Koerst Olav Kooij na dit seizoen nog voor Visma | Lease a Bike? “Niet 100% zeker”
foto: Cor Vos
woensdag 12 februari 2025 om 16:46

Koerst Olav Kooij na dit seizoen nog voor Visma | Lease a Bike? “Niet 100% zeker”

Olav Kooij en Visma | Lease a Bike: ze lijken voor elkaar gemaakt. De 23-jarige sprinter boekte sinds zijn debuut voor de ploeg in 2021 immers al 38 profoverwinningen, maar de vraag is of hij na dit seizoen nog zal uitkomen voor de formatie. Kooij wil graag debuteren in de Tour de France, maar de ploeg heeft voorlopig andere plannen.

De Nederlander had nochtans graag de Tour gereden, zo vertelde hij begin deze maand aan WielerFlits. “Er is in een vroeg stadium gesproken over een programma. Dat gaat bij onze ploeg in overleg, maar ook met uitleg. De focus is weer om met Jonas Vingegaard voor de eindzege te gaan. Het feit dat ze hem daarin volledig ondersteunen, dat betekende voor mij dat het niet paste.”

“Ik ga daarom dus weer naar de Giro d’Italia, net als afgelopen jaar. Natuurlijk had ik de Tour graag gedaan, maar ik weet ook hoe de verhoudingen binnen de ploeg zijn. En wat de doelen zijn. Dan weet je wel dat het niet het meest realistisch is.”

Niermann: “Het gaat om kansen en geld”
Kooij is inmiddels uitgegroeid tot een van de snelste sprinters ter wereld, maar mag voorlopig dus niet naar de grootste wedstrijd van het jaar. Kan dit voor de rappe man een reden zijn om aan het einde van het seizoen andere oorden op te zoeken? Zijn contract loopt af aan het einde van 2025.

“Ik kan momenteel niet zeggen dat Olav 100% zeker bij ons team zal blijven”, geeft sportief directeur Grischa Niermann aan bij Sporza. “Het gaat om kansen en geld, we zullen daar tijdens het seizoen met elkaar over spreken.”

Visma | Lease a Bike is momenteel vooral gefixeerd op Tourwinst met Jonas Vingegaard. Voor een sprinter als Olav Kooij lijkt dan ook geen ruimte. “Al is het niet onmogelijk om Kooij en Vingegaard ooit samen naar de Tour te sturen”, is Niermann van mening. “Olav is natuurlijk wel een sprinter. Op de voorlaatste klim zal hij geen kopwerk meer verrichten in het peloton. Dan zullen de media zeggen dat we een fout hebben gemaakt door een sprinter mee te nemen naar de Tour.”

RIDE Magazine
29 Reacties
12-02-2025 17:19
Ik weet het, hij werd ziek, maar Kooij heeft nog niet eens een rustdag gehaald in een grote ronde, plus de Tour steekt er steeds minder sprintritten in elk jaar. Plus, Merlier, Philipsen en Milan zijn allemaal betere sprinters. Dus pak je de 2de beste ronderenner ter wereld (Vingegaard) mee of de 4de beste sprinter (en zelfs dat is nog positief want ik vergeet waarschijnlijk nog wel een paar namen)?

Kooij is goed genoeg om de kopman te zijn van een team in een grote ronde, en misschien ook wel de Tour. Maar een team dat vecht voor de titel van beste team ter wereld gaat niet met een sprinter als kopman naar de Tour, die gaan voor de Tour te winnen. Dus laat hem effectief maar vertrekken naar, idk, PostNL. Hebben ze daar eens een sprinter die wel met het peloton meekan.
    13-02-2025 00:52
    Ik zou 't dit jaar nog ff aankijken. Of 't Vingegaard lukt weer naast Pogi te staan en hoe Kooij zich ontwikeld. Als hij de Giro uitrijdt én etappes pakt en hij laat weer zien dat hij in principe ook in wedstrijden als Milaan-Sanremo, Bemer Classic en Gent-Wevelgem prima een heuveltje over komt dan zie ik niet in waarom hij niet inwisselbaar zou zijn voor Christophe Laporte. Ik snap ook wel dat je geen sprinter meeneemt om 'm vervolgens te laten knechten, maar als Kooij de eerste week zijn gang kan gaan en vervolgens aan het werk moet als eerste knecht dan valt er wellicht wat te proberen.
12-02-2025 18:04
Kooij wist natuurlijk dondersgoed dat hij in 2024 en 2025 niet naar de Tour zou gaan als hij bij zijn huidige team zou blijven. Toch koos hij er destijds voor zijn contract met 2 jaar te verlengen, dat moet toch een bewuste keuze geweest zijn. Dat een renner van zijn soort graag naar de Tour gaat is logisch, dat hij zegt dat hij graag zou gaan is op zich ook logisch maar wordt die uitspraak niet weer veel te groot gemaakt?

Net als "niet 100% zeker dat hij volgend jaar bij ons rijdt" overigens, Dat is sowieso al een open deur want zijn contract loopt af en er is nog geen nieuw getekend contract. Maar zelfs als dat wel zo zou zijn: 100% garantie bestaat vandaag de dag niet meer.
12-02-2025 17:11
Kooij had natuurlijk altijd in de Tourselectie van deze zogenaamde Nederlandse ploeg moeten zitten. Dan was er nog steeds meer dan voldoende ondersteuning voor Vingegaard geweest. Dus mijn advies aan Kooij: zo snel mogelijk wegwezen daar!
    12-02-2025 17:17
    Te makkelijk. Juist omdat Pogacar individueel iets sterker is, heb je een volledige ploeg in dienst van nodig. Wat je dan als ploeg kunt bereiken heeft TVL in de Tour al laten zien.
    12-02-2025 18:01
    Onbegrijpelijk van Kooij dat toen hij al een hele poos geleden, richting
    exit stond bij Visma Lab, omdat men hem uit de grote rondes weg hield
    en hij nét daarom wou vertrekken.......hij zich toen alsnog liet ompraten om te blijven
    zonder blijkbaar de garantie dat hij buiten de Vuelta en Giro, ook de Tour zou mogen rijden.
12-02-2025 16:50
Ja, dat zit er een keer aan te komen. V-Lab zal hem wel een garantie moeten geven voor een plek in de TDF voor 2026, anders zal hij echt wel weg zijn. Er zijn genoeg ploegen die hem maar wat graag zouden overnemen denk ik.
    12-02-2025 18:17
    De vraag is naar waar? PicNic als Jakobsen ook dit jaar niet thuisgeeft?
12-02-2025 17:09
Vervelende voor Visma is dat dit soort onderhandelingen vaak al voor of tijdens de Tour beslecht worden, al mag dat eigenlijk niet. Als Vingegaard wederom verliest van Pogacar wordt het volgend jaar meenemen van een meer gevarieerde ploeg aantrekkelijker, maar is het misschien al te laat om Kooij nog aan boord te houden.
12-02-2025 17:54
PostNL wilde hem een dik jaar geleden al heel graag. Toen er naast gegrepen en voor Jakobsen gegaan. Lijkt me een goede ploeg voor hem nu ze toch weer hard op Nederlanders focussen daar. Enige probleem, ze zitten ook in 2026 nog vast aan Jakobsen. Geld komt er wel vrij met het vertrek van Bardet.
12-02-2025 17:55
Red Bull! Danny verdient een klassesprinter achter zich, Olav mag volgend jaar toch wel eens naar de Tour.
    12-02-2025 18:18
    Evenepoel gaat daar vanaf 2026 met het budget gaan lopen denk ik. Ze hebben eind 2024 achter Evenepoel én Pidcock gevist, dat gebeurt ze niet nog eens …
    12-02-2025 20:27
    Lijkt me juist slim om naar een ploeg te gaan waar GEEN potentiele Tourwinnaar of podiumklant aanwezig is, anders raak je van de regen in de drup.
    UAE, Soudal en RedBull vallen dus af, maar dan blijven er nog 2 handenvol ploegen over waar ze Kooij met open armen zouden ontvangen en (mede)kopman voor de Tour zouden maken.
    12-02-2025 22:36
    Of juist wél naar Soudal moest Evenepoel gaan. Maar dan is er natuurlijk nog Merlier …
12-02-2025 18:30
Beetje slap om een keuze wel of niet naar de Tour op te hangen aan de te verwachte kritiek van de pers. Jullie zijn een grote ploeg. Gedraag je daar dan ook naar en vaar je eigen koers ipv onderwerping aan de pers.
12-02-2025 19:30
Weg wezen daar Olav. Kunnen ze met het budget wat er dan vrijkomt weer een onbekend buitenlands klimtalent contracteren. Hopelijk meld er zich een grote ploeg die een sprinter als jij wel weet te waarderen.
    12-02-2025 19:50
    Tikje teveel vanuit de emotie (en misschien wat chauvinsme?).
12-02-2025 19:54
Kooij verdient de tour. Je zou dus zeggen, zoek een andere ploeg.

Bovendien is het vanuit Visma wel te verklaren dat ze hem niet meenemen. Vaak rond de 5 echte sprintritten, een pak andere topsprinters, en zelf een tweevoudig tourwinnaar in de
gelederen. Dan heb je andere priotiteiten

En toch; het team is super professioneel, past goed bij Kooij, en maakt hem in elke andere koers dan de Tour (mede-)kopman. Het gras is niet altijd groener en soms moet je koesteren wat je hebt..
12-02-2025 17:56
En als ze hem dan al mee zouden nemen naar de Tour dan kost dat Van Aert weer kansen. Hoe gaat die dan naar de Tour? In ieder geval maken ze al vroeg een keuze zodat iedereen weet waar ze aan toe zijn, dat is goed.

Als Kooij een goede Giro rijdt dan lijkt dat me perfect onderhandelings materiaal om een nieuwe ploeg voor volgend jaar te zoeken.
    12-02-2025 18:16
    Dat Kooij meenemen, Van Aert zegekansen zou kosten?

    Dezelfde Van Aert die in de Tour '23, geen enkele sprint wist te winnen of
    zelfs geen tijdrit, geen heuvelrit of geen bergrit?
    Of de Van Aert in de Tour '24, die ondanks zijn crash, in een heel goed
    vormpeil aan de start kwam en ook nu weer geen enkele sprint won of zelfs
    geen tijdrit, heuvelrit of bergrit?
    12-02-2025 19:47
    Badgio, beetje laag. Zelfs in een mindere vorm is Van Aert giga belangrijk.
    12-02-2025 21:48
    @Badgio Of de Van Aert die in 2022 heel belangrijk was, groen won, drie ritten en Pogacar de vernieling in reed? Iedereen kan met het juiste scorebord aan scorebordjournalistiek doen.
13-02-2025 06:11
Waarom zou Kooij niet zoals Merlier naar de TdF kunnen ?
Geef hem ook één of twee goede lead out's mee.
Beiden rijden in een team met een TdF winnaar pretendent.
Die kopmannen hoeven geen volledig klimmers team rond zich te hebben tegenwoordig.
Als UAE met Pogi meedoet trekt die ploeg het laken naar zich toe, en mennen ze het peloton, nemen ze de verantwoordelijkheid op hun en knijpen ze op alle beklimmingen met hun team van mede kopmannen, de concurrentie dood in hun rush naar boven , daardoor zijn de ondersteunende renners van Visma & Quick Step reeds van het strijdtoneel verdwenen en waarna Pogi dan meestal "the best of the rest " het genadeshot geeft .
De podiumpretendenten ( Remco , Jonas, ...ea) hoeven zich maar in de buurt te houden van Pogi en als ze een superdag hebben ......zit er misschien wat in.
    13-02-2025 07:08
    Jonas heeft een reële kans op Tourwinst wanneer die een ploeg heeft die volledig in zijn dienst rijdt, dat heeft ie al bewezen. Remco niet. Is ook gewoon het verschil in mindset van die ploegen. QS wil graag ritten pakken Visma gaat vol voor het klassement, klaar.
    13-02-2025 12:12
    Vingegard heeft een reële kans op Tourwinst als hij op de cruciale momenten sterker is dan Pogacar en anders niet. Of je een een hele of halve klimtrein voor hem uit laat rijden veranderd daar verder niets aan.

    De hele Sky-train aanpak was sowieso gericht op het verdedigen en eventueel een klein beetje uitbouwen van in tijdritten gepakte tijdswinst. Dat is voor zowel Pogacar als Vingegard helemaal niet nodig omdat het compleet ander types zijn dan Wiggins, Thomas en Froome.
12-02-2025 17:36
Kooi
12-02-2025 23:00
Ze kunnen hem zo veel geld aantrekken dat hij niet kan vertrekken, maar ook de tour niet kan rijden. Dat is de zogenaamde 'gouden Kooij' constructie.
13-02-2025 01:36
Net zoals ze hun les geleerd hebben met het rijden van meer koersen, zodat ze beloftevolle renners kunnen behouden en niet zoals de van dijkes de deur uit fietsen, is de volgende les om een man als Kooij gewoon op te stellen in de TDF om hem te behouden. Als het ten koste is van een Laporte so what. Laporte wint 2 of 3 keer per jaar. Kooij 12 keer.
13-02-2025 20:40
Kooij kan net als van aert in dienst rijden. Dat is de kracht en visie van Visma. Dan moet je dat ook benutten. Als Kooij en Wout een paar etappes winnen, trapt Jonas ook een stuk lichter.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine