maandag 3 juli 2023 om 12:30

‘Kritiek op Jonas Vingegaard is eenzijdig’

Video Het Baskenland heeft zijn sporen nagelaten in de eerste twee etappes van de Tour de France 2023. Na afloop van de rit op zondag was er de nodige kritiek aan het adres van Jumbo-Visma. Kopman Jonas Vingegaard moest het ontgelden, vooral vanuit Vlaamse hoek. De titelverdediger zou niet genoeg doen voor Wout van Aert. Dat, een speciale reportage én een uitgebreide vooruitblik op een mogelijke eerste sprint bekijk en hoor je in de nieuwe WielerFlits Update!


Het scheelde bitterweinig of Van Aert had in San Sebastián zijn eerste ritzege gepakt. Na afloop ging het vooral over de tactiek van Jumbo-Visma. Had Vingegaard niet één kopbeurt kunnen doen? “Daar wil ik graag een lans breken voor Jumbo-Visma”, stelt Youri. “Het ging na afloop veel over het tactisch falen van de ploeg, maar zo simpel was de opdracht helemaal niet. Je rijdt met een elitegroep naar de finish waarbij iedereen weet dat-ie geklopt is in een spurt met Van Aert. Logisch dat Pello Bilbao, Mattias Skjelmose, Tom Pidcock en Victor Lafay het probeerden.”

Dat Wilco Kelderman en Tiesj Benoot niet álles kunnen pareren, is evident stellen onze mannen. “Daarnaast kreeg Vingegaard de opdracht vanuit de ploegwagen om niet mee te werken. Dat teken kwam van Grischa Niermann”, legt Youri uit. Maxim haakt daar op aan. “Wat ook logisch is, want Jumbo-Visma is hier maar met één hoofddoel: de gele trui naar Parijs brengen. Het is wat dat betreft dus ook te begrijpen dat Vingegaard niet meewerkt. Bij andere ploegen zie je dat de kopman ook niet doen. De kritiek komt vanuit het perspectief-Van Aert en is daarom eenzijdig.”

Vingegaard zelf stelt voor onze camera dat hij de kritiek niet eerlijk vindt. Ondanks dat er teleurstelling heerst bij de Nederlandse ploeg vanwege het niet winnen van een etappe, is er ook tevredenheid met hoe het ervoor staat. Bovendien duurt de Tour de France langer dan de eerste twee dagen, dus Van Aert krijgt nog meer dan genoeg kansen. Met zijn sterke klimmersbenen is het aantal kansen wellicht zelfs verhoogd. “Misschien zelfs in de derde etappe al. Zeker nu Van Aert nog niet won, kan de verleiding groot zijn om in de lastige derde rit toch mee te sprinten.”

En verder…
Heeft Youri een speciale reportage gemaakt over finishplaats Bayonne, waar in 1911 de knechtenrol werd geboren. Hoe zit dat en wat voor leuke anekdotes hebben Jasper Stuyven en Mathieu van der Poel? Daarnaast blikken we uitgebreid vooruit op de mogelijke eerste massasprint in datzelfde Bayonne. Daarover laten onze mannen hun licht schijnen. Dat doen ze niet alleen, want ook Jasper Philipsen, Sam Welsford, Dylan Groenewegen én Mike Teunissen in dienst van Biniam Girmay geven hun visie op de derde etappe. Maar wie wint er nu precies?


Ook te beluisteren als podcast in je favoriete app, of gewoon hieronder via WielerFlits.

iTunes
Spotify
RSS-feed

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
70 Reacties
03-07-2023 08:02
Moest Vingegaard zaterdag kopwerk doen? Nee. het zou daar een te grote inspanning vergen met het risico om in de slotkilometer nog tijd te verliezen op Pogacar;

Had Vingegaard zondag beter een beurt gedaan om Lafay terug te halen: ja, dat was volgens mij de betere beslissing geweest. 500m kop doen op het vlakke had het verschil gemaakt voor de etappezege maar zou geen invloed hebben op zijn recuperatie/inspanningen in het vervolg van de tour. WVA zou onvoorwaardelijk in zijn steun gereden hebben voor het vervolg van de tour.

Nuances:
- het is inderdaad geen playstation, je moet beslissen in een miliseconde
- in vingegaard zijn achterhoofd zit waarschijnlijk ook dat Pogacar bij het terughalen van Lafay nog extra boni's kan uitlopen op Vingegaard
- je kan niet de voordelen willen van bij Jumbo te rijden zonder de nadelen: WVA had bij gelijk welke andere ploeg ook de rit vermoedelijk niet gewonnen. In dit selecte gezelschap had hij twee renners die zich volledig leeg voor hem rijden, dat is op zich al een luxe.

Als ze het overdoen denk ik wel dat Vingegaard een inspanning zou leveren dus er is wel een foutje gemaakt. Maar het moet ook niet groter gemaakt worden dan het is. Prioriteit moet nu zijn om WVA terug mee in het verhaal te krijgen van Vingegaard. Een ritje winnen zou daarbij helpen.
    03-07-2023 08:13
    Goed verhaal dit, helemaal mee eens.
    03-07-2023 08:26
    Idd goed verhaal dit. Net wat meerzijdiger dan de kritiek gemakkelijkheidshalve af te doen als eenzijdig ;-) Ik mis bij de redactie de nuchtere input van Nico Dick in dit soort discussies, die vaak met 1 zinnetje tot de kern van de zaak kwam en zo controverse ontmijnde.
    03-07-2023 08:29
    Helemaal eens!
02-07-2023 23:45
Zeggen ze nu dat Raymond ook in het kamp van Aert zit? Want helemaal kritiekloos kan je diens analyse niet noemen.

Beetje non-discussie verder. Als snelste man in zo'n groep ben je altijd de sigaar. Hij had nu al geluk dat hij twee sterke ploegmaten had, anders was het helemaal mission impossible. Vingegaard is echt niet de man voor dat soort werk, laat staan op dag 2 van de Tour. Alsof Bernal en Rodriguez bv wel zouden worden opgedragen om op kop te rijden voor Pidcock, en die hun favorietenrol is nihil in vergelijking met Vingegaard. Tenslotte mag de focus in deze non-discussie misschien ook wat meer op de fantastische aanval van Lafay.
    03-07-2023 14:14
    Denk eerlijk gezegd niet dat Raymond in het kamp Van Aert zit, hij geeft gewoon graag kritiek op alles en iedereen. Had Vingegaard wel meegeholpen maar Van Aert toch niet gewonnen dan waren de pijlen gericht op Van Aert en/of de tactiek van J-V.
03-07-2023 06:09
Ik heb t even geprint om t op mijn gemak door te lezen. Maar al die topics over hetzelfde onderwerp inclusief de reacties was al snel 16 blz. Niet eenzijdig maar dubbelzijdig.
02-07-2023 22:59
Artikel #9. Serieus?
    02-07-2023 23:08
    En Mathieu die denkt: fijn dat ik me heb laten lossen. Nu kan ik zonder microfoon onder mijn neus naar het hotel, en de batterij weer opladen voor de 3 weken die nog komen.
    02-07-2023 23:38
    Ja lossen, vindt die man heerlijk... Is algemeen geweten.

    Zag net in De Avondetappe overigens wel een microfoon onder z'n neus, maar hij wilde blijkbaar niet reageren.
    03-07-2023 06:41
    Ja, #9, en nog heeft een hele sloef sufferds de essentie niet begrepen: met een kleine inspanning was de teamgeest toppie; zonder die kleine inspanning net het tegenovergestelde. Dus hoe je dit kan verdedigen is mij een compleet raadsel.
    03-07-2023 08:03
    Ik moet wel een beetje lachen hoeveel er hier geponeerd wordt dat van Aert meteen zou smelten bij een kopbeurt van Vingegaard en dat de teamgeest dan meteen helemaal Disney geweest zou zijn. Dat is tegelijk een grove versimpeling van het idee 'team' en 'geest'.
    03-07-2023 08:42
    Hoezo, RV?
    03-07-2023 09:02
    Omdat er veel meer speelt. En Wout zelfs dan niet zeker gewonnen had.

    Dit zijn lastig te verenigen doelen. 2 grote hanen op het erf, die allebei hun kippen opeisen. Waarbij de ene haan op voorhand heeft gezegd dit jaar niet alles te willen doen voor de andere haan, omdat hij thuis een ei heeft dat bijna uit komt.

    Daarbij: de frustraties van Wout zitten denk ik dieper: bijna niks gewonnen dit jaar, VdP die inmiddels ook MSR en Roubaix kon afvinken. Het was van "moeten" en als het dan niet lukt ga je al heel snel de frustratie in met alle media die er wat van vinden in de TdF.

    En misschien na afloop in de bus of hotel wel de vraag of je het zelf allemaal zo slim hebt aangepakt. Door heel voorspelbaar te koersen, heel gretig te zijn, en alles op de sprint te zetten.

    Ik geloof ook niet dat ineens al dit soort dingen weg zou zijn als Vingegaard 500 meter op kop had gereden.
    03-07-2023 09:24
    "2 grote hanen op het erf, die allebei hun kippen opeisen. Waarbij de ene haan op voorhand heeft gezegd dit jaar niet alles te willen doen voor de andere haan, omdat hij thuis een ei heeft dat bijna uit komt."

    Geweldig omschreven, +1.
    Op de Belgische fora zijn de mensen boos omdat Van Aert een kans gemist heeft (terwijl hij vandaag in de oplopende sprint een geweldige kans op revanche heeft). En op de Deense fora zijn de mensen boos dat hun Tourwinnaar geen volledig team in steun krijgt en daarbovenop nog beschuldigd wordt van egoïsme. De media spinnen er garen bij, want hoe groter de polemiek hoe groter de kassa.
    03-07-2023 09:36
    Met name omdat er bij van Aert een goed stel hersens in ligt dat ie heus niet in een soort van XTC-liefdesbui schiet als hij een kopbeurt cadeau krijgt.

    Ik heb zelden iemand zo wild, gretig en vol vuur zien koersen als gisteren van Aert in volle finale: achtereenvolgens werden Bilbao, Pidcock en Skjelmose alle 3 levend opgevreten. Hij gaf daar eigenlijk zijn team geen kans zelfs om het voor m op te knappen. Die laatste x liet hij het over aan de op kop rijdende Kelderman en terugkerende Benoot maar hij had eigenlijk vooral dáár het wiel zelf moeten hebben óf na één van zijn andere explosies doorzetten.

    Ergo: van Aert wéét, itt tot wat de media pusht, dat Vingegaard totaal geen verschil gemaakt had. Indien gisteren misschien nog niet dan vandaag toch wel.
    03-07-2023 11:44
    Als je niet kan toegeven dat 400m inspanning van de Deen hemel en aarde verschil had gemaakt voor de ganse ploeg, dan ken je ofwel niks van wielrennen, ofwel ben je gewoon ‘contrair’ van aard. Davbam heeft vooral van dat laatste last, dat weet iedereen hier. Ellenlange betogen om zijn eigen punt te bewijzen, ook al slaat hij de bal compleet mis. Blijft een fenomeen.
    03-07-2023 11:51
    Nog iets: er wordt hier gezegd dat het enkel een dingetje in de Belgische media is. Ik voelde me niet geroepen om daar op in te gaan want het is complete nonsens, maar ik wil toch even zeggen: stop met fake news te verkondigen.
    03-07-2023 12:32
    Het is toch echt de Belg Wuyts die zijn eigen subjectieve opvatting de ether inslingert waarna internationale media deze non-issue oppikken omdat aandacht nu eenmaal inkomsten genereren. Wout was boos en niemand die tot nu toe écht weet of het teleurstelling was vanwege een gemiste kans, of teleurstelling richting Vingegaard. Dat het balletje in België is opgeworpen is geen fake news. Wuyts heeft wat aandacht nodig (of een nieuwe fiets, of een Jumbo bonuskaart dat kan ook). Het is ook al jarenlang voortslepende kwestie dat vele Belgen onder aanvoering van Wuyts niet kunnen verkroppen dat Van Aert bij TJV de bekende rol heeft. Ik moet just niks werd er niet zonder reden uitgeflapt, maar de boodschap is niet bij iedereen aangekomen.
    03-07-2023 15:17
    Maar wat maakt het nu in godsnaam uit in welke ploeg iemand rijdt? Of Van Aert nu in de Lottoploeg of in de Jumboploeg rijdt, wat maakt dat uit? Het blijft een Belg waar alle Belgen voor supporteren. Dat is dan weer toch een typisch Hollands dingetje, neem ik aan.
03-07-2023 10:35
Wat een dramatiek. TJV gaat 'vol' voor Tourwinst, maar desondanks hebben twee belangrijke knechten (Kelderman en Benoot) volop gewerkt om Van Aert een kans op ritwinst te bezorgen. In een zware finale worden Bilbao, Pidcock en Skjelmose ingerekend en komt het team nét te kort om de geweldig in vorm zijnde Lafay terug te halen. Hoe overdreven negatief moet je in het wielerleven staan om op basis van zo'n rit te beweren dat Van Aert op de verkeerde plek zit, geen respect krijgt en nu alle recht heeft om zijn hand en spandiensten richting Vingegaard maar te laten voor wat het is. Vingegaard heeft al een cadeau gegeven (tijdrit vorig jaar) en Van Aert heeft al volop respect ontvangen (hij kreeg gisteren twee knechten en hij mag naar huis bij de bevalling). Het is inderdaad geven en nemen en die balans is niet, zoals met name de Belgen beweren, volledig zoek. Laten we hopen dat Van Aert vandaag in de oplopende sprint met hulp van lead-out Laporte in goede positie wordt afgezet en dan is het echt aan hemzelf om die sprint winnend af te sluiten.
03-07-2023 00:29
Waar ik echt niet meer tegen kan is de eeuwige kritiek van Wuyts. Altijd maar te hakketakken en een enorm ego. Ben je blij dat meneer weg is bij de VRT, vind hij altijd een manier om z'n domme praat de wereld in te slingeren. Hetzelfde met de Cauwer. Waarom hebben ze in Vlaanderen zoveel bejaarden in het wielrennen? Lefevre, nog zo een die zichzelf graag hoort praten. Mijn conclusie? Jaloezie. Dat zij niet een ploeg als Jumbo Visma hebben, waar bovendien "hun" Wout rijdt, o wat steekt dat. Ik zou tegen het bejaardenhuis willen zeggen: Grow up!
03-07-2023 07:36
Misschien toch ook even de buitenlandse commentaren erop naslaan voor je met zo’n beweringen komt. Zo eenzijdig vanuit Belgische hoek is die kritiek niet. Zo win je ongetwijfeld de Tour, maar niet de wielerharten. It’s not all about science…
    03-07-2023 08:15
    De commentaren van en op internationale sites zoals cyclingnews zijn een stukje gebalanceerder gelukkig.
03-07-2023 08:37
Er vallen eigenlijk twee dingen op in deze discussie:

1. Veel volgers doe teleurgesteld zijn in Vinegaard dichten gelijktijdig W van Aert ook een onprofessionele werkhouding toe door te stellen dat hij minder hard gaat werken nu voor het geel. Dat is volgens mij op basis van alles wat we gezien hebben van Van Aert, compleet onterecht!

2. De analyse op Vinegaard is compleet eenzijdig. Die heeft ingehouden op de Jaikzibel om van Aert in winnende positie te houden in plaats van kop werk. De vergelijking dat Pogacar dat wel had gedaan is ook volledig krom. Dat weten we natuurlijk nooit, want Pogacar neemt niet eens een renner mee die voor eigen kansen mag fietsen op een ander terrein. Bovendien is Pogacar ook als renner veel beter geschikt om kop werk te doen dan Vinegaard. Tadej is simpelweg bizar compleet, waar Vinegaard een echte klassementsman is.

Van Aert krijgt zijn kansen nog wel en heeft ook al kansen gekregen, nu en in het verleden. Daaraan voorbij gaan is kinderachtig
    03-07-2023 08:42
    Wat mij ook opvalt is dat er veelal een valse balans wordt opgemaakt bij Wout vs Jonas; namelijk dat ze (vrijwel) gelijkwaardig binnen de ploeg zijn. Dat Jonas 'verplicht' iets terug moet doen voor Wout omdat Wout hem vorig jaar zo goed heeft geholpen.

    Ik snap het sentiment, maar zo werkt het natuurlijk niet. Beide hebben een taak die ze moeten uitvoeren, en die hebben ze beide (vorig jaar) tot in perfectie uitgevoerd. Volgens mij staat in de taakbeschrijving van Jonas niet dat hij voor Wout op kop moet rijden.

    Natuurlijk, als je het wel doet kan dat enorme goodwill kweken, en je komt er wellicht sympathieker mee over. Maar het geel wordt niet verdeeld op basis van sympathie. ;)
02-07-2023 23:09
Mee eens, de kritiek komt vooral uit de Vlaamse hoek. Vingegaard is kopman en die hoeft niet te werken, een tour overwinning is toch wel iets meer waard dan een ritoverwinning in de tour. Daarbij is de net niet man knecht, en voor die ruim 2,5 miljoen per jaar mag-moet hij wel iets doen. Dat snapt de aanhang blijkbaar niet. Overigens knap hoe die Fransman het afmaakte, als je met een snelle man naar de meet gaat dan weet je dat er pogingen komen, en met succes.
    02-07-2023 23:11
    Die mogelijke overwinning was niet in gevaar gekomen door gewoon ff mee te draaien!
    02-07-2023 23:16
    Ook met ff meedraaien hadden ze snijdende aanvallen zoals we er nu 4 hadden nooit voorkomen. Dit zijn de beste coureurs aan het begin van de meest prestigieuze koers, die uitvallen waren allemaal waanzinnig goed. Genieten.

    Ff meedraaien had er lief uitgezien maar was niet per definitie het verschil.
    02-07-2023 23:19
    Niet eens, NOS heeft het zelf ook geopperd.
    02-07-2023 23:23
    Daarnaast als je het wielrennen een beetje volgt dan heb je Frans Maassen horen zeggen dat Vingegaard geen trap teveel moet doen, dus een lulverhaal van die kwezels van de Nos
    03-07-2023 01:05
    Beekman, je snapt volgens mij niet dat Vingegaard zijn eventuele Tourzege met deze egoïstische instelling juist eerder in gevaar brengt dan in leven heeft gehouden. De reactie van Wout van Aert na afloop sprak boekdelen. Die gaat straks in het hooggebergte net even iets minder pijn lijden voor Vingegaard dan vorig jaar. Had Jonas even meegedraaid en Wout had gewonnen, dan had hij daarmee echt een geweldige teamspirit gecreëerd en juist een nog sterkere basis voor een eventuele Tourzege kunnen leggen. De mensen die Vingegaard in deze verdedigen onderschatten duidelijk zowel het teamaspect als het mentale aspect van wielrennen en leggen veel te veel nadruk op die 30 seconden inspanning en de zogenaamde enorme hoeveelheid verspilde energie die hij daarmee zou leveren.
    03-07-2023 12:55
    De reactie van Van Aert zegt net niks, en wordt door iedereen naar eigen believen ingekleurd.
03-07-2023 01:33
Beekman. Onze Deense vriend heeft dan ook niet begrepen dat ie al een trap teveel gedaan had op de Yaizkibel. Hij had daar nooit het duel met Pogi mogen aangaan en had lekker de boni aan S. Yates moeten laten.

Meedraaien is een groot woord. Toen het tempo vlak voor de rode vod zakte, had ie zich op kop moeten zetten en 300-400 meter volle bak moeten gaan. Wat hij wel in de Dauphiné gedaan heeft voor Laporte.

Na 2 dagen heeft ie het al goed verkloot met de teamspirit.
03-07-2023 06:39
We kunnen toch ook wel in alle eerlijkheid stellen dat de meeste wielerbelgen veranderen in volslagen onreële gekken met oogkleppen op zo gauw een van de eigen renners kans maken. Kijk naar de berichtgeving op Sporza: Dat heeft helemaal niks meer met journalistiek te maken maar is alleen nieuws van gefrustreerde van Aert groupies. Heel treurig.
03-07-2023 07:37
‘Vooral uit Vlaamse hoek’? Misschien eens eens de reacties in l’Equipe lezen? Dan zou je net zo goed kunnen schrijven ‘Steun voor Vingegaard vooral vanuit Nederlandse hoek’.
    03-07-2023 07:52
    De commentaren op L'Équipe zijn meestal een afvoerputje van de samenleving.
03-07-2023 09:54
Wat een gedoe voor een renner die pas 2 koersen heeft gewonnen dit jaar.

Daarnaast wens ik hem veel succes met het uitbreiden van zijn monumenten palmares zonder het blok van Jumbo.
03-07-2023 08:40
Vooral Benoot zat te slapen, die liet Kelderman het leeuwendeel alleen opknappen, kwam alleen nog even met een te late halve leadout aanzetten.
    03-07-2023 08:47
    Benoot was al een keer gelost...
03-07-2023 11:33
Wil graag nog aan de discussie toevoegen: Pogacar had ook een goede sprint aan het eind. Bij de strijd om de tweede plek was het verschil nihil tussen Pogi en van Aert. Als Vingegaard had meegedraaid en Pogi had het voor elkaar gekregen om de sprint te winnen, had JV zichzelf volledig belachelijk gemaakt. Het is allemaal niet zo eenvoudig.
02-07-2023 23:29
Ik heb genoten dat die Fransman de rit wegkaapt voor de grote favoriet van Aert en wat al die Belgen er van vinden zal mij een zorg zijn. Ik kijk voor de Nederlanders en voor verrassende dingen zoals vandaag.
    03-07-2023 08:46
    Mee eens, maar dat die Vingegaard een passieveling is wel duideling. Ben ook wat uitstraling betreft ook geen fan van hem.
03-07-2023 02:13
Misschien eenzijdig maar wel van een cruciale kant. Zonder een buitenmenselijke Tour van WVA won Vingegard de Tour niet vorig jaar.

Ik vind het een flater van de ploeg dat ze zo’n cruciale pion in de steek laten. Dat is allesbehalve goed voor de ploeggeest.
    03-07-2023 08:32
    In de steek laten? Ik heb toch 2 man zich leeg zien rijden voor Van Aert.

    Dat zijn 2 van vingegaards beste knechten die hij later nog hard nodig kan hebben, maar die hij hier laat werken voor Van Aert.
03-07-2023 07:14
Jumbo haters hebben wel slechte tijden met al die successen van de ploeg. Ze zijn er snel bij als het 1 keer minder gaat.
    03-07-2023 07:36
    Ja, het is goedkoop scoren als het hierop aan komt blijkt maar weer.
    03-07-2023 09:14
    En jij als dweper schreef zelf:
    Glorious
    WAAROM RIJDT JONAS NIET MEE VERDOMME!!! Zat gister nog alles te verdedigen maar dit kan niet vandaag""
03-07-2023 08:19
Stel je nou voor , Vingegaard wint de Tour , een ieder zat te slapen gisteren , mooi gekaapt die rit .
03-07-2023 08:30
Vingegaard is hier maar met één doel. In Parijs de gele trui te dragen. En dat kan hij alleen als hij eerst de bordjes van iedereen anders leeg eet voordat hij aan zijn eigen bordje begint. Zoveel mogelijk energie sparen.
Van Aert is een geweldige renner die overloopt van ambitie, en die een bijrol soms slecht kan verdragen. Maar hij zal zal zich toch moeten realiseren dat ook hij hier als knecht is voor het grote doel.
03-07-2023 08:44
"Bij andere ploegen zie je dat de kopman ook niet doen."

De meeste ploegen hebben dan ook niet een type van het kaliber Van Aert naast een klassementsrenner..
03-07-2023 09:10
Er komt gewoon een punt dat een renner van het kaliber Van Aert gaat nadenken over dat vele knechten. Gezien hij nog niet zo veel heeft gewonnen dit voorjaar, zou een Tour-rit voor hem nu een serieuze opsteker zijn. Nu pakt hij ernaast (ik denk wel dat hij er nog eentje pakt later in de Tour), en denk ik dat het moment gekomen is dat hij zich afvraagt waarom hij zich in rondes telkens driedubbel plooit voor een kopman (Vingegaard, maar ook Roglic in het verleden).

Tuurlijk kan je Vingegaard niet kwalijk nemen dat hij geen energie steekt in een ritje voor Wout. Zijn doel is veel groter. Feit dat renners als Kelderman en Benoot er energie in steken, vindt hij vast al niks. Doet me denken aan Geraint Thomas in de Netflix-serie. Wanneer ze hem vragen of Pidcock in de rit naar Alpe d’Huez 1 keer zijn eigen kans mag gaan, vraagt die zich af waarom. En van Thomas was al duidelijk dat hij niet zou winnen, dat was enkel voor zijn podium veilig te stellen.

Het is al eerder gezegd, maar met een simpel beurtje kweek je gewoon enorm veel goodwill bij Van Aert. Iedereen vindt het wel logisch dat een renner van zijn kaliber zich in veel grote koersen totaal uiteen trekt als knecht. Denk aan de Tour, maar in het verleden ook in andere rondes van een week.

En dan denk ik dat hij zich in deze ontgoocheling toch een beetje in vraag gaat stellen, en die bovenmenselijke prestaties van vroeger voor andere coureurs wat gaat terugschroeven naar menselijke bijdrages. En met een meter of 300 kopwerk van Vingegaard had je dat moment wellicht nog even kunnen uitstellen.

Net zoals het niet zomaar logisch is dat Vingegaard energie steekt in een ritje voor een ploegmaat, is het ook niet zomaar logisch dat een renner van het kaliber Van Aert (vaak bij de beste 6 van de wereld geplaatst) zich dikwijls volledig uitperst ten dienste van andere coureurs.

Van Aert voelt -nu het even wat ‘minder’ ging- ook dat hij afgerekend wordt op zijn eigen resultaten en dat #samenwinnen maar opgaat tot een bepaald niveau. Opnieuw: perfect te begrijpen vanuit Vingegaard zijn positie dat hij enkel aan eindwinst denkt. Dus ik denk dat we na dit incidentje Wout de superknecht steeds minder vaak gaan zien, en dat hij zich op meer menselijke maat van zijn taak gaat kwijten. Al vermoed ik dat hij met meester-imitator Pogi toch ook nog een eitje te pellen heeft deze Tour. :)
    03-07-2023 09:48
    Mensen moeten eens gaan beseffen dat een renner als van Aert nooit meer dan een superknecht in een Grote ronde zal zijn, want

    1. Hij is niet snel genoeg om als absolute sprintkopman te dienen
    2. Hij klimt niet goed genoeg om als klassementsman te gaan dienen

    Blijft over de rol als superknecht. De enige ploegen waar hij kopman zal zijn, zijn ploeg als Arkea-Samsic, maar die gaan zijn salaris nooit kunnen betalen.

    Neem bijvoorbeeld Alpecin. Iedereen denkt dat VDP de kopman is, maar dat is toch echt Philipsen, want is de snellere sprinter.
    03-07-2023 09:53
    Mwa 9 ritten gewonnen naast al dat knechtenwerk, denk best dat ie wel welkom is bij een paar ploegen.

    Overigens zeg ik niet dat hij moet verkassen. Ik denk dat zelfs een ‘menselijke’ Van Aert zijn plaats heeft binnen de ploeg. Vaak overlappen de belangen ook elkaar. Want door vooraan te koersen voor Van Aert hou je ook Vingegaard uit de gevarenzone. En naast positioneren heb je in het treintje bergop ook een goeie aan Van Aert.

    Komt er nog bij dat succes in ritten de druk wat wegneemt voor Vingegaard. Stel dat ie vorig jaar tweede was geëindigd had je toch nog een goede Tour gehad als TJV.

    Ik vind dus helemaal niet dat Van Aert naar een ander team moet. Wel denk ik dat het zich compleet uitpersen voor de kopman meer en meer tot het verleden zal behoren.
    03-07-2023 10:10
    We zijn verwend door de TdF van vorig jaar waar voor TJV alles lukte. En dit lijkt dan ineens de norm.

    Maar als je reeel kijkt, dan hebben, ook in het verleden, bijna alle klassementsploegen slechts 1 doel gehad. Waarom zou dat zijn? Omdat je anders in de situatie komt zoals gisteren, waarbij klassementsknechten zich leeg moeten rijden voor hun "sprinter-plus".

    Wout verdient een ploeg met ondersteuning, maar Vingegaard net zo goed (of misschien als huizehoog favoriet voor de eindzege nog wel meer dan Wout).
    03-07-2023 12:14
    nickdt: wat een onzin. Van Aert heeft al 5 massasprints gewonnen in de tour, dat zijn er evenveel dan Groenewegen en 4 meer dan Jakobsen, zogenaamde sprinters die sneller zouden zijn.
    Daarnaast heeft hij nog nooit nagestreefd een AK te rijden, dus die argumentatie valt weg.
    En tertio: als hij op Lafay had gereageerd, dan zat er een Sloveen mooi in zijn wiel klaar om het af te maken.
03-07-2023 09:32
Allemaal leuk , maar ik kijk ook naar wielrennen voor beetje strijd . Dat zie ik Pogi meer doen. Dat defensieve rijden vind ik geen reclame voor de wielersport. Voor pogi , MVP en Van Aert ( Als hij mag) ,EVP en eerder Sagan komen de mensen naar het wielrennen kijken niet voor ploegen tactiek met 3 weken defensief rijden
    03-07-2023 10:02
    Wat is er nou leuker dan twee tegenpolen die strijden voor hetzelfde doel?
    03-07-2023 10:17
    @Jacob Lohof Zonder Vingegaard had Pogacar 2 etappes gewonnen. Ik weet niet of de wielerfans op 8 solo's van Pogacar zitten te wachten in deze Tour zonder noemenswaardige tegenstand
03-07-2023 10:27
Ik vroeg me eigenlijk vooral af waarom Kuss er niet meer bij zat.
    03-07-2023 10:39
    Kuss zit volkomen in de spaarstand en doemt pas op wanneer de lagere klimmen er zijn. Dat is zeer bewust en slim.
    03-07-2023 10:48
    @Paustovski Kuss is ook niet de renner die capaciteiten heeft om andere renners terug te halen op het vlakke.
03-07-2023 12:49
Vindt dat Vingegaard het goed heeft gedaan en dat het aan de rest was op dit op te lossen. Laat je kopman niet teveel met energie smijten, centrale doel is toch de Tour winnen

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine