Koen Bouwman stapt over van Visma | Lease a Bike naar Jayco AlUla
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
woensdag 19 juni 2024 om 09:10

Koen Bouwman stapt over van Visma | Lease a Bike naar Jayco AlUla

Koen Bouwman zoekt andere oorden op. De 30-jarige klimmer uit Gelderland rijdt al zijn gehele carrière voor Visma | Lease a Bike en voorgangers (sinds 2016), maar koerst vanaf 2025 voor een nieuwe ploeg. Dat zal Jayco AlUla zijn, vertrouwen meerdere bronnen WielerFlits toe.

Het vertrek van Bouwman bij de Nederlandse ploeg is opvallend te noemen. Al jaren is hij een van de meest gewaardeerde helpers binnen de ploeg. Visma | Lease a Bike deed de klimmer ook (opnieuw) een aanbod om zijn contract te verlengen, maar dat heeft de ervaren kracht naast zich neergelegd. Meerdere teams hadden interesse in zijn diensten, maar het beste aanbod dat op tafel lag was van Jayco AlUla. Daar komt Bouwman straks landgenoten Dylan Groenewegen, Jan Maas (al heeft de klimknecht wel een aflopend contract) en Elmar Reinders tegen. 

De Nederlander – die eind 2024 zijn 31ste verjaardag viert – heeft een meerjarig contract bij de Australiërs getekend. Speerpunten in die ploeg zijn voor volgend jaar – naast Groenewegen – Michael Matthews, Caleb Ewan, Luke Plapp en de dan nieuwe kopman Ben O’Connor. Die laatste komt over van Decathlon AG2R La Mondiale. Hij moet Simon Yates gaan opvolgen, wiens naam nadrukkelijk klinkt bij Bouwmans huidige ploeg Visma | Lease a Bike. Van een akkoord is daar echter nog geen sprake. Overigens is Jayco AlUla ook nog niet uitgewinkeld voor 2025.

Koen Bouwman redde de Giro 2022 voor Jumbo-Visma – foto: Cor Vos

Naast knecht ook winnaar
Bouwman zelf is dus een gewaardeerde knecht binnen Visma | Lease a Bike. Alle kopmannen wilden in grote rondes graag een beroep op de Gelderlander doen. Maar dankzij zijn explosiviteit heeft de klimmer zelf ook een aantal mooie zeges op zijn palmares. Zo won hij in 2022 nog twee etappes in de Giro d’Italia, waarmee hij ook de basis legde voor de eindzege in het bergklassement. Dit voorjaar zegevierde hij ook in een rit in de Internationale Wielerweek van Coppi & Bartali, waarmee hij zich twee dagen later ook verzekerde van de eindoverwinning.

Bouwman is overigens niet de enige renner met een aflopend contract bij Visma | Lease a Bike die elders een beter voorstel heeft gekregen. Ook Jan Tratnik en de broers Mick en Tim van Dijke verlaten na 2024 de ploeg. Dit drietal is volgend jaar onderdeel van Red Bull-BORA-hansgrohe.

RIDE Magazine
67 Reacties
19-06-2024 09:33
Je ziet duidelijk dat het hoogtepunt van deze ploeg achter de rug ligt. Je hebt altijd golfbewegingen en alle keuzes hebben gevolgen. Wil je alle drie de Grote Rondes winnen in een jaar? Super cool, en tegelijkertijd heeft dat consequenties voor andere renners. Wil je met een kopman naar de voorjaarsklassiekers? Heel leuk, en ook dat heeft consequenties voor anderen. Voor een ploeg die het belangrijk vindt om de Nederlandse identiteit te bewaken vind ik het wel bijzonder dat ze zoveel Nederlandse renners laten gaan. Tijd voor een andere strategie? Of toch nog alles zetten op Van Aert en Vingegaard (en over niet al te lange tijd Jorgenson?)
Ik merk dat ik het zelf ook al een lastig dilemma vind. Maar het feit dat de broers van Dijke en Bouwman vertrekken vind ik toch ook erg zonde.
    19-06-2024 09:42
    Ik merk ook dat ik het zonde vindt, maar in alle gevallen wou de ploeg deze renners wel behouden en hebben ze contractverlenging gekregen. Uiteindelijk hebben ze zelf de keuze gemaakt om weg te gaan om meer kansen te krijgen (en geld waarschijnlijk). Alle renners grepen de kansen die ze kregen met beide handen aan, maar toch was het niet voldoende om in de WT kopmanschap af te dwingen. Dan moet je er uiteindelijk vrede mee hebben dat de renners andere oorden opzoeken en dat de Nederlandse identiteit steeds meer verdwijnt.
    19-06-2024 09:49
    We zijn op de helft van een minder seizoen met absolute kopmannen in de kreukels na een jaar waar alles goed ging en je spreekt al over "Je ziet duidelijk dat het hoogtepunt van deze ploeg achter de rug ligt."

    Redelijk opportunistisch, plus een leuke contaminatie.
    19-06-2024 09:52
    Met Dumoulin, Van Baarle en Kelderman hebben ze wel enkele vetbetaalde Nederlanders aan boord gehaald de laatste jaren maar de grote zeges hebben die voorlopig niet echt weten te brengen.
    19-06-2024 10:15
    Hoe zou jij de contractonderhandelingen met Nederlandse renners doen, Marik? Stel dat een renner van het niveau Bouwman normaal vijf ton per jaar krijgt, wat zou je hem bieden?
    19-06-2024 10:15
    Het is niet alleen aan d ploeg he,
    Bouwmn heeft een aanbieding gehad, maar gaat ergens anders heen. De van Dijkes hebben aanbieding gehad (1 van hen zowiezo, ik weet niet zeker van beide) gaan dus ergens anders heen.
    19-06-2024 10:29
    @Awestie, nu maak je me nieuwsgierig. Waar precies zit de contaminatie?

    @Poeksel, geen idee. Is ook totaal niet relevant.
    19-06-2024 10:30
    Zeggen dat je ze een aanbieding hebt gedaan om te blijven staat voor iedereen natuurlijk vrij om in te vullen. Kan ook een flut aanbieding zijn geweest. Maar dan heb je ze wel aangeboden om te blijven. Dus zonder de details te weten van alle onderhandelingen vind ik het voorbarig om conclusies te trekken. Als Visma lab de Nederlanders echt wil behouden hadden ze dat naar mijn gevoel echt wel kunnen doen. En ik weet dat ik hiermee zelf ook een oordeel geef, maargoed dit is alleen mijn gevoel.
    19-06-2024 10:56
    Nederlandse renners zijn voor een Nederlandse ploeg nu eenmaal meer waard dan voor een andere ploeg. Dus als een ander team meer biedt betekent dat dat die veel meer budget hebben (hier duidelijk niet het geval) of dat de Nederlandse ploeg beneden de marktwaarde biedt. Kleine nuance, het kan natuurlijk zijn dat een bepaald type renner voor de ene ploeg belangrijker is, bijvoorbeeld omdat dit type nu mist. Maar denk dat jumbo hier belangrijke ondersteuning voor van aert laat lopen, dus die gaat volgend jaar dan vermoedelijk ook naar bora of andere ploeg met modern management in de uistraling en focus op klassiekers
    19-06-2024 11:08
    Iets is achter de rug of ligt achter je.
    19-06-2024 11:11
    Potverdorie je hebt gelijk, dank voor deze duiding. Onze taal wordt al met regelmaat verkracht, dus feedback op taalgebruik juich ik te allen tijde toe.
    19-06-2024 11:37
    Uiteindelijk gaat het ook gewoon om geld. Bij UAE rijden veel sterren rond, die allemaal in dienst van Pogačar moeten rijden als dat nodig is. De contracten zijn echter zo riant dat ze dat accepteren.
    19-06-2024 12:20
    Misschien ging het niet om geld, maar om de garantie om de Tour te mogen rijden. Dat kun je wel toezeggen, maar als de broers van Dijke dat ook willen, en Vader en Lemmen ook, dan blijven er niet veel plekken over als je steeds ja zegt.
    19-06-2024 12:26
    Beetje makkelijk dit. Als je alle drie de grote rondes wint in één jaar, dan weet je dat het hoogtepunt achter je ligt. Verder heeft Bouwman volgens mij ook best wat kansen gekregen om voor zichzelf te rijden, maar heeft hij die niet echt overtuigend benut.
19-06-2024 09:47
Goed nieuws dat helaas twee jaar te laat komt. Bouwman bewees in de Giro van 22 met zijn neus voor de goede vlucht en een goed eindschot na een zware koers dat hij in grote rondes een rittenkaper van naam en faam kon gaan worden. Er is nog wel tijd natuurlijk maar hij heeft wel 3/4 grote rondes tijdens zijn primejaren weggegooid door in 22 bij te tekenen.
19-06-2024 11:30
Prima zet van Koen.

Binnen Visma-LAB zijn er nu eenmaal een aantal renners die voor hem in de pikorde staan, iets wat hij overigens bij iedere andere ploeg ook zal gaan tegenkomen.

Je gaat met Koen geen klassiekers winnen, geen rondjes op World Tour niveau, en ook zal hij geen top tien voor je rijden in een grote ronde. Dus we moeten niet doen alsof er ineens een topper vertrekt.

Het is een leuke renner waarvan er nog een vijftigtal rondrijden, en in die zin ook niet meer dan een goede helper voor de kopmannen. Enkel als ik m'n oranje bril opzet zou ik eventueel de noodzaak zien om hem bij Visma-LAB te behouden, maar ook niet ten koste van alles.

Hij heeft bij Jumbo-Visma en nu Visma-LAB af en toe zijn neus aan het venster geduwd, maar nooit in die mate dat de ploeg niet zonder hem zou kunnen.... Er zijn nu eenmaal genoeg renners die kunnen wat hij kan, waarvan een pak jongere renners met misschien wel iets meer doorgroeimogelijkheden.

Dan kan je als ploeg slechts proberen hem te behouden door hem een leuk contract aan te bieden. Vindt de renner in kwestie dit niet goed genoeg, of is hij er zelf van overtuigd dat hij veel meer in z'n mars heeft, dan is hij uiteraard vrij te vertrekken....

Ik vindt Koen een super sympathieke en toffe renner, en ik wens hem uiteraard het allerbeste bij z'n nieuwe ploeg. Maar ik denk niet dat we hem ineens veel prominenter in beeld gaan zien dan dat we in de afgelopen tien jaar al hebben gezien. Als beste de kwaliteiten had gehad om zich te mengen in de strijd om de hoofdprijzen dan hadden we dat in het afgelopen decennium al gezien en had Jumbo-Visma/Visma-LAB hem absoluut hoger in de pikorde gezet.....

Ik heb alle vertrouwen in de technische staf bij deze ploeg, en ze zullen dondersgoed weten welke renner wat wel of niet kan.....

Voor de mensen die slechts Nederlandse renners bij een NL ploeg zien rijden, zal het misschien even slikken zijn. Maar voor de neutrale fan van de ploeg is het binnenkomen van Yates en het vertrekken van Bouwman een verbetering van enkele honderden procenten.

Koen wens ik persoonlijk enorm veel succes bij z'n nieuwe ploeg, en ik hoop dat hem een zelfde lot als Sam Oomen bespaard blijft... Die is ook alleen maar meer achteruit gaan rijden sinds z'n vertrek.
    19-06-2024 13:59
    We hebben gezien dat hij om de bergtrui mee kan doen. Zijn zat ploegen waar hij dat wel in een grote ronde zal mogen proberen.

    Verder wat betreft je naam: we hebben inmiddels zo'n 50 naam variatie's waarbij de naam van een renner in één vorm of andere manier door elkaar staat. Infantiel gebeuren.
    19-06-2024 15:25
    @Favstvs .. > Wat jij infantiel vindt kan mij persoonlijk vrij weinig bommen eerlijk gezegd....
19-06-2024 09:14
Dat Bouwman zou vertrekken, was wel te verwachten. Hopelijk krijgt hij bij Jayco AlUla wat meer kans om te vrijbuiten.
    19-06-2024 09:43
    Zolang hij voor een mooi salaris mag knechten voor O'Connor en hij wel genoeg vrije tijd krijgt om te vissen, vindt hij het vast prima.
    19-06-2024 10:49
    Denk niet dat o connor alle grote rondes rijdt, en bijna alle weekrondes voor winst het hele team nodig heeft. dus er is sowieso meer ruimte dan bij jumbo
19-06-2024 11:44
Bouwman zal bij Jayco ongetwijfeld meer vrijheid krijgen, maar zal dat ook tot betere resultaten leiden? De ploeg is overduidelijk niet zo ver als Jumbo-Visma en een vrije rol is geen enkele garantie voor succes. Vorig jaar vertrokken Foss, Oomen en Leemreize om meer voor zichzelf te kunnen rijden, het jaar daarvoor Eenkhoorn en Teunissen. Op een enkele uitschieter na zijn die toch weinig opgeschoten met hun transfers.
    19-06-2024 11:47
    Klopt! Kijk als je meer kan verdienen is dat gedeelte begrijpelijk maar een vertrek omwille van het sportieve kan ook tegenvallen. Vooral omdat er soms van zelfoverschatting sprake is. Met name bij Mike en Tobias bekroop me dat gevoel. Niet bij Koen, die is 31 en wil bv een keer de Tour rijden. Dat snap ik volkomen.
19-06-2024 09:23
De Nederlandse identiteit begint wel te verdwijnen .

Ergens te begrijpen op dit moment hebben we nou niet talenten in overvloed zoals de Belgen.

Denk dat er toch een andere ploeg bij moet komen die wat minder prominent aanwezig is in het topwielrennen.

Die de Nederlandse identiteit waarborgt en waarbij talenten doorgroeimogelijkheden krijgen .

Misschien ligt het aan mij maar behoudens kooij en arensman hebben we onder de 24 niet echt aanstormende toppers.
    19-06-2024 09:35
    Doorgroeimogelijkheden zijn er toch genoeg? Beide ploegen hebben een mooi opleidingsteam en veel plekken in de selectie die door jongens uit die opleidingsploeg in worden gevuld.

    Het feit dat er renners zijn die binnen een topploeg niet doorgroeien naar kopmanschap en voor meer vrijheid kiezen bij een andere ploeg (Eenhoorn, Van Dijkes, Bouwman) lijkt mij alleen maar mooi voor het Nederlandse wielrennen.
    19-06-2024 09:39
    Onder de 24 nog geen veelwinnaars, maar wel een mooie groep talenten waar er waarschijnlijk wel 1 of 2 gaat doorbreken denk ik: Graat, Huising, van Bekkum, van Uden, van den Broek, Pluimers, Ronhaar, Artz, van Sintmaartensdijk, Del Grosso.

    Niet elke renner hoeft Pogi of Remco te zijn en al op z'n 20e koersen te winnen.
    19-06-2024 09:42
    Er komen bij visma wel een paar leuke nederlanders aan. Dat gaat nog wel een 2 á 3 jaar duren voor ze er staan.
    Daarbij is het voor visma belangrijk om te winnen dan haal je al snel gevestigde namen uit het buitenland.
    19-06-2024 09:45
    Even een overzicht hoeveel renners van eigen land elke ploeg heeft.
    Voornamelijk vooral de Franse ploegen die veel eigen renners hebben, maar ook die lijken meer internationaal te worden. Verder lijkt het me momenteel niet overdreven veel verschil in te liggen. Er is ntl ook genoeg talent nodig.

    Alpecin - Deceuninck: 12
    Arkéa - B&B Hotels: 14
    Astana Qazaqstan Team: 10
    Bahrain - Victorious: 0
    BORA - hansgrohe: 10
    Cofidis: 14
    Decathlon AG2R La Mondiale Team: 17
    EF Education - EasyPost: 2
    Groupama - FDJ: 16
    INEOS Grenadiers: 9
    Intermarché - Wanty: 11
    Movistar Team: 14
    Lidl - Trek: 1
    Soudal Quick-Step: 13
    Team dsm-firmenich PostNL: 11
    Team Jayco AlUla: 11
    Team Visma | Lease a Bike: 11
    UAE Team Emirates: 0
    19-06-2024 10:27
    Denk dat een ploeg die zich wat aan Topsport Vlaanderen kan spiegelen, genre Roompot, inderdaad nog wel mooi zou kunnen zijn voor het Nederlandse wielrennen.
    Momenteel maar één Nederlands Proconti team en TDT heeft gekozen niet als Nederlandse opleidingsploeg te werken, wat uiteraard volledig hun recht is , maar daar is misschien wel ruimte.

    De talenten beperken tot Kooij en Arensman lijkt me wat eng, dacht zelf meteen aan Del Grosso, maar GroetjesaandeVoetjes geeft een nog completer beeld.
    19-06-2024 11:00
    @Rendo, hee, wat leuk. Meten is weten.

    Voor mij is het toch wel onverwacht dat het zo dicht bij elkaar ligt. Maar je hebt dus drie type teams: de traditionele landenteams (vooral de Franse teams, maar ook Movistar en wat continentale teams), en dan zijn er de totaal landloze teams (UAE, Bahrein, LIDL, EF, Israel). Maar het meerendeel zit echt precies op 11, net als TJV.
    19-06-2024 12:09
    @S. Morgenstern :
    Doorgroei mogelijkheden zijn er wel, maar die zijn natuurlijk ook maar beperkt. Niet iedereen kan de stap van een CT naar de WT aan, dat zijn echt de grotere talenten. Maar met die paar renners kom je er niet natuurlijk, er zitten in die opleidingsploegen ook maar genoeg renners die de stap niet (direct) kunnen maken. Dus er is dringend behoefte aan een Nederlands PRT. Dat hoeft dan niet 100% Nederlands zoals Roompot te zijn, maar toch wel een stuk Nederlandser dan TDT. En daar zijn best renners voor te vinden.

    Renners wel, sponsoren liggen dan helaas weer niet voor het oprapen en al helemaal niet voor PRT's: de investering is toch behoorlijk en je hebt in feite 0,0 zekerheid over een mooi programma met voldoende TV koersen om de investering rendabel te maken.
    19-06-2024 12:33
    Zo´n ploeg zou zeker mooi zijn voor de mogelijkheden van renners die nu bij de beloften stranden, maar dat is natuurlijk een totaal andere vijver dan waarin Visma nu bezig is en voor mijn gevoel ook niet de doorgroei voor mogelijke toptalenten waar de eerste post over ging (waarin wordt gesproken over weinig aanstaande toppers).
    19-06-2024 15:36
    @Rendo: Ahmed Madan rijdt bij Bahrain, dus die moeten op 1 staan.
    Bij mijn weten is elk wielerteam ook verplicht om minstens 1 renner uit het land van oorsprong te hebben om een licentie te krijgen, maar Yusuf Mirza van UAE is ondertussen gestopt, dus zij staan inderdaad op 0. Wordt die regel omzeilt door de 3 mannen uit de UAE in hun GEN Z-opleidingsploeg?
    19-06-2024 23:01
    Bedoel je echte toppers of leuke renners á la ( met alle respect) Koen Bouwman?
    Talent genoeg in Nederland, deze moeten wel een kans krijgen, we hebben maar 2 world tour teams en een pro tour team. En juist bij die laatste zit de bottleneck. Want daar hebben we er maar één van. Dat zouden er twee of drie moeten zijn. De stap van CT naar naar WT is verschrikkelijk groot. Maar van CT naar PRT zou juist top zijn. En veel jonge jongens kunnen dan ook meer finales rijden(poging tot) in de mooiere koersen net onder de WT. Talent bemerkt dat, en zal dan ook meer doorstromen naar world tour teams als de tijd daar is.
    En of dat dan bij visma of dsm is maakt geen f#ck uit. Zolang ze maar in die WT komen.
    Koen had die stap overigens veel eerder moeten zetten eigenlijk na zijn top (giro) jaar had hij moeten gaan. Dan heb je weer plek voor jeugd om door te stromen.
19-06-2024 12:19
Doodzonde om te zien dat het team meer en meer zijn Australische identiteit kwijt raakt. Zo'n Bouwman, die hebben we zelf toch ook gewoon?
    19-06-2024 14:11
    Lidl Trek heeft z’n Amerikaanse karakter verloren met al die Nederlanders (Mollema, Oomen, Hoole) en Belgen (Stuyven, Nys, deClerq, Theuns, Vergaerde)
19-06-2024 10:03
Oh, oh, oh, ooh , oooohh

Ze zijn daar potdorie het omgekeerde aan het doen van wat het kabinet zou willen joh.
    19-06-2024 10:37
    Klein stukje VOC-mentaliteit, zoals nota bene Balkenende het in 2006 noemde.
19-06-2024 09:45
Gooi de laatste cultuurbewaker / wegkapitein op Kruiswijk na maar overboord.
Zonde zonde
    19-06-2024 09:57
    Waardoor ontstaat jouw beeld dat Bouwman overboord wordt gegooid? Volgens mij maakt hij hier zelf gewoon de (logische) keuze om nog een mooie transfer te maken die hem meer kans op eigen succes biedt.
    19-06-2024 10:03
    Cultuurbewaker is sowieso wat overdreven in een sport waarbij sponsoren nog altijd tegen betaling de ploegnaam bepalen. Paar uitzonderingen daargelaten, zoals BEAT.
19-06-2024 14:43
Oh nee, de "Nederlandse identiteit" in het wielrennen verdwijnt! Alsof die er ooit is geweest. Oh nee, een 'cultuurbewaker' vertrekt! Alsof Koen de rol van cultuurbewaker had. Die jongen wil gewoon fietsen, kan niet mee met de besten, heeft andere kwaliteiten en ambities, dan is Jayco een logische stap.

Is dat nationalistische gehuil ook zo erg bij bv de Belgen of Italianen? Bij de Fransen kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar verder: man man, dat geneuzel over "wieler-identiteit" altijd. Net zoals de Nederlander niet bestaat, bestaat er ook geen 'Nederlandse wieler-identiteit'. Je hebt soms hele goede renners uit Nederland, maar da's echt wat anders. Waarom die volgens sommigen dan ook nog allemaal bij hetzelfde team moeten zitten is helemaal krankzinnig, want dan beconcurreren ze elkaar juist.
19-06-2024 09:39
Zie het wel goedkomen. Harper is bij Jayco ook een veel betere renner geworden.
    19-06-2024 09:48
    Harper was midden twintig, reed nog niet zo lang in de WT en had er net twee door blessures getekende seizoenen op zitten. Bouwman is dertig en heeft er ondertussen bijna tien jaar WT opzitten zonder veel gekke dingen tegen te komen. Beetje vreemd om bij hem hetzelfde als bij Harper te verwachten.
    19-06-2024 10:35
    Hij moet geen veel betere renner worden bij Jayco, hij moet gewoon vrijheid krijgen.
    Hij is al een erg goeie renner, maar er zijn hem wel wat kansen ontnomen voorbije jaren, dus moet gewoon kunnen vrijbuiten!
19-06-2024 10:00
Wilde nog heel graag een keer de Tour de France rijden, dus een vertrek viel te verwachten
19-06-2024 10:48
Wat slecht dat ze hem hebben laten gaan. Ze hadden hem moeten vastbinden!
    19-06-2024 11:49
    Niet iedereen vindt dat lekker Wheely.
19-06-2024 11:39
De fans hier mogen zich afvragen of iets daadwerkelijk moet, of dat ze iets in werkelijkheid zouden willen. Want het is nogal wat om te zeggen dat iets moet, wanneer je er zelf helemaal geen onderdeel van bent.

Maar daarnaast mag iedereen zich ook afvragen wat men nou eigenlijk belangrijker vindt, dat een ploeg met NL licentie louter uit Nederlanders bestaat, of dat zoveel mogelijk Nederlandse renners actief zijn in het profpeloton? Feit is dat de Nederlanders die vertrekken bij Visma over het algemeen meer grote wedstrijden kunnen gaan rijden, dus mooi voor het nationalisme onder de fans. Feit is ook dat ze dan over algemeen laten zien, op enkele uitzonderingen na, dat Visma een goede reden heeft om ze niet op te stellen in een leidende rol in de grotere wedstrijden.
Wat betreft het vertrek van deze renners, als ze echt hadden willen blijven, waren ze ook wel gebleven. Dat toont ook gelijk aan dat geld zeker wel relevant is in hun besluit.
Nog één detail: volgens een artikel van de Wielerrevue van 29 januari dit jaar, zijn er 46 Nederlandse renners actief in het profpeloton en zijn er 2 Nederlandse ploegen op het hoogste niveau actief. Zou elke Nederlander dan bij een Nederlandse ploeg moeten rijden, kun je van die 46 nog niet eens 2 volwaardige en complete ploegen maken en moet je dat aanvullen met renners die op een lager niveau actief zijn. En zou je in de meeste wedstrijden maximaal 16 Nederlandse renners actief hebben in een grote ronde en 14 in andere wedstrijden op WT niveau. Met de versplintering van nationaliteiten in elke ploeg, is er theoretisch meer kans dat er meer Nederlandse renners actief zijn in een wedstrijd, waardoor er theoretisch meer kans is dat een Nederlandse renner iets ergens wint. Door gebrek aan groot talent komt dit alleen in de praktijk niet voor. Heeft allemaal niets met een internationaal uiterlijk van een ploeg. Als bijvoorbeeld Koen Bouwman uitgesproken de beste kandidaat is om hem meer grote wedstrijden te laten rijden, had Visma dat echt wel gedaan. Sponsoren, waar elke ploeg afhankelijk van is, vinden prestaties logischerwijs belangrijker dan een nationalistische filosofie binnen een ploeg, omdat grote prestaties meer exposure oplevert. Alles draait daarom altijd om geld, hoe je het ook wendt of keert en vanuit welk perspectief je het ook bekijkt, die van de renner, die van de ploeg, die van de sponsor, die van de wedstrijdorganisatie, of die van de overkoepelende UCI. Het gaat altijd om geld.
19-06-2024 12:00
De band met Visma verdwijnt bij mij als sneeuw voor de zon. Persoonlijk vind ik dat jammer. Natuurlijk is het prachtig dat je in de Tour om de zege meedoet, maar ik vind een koers toch interessanter als een Nederland meestrijdt om de prijzen. Of in de Tour vijfde wordt.
    19-06-2024 14:39
    Er ís geen Nederlander die om de eerste prijs mee kan rijden; niet bij VismaLAB, noch elders.
    19-06-2024 15:48
    Kooij rijdt toch echt mee om eerste plaatsen
19-06-2024 13:49
Nationalistisch geleuter viert weer hoogtij.

Belachelijk dat Ajax een Franse trainer haalt. Belachelijk dat een Tunesiër mijn PostNL (NL!) pakketjes bezorgd. Belachelijk dat ASML zoveel Indiërs jn dienst heeft. Dom dat Fc Twente een Tsjech op het middenveld heeft. Een Movistar dat Formolo in dienst neemt, waarom?

Nationaliteit is maar een vlaggetje en een toevallige plek van geboorte. Om daar beleid op af te stemmen in een miljoenen industrie is waanzin.
    19-06-2024 14:15
    @Lucas, op zich met je eens hoor, alleen... Als bijvoorbeeld MvP bij een Nederlandse ploeg zou rijden, dan heeft een Nederlandse sponsor daar VEEL meer aan, dan dat WvA of Vingegaard er fietst... Andersom ook natuurlijk: WvA bij een Belgische ploeg geeft de Belgische sponsor veel meer elan in België.... Zou best beleid kunnen zijn dan?
19-06-2024 14:10
Dit zat er een keer in. Hopen voor Bouwman dat het geen Sam Oomen verhaal gaat worden. Ook Eenkhoorn (uitschieter Tour etappe) en Teunissen (1x rit Renewi Tour) laten zien dat ergens anders meer kansen krijgen, nog best lastig uit te voeren is.

Leuke renner, iets te veel teamspeler.
19-06-2024 15:30
De laatste jaren gaat de Nederlandse identiteit toch rap achteruit.
2022: 16 Ne
2023: 14 Ne
2024: 11 Ne
2025: voorlopig nog maar 8 Ne.

3 Grote rondes in een seizoen winnen is natuurlijk prachtig maar ik zou ook (meer!!) genieten van een Giro met Nederlanders.
Kooij, van Dijke, van Dijke, Roossen, Teunissen voor de sprints.
Bouwman, Gesink, Kruiswijk voor eigen kansen in de bergen.
19-06-2024 09:57
Ik zie veel mensen zich druk maken over het Nederlandse Talent, ik denk dat er een behoorlijke lichting gaat aankomen (Nee het zijn geen Pogi's/evenpoels die de zeges aan een rammen op hun 20ste)

- Graat
- Van der Meulen
- Van Bekkum
- Van Uden
- Kooij
- Van den Broek
- De Grosso
- Artz
- Kramer
- Van Belle
- Van der Werff
- Vlot

Ook bij de Junioren doen we het erg goed. Nog even geduld dus heren!
19-06-2024 10:36
Ik kan hem niet anders dan gelijk geven, als je in de basis goed genoeg bent voor de grootste wedstrijden, maar bij dit Visma nou eenmaal snel op de reservebank belandt.
19-06-2024 10:38
Overigens weleens gelezen dat Bouwman ook voor een renner bovengemiddeld veel kennis heeft van het materiaal en daarin ook belangrijk is voor het team. En met Van Emden en straks Gesink ook veel ervaring weg. Campenaerts gaat het nog druk krijgen …
19-06-2024 10:44
Jammer dat deze op het oog sympathieke renner uit de Achterhoek de visbak verruilt. Maar in zijn geval mogelijk meer kansen om aanvallend te (st)rijden en te zien wat hij uit zijn carrière kan halen. Lijkt me wel een goeie match met die Aussies.
19-06-2024 11:06
Jammer dat er weer een Nederlander vertrekt, maar logische keuze vanuit Bouwman. Hij zal meer kansen krijgen om zelf mooie uitslagen te rijden en wellicht eens naar de Tour te gaan.
19-06-2024 12:03
Jammer dat er volgend jaar dus NOG minder Nederlanders bij Visma gaan rijden. Maar ja: een echt Nederlandse ploeg is het allang niet meer natuurlijk. Er staan welliswaar nog wel wat Nederlanders onder contract maar in de grote wedstrijden worden die amper nog opgesteld of anders in een dienende rol. Dat Bouwman vertrekt is volkomen logisch, als hij de Tour ooit wil rijden moet hij weg bij Visma. En bij Jayco zal hij meer vrijheid krijgen, niet dat dat bij anderen altijd goed is gegaan maar hij is nu wel op een leeftijd op het te proberen. Succes Koen!
19-06-2024 13:58
Dat de Van Dijke broers vertrekken vind ik echt wel een verlies. Ze zijn nog jong en hebben de potentie om door te groeien. Bouwman is een kwestie van doorselecteren. Nuttige renner maar het talent is er helaas nooit volledig uitgekomen. Ik hoop voor hem dat hij nog een paar mooie jaren bij Jayco heeft.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine