Knebel: “Down Under steeds belangrijker voor Rabobank”
zondag 24 januari 2010 om 12:52

Knebel: “Down Under steeds belangrijker voor Rabobank”

Rabobank-directeur Harold Knebel maakte in Australië direct zijn opwachting bij de Rabobankploeg. Hij bestudeerde er de commerciële mogelijkheden van de Tour Down Under voor zijn ploeg en sponsor. Bij Rabosport vertelde Knebel dat het belang van de wedstrijd voor zijn formatie toeneemt. Knebel weerlegt dat de Tour Down Under slechts een voorbereidingskoers is. “Deze koers is nu al veel belangrijker dan men in Nederland denkt en het belang zal de komende jaren alleen maar groeien. Dit biedt ook commercieel perspectief voor ons.”

Rabobank bleef dit jaar in Australië met lege handen. Knebel tilt hier niet al te zwaar aan. “Natuurlijk zijn we vertrokken om Brown voor een etappezege af te zetten. Maar het heeft niet zo mogen zijn. We zijn er niet ondersteboven van, al is het wel leuk al een ProTourwinst op zak te hebben. Ik ben er de hele week bij geweest en heb de beleving bij de ploeg gezien. Die was prima. We moesten ons steeds aanpassen aan de omstandigheden. Weening ziek, tijdverlies van Moerenhout en Clement door een valpartij. Domme tegenslag. En hele sterke blokken in de massasprints. Het is niet anders.”

Knebel is van mening dat de toekomst van het wielrennen buiten Europa ligt. “Het besef dat het wielrennen mondialiseert moet nog tot het publiek doordringen,” aldus Knebel. “De trend dat steeds meer wedstrijden buiten Europa belangrijk worden, houden we niet meer tegen. Bovendien zijn het wedstrijden waar je punten kunt verdienen. Dit keer bijvoorbeeld voor de startvolgorde van de auto’s in de Ronde van Vlaanderen. Na 2010 wellicht zelfs mede voor startrecht in de grote rondes. Wie zal het zeggen?”

Lees hier het complete interview met Rabo-directeur Harold Knebel.

RIDE Magazine
RIDE Magazine