, maar hoort juist ook weer bij het mooie van de sport dat dat kan, en hoe erop gereageerd wordt. Het lelijke maakt de sport mooier
29-03-2025 10:52
Leuk dat Groupama-FDJ hier ook zegt: " Niet enkel wij, maar ook Visma LaB
heeft meegeholpen "

Toen Bakelants dit tijdens de koers te horen kreeg, ging hij uit zijn dak in
verontwaardiging over deze actie, omdat er volgens Jan, bij Visma meer
geloof in Jorgenson was dan in Wout.
Hij zei dat ze wellicht graag Mathieu en zijn ploeg wouden opblazen, maar
dat nét hetzelfde met Wout zou gebeuren.

Het moet Wout tijdens zijn achtervolging een tik bezorgd hebben, dat naast
zijn grootste rivaal Mathieu......hij gewoon een extra rivaal binnen de eigen
rangen heeft.
29-03-2025 11:54
Als ze na elke valpartij een koers moeten neutraliseren dan is het Oktober en donker eer Luik-Bastenaken-Luik uitgereden is…
29-03-2025 11:53
FDJ mag doen wat ze deden, echter is een beetje solidariteit niet verkeerd. Solidair gedrag komt altijd een keer bij je terug net als dat onsportief gedrag altijd een keer bij je terugkomt. In juli, als er een paar FDJ renners vallen, zal het peloton wellicht iets harder doortrekken. En dan niet zeuren, maar grote jongens zijn.
    29-03-2025 11:55
    Vaak zijn het toch grotendeels andere renners en ploegleiders in kasseien klassiekers en grote rondes. Dus maar de vraag hoe intensief die een koers incident in één van de vele mini ronde van Vlaanderens meekrijgen op emotioneel niveau
29-03-2025 12:41
Het is kraakhelder dat titel geen breedgedragen iets is, sterker nog begint het steeds meer gejammer te worden. Alpecin braaf, tuurlijk..

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine