KNWU introduceert kelderklasse-wielrennen en promotie/degradatie-regeling
Nationaal Het wegwielrennen gaat op de schop in Nederland. Vanaf 1 januari 2025 komen de amateur-, sportklasse en startlicentiecategorieën te vervallen bij de KNWU. Daarvoor in de plaats komen vijf klassen, die door middel van een promotie/degradatie-regeling de wedstrijdsport in Nederland toegankelijker moeten maken.
Voorheen moest er aan het begin van het seizoen een licentie voor één van de amateurcategorieën worden aangeschaft. Dat leidde soms tot (te) grote onderlinge niveauverschillen in koers. De nieuwe klassen moeten dat voorkomen: word je te goed voor een klasse, dan promoveer je. Kun je het niveau niet aan, dan kun je vrijwillig degraderen. Aan de hand van een puntentelling wordt dit bijgehouden.
De huidige amateurs zullen vanaf 2025 in de eerste klasse rijden. De sportklasse-renners zullen voornamelijk overgaan naar de tweede klasse, terwijl de renners met een startlicentie overwegend in de derde klasse te vinden zullen zijn. Om de instapdrempel te verlagen, voegt de KNWU nog twee wedstrijdklassen toe aan de wielersport: de vierde en vijfde klasse. In deze klassen wordt het eerste deel van de wedstrijd gereden met een racebegeleider, waarna er in het tweede deel gekoerst kan worden.
De nieuwe wedstrijdstructuur liet zich al een tijdje aankondigen. Enkele maanden geleden schreef KNWU-directeur Maurice Leeser nog: “Het moet makkelijk worden om op een lager niveau in te kunnen stappen, zonder dat je als amateursporter meteen overladen wordt met internationale regelgeving en minimaal veertig kilometer per uur gemiddeld moet kunnen fietsen. Door het hoge niveau dat voor de wedstrijden is vereist en door de gecompliceerde regelgeving die tot in alle lagen van de wedstrijden is doorgesijpeld, is het er niet makkelijker op geworden om als nieuwkomer de wielersport in te stromen.”
Nieuwe licenties
De nieuwe wedstrijdstructuur heeft eveneens gevolgen voor de licenties. Vanaf 2025 worden de amateur-, sportklasse-, nieuwelingen- en startlicenties vervangen door één nieuwe KNWU-wedstrijdlicentie, die verkrijgbaar zal zijn in een basis-, plus- en premiumvorm. Met het basis-pakket is het mogelijk om deel te nemen aan wedstrijden op clubparcoursen, met het plus-pakket kun je ook meedoen aan rondjes om de kerk: wedstrijden op de openbare weg. Het premiumpakket is er voor wedstrijden op internationaal niveau. Daarnaast is het voor het basis- en pluspakket ook mogelijk om daglicenties af te nemen.
Hoeveel de licenties zullen kosten, is op dit moment nog niet bekend. Volgens de KNWU zullen de kosten van de totale pakketten lager zijn dan de huidige, vergelijkbare licenties.
Dat zijn namelijk de vierde en vijfde klasse, waarin het eerste deel van de koers wordt gereden met een racebegeleider. Deze klassen staan nog onder de startlicentie (vanaf 2025 de derde klasse) en moeten de wedstrijdsport toegankelijker maken. 2/3
— Julian Dubbeld (@Julian_Dubbeld) October 23, 2024
@Wielerflits; is het nou echt nodig om deze klasses de kelderklasse te noemen; dat geeft toch weer een onnodig negatieve lading aan een initiatief wat juist aangemoedigd zou moeten worden.
Is het moderatieverzoek het enige waar je wat op aan te merken hebt?; dat komt toch eerder over als zwak en zielig.
Zoals ook nieuwelingen wedstrijden.
Voorheen amateurs mogen op de weg niet meer samenrijden met Elite/Belofte en mogelijk verdwijnt dus ook de criteriums junioren/amateurs.
Een uitleg aangehoord en daarin werd wel duidelijk dat men vanuit de KNWU de wedstrijden in de categorie 1 t/m 5 wil stimuleren. De wedstrijden voor de Elite-Beloften mannen en vrouwen werd nogal nonchalant over gedaan. Combi wedstrijden van Elite-Beloften-Amateurs wil men liever niet meer zien.
Volgend jaar gaan we het zien maar hoor de klagende organisatoren al met een drang naar vroeg. Je weet wel toen alles beter was
Ik maak me alleen zorgen om de wedstrijden deels met ´wedstrijdbegeleider´. Gaan we dan allemaal dringen tot het punt dat de ´koers´ los gaat? Met ook nog eens mindere/onervaren goden in een peloton? Dat lijkt mij een recept voor ongelukken.. zoals dat voorheen ook bij de Henk Lubberdink Classic wel vaak het geval was.
Leuk als je op je eigen niveau kunt fietsen, maar als je elk weekend honderden kilometers moet rijden voor een wedstrijdje...
Dan heb je in ieder geval meer renners aan de start.
Nieuwe Klasses blijven aparte wedstrijden, bijv. Klasse 1 en Klasse 2 mogen niet samen georganiseerd worden.
basis licentie, wedstrijden op wielerparkoersen 25 euro
plus licentie, wedstrijden op nationaal niveau/criteriums 95 euro
premium licentie, internationale wedstrijden 175 euro.
Benieuwd wat de renners die regelmatig in België/Duitsland of andere Europese landen willen rijden hiervan vinden.
Nieuwelingen gaan van 97 euro naar mogelijk 175 euro, flinke verhoging.