Julian Dubbeld
woensdag 23 oktober 2024 om 12:09

KNWU introduceert kelderklasse-wielrennen en promotie/degradatie-regeling

Nationaal Het wegwielrennen gaat op de schop in Nederland. Vanaf 1 januari 2025 komen de amateur-, sportklasse en startlicentiecategorieën te vervallen bij de KNWU. Daarvoor in de plaats komen vijf klassen, die door middel van een promotie/degradatie-regeling de wedstrijdsport in Nederland toegankelijker moeten maken.

Voorheen moest er aan het begin van het seizoen een licentie voor één van de amateurcategorieën worden aangeschaft. Dat leidde soms tot (te) grote onderlinge niveauverschillen in koers. De nieuwe klassen moeten dat voorkomen: word je te goed voor een klasse, dan promoveer je. Kun je het niveau niet aan, dan kun je vrijwillig degraderen. Aan de hand van een puntentelling wordt dit bijgehouden.

De huidige amateurs zullen vanaf 2025 in de eerste klasse rijden. De sportklasse-renners zullen voornamelijk overgaan naar de tweede klasse, terwijl de renners met een startlicentie overwegend in de derde klasse te vinden zullen zijn. Om de instapdrempel te verlagen, voegt de KNWU nog twee wedstrijdklassen toe aan de wielersport: de vierde en vijfde klasse. In deze klassen wordt het eerste deel van de wedstrijd gereden met een racebegeleider, waarna er in het tweede deel gekoerst kan worden.

De nieuwe wedstrijdstructuur liet zich al een tijdje aankondigen. Enkele maanden geleden schreef KNWU-directeur Maurice Leeser nog: “Het moet makkelijk worden om op een lager niveau in te kunnen stappen, zonder dat je als amateursporter meteen overladen wordt met internationale regelgeving en minimaal veertig kilometer per uur gemiddeld moet kunnen fietsen. Door het hoge niveau dat voor de wedstrijden is vereist en door de gecompliceerde regelgeving die tot in alle lagen van de wedstrijden is doorgesijpeld, is het er niet makkelijker op geworden om als nieuwkomer de wielersport in te stromen.”

Nieuwe licenties
De nieuwe wedstrijdstructuur heeft eveneens gevolgen voor de licenties. Vanaf 2025 worden de amateur-, sportklasse-, nieuwelingen- en startlicenties vervangen door één nieuwe KNWU-wedstrijdlicentie, die verkrijgbaar zal zijn in een basis-, plus- en premiumvorm. Met het basis-pakket is het mogelijk om deel te nemen aan wedstrijden op clubparcoursen, met het plus-pakket kun je ook meedoen aan rondjes om de kerk: wedstrijden op de openbare weg. Het premiumpakket is er voor wedstrijden op internationaal niveau. Daarnaast is het voor het basis- en pluspakket ook mogelijk om daglicenties af te nemen.

Hoeveel de licenties zullen kosten, is op dit moment nog niet bekend. Volgens de KNWU zullen de kosten van de totale pakketten lager zijn dan de huidige, vergelijkbare licenties.

RIDE Magazine
23 Reacties
23-10-2024 13:16
Mooie ontwikkeling die hopelijk de wedstrijdsport op latere leeftijd toegankelijker maakt. De niveauverschillen in pelotons zijn momenteel absurd groot; zowel technisch als conditioneel. Nu nog hopen dat KNWU verenigingen in de oudsher wat traditionele wielergemeenschappen het ook lukt om jongeren (>20 jaar) die niet van jongs af aan op de fiets zitten aan zich te binden. Voor de jeugd zijn er genoeg mogelijkheden en genoeg tourclubs en kwnu verenigingen met een hoge gemiddelde leeftijd, maar de enigzins competitieve 20'ers en 30'ers lijken bij veel verenigingen geen aansluiting te vinden.

@Wielerflits; is het nou echt nodig om deze klasses de kelderklasse te noemen; dat geeft toch weer een onnodig negatieve lading aan een initiatief wat juist aangemoedigd zou moeten worden.
    24-10-2024 06:39
    Niet zo zeuren om ''kelderklasse'' Wat worden we toch zwak en zielig tegenwoordig
    24-10-2024 09:15
    Het is juist deze manier van met elkaar omgaan waarvan het prettig zou zijn dat het in de kelderklasse van het voetbal zou blijven. Aangezien in veel gevallen de oudere generatie zo met de jongere generatie omgaat binnen binnen verenigingen is het ook helemaal niet zo raar dat het verenigingsleven in Nederland uit elkaar valt. Een objectieve naamgeving zou in dit geval het initiatief alleen maar geholpen hebben.

    Is het moderatieverzoek het enige waar je wat op aan te merken hebt?; dat komt toch eerder over als zwak en zielig.
23-10-2024 13:48
Promotie/degradatie systeem is al eerder ingevoerd geweest voor deze categorieën. Lost helaas niet heel veel op. Toendertijd kozen de renners die in een te lage categorie deelnamen hun wedstrijden uit, waardoor ze nog steeds een x aantal wedstrijd per jaar wisten te winnen maar er wel voor zorgden dat ze onder het aantal promovatiepunten bleven.
    23-10-2024 22:13
    Toen was het niet echt verplicht, nu wel. En op dat type renners gaat ook gemonitord worden.
23-10-2024 12:20
Enige wat niet heel duidelijk is hoe Masters categorieën uitgewerkt worden in dit plan. Al hebben die maar heel weinig aparte wedstrijden.
    23-10-2024 13:26
    er zijn toch aardig wat wedstrijden voor deze categorien, ben als 40+er ook benieuwd wat hiermee gaat gebeuren. Het zijn tenslotte internationale categorieen..
    23-10-2024 13:54
    Van wat ik begrepen heb uit 1 van de informatiesessies is dat men zoveel mogelijk af wil van leeftijdsafhankelijke categorieën, de indeling moet juist op niveau gebeuren. Zodat iedereen dus wedstrijden op zijn eigen niveau kan rijden en er niemand wordt buitengesloten op dat niveau. De internationale categorie indeling wordt dus niet gevolgd binnen de nationale wedstrijden.
    23-10-2024 22:10
    Master categorieën vervallen in principe.
    23-10-2024 22:42
    In regio noord wordt sinds een jaar of 3 geregeld deze wedstrijden georgansieerd. Als bijna 50 jarige kan ik prima mee en podium rijden in klasse 1 regio Noord. Ik heb niet perse behoefte aan master wedstrijden. Een jonge twintiger eraf rijden schept mij meer voldoening.
    26-10-2024 14:40
    Masters wedstrijden mogen apart georganiseerd worden.
    Zoals ook nieuwelingen wedstrijden.
    Voorheen amateurs mogen op de weg niet meer samenrijden met Elite/Belofte en mogelijk verdwijnt dus ook de criteriums junioren/amateurs.
23-10-2024 13:42
Misschien wel een plan wat gedoemd is om te mislukken maar we blijven positief.
Een uitleg aangehoord en daarin werd wel duidelijk dat men vanuit de KNWU de wedstrijden in de categorie 1 t/m 5 wil stimuleren. De wedstrijden voor de Elite-Beloften mannen en vrouwen werd nogal nonchalant over gedaan. Combi wedstrijden van Elite-Beloften-Amateurs wil men liever niet meer zien.
Volgend jaar gaan we het zien maar hoor de klagende organisatoren al met een drang naar vroeg. Je weet wel toen alles beter was
    23-10-2024 14:12
    Bij de start en finish locatie komt een flitspaal te staan en wie te snel fietst krijgt een sanctie in de vorm van verplichte promotie.
23-10-2024 15:16
Met Kelderman als ambassadeur?!
23-10-2024 15:42
Een goed initiatief. Heb zelf vanuit de VS ervaring dat een categorie/systeem met promotie en degradatie aardig kan functioneren.

Ik maak me alleen zorgen om de wedstrijden deels met ´wedstrijdbegeleider´. Gaan we dan allemaal dringen tot het punt dat de ´koers´ los gaat? Met ook nog eens mindere/onervaren goden in een peloton? Dat lijkt mij een recept voor ongelukken.. zoals dat voorheen ook bij de Henk Lubberdink Classic wel vaak het geval was.
    23-10-2024 22:38
    In regio Noord draaien de verschillende klasse indelingen al een paar jaar. Ik heb een aantal keer klasse 4 en klasse 3 begeleid als coach tijdens de koers op een clubparcours. Het begeleiden bestaat voornamelijk uit wedstrijdtips en veiligheidsaanwijzingen. Bijvoorbeeld handen onderin in de beugel. Dringen is het nooit geweest. Dit komt doordat een clubparcours overzichtelijker is dan de openbare weg.
23-10-2024 21:34
Allemaal leuk en aardig, maar in bijv limburg is ee geen een knwu criterium meer voor de categorieën elite en amateurs? Buiten clubcompetitie en topcompetitie
23-10-2024 22:15
Hele goede zaak dit!
23-10-2024 23:15
Het kan op alle manieren mislopen maar in principe is het een goed idee. Hopelijk werkt het ook zo.
25-10-2024 10:48
Er zijn zo onderhand meer categorieën dan wedstrijden in sommige districten. Ik zou daar eerst eens iets aan doen.

Leuk als je op je eigen niveau kunt fietsen, maar als je elk weekend honderden kilometers moet rijden voor een wedstrijdje...
    26-10-2024 14:44
    inderdaad er blijven weinig criteriums over. KNWU zou organisaties goed bij moeten staan in het organiseren van wedstrijden. Maar als je bekijkt wat een organisatie moet afdragen aan de KNWU om een wedstrijd te organiseren begrijp ik ook dat organisaties afhaken.
    26-10-2024 15:04
    Amateur en sportklasse bij elkaar voegen, betere van de sportklasse kunnen ook meedoen met de Amateur categorie.
    Dan heb je in ieder geval meer renners aan de start.
    Nieuwe Klasses blijven aparte wedstrijden, bijv. Klasse 1 en Klasse 2 mogen niet samen georganiseerd worden.
26-10-2024 14:55
Prijzen van de nieuwe licenties worden in de bijeenkomsten al wel genoemd.
basis licentie, wedstrijden op wielerparkoersen 25 euro
plus licentie, wedstrijden op nationaal niveau/criteriums 95 euro
premium licentie, internationale wedstrijden 175 euro.
Benieuwd wat de renners die regelmatig in België/Duitsland of andere Europese landen willen rijden hiervan vinden.
Nieuwelingen gaan van 97 euro naar mogelijk 175 euro, flinke verhoging.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine