Komende maanden zijn cruciaal voor verdere toekomst Arkéa-B&B Hotels
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 22 januari 2025 om 16:01

Komende maanden zijn cruciaal voor verdere toekomst Arkéa-B&B Hotels

Het is al langer duidelijk dat Arkéa-B&B Hotels in financieel zwaar weer verkeert. De toekomst van de Franse formatie ziet er niet rooskleurig uit, maar teammanager Emmanuel Hubert is achter de schermen wel in gesprek met de huidige sponsoren. De komende maanden zijn cruciaal voor het voortbestaan van de ploeg, zo geeft hij aan in een interview in L’Équipe.

Hubert is momenteel aan het onderhandelen met de huidige geldschieters van de ploeg, in de hoop de aflopende contracten toch nog te verlengen. Maar of dit ook zal gebeuren, is een tweede. “Het is zwaar om elke dag te moeten vissen naar sponsoren”, geeft hij aan. “Maar ik hou van dit team en van mijn 150 werknemers.”

En dus is Hubert niet van plan om zomaar de handdoek te gooien, al wil hij niet te lang wachten. “Eind maart of begin april weten we of we zullen doorgaan na 2025, of dat we ermee zullen stoppen”, is de teammanager duidelijk.

Arnaud Démare is een van de kopmannen van de ploeg – foto: Cor Vos

Voor de renners van Arkéa-B&B Hotels zijn het dus ook spannende tijden, maar kopmannen Kévin Vauquelin en Arnaud Démare willen het Franse schip niet zomaar verlaten. “Er zijn zaken die we niet hoeven te weten,” vertelde rondetalent Vauquelin aan L’Équipe. “Het is aan ons om ons werk te doen en aan Manu (Hubert, red.) en het management om de rest te doen.”

“Emmanuel Hubert heeft veel vertrouwen in de toekomst en ik vertrouw hem,” voegt sprinter Démare hieraan toe. “Ik breng het onderwerp alleen ter sprake met journalisten. We praten er onderling niet over. We zijn ons bewust van de situatie, maar we denken er niet elke vijf minuten over na.”

Sportieve uitdaging
Arkéa-B&B Hotels verkeert momenteel niet alleen in financieel zwaar weer, ook op sportief vlak wacht er een flinke uitdaging. De formatie staat momenteel op de 19e plaats in de driejarige UCI-teamranglijst. De ploeg moet met andere woorden vrezen voor degradatie uit de WorldTour. De eerste achttien ploegen in de samengevoegde Team Ranking van 2023-2025 krijgen een licentie aangeboden voor de eerstvolgende drie jaar: 2026, 2027 en 2028.

RIDE Magazine
RIDE Magazine