Koersdirecteur Parijs-Nice staat nog steeds achter beslissing om rit slechts tijdelijk te neutraliseren
Gouvenou (rechts) in gesprek met Matteo Trentin - foto: Cor Vos
donderdag 13 maart 2025 om 11:57

Koersdirecteur Parijs-Nice staat nog steeds achter beslissing om rit slechts tijdelijk te neutraliseren

João Almeida kwam als winnaar over de streep in de vierde etappe van Parijs-Nice, maar na afloop ging het vooral over de neutralisatie en de daarop ontstane chaos. Meerdere renners waren na afloop van de vierde rit not amused met de beslissing om nog door te koersen, maar Thierry Gouvenou – de koersdirecteur – staat nog altijd pal achter zijn beslissing.

Er is al veel gezegd en geschreven over de vierde etappe van Parijs-Nice. Op vijftig kilometer van de streep begon het plots hard te regenen, hagelen en sneeuwen, waardoor de etappe moest worden stilgelegd. Voor de meeste renners was die beslissing meer dan logisch, maar wat er daarna gebeurde dan weer niet. Hoewel het weer nog enigszins opklaarde in de laatste kilometers, had de neutralisatie voor veel chaos en extra kou bij de renners gezorgd.

Onder meer Oliver Naesen en Ilan Van Wilder haalden na de finish uit naar de organisatie en collega’s. Ook Jonas Vingegaard was het niet eens met de beslissing om door te rijden. Hoe kijkt Thierry Gouvenou, die in zijn hoedanigheid als koersdirecteur besloot om de rit tijdelijk te neutraliseren, terug op zijn beslissing en de ontstane commotie en chaos?

UCI-protocol
“Een nieuw UCI-protocol, dat afgelopen winter werd geïnstalleerd, verplichtte ons om in deze gevaarlijke omstandigheden in te grijpen”, geeft de Fransman aan in gesprek met Het Laatste Nieuws. “Die vraagtekens? Vreemd. De info werd verspreid via Radio Tour. Renners hebben toch ‘oortjes’? En anders zijn er nog altijd de ploegleiders.”

Volgens Vingegaard en Naesen had de call gemaakt moeten worden om uiteindelijk niet meer door te rijden, maar daar is Gouvenou het totaal niet mee eens. “Onmogelijk. Er waren geen teambussen. Hoe hadden renners zich daar, op die plek, moeten beschermen of opwarmen? Met 143 renners zijn er 143 verschillende meningen, natuurlijk.”

Verantwoord 
“Feit is: we hebben nog andere edities van Parijs-Nice gehad waarin renners in tien centimeter sneeuw reden. Toestanden waar we nu heel ver van verwijderd waren. Het weer verbeterde. Dat maakte doorrijden volgens ons verantwoord.” Voor de komende dagen blijft Gouvenou wel alert, gezien de slechte weersvoorspellingen. “We houden de situatie nauwgezet in de gaten. En zullen zeker waken over de veiligheid van de renners.”

RIDE Magazine
5 Reacties
13-03-2025 12:32
Artikel gaat voorbij aan de olifant in de kamer: niet het neutraliseren van de koers maar de manier (in de ijsregen stil zetten) wordt bekritiseerd. Slecht artikel dat niet inhoudelijk maar polariserend uitwerkt.
13-03-2025 12:36
Gouvenou heeft een punt… op die plek was de etappe stoppen geen optie, door rijden op koerstempo onverantwoord.
Achteraf was de beste manier geweest om toch stil te leggen en iedereen snel maar op eigen tempo en in warme kledij door te sturen richting finish. 45 minuten stilstaan én dan toch weer moeten koersen heeft niks met het welzijn van de renners te maken maar alles met het redden van hun verdienmodel…
13-03-2025 12:47
Niet de neutralisatie an sich, maar de warrige en opportunistische uitvoering ervan zorgde voor problemen. Aanvankelijk werd geneutraliseerd doorgereden maar opeens moest er halt gehouden worden. Ik heb het idee dat dit kwam door de gesneuvelde jurymotor. Die heeft natuurlijk korte lijnen met de wedstrijdleider. Op dat moment is geen rekening gehouden met de consequenties van stilstaan en weer op gang komen onder die omstandigheden.
    13-03-2025 16:25
    Diep in een greppel liggende motor én aangereden ploegauto van Decathlon waar pompiers en politieauto bij stonden. Gerelateerd ?
13-03-2025 16:36
Blijkbaar moet de organisatie zelf eens oortjes in doen. Niet de neutralisatie op zich, maar de manier waarop wordt bekritiseerd. Als je je ogen en oren dicht doet voor onderkoeling van topsporters dan zit je misschien niet op je plek als organisator.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine