Kritiek op actie UAE Emirates tijdens Waalse Pijl: “Ze wilden het peloton flikken”
foto: Cor Vos
donderdag 18 april 2024 om 15:56

Kritiek op actie UAE Emirates tijdens Waalse Pijl: “Ze wilden het peloton flikken”

UAE Emirates startte woensdag met meerdere toppers in de Waalse Pijl, maar had uiteindelijk niemand aan de finish in de verregende heuvelklassieker. Toch liet de ploeg uit het Midden-Oosten zich op een bepaald punt in de koers nog wel gelden. Maar de manier waarop ze dat deden, schoot bij enkele concurrenten in het verkeerde keelgat.

“Net op het moment dat het begon te regenen, vielen ze aan”, legt Louis Vervaeke uit bij Het Nieuwsblad. “Zo had je geen tijd om naar de auto te gaan om kleren te halen. Ik ben meteen naar voor gereden, maar in de chaos die volgde heb ik nooit meer een jasje gekregen.”

“Het is een tactiek als een andere”, aldus Vervaeke. “Ze wilden het peloton flikken, maar uiteindelijk hebben ze vooral zichzelf geflikt. Op het moment van hun aanval dacht ik: zij zullen wel regenkledij hebben, maar blijkbaar was dat toch niet het geval.” Ook bij Lotto Dstny vonden ze de aanval van UAE Emirates niet collegiaal. De actie was “het equivalent van aanvallen in de bevoorrading”, klonk het daar.

RIDE Magazine
15 Reacties
18-04-2024 16:01
Je mag natuurlijk proberen de omstandigheden aan te pakken voor een coup, dat het dan als een boomerang terug komt is wel geinig natuurlijk
18-04-2024 16:08
Niet netjes maar vooral heel dom als je zelf niet eens regenkleding aan hebt.
    18-04-2024 16:29
    Ja kan toch niet dat je zoiets plant en dan vergeet zelf regenkleding mee te nemen.
18-04-2024 18:43
Stel dat de 2 ongerelateerd zijn? Ze wouden daar aanvallen en de regen is gewoon bad luck/ onvoorzien
    18-04-2024 19:13
    Idd denk ook eerder dat het toevallig was. Als het met voorbedachte rade was met in het achterhoofd het aankomende slechte weer, dan zou je toch denken dat ze op zn minst goed voorbereid waren
18-04-2024 17:11
Het niveau van de ploegleiding is gewoon bedroevend in beide kampen...UAE in hun flinterdunne broekpakjes de storm in razen met nog 100 km te gaan en daarna verkleumd moeten opgeven, die andere klagers ook moeten opgeven want niet voorzien op de omstandigheden...
bij een nieuwelingenkoers zou het een wijze les zijn maar op dit niveau is het een ernstige beroepsfout...
    18-04-2024 18:43
    Zelfde als bij recreanten: ala je bij 14gr nog arm en beenstukken draagt ben je een watje. Dat soort gedrag is bij de profs (en brugklassers met het regenpak) niet anders. Ouderdomsdekens zoals Mollema hebben daar sch**t aan.
18-04-2024 19:50
Wanneer in de F1 sommigen naar de pits gaan voor regenbanden en anderen dat niet doen, dan heet dat tactiek. Mensen die een regenjas willen halen moeten dat gewoon doen en de achterstand voor lief nemen. Zo’n klassieker gaat om de lange adem, om de beste benen, keuzes en tactiek na 200+ kilometers. Wanneer een regenjas een voordeel biedt dan is het niet erg dat het aantrekken tijd kost. Het idee van die regenjas is immers dat het een voordeel geeft.
    18-04-2024 19:54
    Nagel op de kop, Panache. Klagen over andere ploegen is in mijn ogen ook een zwaktebod.
18-04-2024 16:12
Je tegenstander alvast vroegtijdig uitroken voor Luik
    18-04-2024 16:27
    Die zit lekker in de zon in Spanje........
18-04-2024 18:37
Je kunt het ook zien als hard gaan fietsen zodat ze het zo warm kregen dat ze geen regenjas nodig hadden ^^
    18-04-2024 23:42
    Ja, precies, UAE is een topteam zonder top ploegleiders, zoals we wel eerder gezien hebben. Ze hoorden waarschijnlijk in hun oortjes: "Jongens. Hagel en sneeuw. Nu hard doortrekken zodat je warm blijft."
18-04-2024 16:51
Is er misschien iemand die een link heeft naar het handboek met de "ongeschreven regels binnen het peloton"?

Misschien hadden die mannen het wel heel koud, en besloten ze om hard te gaan fietsen ipv een jasje te halen...
    19-04-2024 10:56
    Deze situatie staat niet in dat handboek, vandaar dat het wordt vergeleken met "aanvallen tijdens de bevoorrading", dat staat er wel in.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine