Klimmer Mikel Nieve (38) hangt zijn fiets aan de haak

dinsdag 30 augustus 2022 om 09:56
Klimmer Mikel Nieve (38) hangt zijn fiets aan de haak

Nieve kwam ook enkele jaren uit voor Team Sky - foto: Cor Vos

Voor Mikel Nieve zit zijn wielercarrière er bijna op. De 38-jarige Baskische klimmer, die momenteel nog uitkomt voor Caja Rural-Seguros RGA, heeft via social media zijn afscheid aangekondigd. “Het waren onvergetelijke jaren”, vat hij zijn vijftienjarige carrière samen.

“Na vijftien jaar in het wielerpeloton is het tijd om afscheid te nemen van de wielerwereld. Het was echt een voorrecht om deel uit te maken van het peloton. Ik wil ontzettend veel mensen bedanken: mijn familie, vrienden, ploeggenoten, stafleden, fans en organisatoren. Maar ik wil in het bijzonder mijn vader bedanken, die ik zo erg mis, en mijn moeder. Zij hebben me zoveel gegeven in het leven. Net als mijn broer en mijn zoon Danel.”

“Het waren echt onvergetelijke jaren. Ik heb enorm veel geleerd en genoten, maar het is nu tijd om afscheid te nemen en nieuwe dingen te ontdekken”, aldus Nieve. De klimmer begon zijn profloopbaan in 2009 bij Euskaltel-Euskadi. Toen die ploeg eind 2014 ophield te bestaan, stapte Nieve over naar Team Sky. Na vier jaar in Britse dienst trok Nieve naar Mitchelton-Scott, wat we tegenwoordig kennen als BikeExchange-Jayco. Hij reed uiteindelijk vier jaar voor de Australische formatie.

Van rittenkaper naar meesterknecht
Nieve won tijdens zijn carrière drie etappes in de Giro d’Italia, waar hij in 2016 ook het bergklassement op zijn naam zette. In 2010 won hij eveneens een rit in de Vuelta a España. De klimmer heeft in totaal 22 grote rondes op zijn naam staan, waarin hij zes keer bij de eerste tien eindigde en daarnaast nog eens negen keer op de plekken elf tot en met achttien. Nieve maakte bij Team Sky ook meerdere malen deel uit van de winnende Tour- en Vuelta-ploeg.

Aan het einde van 2021 koos de Baskische berggeit voor een terugkeer op het oude nest, want bij Caja Rural genoot hij van 2004 tot en met 2007 zijn opleiding. Nieve slaagde er dit seizoen echter niet in om zich te onderscheiden in het tenue van de Spaanse vrijbuitersformatie.

Dit artikel delen:

12 Reacties

Johnny7 30 augustus 2022 om 10:12

Dit was een echte ouderwetse rasklimmer. Heerlijke renner. Heeft het maximale uit zijn carriere gehaald met ritzeges en top 10 klassementen. Tevens was hij een loyale knecht. Zo zie je ze niet veel meer in dit huidige peloton.

2
Monsieur Bendy 30 augustus 2022 om 10:58

Is het geen goed idee om bij dergelijke berichten een overzicht van alle overwinningen en/of ereplaatsen van de afzwaaiende renner te tonen?

1
Wheely 30 augustus 2022 om 11:12

“Nieve won tijdens zijn carrière drie etappes in de Giro d’Italia, waar hij in 2016 ook het bergklassement op zijn naam zette. In 2010 won hij eveneens een rit in de Vuelta a España. De klimmer heeft in totaal 22 grote rondes op zijn naam staan, waarin hij zes keer bij de eerste tien eindigde en daarnaast nog eens negen keer op de plekken elf tot en met achttien. Nieve maakte bij Team Sky ook meerdere malen deel uit van de winnende Tour- en Vuelta-ploeg.”

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 30 augustus 2022 om 11:14

Bendy wil misschien een mooi tabelletje…

0
Wheely 30 augustus 2022 om 11:18

Ah natuurlijk, dat kan:

https://www.procyclingstats.com/rider/mikel-nieve/statistics/wins

1
Ronellenfitsch 30 augustus 2022 om 10:08

Jammer dat hij niet met een Vuelta deelname afscheid kan nemen. Beetje pech dat Caja Rural dit jaar het onderspit dolf tov de andere Spaanse PCT’s …

0
oostrijck 30 augustus 2022 om 10:57

Ach hij is sowieso nauwelijks vooruit te branden dit seizoen. Hij is echt aan het uitbollen. Hij heeft geen nieuwe inspiratie gekregen, als je naar zijn uitslagen kijkt.

1
achilles 30 augustus 2022 om 11:21

+1 Monsieur Bendy

Ik vind ook dat zijn overwinningen allemaal vermeld mogen worden, daarom koersen ze immers allemaal. Zijn overwinning in de Dauphiné op Courchevel(!) is er ook nog.

Prachtig palmares eigenlijk amper 5 overwiningen, maar 5 keer in een topkoers. En het bergklassement in de Giro als toetje.

0
Limal 30 augustus 2022 om 12:00

Hopelijk gaan ze binnenkort toch niet het hele palmares van Valverde oplijsten, of de website ligt drie dagen plat.

1
achilles 30 augustus 2022 om 12:35

Die 5 van Nieve zijn nu niet echt te vergelijken met de 133 van Valverde. Maar al dat scrollen zou wel bewust maken wat Valverde (niet mijn favoriete renner) allemaal gepresteerd heeft.

Zijsprongetje:
Cavendish staat nog een kleine 30 overwinningen verder. En Pogacar op 23 jarige leeftijd op 1/3 van Valverde qua zeges. Evenepoel op 1/4, exact 100 minder dan Valverde. Na vandaag 99 ;)

0
zietemgaan 30 augustus 2022 om 13:05

Mja, de moeilijk scorende hardwerkende net-niet kopman, mannen van goudwaarde als je ze kan inzetten, zoals Tiesj, maar dan in de bergen :)

0
r525 30 augustus 2022 om 22:53

Mijn hemel, dan merk je dat je af en toe wel heel erg achter de wielerfeiten aanloopt. Voor mijn gevoel reed hij tot een jaar of 2 geleden nog voor Sky…

0

Headlines

Populair

Materiaalzone