Koen Bouwman stapt over van Visma | Lease a Bike naar Jayco AlUla
Koen Bouwman zoekt andere oorden op. De 30-jarige klimmer uit Gelderland rijdt al zijn gehele carrière voor Visma | Lease a Bike en voorgangers (sinds 2016), maar koerst vanaf 2025 voor een nieuwe ploeg. Dat zal Jayco AlUla zijn, vertrouwen meerdere bronnen WielerFlits toe.
Het vertrek van Bouwman bij de Nederlandse ploeg is opvallend te noemen. Al jaren is hij een van de meest gewaardeerde helpers binnen de ploeg. Visma | Lease a Bike deed de klimmer ook (opnieuw) een aanbod om zijn contract te verlengen, maar dat heeft de ervaren kracht naast zich neergelegd. Meerdere teams hadden interesse in zijn diensten, maar het beste aanbod dat op tafel lag was van Jayco AlUla. Daar komt Bouwman straks landgenoten Dylan Groenewegen, Jan Maas (al heeft de klimknecht wel een aflopend contract) en Elmar Reinders tegen.
De Nederlander – die eind 2024 zijn 31ste verjaardag viert – heeft een meerjarig contract bij de Australiërs getekend. Speerpunten in die ploeg zijn voor volgend jaar – naast Groenewegen – Michael Matthews, Caleb Ewan, Luke Plapp en de dan nieuwe kopman Ben O’Connor. Die laatste komt over van Decathlon AG2R La Mondiale. Hij moet Simon Yates gaan opvolgen, wiens naam nadrukkelijk klinkt bij Bouwmans huidige ploeg Visma | Lease a Bike. Van een akkoord is daar echter nog geen sprake. Overigens is Jayco AlUla ook nog niet uitgewinkeld voor 2025.

Koen Bouwman redde de Giro 2022 voor Jumbo-Visma – foto: Cor Vos
Naast knecht ook winnaar
Bouwman zelf is dus een gewaardeerde knecht binnen Visma | Lease a Bike. Alle kopmannen wilden in grote rondes graag een beroep op de Gelderlander doen. Maar dankzij zijn explosiviteit heeft de klimmer zelf ook een aantal mooie zeges op zijn palmares. Zo won hij in 2022 nog twee etappes in de Giro d’Italia, waarmee hij ook de basis legde voor de eindzege in het bergklassement. Dit voorjaar zegevierde hij ook in een rit in de Internationale Wielerweek van Coppi & Bartali, waarmee hij zich twee dagen later ook verzekerde van de eindoverwinning.
Bouwman is overigens niet de enige renner met een aflopend contract bij Visma | Lease a Bike die elders een beter voorstel heeft gekregen. Ook Jan Tratnik en de broers Mick en Tim van Dijke verlaten na 2024 de ploeg. Dit drietal is volgend jaar onderdeel van Red Bull-BORA-hansgrohe.
Ik merk dat ik het zelf ook al een lastig dilemma vind. Maar het feit dat de broers van Dijke en Bouwman vertrekken vind ik toch ook erg zonde.
Redelijk opportunistisch, plus een leuke contaminatie.
Bouwmn heeft een aanbieding gehad, maar gaat ergens anders heen. De van Dijkes hebben aanbieding gehad (1 van hen zowiezo, ik weet niet zeker van beide) gaan dus ergens anders heen.
@Poeksel, geen idee. Is ook totaal niet relevant.
Binnen Visma-LAB zijn er nu eenmaal een aantal renners die voor hem in de pikorde staan, iets wat hij overigens bij iedere andere ploeg ook zal gaan tegenkomen.
Je gaat met Koen geen klassiekers winnen, geen rondjes op World Tour niveau, en ook zal hij geen top tien voor je rijden in een grote ronde. Dus we moeten niet doen alsof er ineens een topper vertrekt.
Het is een leuke renner waarvan er nog een vijftigtal rondrijden, en in die zin ook niet meer dan een goede helper voor de kopmannen. Enkel als ik m'n oranje bril opzet zou ik eventueel de noodzaak zien om hem bij Visma-LAB te behouden, maar ook niet ten koste van alles.
Hij heeft bij Jumbo-Visma en nu Visma-LAB af en toe zijn neus aan het venster geduwd, maar nooit in die mate dat de ploeg niet zonder hem zou kunnen.... Er zijn nu eenmaal genoeg renners die kunnen wat hij kan, waarvan een pak jongere renners met misschien wel iets meer doorgroeimogelijkheden.
Dan kan je als ploeg slechts proberen hem te behouden door hem een leuk contract aan te bieden. Vindt de renner in kwestie dit niet goed genoeg, of is hij er zelf van overtuigd dat hij veel meer in z'n mars heeft, dan is hij uiteraard vrij te vertrekken....
Ik vindt Koen een super sympathieke en toffe renner, en ik wens hem uiteraard het allerbeste bij z'n nieuwe ploeg. Maar ik denk niet dat we hem ineens veel prominenter in beeld gaan zien dan dat we in de afgelopen tien jaar al hebben gezien. Als beste de kwaliteiten had gehad om zich te mengen in de strijd om de hoofdprijzen dan hadden we dat in het afgelopen decennium al gezien en had Jumbo-Visma/Visma-LAB hem absoluut hoger in de pikorde gezet.....
Ik heb alle vertrouwen in de technische staf bij deze ploeg, en ze zullen dondersgoed weten welke renner wat wel of niet kan.....
Voor de mensen die slechts Nederlandse renners bij een NL ploeg zien rijden, zal het misschien even slikken zijn. Maar voor de neutrale fan van de ploeg is het binnenkomen van Yates en het vertrekken van Bouwman een verbetering van enkele honderden procenten.
Koen wens ik persoonlijk enorm veel succes bij z'n nieuwe ploeg, en ik hoop dat hem een zelfde lot als Sam Oomen bespaard blijft... Die is ook alleen maar meer achteruit gaan rijden sinds z'n vertrek.
Verder wat betreft je naam: we hebben inmiddels zo'n 50 naam variatie's waarbij de naam van een renner in één vorm of andere manier door elkaar staat. Infantiel gebeuren.
Ergens te begrijpen op dit moment hebben we nou niet talenten in overvloed zoals de Belgen.
Denk dat er toch een andere ploeg bij moet komen die wat minder prominent aanwezig is in het topwielrennen.
Die de Nederlandse identiteit waarborgt en waarbij talenten doorgroeimogelijkheden krijgen .
Misschien ligt het aan mij maar behoudens kooij en arensman hebben we onder de 24 niet echt aanstormende toppers.
Het feit dat er renners zijn die binnen een topploeg niet doorgroeien naar kopmanschap en voor meer vrijheid kiezen bij een andere ploeg (Eenhoorn, Van Dijkes, Bouwman) lijkt mij alleen maar mooi voor het Nederlandse wielrennen.
Niet elke renner hoeft Pogi of Remco te zijn en al op z'n 20e koersen te winnen.
Daarbij is het voor visma belangrijk om te winnen dan haal je al snel gevestigde namen uit het buitenland.
Voornamelijk vooral de Franse ploegen die veel eigen renners hebben, maar ook die lijken meer internationaal te worden. Verder lijkt het me momenteel niet overdreven veel verschil in te liggen. Er is ntl ook genoeg talent nodig.
Alpecin - Deceuninck: 12
Arkéa - B&B Hotels: 14
Astana Qazaqstan Team: 10
Bahrain - Victorious: 0
BORA - hansgrohe: 10
Cofidis: 14
Decathlon AG2R La Mondiale Team: 17
EF Education - EasyPost: 2
Groupama - FDJ: 16
INEOS Grenadiers: 9
Intermarché - Wanty: 11
Movistar Team: 14
Lidl - Trek: 1
Soudal Quick-Step: 13
Team dsm-firmenich PostNL: 11
Team Jayco AlUla: 11
Team Visma | Lease a Bike: 11
UAE Team Emirates: 0
Momenteel maar één Nederlands Proconti team en TDT heeft gekozen niet als Nederlandse opleidingsploeg te werken, wat uiteraard volledig hun recht is , maar daar is misschien wel ruimte.
De talenten beperken tot Kooij en Arensman lijkt me wat eng, dacht zelf meteen aan Del Grosso, maar GroetjesaandeVoetjes geeft een nog completer beeld.
Voor mij is het toch wel onverwacht dat het zo dicht bij elkaar ligt. Maar je hebt dus drie type teams: de traditionele landenteams (vooral de Franse teams, maar ook Movistar en wat continentale teams), en dan zijn er de totaal landloze teams (UAE, Bahrein, LIDL, EF, Israel). Maar het meerendeel zit echt precies op 11, net als TJV.
Doorgroei mogelijkheden zijn er wel, maar die zijn natuurlijk ook maar beperkt. Niet iedereen kan de stap van een CT naar de WT aan, dat zijn echt de grotere talenten. Maar met die paar renners kom je er niet natuurlijk, er zitten in die opleidingsploegen ook maar genoeg renners die de stap niet (direct) kunnen maken. Dus er is dringend behoefte aan een Nederlands PRT. Dat hoeft dan niet 100% Nederlands zoals Roompot te zijn, maar toch wel een stuk Nederlandser dan TDT. En daar zijn best renners voor te vinden.
Renners wel, sponsoren liggen dan helaas weer niet voor het oprapen en al helemaal niet voor PRT's: de investering is toch behoorlijk en je hebt in feite 0,0 zekerheid over een mooi programma met voldoende TV koersen om de investering rendabel te maken.
Bij mijn weten is elk wielerteam ook verplicht om minstens 1 renner uit het land van oorsprong te hebben om een licentie te krijgen, maar Yusuf Mirza van UAE is ondertussen gestopt, dus zij staan inderdaad op 0. Wordt die regel omzeilt door de 3 mannen uit de UAE in hun GEN Z-opleidingsploeg?
Talent genoeg in Nederland, deze moeten wel een kans krijgen, we hebben maar 2 world tour teams en een pro tour team. En juist bij die laatste zit de bottleneck. Want daar hebben we er maar één van. Dat zouden er twee of drie moeten zijn. De stap van CT naar naar WT is verschrikkelijk groot. Maar van CT naar PRT zou juist top zijn. En veel jonge jongens kunnen dan ook meer finales rijden(poging tot) in de mooiere koersen net onder de WT. Talent bemerkt dat, en zal dan ook meer doorstromen naar world tour teams als de tijd daar is.
En of dat dan bij visma of dsm is maakt geen f#ck uit. Zolang ze maar in die WT komen.
Koen had die stap overigens veel eerder moeten zetten eigenlijk na zijn top (giro) jaar had hij moeten gaan. Dan heb je weer plek voor jeugd om door te stromen.
Ze zijn daar potdorie het omgekeerde aan het doen van wat het kabinet zou willen joh.
Zonde zonde
Is dat nationalistische gehuil ook zo erg bij bv de Belgen of Italianen? Bij de Fransen kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar verder: man man, dat geneuzel over "wieler-identiteit" altijd. Net zoals de Nederlander niet bestaat, bestaat er ook geen 'Nederlandse wieler-identiteit'. Je hebt soms hele goede renners uit Nederland, maar da's echt wat anders. Waarom die volgens sommigen dan ook nog allemaal bij hetzelfde team moeten zitten is helemaal krankzinnig, want dan beconcurreren ze elkaar juist.
Hij is al een erg goeie renner, maar er zijn hem wel wat kansen ontnomen voorbije jaren, dus moet gewoon kunnen vrijbuiten!
Maar daarnaast mag iedereen zich ook afvragen wat men nou eigenlijk belangrijker vindt, dat een ploeg met NL licentie louter uit Nederlanders bestaat, of dat zoveel mogelijk Nederlandse renners actief zijn in het profpeloton? Feit is dat de Nederlanders die vertrekken bij Visma over het algemeen meer grote wedstrijden kunnen gaan rijden, dus mooi voor het nationalisme onder de fans. Feit is ook dat ze dan over algemeen laten zien, op enkele uitzonderingen na, dat Visma een goede reden heeft om ze niet op te stellen in een leidende rol in de grotere wedstrijden.
Wat betreft het vertrek van deze renners, als ze echt hadden willen blijven, waren ze ook wel gebleven. Dat toont ook gelijk aan dat geld zeker wel relevant is in hun besluit.
Nog één detail: volgens een artikel van de Wielerrevue van 29 januari dit jaar, zijn er 46 Nederlandse renners actief in het profpeloton en zijn er 2 Nederlandse ploegen op het hoogste niveau actief. Zou elke Nederlander dan bij een Nederlandse ploeg moeten rijden, kun je van die 46 nog niet eens 2 volwaardige en complete ploegen maken en moet je dat aanvullen met renners die op een lager niveau actief zijn. En zou je in de meeste wedstrijden maximaal 16 Nederlandse renners actief hebben in een grote ronde en 14 in andere wedstrijden op WT niveau. Met de versplintering van nationaliteiten in elke ploeg, is er theoretisch meer kans dat er meer Nederlandse renners actief zijn in een wedstrijd, waardoor er theoretisch meer kans is dat een Nederlandse renner iets ergens wint. Door gebrek aan groot talent komt dit alleen in de praktijk niet voor. Heeft allemaal niets met een internationaal uiterlijk van een ploeg. Als bijvoorbeeld Koen Bouwman uitgesproken de beste kandidaat is om hem meer grote wedstrijden te laten rijden, had Visma dat echt wel gedaan. Sponsoren, waar elke ploeg afhankelijk van is, vinden prestaties logischerwijs belangrijker dan een nationalistische filosofie binnen een ploeg, omdat grote prestaties meer exposure oplevert. Alles draait daarom altijd om geld, hoe je het ook wendt of keert en vanuit welk perspectief je het ook bekijkt, die van de renner, die van de ploeg, die van de sponsor, die van de wedstrijdorganisatie, of die van de overkoepelende UCI. Het gaat altijd om geld.
Belachelijk dat Ajax een Franse trainer haalt. Belachelijk dat een Tunesiër mijn PostNL (NL!) pakketjes bezorgd. Belachelijk dat ASML zoveel Indiërs jn dienst heeft. Dom dat Fc Twente een Tsjech op het middenveld heeft. Een Movistar dat Formolo in dienst neemt, waarom?
Nationaliteit is maar een vlaggetje en een toevallige plek van geboorte. Om daar beleid op af te stemmen in een miljoenen industrie is waanzin.
Leuke renner, iets te veel teamspeler.
2022: 16 Ne
2023: 14 Ne
2024: 11 Ne
2025: voorlopig nog maar 8 Ne.
3 Grote rondes in een seizoen winnen is natuurlijk prachtig maar ik zou ook (meer!!) genieten van een Giro met Nederlanders.
Kooij, van Dijke, van Dijke, Roossen, Teunissen voor de sprints.
Bouwman, Gesink, Kruiswijk voor eigen kansen in de bergen.
- Graat
- Van der Meulen
- Van Bekkum
- Van Uden
- Kooij
- Van den Broek
- De Grosso
- Artz
- Kramer
- Van Belle
- Van der Werff
- Vlot
Ook bij de Junioren doen we het erg goed. Nog even geduld dus heren!