Kopecky nadert roze trui Longo Borghini tot op één (!) seconde in Giro, Bradbury de beste op beruchte Blockhaus
foto: Cor Vos
zaterdag 13 juli 2024 om 14:59

Kopecky nadert roze trui Longo Borghini tot op één (!) seconde in Giro, Bradbury de beste op beruchte Blockhaus

Neve Bradbury heeft de loodzware zevende etappe van de Giro d’Italia Women op haar naam geschreven. De Australische toonde zich de sterkste op de klim naar Blockhaus. Longo Borghini pareerde een aanval van Lotte Kopecky en behield zo de roze trui, maar door de bonificatieseconden is de Belgische de Italiaanse wel tot op één seconde genaderd.

Op de voorlaatste dag van de Giro d’Italia Women stond een bergrit van jewelste op het programma. In de finale moesten twee loodzware beklimmingen overwonnen worden. Eerst was er de Passo Lanciano (11,2 km aan 8,6%), daarna volgde nog de Blockhaus (16,3 km aan 8%). Op die laatste, befaamde beklimming was de finishstreep getrokken. In 1967 wist Eddy Merckx, die toen nog een ‘sprinter’ werd genoemd, te zegevieren tijdens de Giro d’Italia.

Kaf van het koren op de Passo Lanciano
Voordat het zwaarste klimgeweld losbarstte, ging Claire Steels (Movistar) in de aanval. Romy Kasper (Human Powered Health) probeerde over te steken, maar slaagde daar niet in. Ook voor Steels zat het avontuur er al snel op, toen de rensters begonnen aan de Passo Lanciano.

Op deze beklimming dunde het peloton ondertussen sterk uit. Een groepje van zo’n twintig rensters kwam samen over de top van de loeisteile helling. Klassementsleidster Elisa Longo Borghini en nummer twee Lotte Kopecky zaten beiden nog van voren. Net als Justine Ghekiere (AG Insurance-Soudal), die als eerste bovenkwamen en zo een sloot punten meepakte voor het bergklassement.

Realini op kop voor Longo Borghini – foto: Cor Vos

Gevecht op de Blockhaus
In de eerste kilometers van de Blockhaus leidde Lidl-Trek de dans. Het was Gaia Realini die het tempo de hoogte injoeg. Onder meer Cecilie Uttrup Ludwig en Juliette Labous, respectievelijk de nummer drie en vier van het klassement, kwamen hierdoor al vroeg in de problemen. Ook Niamh Fisher-Black ging overboord, maar Kopecky kon nog volgen. Nu was het helemaal duidelijk dat zij het moest doen voor SD Worx-ProTime.

Op dik negen kilometer van de top kwam er een aanval van Neve Bradbury (Canyon//SRAM Racing). De nummer elf van het klassement, die op twee minuten en twee seconden stond van Longo Borghini, pakte en mooie voorsprong ten opzichte van de eerste achtervolgers. Dat waren diezelfde Longo Borghini, Antonio Niedermaier (Canyon//SRAM Racing), Pauliena Rooijakkers (Fenix-Deceuninck) én Lotte Kopecky. Het kwartet lag al bijna een minuut achter, toen Longo Borghini versnelde. Kopecky sprong meteen naar het wiel, Rooijakkers bleef op het vinkentouw, Niedermaier loste.

foto: Cor Vos

Bradbury de beste
Na de tussenversnelling van de rozetruidraagster, viel het even stil in de achtervolging op Bradbury. De Australische kon zo haar voorsprong weer uitbreiden tot boven de minuut. Hetzelfde zagen we toen Longo Borghini op vier kilometer van de top nog een keer ging. Ook nu kon Kopecky weer volgen, terwijl Rooijakkers na verloop van tijd ook weer aansloot. Bradbury kreeg daar niets van mij. Zij reed met groot verschil naar de zege in de koninginnenrit.

Achter Bradbury zagen we nog wel een demarrage van Kopecky. Op driehonderd meter van de streep ging de kopvrouw van SD Worx-ProTime aan. Longo Borghini kon de aanval pareren, maar wist er niet meer overheen te komen. Kopecky kwam dus als tweede over de streep, wat haar zes bonificatieseconden opleverde. Longo Borghini pakte er vier, waardoor ze nog slechts één seconde voorsprong heeft op haar naaste belaagster. Zondag wacht nog een lastige slotrit naar L’Aquila.

foto: Cor Vos

RIDE Magazine
10 Reacties
13-07-2024 16:18
Groot talent die Bradbury. Viel begin dit jaar al op toen ze in de UAE Tour Kopecky losreed op de Jebel Hafeet, toen kon ze door een plateau niet voorop blijven en werd ze alsnog geklopt. Vorige maand ook nog een super goede Ronde van Zwitserland gereden en tweede geworden achter Vollering. Moet nog wel een grote stap zetten op de tijdritfiets om een bedreiging te worden voor de winsten in het klassement maar hier zit wel muziek in, ook voor de heuvelklassiekers.

Het klassement zal morgen beslist worden op de sprint lijkt me. Kopecky kan natuurlijk In de tussensprint en ook aan de meet alsnog de ronde naar zich toe trekken.
    13-07-2024 16:56
    Geen boni's in de tussensprint, enkel aan de meet. Zal niet makkelijk worden voor SD Worx om te controleren.
    13-07-2024 17:31
    Thanks, dat wist ik niet. Maakt het nog interessanter!
13-07-2024 16:47
Kopecky is toch een sterkere sprinter met een paar kilootjes extra t.o.v. de rest? Is het deelnemersveld zo slecht dat zij hier zo hoog eindigt?
    13-07-2024 18:06
    Kopecky is vorig jaar al 2de geworden in de Tour. Ze rijdt gewoon elk jaar beter bergop.
    13-07-2024 18:13
    Kopecky is onklopbaar. Zelfs Vollering zou op dit licht geaccidenteerd terrein waar RCS voor gekozen heeft weinig kunnen uitrichten. De overgang naar een nieuwe organisator heeft grote gevolgen gehad voor de opzet van de wedstrijd. Vroeger wilde de Giro Femminile (Giro Donne) grenzen opzoeken en verleggen. RCS, conservatiever dan het Vaticaan, wil dat absoluut niet; het is geen toeval dat men gekozen heeft voor een Amerikaanse naam.
    13-07-2024 19:09
    Licht geaccidenteerd? Blockhaus is 21km lang aan 8% gemiddeld. Je leest hier wel wat.
    13-07-2024 19:24
    Sommigen noemen die taal gewoon Engels.
14-07-2024 10:30
Ik ving ergens op dat dit 'zwaarste' etappe aller tijden was. Vraag me uiteraard af hoe dat gemeten wordt maar is iig geen gemiddeld werk.
LT had meer verdedigend moeten rijden. Ze hebben Realini overschat... Vandaag alsnog doen maar nu hoeft K. maar 1 plek (nog bonis) of 3, 4 m voor ELB te eindigen. Is min. 1 sec of moeten het er meer zijn?
    14-07-2024 13:16
    Deze Giro is zwaar door de hitte — elke dag stijgt het kwik tot ruim boven 35℃. Parcours valt erg mee: Blockhaus is een loper, ideaal voor Lotte.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine