KNWU komt met duurzaamheidsplan, onder meer kritische blik op omvang afvaardigingen bij verre toernooien
De KNWU wil de eigen CO2-uitstoot verder terugdringen. Dat zegt directeur Maurice Leeser in gesprek met Het Parool. De wielerbond komt met een ‘ambitieus’ duurzaamheidsplan, klinkt het.
De KNWU stootte vorig jaar 540 ton CO2 uit, wat neerkomt op 134 keer om de aarde in een fossiele auto. De bond wil haar eigen ecologische voetafdruk flink verkleinen, maar pleit ook voor realisme. Het is naar eigen zeggen niet mogelijk om zelf de uitstoot met de helft te verminderen in 2030, zoals de klimaatakkoorden van Parijs voorschrijven. Dat komt mede door de grote evenementen die de komende jaren op het programma staan buiten Europa, zoals het WK wielrennen in Rwanda (2025) en de Olympische Spelen in Los Angeles (2028).
“Het makkelijkst dat we kunnen zeggen is dat we stoppen met de internationale wielersport omdat we vaak moeten vliegen”, zegt Leeser. “Maar dat is uiteraard niet realistisch. We zullen de volle kalender en de druk op de vliegbewegingen moeten aangeven bij de internationale wielerunie. Dat gesprek loopt al, samen met meerdere nationale wielerbonden. We willen voorloper zijn, maar dit soort veranderingen kost tijd.”
Het fietsen promoten
Vliegen is van grote invloed op de totale uitstoot van de KNWU. Een van de plannen van de bond is daarom ‘kritisch kijken naar de hoeveelheid mensen die naar een ver buitenlands toernooi worden gestuurd’, schrijft Het Parool. Maar de KNWU wil ook het fietsen meer promoten, als alternatief voor de auto. Met een nieuwe stichting moeten jaarlijks 25.000 kinderen aangemoedigd worden om naar school te fietsen, terwijl er ook een soortgelijk plan wordt opgesteld voor werkenden. Verder komt er een nationale klimaatfietsdag.
De KNWU denkt ook na over compenseren van de CO2-uitstoot en een mogelijke bovengrens aan diezelfde uitstoot. Dit is echter niet iets voor de korte termijn. En duurzaamheidseisen stellen aan organisaties en verenigingen wil Leeser liever helemaal niet. “We gaan eerst het gesprek aan”, klinkt het. Ondertussen zal duurzaamheid binnen anderhalf jaar wel een belangrijke factor zijn bij de inkoop bij leveranciers.
Vorige week was nog te horen dat er nog nooit zoveel gevlogen is dan het afgelopen jaar.
Het vliegtuig wordt gewoon vaker gepakt en z'n ticket waar de KNWU over spreekt zijn echt geen prijzen zoals budgetvluchten.