Koerst Olav Kooij na dit seizoen nog voor Visma | Lease a Bike? “Niet 100% zeker”
Olav Kooij en Visma | Lease a Bike: ze lijken voor elkaar gemaakt. De 23-jarige sprinter boekte sinds zijn debuut voor de ploeg in 2021 immers al 38 profoverwinningen, maar de vraag is of hij na dit seizoen nog zal uitkomen voor de formatie. Kooij wil graag debuteren in de Tour de France, maar de ploeg heeft voorlopig andere plannen.
De Nederlander had nochtans graag de Tour gereden, zo vertelde hij begin deze maand aan WielerFlits. “Er is in een vroeg stadium gesproken over een programma. Dat gaat bij onze ploeg in overleg, maar ook met uitleg. De focus is weer om met Jonas Vingegaard voor de eindzege te gaan. Het feit dat ze hem daarin volledig ondersteunen, dat betekende voor mij dat het niet paste.”
“Ik ga daarom dus weer naar de Giro d’Italia, net als afgelopen jaar. Natuurlijk had ik de Tour graag gedaan, maar ik weet ook hoe de verhoudingen binnen de ploeg zijn. En wat de doelen zijn. Dan weet je wel dat het niet het meest realistisch is.”
Niermann: “Het gaat om kansen en geld”
Kooij is inmiddels uitgegroeid tot een van de snelste sprinters ter wereld, maar mag voorlopig dus niet naar de grootste wedstrijd van het jaar. Kan dit voor de rappe man een reden zijn om aan het einde van het seizoen andere oorden op te zoeken? Zijn contract loopt af aan het einde van 2025.
“Ik kan momenteel niet zeggen dat Olav 100% zeker bij ons team zal blijven”, geeft sportief directeur Grischa Niermann aan bij Sporza. “Het gaat om kansen en geld, we zullen daar tijdens het seizoen met elkaar over spreken.”
Visma | Lease a Bike is momenteel vooral gefixeerd op Tourwinst met Jonas Vingegaard. Voor een sprinter als Olav Kooij lijkt dan ook geen ruimte. “Al is het niet onmogelijk om Kooij en Vingegaard ooit samen naar de Tour te sturen”, is Niermann van mening. “Olav is natuurlijk wel een sprinter. Op de voorlaatste klim zal hij geen kopwerk meer verrichten in het peloton. Dan zullen de media zeggen dat we een fout hebben gemaakt door een sprinter mee te nemen naar de Tour.”
Kooij is goed genoeg om de kopman te zijn van een team in een grote ronde, en misschien ook wel de Tour. Maar een team dat vecht voor de titel van beste team ter wereld gaat niet met een sprinter als kopman naar de Tour, die gaan voor de Tour te winnen. Dus laat hem effectief maar vertrekken naar, idk, PostNL. Hebben ze daar eens een sprinter die wel met het peloton meekan.
Net als "niet 100% zeker dat hij volgend jaar bij ons rijdt" overigens, Dat is sowieso al een open deur want zijn contract loopt af en er is nog geen nieuw getekend contract. Maar zelfs als dat wel zo zou zijn: 100% garantie bestaat vandaag de dag niet meer.
exit stond bij Visma Lab, omdat men hem uit de grote rondes weg hield
en hij nét daarom wou vertrekken.......hij zich toen alsnog liet ompraten om te blijven
zonder blijkbaar de garantie dat hij buiten de Vuelta en Giro, ook de Tour zou mogen rijden.
UAE, Soudal en RedBull vallen dus af, maar dan blijven er nog 2 handenvol ploegen over waar ze Kooij met open armen zouden ontvangen en (mede)kopman voor de Tour zouden maken.
Bovendien is het vanuit Visma wel te verklaren dat ze hem niet meenemen. Vaak rond de 5 echte sprintritten, een pak andere topsprinters, en zelf een tweevoudig tourwinnaar in de
gelederen. Dan heb je andere priotiteiten
En toch; het team is super professioneel, past goed bij Kooij, en maakt hem in elke andere koers dan de Tour (mede-)kopman. Het gras is niet altijd groener en soms moet je koesteren wat je hebt..
Als Kooij een goede Giro rijdt dan lijkt dat me perfect onderhandelings materiaal om een nieuwe ploeg voor volgend jaar te zoeken.
Dezelfde Van Aert die in de Tour '23, geen enkele sprint wist te winnen of
zelfs geen tijdrit, geen heuvelrit of geen bergrit?
Of de Van Aert in de Tour '24, die ondanks zijn crash, in een heel goed
vormpeil aan de start kwam en ook nu weer geen enkele sprint won of zelfs
geen tijdrit, heuvelrit of bergrit?
Geef hem ook één of twee goede lead out's mee.
Beiden rijden in een team met een TdF winnaar pretendent.
Die kopmannen hoeven geen volledig klimmers team rond zich te hebben tegenwoordig.
Als UAE met Pogi meedoet trekt die ploeg het laken naar zich toe, en mennen ze het peloton, nemen ze de verantwoordelijkheid op hun en knijpen ze op alle beklimmingen met hun team van mede kopmannen, de concurrentie dood in hun rush naar boven , daardoor zijn de ondersteunende renners van Visma & Quick Step reeds van het strijdtoneel verdwenen en waarna Pogi dan meestal "the best of the rest " het genadeshot geeft .
De podiumpretendenten ( Remco , Jonas, ...ea) hoeven zich maar in de buurt te houden van Pogi en als ze een superdag hebben ......zit er misschien wat in.
De hele Sky-train aanpak was sowieso gericht op het verdedigen en eventueel een klein beetje uitbouwen van in tijdritten gepakte tijdswinst. Dat is voor zowel Pogacar als Vingegard helemaal niet nodig omdat het compleet ander types zijn dan Wiggins, Thomas en Froome.