Kosten voor organiseren van een profkoers in tien jaar tijd verdriedubbeld
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
woensdag 5 maart 2025 om 18:23

Kosten voor organiseren van een profkoers in tien jaar tijd verdriedubbeld

Organisatoren moeten heden ten dage steeds dieper in de buidel tasten om een wielerkoers te kunnen organiseren. Dat blijkt wel uit een berekening van L’Équipe. De Franse sportkrant haalt de Boucles de la Mayenne aan als voorbeeld: deze vierdaagse rittenkoers zag zijn kosten in de afgelopen tien jaar de pan uitrijzen.

Volgens L’Équipe heeft niet alleen de organisatie van de Boucles de la Mayenne (29 mei-1 juni, 2.Pro) te maken met een dergelijke kostenstijging, maar is het een probleem waar veel organisatoren van profwedstrijden mee kampen.

Voor de tv-registratie van de wedstrijd is de organisatie 200.000 euro kwijt. Daar komt nog een flink bedrag (€100.000) bij dat de organisatie moet afdragen aan de UCI en de betreffende wielerfederatie, in dit geval de Franse wielerbond FCC.

En dat is nog niet alles: de organisatie moet ook rekening houden met de kosten voor hotelovernachtingen (€130.000), deelname van de wielerploegen (€60.000) en politie-inzet (€30.000). Als we alle kosten bij elkaar optellen, komen we uit op een bedrag van om en nabij de 1 miljoen euro. In 2014 – net iets meer dan tien jaar geleden – was dat nog ‘maar’ 310.000 euro.

Honderden sponsoren
De organisatie van de Boucles de la Mayenne rekent op de steun van maar liefst driehonderd lokale sponsoren, die instaan voor een bedrag van 700.000 euro. De lokale overheid staat garant voor de productiekosten (€200.000) voor de tv-registratie.

RIDE Magazine
3 Reacties
05-03-2025 18:41
100.000 euro naar de UCI om een, met alle respect, tweederangskoers te mogen organiseren. En voor dat geld kunnen ze niemand een dagje eerder sturen om het parcours of in ieder geval de finish-zone even te checken op bv nekbrekende drempels, onduidelijke afleidingen, loshangende nadars, etc.
Integendeel… boete er bovenop…
    05-03-2025 21:31
    Eigenlijk goed nieuws. Want dan is de kans groot dat binnen een niet al te lange tijd een aantal van die tweede rangs koersen gaan verdwijnen. Daar zijn er veel te veel van.
05-03-2025 22:27
100.000 Euro naar de UCI? Waarvoor dan wel??? En waar gaat al dat geld vervolgens dan naar toe want als zo'n strontkoers al een ton kwijt is aan UCI kosten dan moeten daar op jaarbasis vele tientallen miljoenen binnenkomen! Ben benieuwd in wiens zakken dat verdwijnt.....

Maar het geeft wel direct een verklaring waarom de UCI naar renners en ploegen die iets verkeerd doen met forse boetes strooit maar organisatoren die er een puinhoop van maken er altijd mee wegkomen: ze willen de kip met de gouden eieren niet slachten.....

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine