woensdag 3 april 2024 om 12:41

Tomas Van Den Spiegel reageert op Koppenberg en misdragingen: “Zero tolerance is de enige oplossing”

Video De organisatie van de Ronde van Vlaanderen heeft afgelopen zondag tijdens de wedstrijd gesproken over het last minute schrappen van de Koppenberg uit het parcours. Dat vertelt Tomas Van Den Spiegel, de CEO van Flanders Classics, in een reeks berichten op sociale media. Uiteindelijk raakte de Koppenberg in opspraak, omdat veel renners en rensters niet fietsend boven kwamen door gladheid wegens modder en regenval.

“De Koppenberg gaat misschien anders gebruikt moeten worden in de toekomst”, erkent Van Den Spiegel. “De combinatie van de toertocht op zaterdag, de leveranciers, de fans en wedstrijdauto’s over de kasseienklim, inclusief de late regenval, maakten het zwaar voor de mannen. Toen de vrouwen daar passeerden, was veel modder al weggespoeld.”

“We hebben altijd een plan-B en dat was ook besproken tijdens de wedstrijd”, legt de baas van Flanders Classics uit. “Maar het parcours zo laat nog aanpassen had veel gevolgen voor de veiligheid van de konvooi en voor de fans. De meest veilige oplossing voor iedereen was om de Koppenberg erin te houden.”

De misdragingen van enkele supporters jegens winnaar Mathieu van der Poel is nog altijd een onderwerp van gesprek. Daar zitten twee kanten aan, volgens Van Den Spiegel. Er was opnieuw een recordaantal bezoekers voor de Ronde van Vlaanderen, onder meer met 50 duizend toeschouwers op de Oude Kwaremont. “Crowd management en de spreiding van publiek zijn de sleutel tot succes in de toekomst”, zegt hij.

“We moeten toeschouwers blijven aanspreken op veiligheid. Een wedstrijdkonvooi rijdt op hoge snelheid en geen fan moet op de weg staan bij de passage. Of dat nu achter de hekken is of naast het asfalt, altijd”, aldus Van Den Spiegel. “Fan zijn in het wielrennen, dat gaat om passie en positivisme. Niet om de integriteit van renners aan te tasten. Alleen met zero tolerance kunnen we vooruit. Het kan niet dat individuen het imago van de sport beschadigen.”

In de WielerFlits Podcast werd vanaf 19:20 gediscussieerd over de Koppenberg

RIDE Magazine
5 Reacties
03-04-2024 12:55
Het was prachtig en goed dat ie erin gebleven is. En hopelijk blijft dat ook zo, dat schrappen van uitdagingen "omdat iedereen het moet kunnen" is werkelijk verschrikkelijk. En claims over "koersvervalsing" zijn helemaal om te gieren. Biljartvlak gedoe, daar is de Scheldeprijs al voor.
03-04-2024 14:07
Zolang iemand rijdend boven kan komen mag de Koppenberg er van mij altijd in blijven. En de intolerantie tegenover vandalistisch gedrag heeft ook mijn zegen.
03-04-2024 16:05
Dit is de heroïek en eigenheid van de Ronde van Vlaanderen. Verder is er na de Koppenberg nog genoeg terrein om het één en ander goed te maken. Dit keer was Mathieu gewoon van buitengewone kwaliteit. De Koppenberg is dan ook bepalend maar meestal niet beslissend.
03-04-2024 14:59
Koppenberg is natuurlijk een fraai decor maar de kettingreactie van lopende renners heeft denk ik nogal een stompzinnige indruk achtergelaten op macroniveau. Als de besten ter wereld nagenoeg allemaal moeten sjokken: tja. Zowel de pech dat de omstandigheden precies verkeerd waren en dat de koers niet last minute omgekat worden kon is verder te begrijpen, is ook de eerste x dat het zo misging.
03-04-2024 15:13
Af en toe een Koppenberg-passage als deze draagt wat mij betreft enkel bij aan de mythe rondom deze klim. Zolang dit niet het jaarlijkse beeld is, mag de Koppenberg er gewoon in blijven van mij. Net als de passage op de Ventoux waar Froome moest rennen: sportief niet het mooiste beeld, maar voor de heroiek en het grotere plaatje fantastisch. Dat soort beelden en verhalen maken de koers.

Bovendien: renners hebben in basis het materiaal en de kracht om in zo'n beetje elke omstandigheid naar boven te kunnen fietsen. Bredere banden, grote range aan zowel versnellingen als mogelijke bandendruk; alles om gewoon naar boven te kunnen fietsen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine